Citat:
Det finns ju en kolonial nidbild, en eurocentrisk blick och ett nationalinsulärt narrativ i svensk debatt om ett Afrika där det är förnedrande och människoovärdigt att leva.....
Min syn är ju att ett liv i svenskt bidragsberoende inte alls med nödvändighet är värdigare eller lyckligare än möjligheten/skyldigheten att bygga sitt ursprungsland starkare för kommande generationer - varför kretsloppsmigrationen är ett löfte, snarare än ett hot.
Intressanta tankar oyto, framförallt Somaliand och kretsloppsmigration är tankar som är väl värda att spinna vidare på.
Jag har under det senaste årtiondet spenderat den mesta av min tid i Kina, och det är ofta slående hur många av de kineser man träffar i ledande befattningar inom universitet, företag och halv officiella tankesmedjor etc som faktiskt är återvändare som tidigare har lämnat landet för studier och arbete utomlands men nu återkommit då ekonomin (i alla fall tills nyligen) har gått som tåget.
Som FN har konsteterat;
Citat:
In this era of international competition for talent, the Chinese diaspora is an immeasurably critical factor in helping to realize domestic development objectives, which in turn will alter the future world geopolitical balance....
As a special group, returnees have contributed to the nation’s development especially in education, science, culture and health. Most returnees have kept abreast with the latest international developments and have also been very innovative. Their work has lifted the status of China’s academics in the world. In the education sector, statistics from the Ministry of Education show that 78 per cent of the presidents, 63 per cent of PhD advisers in Chinese universities directly administered by the Ministry of Education, and 72 per cent of directors of key laboratories at the national and provincial levels are returnees. Statistics also show that 81 per cent of academicians in the Chinese Academy of Sciences and 54 per cent of academicians in the Chinese Academy of Engineering have studied overseas. In addition, 21 out of the 23 heroes on the “two bombs and one satellite” projects are returnees
http://unchronicle.un.org/article/ch...e-development/
Nu besitter ju knappast "våra" somalier samma kompetens som kineser som har pluggat på Harvard, men det är viktigt att komma ihåg att även de mest missanpassade somalierna här i Sverige oftast är högt över genomsnittet på hemmaplan när det gäller utbildning, praktiska kunskaper och omvärldskunskap. Trots att somalier som grupp presterar absurt låga resultat i Sverige (se tex GP:s artiklar från 2007) så har den genomsnittliga Ahmed Abdelfakim 22 år i Angered mer kompetens än sin kusin i Mogadishu. Även de somalier som har kuggats i grundskolan kan läsa & skriva, räkna, tala någon typ av svenska och oftast engelska (här bidrar naturligtvis den från USA importerade ghetto-mentaliteten).
Men inte nog med det, ett besök i Somalia kommer direkt att ge vår vän Ahmed flera tankar baserade på det som han tar för givet i Sverige, tex; "varför har de inga tidtabeller för bussar som hemma i Angered?", "Varför finns det inget socialförsäkringssystem som i Sverige?", "hur kommer det säg att jag vet mer om omvärlden än andra här" osv...
Lågpresterande eller genomsnittssomalier här blir "supersomalier" på hemmaplan; Abdi-Noor Muhamed. journalist boende i Braås, ska tydligen försöka bli Somalias
nästa president.
Man ska inte gå för långt, men det Oyto pekar på är helt klart intressant, om man bara kan lyckas ändra den moraliska tyngdpunkten så kan man lätt få den genomsnittliga PK-isten att tystna och sedan anamma en sådan ståndpunkt.
Jag brukar tex när folk drar fram nödvändigheten av invandring pga arbetsbrist nämna två saker.
1. Om personen säger att vi måste ha invandring för att kunna utföra "enkla" jobb i framtiden, tex äldrevård, städning. hantverkare etc, så frågar jag personen hur han/hon känner sig över det faktumet att vi måste importera människor med mörkare hudfärg för att utföra sysslor för oss vita människor och som vi vet även ger minst betalt. De flesta brukar bli lite stela om de har kapaciteten att förstå vart deras eget argument leder dom.
2. Om en person påstår att vi måste ta in högutbildade invandrare från utvecklingsländer tex läkare, ingenjörer, akademiker etc, så frågar jag , efter att ha citerat utförlig statistik om brain-drain, varför hen insisterar på att dränera redan fattiga länder på dess resurser. Jag har då fått rätt fantastiska svar från folk som själva jämt talar om att rädda tredje världen (tex att jag är fascist som ens kan säga något sådant, att gränser egentligen inte finns eller att invandrares hemländer egentligen inte är så underutvecklade trots allt).
Nåväl, till detta kan man ju lägga till yterliggare frågor som knyter an till det som jag och Oyto har talat om tex; "Varför vill du undanhålla Somaliland kunskap som kan hjälpa miljoner människor där?", "Tror du inte att somalier kan bygga ett funktionellt samhälle?". Till såna som insisterar på att Sverige har strukturell rasism kan man enkelt fråga "Men varför vill du att offren för detta ska bo här när de nu har chans att bo i ett eget land där inget sådant system upprätthållit av ondskefulla vita män nu finns?
Kort sagt, möjligheterna är många, det gäller bara att veta hur man ska ändra diskursen så att någon annan får bära det moraliska hundhuvudet.