Spy (2015)
CIA-analytikern Susan Cooper, en osynlig kontorsråtta,får aldrig det erkännandet hon förtjänar. Men när hennes partner försvinner spårlöst och en annan topp-agent hamnar i svårigheter så erbjuder hon sig att jobba undercover och infiltrerar en grupp vapensmugglare med uppdrag att förhindra en internationell katastrof.
Spy var aldrig en film jag riktigt såg fram emot. Där var egentligen bara en glimt som gjorde att jag skulle se filmen. Jason Statham. allt annat var obefintligt.
Men i all mening så har Paul Feig egentligen lyckats två gånger tidigare enligt mig. The Heat tyckte jag ändå var hyfsad rolig och Bridesmaids var en bra chick-flick som hade roliga stunder. Så jag kan inte säga att Paul Feig filmer är dåliga, utan mer bra hyfsade filmer. Jag har sett roligare, men jag har verkligen sett värre och tråkigare komedi filmer.
Problemet för mig ligger i att Melissa McCarthy fått för mycket beröm för hennes humor. Hon är inte rolig enligt mig och allt detta på grund av hennes insats i Bridesmaids. Jag är lite förvånad när jag såg filmen för första gången igår att hon inte var i centrum allt för mycket.
För mig har hon varit bäst i St. Vincent för hon spelar en normal roll där och inga skämt om hur tjock hon är eller hur oattraktiv hon är.
Här så spelar hon huvudrollen och jag störde kanske mig inte på henne lika mycket som jag gjort i tidigare filmer. Hon var för övrigt helt okej i The Heat också. Men för mig blir det för mycket på 120 minuter. Det funkar helt enkelt inte i lång mängder för mig med henne i huvudrollen och hennes komedi.
Vad som däremot funkar för mig är Jason Statham och humorn som kretsar omkring honom. Allting är en parodi version av han själv i hans egna filmer. Det funkade och det fick mig att skratta. Främst för skämten kommer gå hem hos Statham fansen, men också för det är de bästa bitarna i filmen.
Det får mig bara att önska att jag ville filmen skulle kretsa omkring honom och inte Melissa McCarthy. Hade vi följt Statham i denna filmen hade vi haft en fantastisk parodi rulle på Statham's typiska karaktärsroller och det hade gått hem.
I nuläget dyker han upp med jämna mellanrum under filmens gång. Hade faktiskt förväntat mig mer speltid från honom.
Men frågan jag ställer mig i slutändan är. Funkar filmen, är den bra och fick den mig att skratta? Och om jag ska vara ärligt så är svaret ja på alla ovanstående punkter. Den fick mig att skratta, den viktigaste delen av en komedifilm.
Jag har sett betydligt sämre komedifilmer detta året och till och med sämre actionfilmer på bio, *host* Taken 3 *host*. Rose Byrne som skurken var om något en av filmens höjdpunkter. Dock spelade hon egentligen samma roll som i Bridesmaids fast ifall hon var i en spionfilm.
Däremot kunde jag tycka att filmen ibland kändes för förvirrande och att där pågick lite för mycket samtidigt. Vid en viss tidpunkt hade jag svårt att greppa tag om vem den riktiga skurken var och filmen drog in lite twister som egentligen inte slutfördes eller lämnades öppna. Jag kände mig dock redan på innan jag gick in och såg filmen att den skulle ha sådant typisk twist i sig och det hade den.
Detta och en speltid på 120 minuter blir filmen för lång. Jag hade gärna sett den vara lite kortare, och chockerande nog skulle jag inte bli förvånad om där kom en förlängd version. Något som oftast inträffar med Paul Feig filmer. Men i det stora hela kändes det lite för länge.
I sin helhet är Spy lite av det jag förväntade mig. Melissa McCarthy var okej. Hon irriterade inte mig lika mycket som hon gjort i vissa andra tidigare filmer, men hon är fortfarande inte tillräckligt bra eller rolig för att bära en film i mina ögon.
Jason Statham var helt klart det bästa med filmen, men hade önskat att få mer av honom. Men han fick de flesta skratten från mig. Och Rose Byrne var bra i skurkrollen. Jude Law skötte sig galant också, han kanske hade passat som nästa Bond? Eller inte... Men på 120 minuter är filmen för lång och borde kortas ner lite grann.
Men i slutändan skrattade jag ändå åt filmen och det är ändå det viktigaste. Alla skämt gick inte hem och en del skämt kändes bara random som en cameo av Verka Serduchka.
Men om man vill se en komedifilm om spion genren är det fortfarande Ausitn Powers man ska vända sig till. Fast Spy är en fin tillgänglighet inom genren och gör jobbet hyfsat och klarar av det mesta.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt3079380/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=ltijEmlyqlg