2015-05-25, 15:00
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity
Programmet har märkligt nog åter publicerats, men inte i Öppet arkiv:

http://www.svtplay.se/klipp/2932430/ett-barn-forsvinner

Bland de medverkande (30:04) finns bland annat Kent R-qvist, som lämnade ett intressant vittnesmål (sida 119 i tingsrättsdomen) om LA:s beteende dagarna efter Johans försvinnande [ ... ]

Tack Sagacity!
Kul att det finns tillgängligt igen.

Kent R:s vittnesmål är i min mening de intressantaste i båda rättegångarna. Han var en nära vän till LA, men såg igenom det när det blev uppenbart vad vännen gjort. Det är inte så svårt att hitta människor som vill komma med illvilliga antydningar och vaga påståenden om nån de inte känner eller ogillar, men Kent vittnade om sin bäste kompis, som han delat så mycket tid i vildmarken med. Det är grymt tunga vittnesmål.

@
Citera
2015-05-25, 16:36
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Du och jag har inte samma slags humor.

Om du hade läst mitt inlägg ordentligt hade du fattat att jag beskrev mitt spontana intryck "första gången jag såg den här filmsnutten".
Jag är inte från Sundsvall och har inte träffat eller ens sett LA, så jag utgick från beteendet och gruppdynamiken. Även skapligt råbarkade våldsverkare tyr sig som ankungar till sin advokat i dylika lägen. Tyckte mig se nåt sånt hos mannen i gula jackan.

Du slänger ofta ur dig tvärsäkra och "absoluta" uttalanden, utan att ange källa eller annat stöd.
Är detta lättja? Vill du inte bli förstådd?

Några tips om du är beredd att göra en liten ansträngning:

Om du vet hur LA ser ut; skriv då ett precist signalement!
Om du vet hur LA ser ut; gör då en bildsökning med relevanta söktermer i lämplig sökmotor och försök hitta en bild av LA!
Om du med säkerhet identifierat LA i den där vallningsfilmen; gör då en skärmdump och ladda upp bilden där det tydligt framgår vem du identifierat!

Personen jag undrar om har du ingen aning om vem han är.
Det intresserar mig inte.
Om nån vet vem mannen i gula jackan är, så intresserar det mig.

Var du på plats och följde rättegången? Är din beskrivning av LA från vad du sett på plats? Eller spekulerar du? Väldigt oklart.

Jag har inte Elwins bok tillgänglig just nu. Finns det en bildtext, som jag glömt, som anger att den aktuella bilden av en man i mörk rock (som jag tror är Pelle) med en mörk kasse/väska i handen skulle föreställa LA?

Elwins bok gavs ut efter det att LA frikänts i HR. Det verkar inte rimligt att han skulle låta publicera en bild av LA i det läget.

@

Det är LA på bilden i boken av Elwin. Det står t.om. angivet i texten under bilden. Troligen togs den under vallningen. Detta behöver man inte spekulera om. Bara att jämföra bilden med filmen så blir det mindre "oklart".
Citera
2015-05-25, 20:46
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Kent R:s vittnesmål är i min mening de intressantaste i båda rättegångarna. Han var en nära vän till LA, men såg igenom det när det blev uppenbart vad vännen gjort. Det är inte så svårt att hitta människor som vill komma med illvilliga antydningar och vaga påståenden om nån de inte känner eller ogillar, men Kent vittnade om sin bäste kompis, som han delat så mycket tid i vildmarken med. Det är grymt tunga vittnesmål.

Väl formulerat, aLphaCurL!

Något som jag inte tycker har diskuterats tillräckligt mycket här är vad LA:s ursprungliga avsikt med att föra bort Johan var. Det har ju tidigare diskuterats huruvida avsikten verkligen var att mörda Johan eller ej, och som skäl till att det inte skulle ha varit hans ursprungliga plan har bland annat anförts att LA i så fall inte skulle ha kört runt i Bosvedjan och visat sig för Anna-Claras grannar så mycket som han gjorde under veckorna innan Johan försvann.

Har du någon teori om detta? Jag tycker, efter att ännu en gång ha läst domarna, att LA:s beteende efter försvinnandet – vilket särskilt framgår av det förtäckta hotet gentemot Kent, då de två samtalade i den senares bil – tyder på något slags Gudskomplex; han visste vad han hade gjort, var inte rädd för att bli misstänkt och tvekade inte heller för en sekund inför att hota Kent. Samtidigt så förnekade han konsekvent att han skulle ha legat bakom försvinnandet.

Jag vill minnas att BA konfronterade LA i samband med att LA vägrade delta i skallgången och anklagade honom då för att ha mördat Johan. LA svarade med vad BA har beskrivit som ett inåtvänt leende och verkade till synes oberörd. LA har gång på gång betett sig på ett sätt som har fått honom att verka skäligen misstänkt, själv varit medveten om detta och ändå inte slutat bete sig underligt. Det gör jag att jag ändå inte helt vill avskriva att LA:s motiv verkligen var att mörda Johan.

Vad tror du om detta?
Citera
2015-05-26, 00:43
Medlem
Harrfenas avatar
Nu får ni hjälpa mig lite här, jag kan minnas helt fel.
Men var det inte så att man hittade små leksakskrigare
riktande sina vapen mot dörröppningarna i lägeheten, eller
har jag blandat ihop det med ett annat fall tro...?

Hade en otäck dröm om detta i natten son var...
Citera
2015-05-26, 02:36
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Det är LA på bilden i boken av Elwin. Det står t.om. angivet i texten under bilden. Troligen togs den under vallningen. Detta behöver man inte spekulera om. Bara att jämföra bilden med filmen så blir det mindre "oklart".

Nu lyckades du uppamma nog energi att skriva nästan 2,5 rader text och i någon mån svara på en enda fråga.
Man får nog se det som ett framsteg.
Något mindre oklart i vart fall.
Tack för det.

För alla dem som inte har boken till hands; skulle du orka skriva vad den faktiska bildtexten säger?

Ska man i övrigt tolka dina uteblivna svar som att du inte varit närvarande vid rättegångar och vallning, inte träffat eller ens sett LA och inte kan ge ett signalement, utan baserar det du påstår på en svart/vit stillbild av en person bakifrån?
Allt detta är fortfarande väldigt oklart.

Detta hjälper inte dem som önskar bilder av LA.
Marshallstacken m fl som tror sig identifiera LA. Skulle ni kunna skapa en skärmdump av en bra fryst bildsekvens och ladda upp, så det tydligt framgår vem vi talar om här?
Citera
2015-05-26, 04:19
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Väl formulerat, aLphaCurL!

Något som jag inte tycker har diskuterats tillräckligt mycket här är vad LA:s ursprungliga avsikt med att föra bort Johan var. Det har ju tidigare diskuterats huruvida avsikten verkligen var att mörda Johan eller ej, och som skäl till att det inte skulle ha varit hans ursprungliga plan har bland annat anförts att LA i så fall inte skulle ha kört runt i Bosvedjan och visat sig för Anna-Claras grannar så mycket som han gjorde under veckorna innan Johan försvann.

Har du någon teori om detta? Jag tycker, efter att ännu en gång ha läst domarna, att LA:s beteende efter försvinnandet – vilket särskilt framgår av det förtäckta hotet gentemot Kent, då de två samtalade i den senares bil – tyder på något slags Gudskomplex; han visste vad han hade gjort, var inte rädd för att bli misstänkt och tvekade inte heller för en sekund inför att hota Kent. Samtidigt så förnekade han konsekvent att han skulle ha legat bakom försvinnandet.

Jag vill minnas att BA konfronterade LA i samband med att LA vägrade delta i skallgången och anklagade honom då för att ha mördat Johan. LA svarade med vad BA har beskrivit som ett inåtvänt leende och verkade till synes oberörd. LA har gång på gång betett sig på ett sätt som har fått honom att verka skäligen misstänkt, själv varit medveten om detta och ändå inte slutat bete sig underligt. Det gör jag att jag ändå inte helt vill avskriva att LA:s motiv verkligen var att mörda Johan.

Vad tror du om detta?

Kloka och välformulerade tankar, Sagacity!

Det hade ju inte förflutit så lång tid sen LA bott där i lägenheten med Johan och ACA. Man kan fundera på om han behövde så många tillfällen för att kartlägga och reka morgonrutinerna i Bosvedjan, eller om han satt där gång på gång utan att kunna samla mod tillräckligt att skrida till verket.

Jag anar att LA led av en personlighetsstörning - troligen en narcissistisk sådan - som i kombination med visst missbruk kan bli mycket obehaglig. Hans kränkta känslor gentemot ACA, som hade ett tämligen utsvävande kärleksliv, och hans tilltufsade kontrollbehov som just tappat kontrollen över detta kärleksliv, måste ha varit som nitroglycerin i ådrorna.

Tanken om en gudskomplex är intressant. Det finns många indikatorer på att LA flyter lite ovanpå och tittar ner, med en känsla av att vara osårbar. Han verkar inte bry sig om vilket intryck han ger eller vilka misstankar han väcker. Polisens oförmåga att hantera detta under förhör leder till att LA styr dessa samtal till långa monologer där förhörsledaren tröttas ut och ger upp. LA låter sig inte skrämmas eller styras - han manipulerar själv situationen genom ett utnötande, inåtvänt ältande som ingen klarar att lyssna till. Det är nästan komiskt!
I mötet med den höggradigt arrogante Arvidson, med ett grandiost ego även han, uppstår en riktigt toxisk cocktail. Tillsammans antar de genomgående fågelperspektiv. Jag tror att Arvidson, som såg ner på arbetarkillen Pelle, försäkrade LA att han var helt utom räckhåll för "rättvisan".

Å andra sidan tyder allt på att LA höll av Johan som sin egen son, vilket gör ett överlagt mord något magstarkt. Var revanschbegäret kontra ACA så starkt? Jag har tidigare sagt att detta tenderar att anta bibliska proportioner med barn som offras. Gudskomplex - ja, kanske.
Jag har tidigare uttryck att jag inte tror att LA hade för avsikt att Johan skulle dö. Om LA var inblandad i att han försvann den där dagen tror jag att nåt gick käpprätt åt helvete.

I maj 1988 tog ett vittne kontakt med polisen om att man hört en mansröst inifrån Johans lägenhet morgonen då Johan försvann. Detta efter att ACA & TW åkt till jobbet.
Jag har ju tidigare varit inne på att det faktiskt är möjligt att en helt annan person dykt upp i lägenheten den där morgonen av helt andra skäl - kanske fastighetstillsyn av nåt slag - och nåt gått helt fel. Johan har hamnat dubbelvikt i en stor sopsäck i soprummet en halv trappa ner, som aldrig kollades.
LA, som då häckat i omgivningarna länge och väl, observerad av många, måste i så fall drabbats av fullständig panik när Johan konstaterades försvunnen, medveten om hur detta skulle komma att se ut. Kan också förklara en del udda beteenden.

Sen har vi BA, som berättat om hur han under en period efter rättegångarna hade upprepade och långa telefonsamtal med LA, där denne vid tillfällen var mycket nära att erkänna.

Jag tror inte att Christer Pettersson sköt Palme, men han verkade gilla att folk trodde det, och att tjäna pengar på denna tro. Människors skräck och bävan, att hålla dem på halster...

@
Citera
2015-05-26, 06:42
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Nu lyckades du uppamma nog energi att skriva nästan 2,5 rader text och i någon mån svara på en enda fråga.
Man får nog se det som ett framsteg.
Något mindre oklart i vart fall.
Tack för det.

För alla dem som inte har boken till hands; skulle du orka skriva vad den faktiska bildtexten säger?

Ska man i övrigt tolka dina uteblivna svar som att du inte varit närvarande vid rättegångar och vallning, inte träffat eller ens sett LA och inte kan ge ett signalement, utan baserar det du påstår på en svart/vit stillbild av en person bakifrån?
Allt detta är fortfarande väldigt oklart.

Detta hjälper inte dem som önskar bilder av LA.
Marshallstacken m fl som tror sig identifiera LA. Skulle ni kunna skapa en skärmdump av en bra fryst bildsekvens och ladda upp, så det tydligt framgår vem vi talar om här?

Ska du prata om energi? Du som inte ens lyckas ta dig till närmsta bibliotek eller att införskaffa boken på annat sätt? Men ok då. Jag citerar texten: "I rättegången gjorde Tingsrätten syn i Bosvedjan. Här är Ragnar Gunnarsson framför den källaringång genom vilken han enligt åtalet skulle ha fört bort Johan."

Huruvida jag varit på rättegångarna och om jag sett LA har jag redan berättat tidigare i tråden. Att sitta och upprepa sig hela tiden känns tämligen överflödigt. Inte minst med tanke på att mycket är så "oklart" för vissa här?
Citera
2015-05-27, 14:32
Medlem
Kom att tänka på en sak. Vet man eg med största sannolikhet att det är LA som är den skyldige?
Tänk OM han faktiskt skulle vara oskyldig,om man snöade fast kring han,och hans område,på alla sätt.

Vem vet,Johan kan ju ha blivit bortförd och kanske inte ens finns i Sverige?

Bara en tanke..
Citera
2015-05-27, 20:33
Medlem
Visst, LA kan vara oskyldig. Men det man vet med största sannolikhet är att han under några dagar innan sett ut att kartlägga rutiner hos A-C och Johan. Hans bil sågs också vid huset på morgonen den dag Johan försvann. LA själv förnekar detta och det kan man undra varför han gör om han nu är oskyldig. Det fanns ju också en skrivning om detta i domen, att LA med all sannolikhet faktiskt ljuger på några punkter. Jag vet inte, men jag kan anta att LA faktiskt redan från början skulle ha tjänat en del på att erkänna att han under en tid varit en hel del i Bosvedjan samt att han kunde ha hittat på ett svårkontrollerat svepskäl till att han kunde ha varit i Bosvedjan den aktuella morgonen. Då kunde man möjligen misstänka men inte bevisa att han ljög.
Citera
2015-05-27, 23:28
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
....Jag citerar texten: "I rättegången gjorde Tingsrätten syn i Bosvedjan. Här är Ragnar Gunnarsson framför den källaringång genom vilken han enligt åtalet skulle ha fört bort Johan."......

Göran Elwins bok "Fallet Johan" är en dokumentärroman, det vill säga vad som när det gäller film brukar få undertiteln: "Based on a true story". Jag har svårt att tro att bilden är autentisk och tror snarare att det är en arrangerad bild, "baserad på" Tingsrättens syn. Dels kan jag inte se några barn på filmen från synen, dels har jag svårt att tro att LA skulle posera för en bild med så mycket dramatik.

källor:
http://libris.kb.se/bib/8345679?vw=full
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dokument%C3%A4rroman
Citera
2015-05-27, 23:47
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Programmet har märkligt nog åter publicerats, men inte i Öppet arkiv:

http://www.svtplay.se/klipp/2932430/ett-barn-forsvinner

.
Tack Sagacity! Det finns mycket bra information i programmet som ger svar på en del frågor jag tidigare ställt.

Bland annat visar kartritare Olsson 26:30 in i programmet en karta över vilka områden som genomsöktes under helgen. hela området mellan E4:an, Timmervägen och Hulivägen genomsöktes, totalt ca 20 km2. Dessutom söktes det kring ishallen och bussgaragen i Gärde, samt senare kring sjukhuset och Norra Stadsberget. Detta är intressant då det visar på att målsägarnas gärningsbeskrivning i rättegångarna mot LA var påhittad av Pelle S. Johan kan omöjligt ha mördats genom knivstick i diket efter vägen mot torpet Fågelsången. Det var spårsnö vid tidpunkten för försvinnandet och området där vägen går genomsöktes. Om Pelles gissning stämt är jag säker på att man hade hittat spår efter mordet. Blod efter någon som förblöder i nysnö går knappast att dölja.
Citera
2015-05-28, 06:40
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Göran Elwins bok "Fallet Johan" är en dokumentärroman, det vill säga vad som när det gäller film brukar få undertiteln: "Based on a true story". Jag har svårt att tro att bilden är autentisk och tror snarare att det är en arrangerad bild, "baserad på" Tingsrättens syn. Dels kan jag inte se några barn på filmen från synen, dels har jag svårt att tro att LA skulle posera för en bild med så mycket dramatik.

källor:
http://libris.kb.se/bib/8345679?vw=full
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dokument%C3%A4rroman

Bilden togs av en pressfotograf och föreställer LA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in