2015-05-22, 21:38
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
LA på bild?

En man i gul jacka, vit stickad luva med tofs, glasögon, mustasch.... Hela den personens beteende tolkade jag, första gången jag såg den här filmsnutten, som att det var den åtalade.
@
Jag kan inte bekräfta att din observation är riktig men ditt resonemang känns vettigt. Jag ska se om jag kan få bekräftelse på att du har rätt. Det som talar mot det är att mannen i gula jackan, om än motvilligt, syns relativt mycket och tydligt i bild.
Citera
2015-05-22, 21:53
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
LA på bild?

En man i gul jacka, vit stickad luva med tofs, glasögon, mustasch och skägg håller sig hela tiden nära Arvidson (tex vid 0:45, 1:30 och 2:18 om jag minns rätt) men verkar inte lyssna så intresserat till advokaten som de omgivande journalisterna gör, samt verkar vilja undvika att fångas av kameran.

Ja, honom lade jag också märke till, men LA sades vara mörklagd och denne man är har bevisligen rödblont hår och skägg. Angående Pelle Svensson så tycker jag faktiskt, efter att ha studerat videon närmare, att mannen på bilden i Elwins bok är påtagligt lik Pelle när han vänder ryggen åt kameran fem sekunder in i videon.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Varför skulle Arvidsson och Pelle Svensson sitta bredvid varandra? Självklart är det LA. LA fanns för övrigt med på vallnings-filmen några sekunder där han bar samma väska som på bilden i Elwins bok.

När syns han i bild i videon?
Citera
2015-05-22, 22:00
Medlem
Sagacitys avatar
LA måste vara den man som uppträder vid 00.30 och 00.37 i videon, men någon fingervisning om hur han verkligen ser ut i ansiktet ger ju detta inte.

Kan någon bekräfta eller dementera huruvida LA var mörklagd eller ej? Han ser ut att vara rödhårig i videon.
Citera
2015-05-22, 22:17
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity
LA måste vara den man som uppträder vid 00.30 och 00.37 i videon, men någon fingervisning om hur han verkligen ser ut i ansiktet ger ju detta inte.

Kan någon bekräfta eller dementera huruvida LA var mörklagd eller ej? Han ser ut att vara rödhårig i videon.
Ja, den mannen kan vara LA. Om han är rödlätt tycker jag inte man kan se i filmen. Han är iallafall klart längre än Arvidsson, till skillnad från mannen i gula jackan, som är betydligt kortare.
Citera
2015-05-22, 23:04
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Den här rapporten från den gångna nattens dramatiska händelser verkar ha blåst bort från servrarna liksom nio andra inlägg.
Strömavbrott?
Oturligt nog drabbade det som vanligt mest mina inlägg.
Varje gång personlige Persson har storm på hjärnkontoret verkar naturens krafter städa upp efter honom.

Ja, Johan Persson gillade mitt lilla skämt ovan.

Han uppger att han nu lämnar Johan Asplunds öde och sina skriverier i den här tråden.
Hoppas han klarar att leva upp till det.

En hommage till honom i så fall!
Det vore ju kul om hans gästspel här kunde sluta i ett leende...

@

Jag måste säga att du och dina inlägg har förgyller mina dagar på så många olika sätt.
Tack aLphaCurL! Hoppas du kommer med mer viktig information gällande båda Johan som är aktuella i denna tråd!
Citera
2015-05-23, 00:12
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
>Sagacity: Jag tror inte att det har tillkommit några fönster i husen på Bågevägen. Husen ser ut att ha originalfönstren kvar på Google Maps. Kanske är "inga fönster på gavlarna" en förvrängning av "få fönster på gavlarna med dålig vinkel att se om någon går upp från källaringången"?

Filmen bekräftar att de få fönster som finns på gavlarna också fanns 1980. Titta 1:25 in i filmen:

Ursprungligen postat av Marshallstacken
http://www.svtplay.se/klipp/2932336/...n-i-johanmalet
Citera
2015-05-23, 03:58
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Jag måste säga att du och dina inlägg har förgyller mina dagar på så många olika sätt.
Tack aLphaCurL! Hoppas du kommer med mer viktig information gällande båda Johan som är aktuella i denna tråd!

Tack själv Bruce_Lee, det var mycket vänligt av dig!
Vi bidrar alla med vad vi kan.
Men sånt är skönt att höra.

Jag har så många spår jag vill följa upp, men tiden att gräva är knapp.
Känner väl att man lätt fastnar i meningslöst tjafs istället för att lägga mödan på rätt ställe, men det har varit viktigt att reda ut sanningshalten i sentida påståenden om erkännandet etc, bortom allt tvivel. Nu vet alla att detta bara var nys och vi kan gå vidare.

Skulle önska att fler satte sig in i det jag försökt utreda kring tex Oreland, pepsiburken som inte fanns och annan tvivelaktig bevisning. Tror att man måste börja med att skala bort allt som inte håller, och som annars snävar in ens tankebanor.

Det där som fastighetsskötaren sa om hur han lett sökandet i fastigheterna i JA:s hemmiljö, och hur han bestämt att man inte skulle kolla soprum och sopsäckar, ger mig ingen ro.
Vet nån vem den mannen var, eller nånting om hans liv?
Varför i hela fridens namn kollade man inte sophanteringen en halv trappa ner?

Tror att det där programmet fortfarande inte är tillgängligt tyvärr, men här är lite info:

Citat:
http://www.bestofsvt.se/program/Fallet_Johan_Asplund/

SVT › Alla program › Öppet arkiv › Fallet Johan Asplund › 1983-04-19 | Ett barn försvinner

Fallet Johan Asplund - 1983-04-19 | Ett barn försvinner
Sändes för 2281 dagar sedan
• -736131 dagar kvar.
• Längd: 52 min

Detta klipp har 80 delningar på Facebook

I Studio S berättar föräldrarna om sökandet och om tiden fram till 1983.
Vi får dessutom möta många av dem som engagerade sig i försvinnandet.
Programmet sändes från Bosvedjeskolan i Sundsvall.

@
Citera
2015-05-23, 05:41
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
LA på bild?

En man i gul jacka, vit stickad luva med tofs, glasögon, mustasch och skägg håller sig hela tiden nära Arvidson (tex vid 0:45, 1:30 och 2:18 om jag minns rätt) men verkar inte lyssna så intresserat till advokaten som de omgivande journalisterna gör, samt verkar vilja undvika att fångas av kameran. Han verkar inte bekväm med att vara där. Hela den personens beteende tolkade jag, första gången jag såg den här filmsnutten, som att det var den åtalade.

Här en bild:
http://www.mediafire.com/download/wn89000277ecilh/Gul+jacka.jpg

Alla ni Sundsvallsbor som var med när det begav sig; dags att rycka in med beskrivningar.
Ta en titt på inslaget.

@

Ha ha ha! Nej..det är absolut inte LA. Troligen nån journalist.
Citera
2015-05-23, 05:49
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity

LA var klädd i en lång mörk rock och bar en väska. Ganska mörkt hår. På den tiden även mustasch. På filmen såg man bara ryggen på honom. Han är alltså INTE mannen i den gula jackan. Om ni jämför med bilden i Elwins bok så ser ni. Troligen togs även den bilden under vallningen.
Senast redigerad av Crime-boy 2015-05-23 kl. 06:14.
Citera
2015-05-23, 11:14
Medlem
Det var jag som la upp bilden på LA tidigare i denna tråd. Med hjälp av den bilden har jag också lokaliserat LA i klippet. Att han inte kan förväxlas med Pelle S ser man i klippet som startar vid 0:17. Då går Pelle S i täten & i slutet av klippet vid 0:28 hinner precis mannen med väskan dyka upp bakom snöhögen. I klippet efter filmas mannen (LA) så att man bara ser kroppen & väskan. I samma klipp syns sen LA bakifrån, han dyker upp vid 0:36 gåendes brevid en kvinna i rock & hatt.
Citera
2015-05-24, 14:17
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Tror att det där programmet fortfarande inte är tillgängligt tyvärr, men här är lite info:

Programmet har märkligt nog åter publicerats, men inte i Öppet arkiv:

http://www.svtplay.se/klipp/2932430/ett-barn-forsvinner

Bland de medverkande (30:04) finns bland annat Kent R-qvist, som lämnade ett intressant vittnesmål (sida 119 i tingsrättsdomen) om LA:s beteende dagarna efter Johans försvinnande:

R-qvist tyckte att LA:s beteende på lördagskvällen och under söndagen var så anmärkningsvärt att han mer och mer undrade över om han kunde ha med Johans försvinnande att göra. Det blev så att han pratade om sina funderingar med en av polismännen. Samma kväll berättade han för Axel Lundell om LA:s beteende. Efter det fortsatte han med att dirigera spaningarna. Sista spaningsgruppen som gick ut ledde R-qvist själv. Han kom inte hem till sin bostad förrän vid 1-tiden på natten. Han ringde då till LA. R-qvist var väldigt irriterad över LA:s beteende. Han sade till LA att han tyckte att som han ha betedde sig så fick han vara beredd på att bli misstänkt för att ha med Johans försvinnande att göra. LA svarade bara att han förstod det. Han sade inte något om att han var oskyldig. – R-qvist har träffat LA vid flera tillfällen även efter Johans försvinnande. När LA tagit del av de uppgifter som R-qvist lämnat vid polisförhör tog han kontakt med R-qvist och ville att de skulle träffas. Det blev så att de träffades på R-qvists arbetsplats – Skönsmohuset. LA förklarade att han var förtvivlad över vad han läst om R-qvists och även hans hustrus funderingar under lördagskvällen den 8.11. Han frågade om han upprätt våldsamt och R-qvist svarade att det var det ju inte fråga om. R-qvist förklarade för LA varför han känt som han gjorde. De pratade ganska länge, först inne på Skönsmohuset och därefter ute i R-qvists bil. När LA gick ur bilen yttrade han att "jag skulle vara rädd om min familj". R-qvist undrade vad han menade med det och LA upprepade bara det att man skall vara rädd om sin familj. R-qvist reagerade över yttrandet och undrade mycket över vad LA menade. "Han flinade när han sade det".

LA verkade inte vara särskilt angelägen om att ge sin omgivning intryck av att han var oskyldig.
Citera
2015-05-25, 14:50
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Ha ha ha! Nej..det är absolut inte LA. Troligen nån journalist.

Du och jag har inte samma slags humor.

Om du hade läst mitt inlägg ordentligt hade du fattat att jag beskrev mitt spontana intryck "första gången jag såg den här filmsnutten".
Jag är inte från Sundsvall och har inte träffat eller ens sett LA, så jag utgick från beteendet och gruppdynamiken. Även skapligt råbarkade våldsverkare tyr sig som ankungar till sin advokat i dylika lägen. Tyckte mig se nåt sånt hos mannen i gula jackan.

Citat:

En man i gul jacka, vit stickad luva med tofs, glasögon, mustasch och skägg håller sig hela tiden nära Arvidson (tex vid 0:45, 1:30 och 2:18 om jag minns rätt) men verkar inte lyssna så intresserat till advokaten som de omgivande journalisterna gör, samt verkar vilja undvika att fångas av kameran. Han verkar inte bekväm med att vara där. Hela den personens beteende tolkade jag, första gången jag såg den här filmsnutten, som att det var den åtalade.

Du slänger ofta ur dig tvärsäkra och "absoluta" uttalanden, utan att ange källa eller annat stöd.
Är detta lättja? Vill du inte bli förstådd?

Några tips om du är beredd att göra en liten ansträngning:

Om du vet hur LA ser ut; skriv då ett precist signalement!
Om du vet hur LA ser ut; gör då en bildsökning med relevanta söktermer i lämplig sökmotor och försök hitta en bild av LA!
Om du med säkerhet identifierat LA i den där vallningsfilmen; gör då en skärmdump och ladda upp bilden där det tydligt framgår vem du identifierat!

Personen jag undrar om har du ingen aning om vem han är.
Det intresserar mig inte.
Om nån vet vem mannen i gula jackan är, så intresserar det mig.

Citat:
LA var klädd i en lång mörk rock och bar en väska. Ganska mörkt hår. På den tiden även mustasch. På filmen såg man bara ryggen på honom. Han är alltså INTE mannen i den gula jackan. Om ni jämför med bilden i Elwins bok så ser ni. Troligen togs även den bilden under vallningen.

Var du på plats och följde rättegången? Är din beskrivning av LA från vad du sett på plats? Eller spekulerar du? Väldigt oklart.

Jag har inte Elwins bok tillgänglig just nu. Finns det en bildtext, som jag glömt, som anger att den aktuella bilden av en man i mörk rock (som jag tror är Pelle) med en mörk kasse/väska i handen skulle föreställa LA?

Elwins bok gavs ut efter det att LA frikänts i HR. Det verkar inte rimligt att han skulle låta publicera en bild av LA i det läget.

@
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in