2015-05-19, 11:03
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Den här tråden har ju några år på nacken och har följt den av o till. Men ändock.

Det jag funderar p: skit i spårhundar, Lambertz och resten av gänget.

Om vi nu antar att TQ har mördat dessa personer som han blivit dömd för och sedermera friad. Konstig mening, jag vet.

Anyways...är det någon som har sett TQ i, omkring eller i dess närhet där kropparna har hittats (ja, det man har kunnat hitta).

Jag tänker mig att om nu TQ for omkring i landet som han gjorde så borde det ju finnas vitnessmål på hans förehavanden...behöver inte vara brottsliga. Bara att folk har sett honom.

Kan inte så här på rak arm komma ihåg att det finns sådana iakttagelser?
Nu har du postat I fel tråd! Den här tråden handlar om Johan Aslunds försvinnande. Det finns en annan tråd om "Cirkus Qvick/Kvast/Seppo/Sampo mfl".
Citera
2015-05-19, 12:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag tänker mig att om nu TQ for omkring i landet som han gjorde så borde det ju finnas vitnessmål på hans förehavanden...behöver inte vara brottsliga. Bara att folk har sett honom.

Kan inte så här på rak arm komma ihåg att det finns sådana iakttagelser?

Ur nedläggningen av åtalet:

Citat:
Det bör påpekas att det finnas kvarstående omständigheter och uppgifter som alltjämt talar för att Bergwall varit på plats i Sundsvallsområdet, bemäktigat sig Johan. Dit hör t.ex. ordningspolisen Björn Jonasson och hans kollegas iakttagelser den 7 november 1980

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&u act=8&ved=0CCYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.aklagare. se%2FPageFiles%2F10415%2FJA%2520nedl%25C3%25A4ggni ng%2520%25C3%25A5tal %2520Asplund.pdf&ei=0AhbVfv4N8SusQGVs4OQDw&usg=AFQ jCNE6BG9keuJM3q_0ULiJLYViGoPiRw&bvm=bv.93564037,d. bGg

Vet inte om det betyder att polisen har sett självaste Quick dock. Det kanske bara var en bil som stämde med Quicks beskrivning.
Citera
2015-05-19, 12:52
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ur nedläggningen av åtalet:

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&u act=8&ved=0CCYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.aklagare. se%2FPageFiles%2F10415%2FJA%2520nedl%25C3%25A4ggni ng%2520%25C3%25A5tal %2520Asplund.pdf&ei=0AhbVfv4N8SusQGVs4OQDw&usg=AFQ jCNE6BG9keuJM3q_0ULiJLYViGoPiRw&bvm=bv.93564037,d. bGg

Vet inte om det betyder att polisen har sett självaste Quick dock. Det kanske bara var en bil som stämde med Quicks beskrivning.

Från dom Sundvslla tingsrätt 2001-06-21 (Qvick): "Försvaret har i denna del åberopat vittnesförhör med krirninalinspektören Bjorn Jonasson som uppgivit: Han arbetade vid den här tiden som ordningspolis. Då han kom hem från arbete på kvällen den 7 november 1980 hörde han på nyheterna om Johans försvinnade och han erinrade sig en framförvarande bil vid trafikljusen på Norra vägen, i vilken det suttit en pojke på passagerarplatsen i framsätet. Pojken hade vänt sig om och tittat på polisbilen och han tyckte att pojken säg skrämd och förskräckt ut. Då han såg bilden av lohan i TV kände han igen denne som den pojke han sett i den nämnda bilen. Han bedömde att föraren, som var tunnhårig, var i 40-50 årsåldern. Bilen var en vinröd Volvo 142/144 eller 242/244 av årsmodell 1974-75 eller senare. Han pratade om händelsen med den kollega han arbetat tillsammans med då han såg bilen och denne hade reagerat på samma sätt när han fått höra om Johans försvinnande och sett bilderna av honom i media. - Försvaret har vidare åberopat de uppgifter som antecknas från polistörhör den 13 november 1980 med Dagmar Sundberg."

Det där är inget som binder Qvick till Sundsvall. Vittnesmålet stämmer in på stor del av Sveriges befolkning.
Citera
2015-05-19, 16:26
Medlem
Och de som anser att Quick gjorde detta mord har ändå svårt att förklara bort att LA:s bil stod där denna morgon.
Citera
2015-05-19, 17:44
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Och de som anser att Quick gjorde detta mord har ändå svårt att förklara bort att LA:s bil stod där denna morgon.

En annan omständighet som pekar mot LA är att inga iakttagelser av Johan gjordes efter det att Rickard Nyström såg honom i trappuppgången; det enda sättet för Johans baneman att besöka Johan och få med sig honom utan åsyna vittnen var att använda källargången, till vilken det behövdes nycklar. LA ägde just sådana nycklar.
Citera
2015-05-19, 18:05
Medlem
Sagacitys avatar
Det påstås i domarna att husgavlarna saknade fönster och att detta är en viktig förklaring till att ingen har sett LA och Johan, men vid ett besök på Bågevägen i Google Maps så ser jag nu att det finns fönster på gavlarna. Fanns de inte 1980?

Förresten, finns det någon här som har tillgång till det nummer av ST som jag förmodar kom ut 8 november 1980, där ett reportage med titeln »Var finns Johan, 11?» publicerades? Reportage om fallet från samma tid är givetvis också intressanta.

Jag vet inte själv var man får tag i så gamla tidningsnummer, men ST:s ovan nämnda reportage om fallet har synts i bild i några, numera borttagna, inslag om fallet som SVT publicerade för några år sedan. Det måste väl finnas något slags arkiv?
Citera
2015-05-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity
Det påstås i domarna att husgavlarna saknade fönster och att detta är en viktig förklaring till att ingen har sett LA och Johan, men vid ett besök på Bågevägen i Google Maps så ser jag nu att det finns fönster på gavlarna. Fanns de inte 1980?

Förresten, finns det någon här som har tillgång till det nummer av ST som jag förmodar kom ut 8 november 1980, där ett reportage med titeln »Var finns Johan, 11?» publicerades? Reportage om fallet från samma tid är givetvis också intressanta.

Jag vet inte själv var man får tag i så gamla tidningsnummer, men ST:s ovan nämnda reportage om fallet har synts i bild i några, numera borttagna, inslag om fallet som SVT publicerade för några år sedan. Det måste väl finnas något slags arkiv?

Jag är uppvuxen i Sundsvall och jag minns att jag i mitten av 80-talet i samband med nåt projekt i skolan åkte ner till biblioteket och tittade på mikrofilmer av gamla dagstidningar. Kanske finns kvar eller är datoriserat på nåt sätt?
Citera
2015-05-19, 22:39
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity

Citat:
Samtliga svenska dagstidningar fr.o.m. 1979 finns som mikrofilm på Kungl. biblioteket och på universitetsbiblioteken i Göteborg, Lund, Umeå och Uppsala. Denna film innehåller även alla bilagor, editioner och löpsedlar.

Källa
Citera
2015-05-19, 22:45
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvadrat2
Jag är uppvuxen i Sundsvall och jag minns att jag i mitten av 80-talet i samband med nåt projekt i skolan åkte ner till biblioteket och tittade på mikrofilmer av gamla dagstidningar. Kanske finns kvar eller är datoriserat på nåt sätt?
Ja, Medelpadsarkiv i Kulturmagasinet har lokala dagstidningar från mitten av 1800-talet och framåt. Förr kunde man gå in på Sundsvalls tidning och få bläddra i gamla tidningar, inbundna årsvis, men de verkar ha avskaffat den möjligheten.

Vilka datum kan vara intressantast att se vad som stod i tidningen? Den 8:e november 1980 och några veckor framåt så klart, men finns det andra intressanta datum?

>Sagacity: Jag tror inte att det har tillkommit några fönster i husen på Bågevägen. Husen ser ut att ha originalfönstren kvar på Google Maps. Kanske är "inga fönster på gavlarna" en förvrängning av "få fönster på gavlarna med dålig vinkel att se om någon går upp från källaringången"?
Citera
2015-05-20, 05:34
Medlem
Aftonbladet, som mytomanen Johan Persson lurat så mycket, vill inte ta i honom med tång. Om "god fot" betyder foten i arslet, så kan det stämma.

Johan Persson är undersköterska - inte journalist. Hans bidrag till journalistiken är genom falska "nyhetstips".

Björns lilla båt heter "Mälarhäxan", det är i alla fall sant.

@[/quote]
Senast redigerad av Liar-Is-aLphaCurL 2015-05-20 kl. 05:45.
Citera
2015-05-20, 05:47
Medlem
Re: SV: Vi har inlett sökningen efter Johan Asplund
Från: magnus.hellberg@expressen.se
Till: spacejump2007@spray.se
Kopia:
Datum: 12/5/2015 21:08

Tack för info. Uppdatera mig när ni är på plats. Tack. Mvh Magnus Hellberg, Expressen

Skickat från min iPhone

13 maj 2015 kl. 03:24 skrev "spacejump2007@spray.se" <spacejump2007@spray.se>:

<-----Ursprungligt Meddelande----->
From: goran.lambertz@dom.se
Sent: 5/11/2015 11:52:03 PM
To: spacejump2007@spray.se
Cc:
Subject: SV: Vi har inlett sökningen efter Johan Asplund

Tack för info.

Bästa hälsningar

Göran Lambertz
Justitieråd, Högsta domstolen
08-561 666 13 • goran.lambertz@dom.se • Postadress: Box 2066, 103 12 Stockholm • Besöksadress: Riddarhustorget 8 • Fax: 08-561 666 86 • www.hogstadomstolen.se

Från: spacejump2007@spray.se [mailto:spacejump2007@spray.se]
Skickat: den 11 maj 2015 23:37
Till: Lambertz Göran - HDO
Ämne: Fw: Re: Vi har inlett sökningen efter Johan Asplund

From: eric.tagesson@aftonbladet.se
Sent: 5/10/2015 1:39:20 PM
Cc:
Subject: Re: Vi har inlett sökningen efter Johan Asplund

Ok.
Intressant.
Håll mig uppdaterad.

/Eric

söndag 10 maj 2015 skrev <spacejump2007@spray.se>:
Hej Eric,

Vi har inlett sökandet efter Johan Asplund, och
vi har börjat i Söråker. Vi kommer att söka under
flera månader, då vi endast är 5 personer och 2 hundar i
skogen. Vi har också 3 dykare som ska påbörja att söka i olika vatten runt om Sundsvall. Då det varit personer som utgett sig att vara "mig" i olika forum på nätet, och spridit falska rykten om mig, så har förtroendefrågan för mig försvårats. Den som tror att jag är ute efter att "skada" Björn Asplund och Anna-Clara Asplund, har blivit inledda på villovägar. Det ända jag och många vill är att hitta Johan Asplund. Med hjälp av en rad tekniska instrument, hoppas vi trots allt att sökningen på land och i vatten ska ge någonting. Tyvärr är chansen kanske inte så stor, men vi försöker i alla fall.

Med vänliga hälsningar,

Johan Persson

--
=====================================
Eric Tagesson
Kriminalreporter

Aftonbladet Hierta AB
Tel: +46 8 514 248 81
Mobil: +46 70 252 46 14
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21
Bud- och leveransadress: Blekholmsgatan 18
Postadress: 105 18 Stockholm

www.aftonbladet.se
Citera
2015-05-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liar-Is-aLphaCurL
Re: SV: Vi har inlett sökningen efter Johan Asplund
Från: magnus.hellberg@expressen.se
Till: spacejump2007@spray.se
Kopia:
Datum: 12/5/2015 21:08

Tack för info. Uppdatera mig när ni är på plats. Tack. Mvh Magnus Hellberg, Expressen

Skickat från min iPhone

13 maj 2015 kl. 03:24 skrev "spacejump2007@spray.se" <spacejump2007@spray.se>:

From: goran.lambertz@dom.se
Sent: 5/11/2015 11:52:03 PM
Cc:
Subject: SV: Vi har inlett sökningen efter Johan Asplund

Tack för info.

Bästa hälsningar

Göran Lambertz
Justitieråd, Högsta domstolen
08-561 666 13 • goran.lambertz@dom.se • Postadress: Box 2066, 103 12 Stockholm • Besöksadress: Riddarhustorget 8 • Fax: 08-561 666 86 • www.hogstadomstolen.se

Från: spacejump2007@spray.se [mailto:spacejump2007@spray.se]
Skickat: den 11 maj 2015 23:37
Till: Lambertz Göran - HDO
Ämne: Fw: Re: Vi har inlett sökningen efter Johan Asplund

From: eric.tagesson@aftonbladet.se
Sent: 5/10/2015 1:39:20 PM
Cc:
Subject: Re: Vi har inlett sökningen efter Johan Asplund

Ok.
Intressant.
Håll mig uppdaterad.

/Eric

söndag 10 maj 2015 skrev <spacejump2007@spray.se>:
Hej Eric,

Vi har inlett sökandet efter Johan Asplund, och
vi har börjat i Söråker. Vi kommer att söka under
flera månader, då vi endast är 5 personer och 2 hundar i
skogen. Vi har också 3 dykare som ska påbörja att söka i olika vatten runt om Sundsvall. Då det varit personer som utgett sig att vara "mig" i olika forum på nätet, och spridit falska rykten om mig, så har förtroendefrågan för mig försvårats. Den som tror att jag är ute efter att "skada" Björn Asplund och Anna-Clara Asplund, har blivit inledda på villovägar. Det ända jag och många vill är att hitta Johan Asplund. Med hjälp av en rad tekniska instrument, hoppas vi trots allt att sökningen på land och i vatten ska ge någonting. Tyvärr är chansen kanske inte så stor, men vi försöker i alla fall.

Med vänliga hälsningar,

Johan Persson

--
=====================================
Eric Tagesson
Kriminalreporter

Aftonbladet Hierta AB
Tel: +46 8 514 248 81
Mobil: +46 70 252 46 14
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21
Bud- och leveransadress: Blekholmsgatan 18
Postadress: 105 18 Stockholm

www.aftonbladet.se

Jag fattar inte mycket av det här inlägget.

Förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in