Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Anna-Clara Asplund är verkligen en märklig kvinna. Först den obeskrivliga fadäsen som målsägande mot Thomas Quick i tingsrätten, sen att nu säga i
SVT Play att man överväger att dödförklara Johan, men att man först gärna hade velat få reda på exakt vad som hände.
Alltså: sedan i princip första dagen så har hon och Johans pappa varit övertygade om vem som fört bort och mördad honom. Trots detta har hon ändå väntat 30 år med att ansöka om dödförklarande, då hon vill veta vad som hände.
Låter detta logiskt?
Nog för att det känns olustigt att "hacka" på något som fått sin son mördad, men jag kan inte låta bli att tycka att deras agerande är anmärkningsvärt.
Kan du utveckla vad du menar med "obeskrivlig fadäs"?
Jag vet inte varför A-C och Johans far inte dödförklarat sonen. Hoppet kanske har funnits där ändå? Jag tror dock, om jag får gissa, att de först ha velat ha bevis för att Johan verkligen mördats, men att det nu gått så många år - och de själva kommit upp i åldern - att de kanske "tänkt om". Vem ska dödförklara Johan den dag de två inte finns längre? Men det är bara mina tankar.
Att både A-C och Johans far har orkat gå upp varje dag och fortsätta leva, trots den ångest man lätt kan föreställa sig förljer på en sons försvinnande, är otroligt starkt. Man kan aldrig sätta sig in i deras situation; man kan bara ana. Vilket helv*te de troligen haft...

Jag tycker de är beundransvärda!