2015-05-17, 22:45
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Fast Morrill tyckte ju att även brevet från -78 var äkta och det har jag lite svårt för. Fyra andra handstilsexperter som undersökte brevet menade på att det var fejk. Visst var Morrill ledande i sin bransch, men att fyra experter går emot honom känns inte bra. Sen har ju Morrill även hävdat att bänkskriften i biblioteket också var Z verk. Även där har många varit väldigt skeptiska, för det är inte helt lätt att undersöka en skrift på en bänk jämfört med papper. Tror själv att skriften på bänken kan vara ett självmordsbrev från en kvinnlig student snarare än Z verk.

ja, vad ska jag säga? om man hittar en misstänkt som kan knytas på andra sätt än handstilen, kommer i alla fall inte jag att säga "men Sherwood tyckte ju si, eller Sherwood tyckte så". jag tänker sitta ner i båten tills något får mig att tro att Sherwood kan ha haft fel på vissa punkter, t.o.m. allen, om något skulle dyka upp.

Citat:
Det är allmänt känt att han var i Riverside under den helgen. Han har i förhör t.o.m. erkänt detta. Allen allegedly was in Riverside the weekend Bates was murdered. The information placing Allen in Riverside was developed in 1971 by the Vallejo Police Department (VPD) and the California Department of Justice (DOJ). Allen later hinted it was true, first claiming to have been "in the area" at the time, then telling people he was in nearby Pomona when he first heard of the Bates murder. (http://www.zodiackiller.com/AllenFile.html)

tack för infon!

Citat:
Sen ska man ju inte jämföra Allen med alla andra som var i Riverside just då. Vi talar om en huvudmisstänkt i fallet och inte vilken random person som helst. Att en huvudmisstänkt som är från Vallejo, befinner sig i Riverside under just den helgen, det är jävligt mysko. Är dock tveksam till att Z låg bakom det mordet oavsett om Allen befann sig där eller inte.

ja, men detta är innan Z hade börjat sin mordvåg. varför ska han ljuga om sina förehavanden när han är misstänkt? om någon kommer och säger att han var där, när han har nekat, så är han ju tagen med en lögn. efter det så har man förlorat trovärdigheten överhuvudtaget.

Citat:
Jag tror personligen att brevet från -78 är Toschis verk. Frågan är om inte fler av breven från -71 och framåt är från honom. Det finns inofficiella brev som tros vara hans verk och där breven också skulle vara undertecknade från Z. Läste också igår att FBI gjorde ett uttalande om att Toschi skulle ligga bakom brevet från -78 men kan inte hitta var jag läste det. Tror det var på zodiackillerforumet där någon hade kopierat uttalandet från FBI.

kanske, kanske inte. säger som jag sa tidigare i det här inlägget, jag sitter ner i båten, tills någon passar. då kan jag köpa att Sherwood hade fel osv. att hålla på och älta vem som har rätt eller fel, säga att allt är falskt eller sant, kostar bara tid, energi och man vinner inget på det om man inte har en misstänkt, som man ska kunna knyta till andra saker, t.ex. vapnet, wing Walkers eller något annat konkret.

Citat:
På tal om något annat intressant. Efter att Morrill avled sa hans familj att Morrill själv hade en favoritmisstänkt som han trodde på. Men jag har inte lyckats hitta vem det kan vara, om det övht är känt utanför familjens kretsar.

inte för att vara nedlåtande, men Sherwood var ingen polis, åklagare eller domare. så vitt jag vet så mötte han aldrig någon misstänkt, men jag kan ha fel. han har avfärdat många misstänktas handstil. om han hade haft någon han inte kunde avfärda så hade väl det varit känt nu kan jag tänka mig. i övrigt så är ju hans spekulationer likvärdiga våra, med undantaget att han kunde analysera handstilar bättre än oss. jag menar också, att vi har mer info idag, tack vare internet, som han kanske inte hade. det i sin tur hade ju kunnat hjälpa honom i hans tro.

det som känns tråkigt är ju att vi är beroende av vad de gräver fram i USA. lite svårt för oss att gräva fram något, så vi får ju bara dra slutsatser av det de hittar. och hur folk pekar ut varandra till höger och vänster hjälper inte. vi kan ju hoppas att de gräver fram något konkret, och det enda vi kan göra här i Sverige, är att bräcka chiffren.
Citera
2015-05-17, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
det som känns tråkigt är ju att vi är beroende av vad de gräver fram i USA. lite svårt för oss att gräva fram något, så vi får ju bara dra slutsatser av det de hittar. och hur folk pekar ut varandra till höger och vänster hjälper inte. vi kan ju hoppas att de gräver fram något konkret, och det enda vi kan göra här i Sverige, är att bräcka chiffren.
Ja. Det gör inte saken lättare att utredarna håller inne med viss info och kanske även ev. bevismaterial. Fallet är ju nog svårt och förvirrande redan. Hade vi haft samma info så tror jag att det hade gynnat diskussionen och ev. teorier och slutsatser.

Tror du att polismännen Fouke och Zelms stoppade och pratade med Z eller bara körde förbi? Blir inte klok på det där.
Citera
2015-05-17, 23:48
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ja. Det gör inte saken lättare att utredarna håller inne med viss info och kanske även ev. bevismaterial. Fallet är ju nog svårt och förvirrande redan. Hade vi haft samma info så tror jag att det hade gynnat diskussionen och ev. teorier och slutsatser.

Tror du att polismännen Fouke och Zelms stoppade och pratade med Z eller bara körde förbi? Blir inte klok på det där.

där är jag övertygad om att de stannade och pratade med honom, och att det var Z. sen försöker de mörka att de gjorde århundradets tabbe. i filmen framstår de som jubelidioter. "the suspect was a Negro male adult, this guy was White". att man inte tog ID åtminstone på honom är ju skäl nog att de skulle ha haft sparken.

tror också att det hålls inne på vissa saker från polisen. frågan är bara vad? har man en misstänkt som lever, som man inte vill ska veta är misstänkt? låter långsökt med tanke på att snubben i så fall sjunger på sista versen så borde man försöka spela ut, i stället för att han stämplar ut innan man har något.

kan man ha något nytt bevis matrial? då kan jag köpa fullt ut att inte allmänheten ska få veta, för då har man någonting som inte är kontaminerat så att säga, ifall man någon gång lyckas ta det till rätten.

mest troligen, så är det väl bara massa falska vittnesmål, vissa som är intressanta men inte kan bekräftas osv. osv.

något som är väldigt problematiskt är att inte mague kunde identifiera bilmärket/modellen som Z körde. då hade man haft något att gå på från början. han sa väl bara att det var en liknande bil som Darlene hade, men att den var röd? (hur han nu kunde se det, eftersom det är så mörkt och inte upplyst, enligt Z)

det andra man vet om Z:s bil, är att vid LB attacken, så hade han 2 olika märken på däcken. de där fram var utslitna medans de där bak var relativt nya. kan ha varit tvärtom också.

om nu Z var skyldig till Kathleen Johns bortrövningen, och hon get liknande beskrivning av bilen som Mague, och man i övrigt finner henne trovärdig, så är det ju Lawrence Kane som är Z. men det är många om + att man behöver ju något mer än så för att kunnat få honom fälld. jag tror ju inte på något av detta, men det vore ju bra att kunna utesluta honom helt och hållet, att han haft alibi vid t.ex. paul stein, men poliserna sa väl om jag inte minns fel, att killen de mötte, inte var kane?
Citera
2015-05-18, 01:08
Medlem
Citat:
men poliserna sa väl om jag inte minns fel, att killen de mötte, inte var kane?
Tvärtom. Det här sa Fouke efter att ha sett Kanes foto. "In the past 20 years or so I’ve been asked to look at hundreds of photos, and of all them, this one is the best likeness."

Kane bodde i stan och Z lär ha haft någorlunda lokalkännedom med tanke på omständigheterna kring mordet, t.ex. hur han rört sig till och från brottsplatsen. Dessutom postades väl nästan alla breven från SF och de flesta till tidningarna i stan. Han skrev om SF som om det vore hans stad. Men faktum kvarstår: de flesta morden begicks i Vallejo och i närområdet och att Z valde att ringa från Napa och Vallejo efter morden. Vore konstigt om han låt säga bodde i SF och ringde/rapporterade från de städerna.

Jag tror också att de stannade och åtminstone frågade honom om han sett något misstänksamt och sen gasade på. Tror inte att det var något längre samtal eller att de var nära varandra utan mer på distans eftersom Z lär ju haft massa blod på sig. Men jävlar vilken tabbe av polismännen. Detsamma gäller avtrycket på telefonluren i Napa som de lyckades förstöra. Det hade kanske varit det bästa beviset.
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-18 kl. 01:12.
Citera
2015-05-19, 16:13
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Tvärtom. Det här sa Fouke efter att ha sett Kanes foto. "In the past 20 years or so I’ve been asked to look at hundreds of photos, and of all them, this one is the best likeness."

Kane bodde i stan och Z lär ha haft någorlunda lokalkännedom med tanke på omständigheterna kring mordet, t.ex. hur han rört sig till och från brottsplatsen. Dessutom postades väl nästan alla breven från SF och de flesta till tidningarna i stan. Han skrev om SF som om det vore hans stad. Men faktum kvarstår: de flesta morden begicks i Vallejo och i närområdet och att Z valde att ringa från Napa och Vallejo efter morden. Vore konstigt om han låt säga bodde i SF och ringde/rapporterade från de städerna.

Jag tror också att de stannade och åtminstone frågade honom om han sett något misstänksamt och sen gasade på. Tror inte att det var något längre samtal eller att de var nära varandra utan mer på distans eftersom Z lär ju haft massa blod på sig. Men jävlar vilken tabbe av polismännen. Detsamma gäller avtrycket på telefonluren i Napa som de lyckades förstöra. Det hade kanske varit det bästa beviset.

jag tror att han kan ha varit närmare än vad man tror. nu vet jag inte faktan på rak arm, men om det stämmer i finchers film att paul stein blev skjuten i bakhuvudet, så lär Z inte ha haft mer än några stänk på sig. nackskyddet lär ha tagit blodet vid ingångs hålet, och det från utgångshålet lär ju ha hamnat på framrutan, men det är ju bara spekulation från min sida, då jag inte sett riktiga foton eller liknande matrial från brottsplatsen.

men kane blev helt klart mer intressant från min sida efter infon du gav mig, och det jag hittat på egen hand. tror dock inte att han är Z (än) men tycker att det borde grävas lite djupare på den killen.

vet inte omständigheterna kring telefonluren. men det hade ju t.ex. varit intressant om det var samma fingeravtryck som i paul steins taxi. då hade det ju varit helt klart att det är Z:s fingeravtryck.

en annan sak som man kan fundera på nu så här 50 år senare, tänk om Z rökte? tänk om det låg någon fimp i direkt närhet till mordoffren, men man struntade i att plocka upp den p.g.a. att man inte visste att DNA skulle finnas och skulle kunna kopplas till mördaren i framtiden. dock tvivlar jag på det själv eftersom då hade han väl sett att mague levde t.ex. men endå, tänk på alla bevis som inte tagits om hand p.g.a. detta.

vad tycker du om tom voigt? jag har lite svårt för honom, men han gör ett bättre jobb än vad graysmith gjorde i alla fall...
Citera
2015-05-19, 17:06
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
jag tror att han kan ha varit närmare än vad man tror. nu vet jag inte faktan på rak arm, men om det stämmer i finchers film att paul stein blev skjuten i bakhuvudet, så lär Z inte ha haft mer än några stänk på sig. nackskyddet lär ha tagit blodet vid ingångs hålet, och det från utgångshålet lär ju ha hamnat på framrutan, men det är ju bara spekulation från min sida, då jag inte sett riktiga foton eller liknande matrial från brottsplatsen.

Du kan inte ta filmen som källa för saker och ting. Filmen är bra, men inte mycket är nödvändigtvis rätt.

Han ska ha skjutis i höger tinning. Men, det spelar ingen roll var han sköts, eftersom Zodiac sedan gick och satte sig på passagerarsätet med offrets huvud förmodligen i sitt knä. Tror du inte han blev blodig då? http://www.zodiackillerfacts.com/gallery/albums/userpics/10001/Paul_Stine_Crime_Scene_Warning_Graphic_Content_pas senger_side_door.jpg
Citera
2015-05-19, 17:41
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Du kan inte ta filmen som källa för saker och ting. Filmen är bra, men inte mycket är nödvändigtvis rätt.

Han ska ha skjutis i höger tinning. Men, det spelar ingen roll var han sköts, eftersom Zodiac sedan gick och satte sig på passagerarsätet med offrets huvud förmodligen i sitt knä. Tror du inte han blev blodig då? http://www.zodiackillerfacts.com/gallery/albums/userpics/10001/Paul_Stine_Crime_Scene_Warning_Graphic_Content_pas senger_side_door.jpg

helt rätt! därför jag skrev som jag skrev, att jag inte hade koll på hur det gick till i verkligheten. men på bilden du länkade är han ju maskad (jag har förståelse för det), så omöjligt att se hur han blev skjuten, vilket var anledningen till att jag utgick från att filmen hade rätt på den punkten. men har du någon källa/sida där man får se offren omaskade, så tar jag tacksamt emot

men om han hade huvudet i knät, så kanske han knäppte upp jackan innan? och när han var färdig drog han upp den, så i så fall så ser man kanske i bästa fall något på byxorna, men det är ju inte lätt om han hade mörka byxor, en sen kväll, och om han var på avstånd så var det väl mer eller mindre omöjligt.
Citera
2015-05-20, 00:59
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ska erkänna att jag tog i lite väl. Att han har varit vid LB, LHR och BRS lär ingen ifrågasätta. Däremot finns det inget som knyter honom till Presidio Heights i SF. Men Allen var ju en flitig besökare av SF och känner nog till stan.

Det är inte bara Mageau som har vittnat (pekat ut Allen på foto). En av hans vänner, Don Cheney, har vittnat om Allens mordplaner som Z. Vissa ifrågasätter detta och menar att Cheney hämnas eftersom Allen tafsade på hans dotter (?). Sedan har ju även Allens familj, bland annat brorsan och hans fru, fattat misstankar och gått till polisen och samarbetat med dem i hopp om att finna bevis. Hans bror har bl.a. hjälpt till att leta efter bevis i Allens källare i Vallejo.

Som sagt. Hade det bara funnits ett fåtal indicier så hade inte jag heller rynkat på ögonbrynen. Men det finns ju jättemånga indicier som pekar på Allen. För många.
Vad menar du här (fetade)? Att Allen "varit" vid LB, LHR och BRS, men inte nödvändigtvis vid tidpunkten för mordet?

Varför skriver du då sedan att "Däremot finns det inget som knyter honom till Presidio Heights i SF", som om det fanns något som knöt honom till LB, LHR och BRS?

---

Att Z hade lokalkännedom om Vallejo går nog inte att betvivla. Mordet i SF är intressant, det känns lite mer oplanerat.
Citera
2015-05-20, 15:31
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Att Z hade lokalkännedom om Vallejo går nog inte att betvivla. Mordet i SF är intressant, det känns lite mer oplanerat.

utveckla vad du tänker min vän
Citera
2015-05-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Vad menar du här (fetade)? Att Allen "varit" vid LB, LHR och BRS, men inte nödvändigtvis vid tidpunkten för mordet?

Varför skriver du då sedan att "Däremot finns det inget som knyter honom till Presidio Heights i SF", som om det fanns något som knöt honom till LB, LHR och BRS?

---

Tror du på fullt allvar att Allen aldrig varit på LHR eller BRS? Det är ju för fan 5-10 min från hans hus.
Citera
2015-05-20, 19:45
Medlem
Citat:
utveckla vad du tänker min vän
Antar att han syftar på BRS-mordet och det Z sa i samtalet till polisen som kunde peka på att han kände till Vallejo. Tror det var det där med "If you will go one mile east on Columbus Parkway to the public park, you will find kids in a brown car" som hintade om att han kände till området. Han ringde kort därefter från en telefonkiosk och det är kanske inte det lättaste i mörkret i en främmande stad precis efter ett mord, såvida man inte känner till stan .

Tänk dig så här. Du bor i SF och begår ett mord i Vallejo. Hur ologiskt är det då inte att direkt efter mordet, med extrem stress, åka in till stan igen och leta upp en telefonkiosk och ringa snuten, för att sen köra vidare till SF? Mycket mer sannolikt att han bodde i närheten av brottsplatsen. Han ringde inte omedelbart efter mordet utan det dröjde ca 40 min. Var var han under tiden? Min teori är att han bodde i närheten (Allen) och gick till fots till telefonkiosken. Att han skulle köra runt i stan eller gömma sig i bilen i närheten köper jag inte för fem öre.
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-20 kl. 19:49.
Citera
2015-05-20, 21:24
Medlem
Citat:
vad tycker du om tom voigt? jag har lite svårt för honom, men han gör ett bättre jobb än vad graysmith gjorde i alla fall...
Han ska ha stor cred för arbetet han har lagt ner. Men han verkar lite dryg av kommentarerna på forumet att döma. Sedan kan jag inte förstå varför han är så het på Gaikowski. Tycker att indicierna där är väldigt långsökta jämfört med exempelvis Allen. Gaikowski kommer långt ner på min lista i alla fall.

Kaczynski känns intressant som person. Tror inte att han är Z, men det är ungefär så jag tänker mig honom. Intelligent och kunnig och har psyket som krävs. Använde snarlika metoder som brev, hotelser om bomber m.m. Däremot mördade han aldrig (?) och nämnde aldrig Z någonstans vilket jag i så fall inte kan förstå om det nu skulle vara han. Om Allen är etta på min lista gällande handstil och språk så är Kaczynski klar tvåa. Däremot är han aningen lång, men där går vittnesuppgifterna lite isär. Hartnell uppfattade Z som hyfsat lång vid LB. Som sagt, tror inte att han är Z, utan bara att han som person skulle passa bra i den rollen.

Kane känns lite för ostabil för att vara Z. Kan dock ha fel. Han var tydligen hyfsad på det där med koder, kryptogram, använde många alias, kände Darlene som tydligen var rädd för honom, påminner mest om Z-sketchen av alla misstänkta enligt en polisman som såg var en av få som såg Z, Johns utpekande som hennes kidnappare m.m. Intressant som sagt men också här mer långsökta indicier än t.ex. Allen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in