Citat:
Ursprungligen postat av
panonia
Ingenstans i artikeln pekas IS som de som fått vapenleveranser av Turkiet utan det skrivs 'rebeller' och 'terrorister' vilket då syftar på de 'moderata' för vidare skrivs det: att vissa av dessa 'rebeller' sedan anslutit sig till IS. Verkar som du själv inte läste artikeln innan du skrev ditt inlägg.
"Det har tidigare förekommit rapporter om att den turkiska underrättelsetjänsten MIT hjälpt till att förse islamistiska rebeller i Syrien med vapen. Något som i förlängningen bidragit till framgångarna för terrorgruppen Islamiska staten, IS, som efter de senaste dagarnas strider nu uppges kontrollera halva Syrien. Vapenleveranserna har förnekats av regeringen i Ankara."
Jag syftade på den första delen av artikeln, där nämns IS. Jag har läst artikeln och var den första att länka den i tråden.
Vapenleveranserna har i många fall hamnat hos IS. Det är detta som i min mening utgör nyhetsvärdet. Det är knappast någon hemlighet att Turkiet beväpnat rebellerna under längre tid, men det har tidigare inte kunnat bekräftats genom den turkiska regeringens egna myndigheter - vilket nu sker av den turkiska åklagarmyndigheten, där minst en åklagare försökt påbörja en förundersökning. Vi ska komma ihåg att Turkiet genom hela konfliktens lopp hävdat att de inte levererat vapen till syriska rebeller.
USA och Turkiet har haft flertalet avtal om vapenleveranser som avsett bekämpningen av IS. Dessa avslöjanden visar på att Turkiet skickat vapen till syriska rebeller som stridit mot Assad samt rebeller som senare anslutit sig till IS.
Citat:
Sen förvånar det mig att du efter att i 5 år följt konflikten inte klarar av att se att det inte finns några "moderata" rebeller i Syrien, alla är radikala och extrema och det vet koalitionen om. Syftet med det hela har varit klart från början, Assad ska störtas, och alla rebeller är 'moderata' ( och t.o.m "demokratiska") så länge de slåss mot Assad, inkluderat IS. Kom ihåg IS fanns länge i Syrien och det var ingen i världen som brydde sig om dem så länge de enbart slogs mot Assad, när de började ge sig på FSA, kurder och andra blev de världskändisar över en natt.
När rebellerna fullgjort sitt syfte, vare sig de är "moderata" eller inte, kommer koalitionen ta sig an dem. De kommer likt Hamas i Gaza bli helt maktlösa mot sin omgivning med sina enkla vapen och inte utgöra något hot mot varken Israel, Turkiet, Jordanien eller någon annan.
Jag vet inte riktigt varför du skriver detta. Uppenbarligen har du inte läst mina inlägg de senaste fem åren. Det är snarare
jag som varit skeptisk till medias försköning av rebellerna, de s.k. moderata rebellernas mål i Syrien - deras syn på demokrati, mänskliga rättigheter, sekularism och individens frihet. Jag har i flera diskussioner med andra skribenter gett min syn på radikaliseringsprocessen i Syrien. Vad menar du?
Du har vidare fel i att "det inte finns några "moderata" rebeller i Syrien, alla är radikala och extrema och det vet koalitionen om." Det finns ett fåtal grupper som är "moderata", d.v.s. har följer krigets lagar, är icke-sekteristiska och för demokrati och mänskliga rättigheter. Dessa grupper är
kraftigt marginaliserade idag. Begreppet "moderata rebeller" avser idag snarare sådana rebeller som kan tänkas förespråka fria val men samtidigt avskaffa sekularismen - vilket per definition är ett undergrävande av alla människors lika värde och rättsstaten. En sådan stat kan inte benämnas som demokrati.