2021-07-26, 00:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Ja, självklart var det bara en mördare. Varför komplicera saker? Att en person har gjort allt ifrån morden till brevskrivningarna räcker. Sen håller jag dörren öppen för att Zodiac begick mordet på CJB i riverside, men han behöver inte ha gjort det. Det spelar ju de facto ingen roll då några avgörande bevis inte finns i det fallet och GM är inte lagförd. Däremot skulle jag tro att Zodiac begick fler mord efter PS (Paul Stine) (Taximordet) och att man har missat det på något sätt.

Har han gjort tidigare mord än Riverside? Ett liknande mord på en taxichaffis finns rapporterat, han hette Ray någonting har jag för mig? Jag är kluven. Om jag var Zodiac, skulle jag "debutera" med ett dubbelmord en mörk vinterkväll 1968? dvs. BRS (Blue Rock Springs). Han tog ju inte credit direkt för det utan väntade ett halvår.

Det som talar emot att BRS var Z debut är att enligt mig så var Z närmare 40 än 30 när han sköt PS. Seriemördare brukar debutera när de är i 30 års åldern. Men samtidigt var det ju låg risk, kväll, mörkt och ödsligt samt att han inte hade någon relation till offren. Och där lyckas han ju att döda DF (David Faraday) och hans fästmö som jag har glömt namnet på för tillfället. Där tycker jag att han visar upp självförtroende, men senare så har egot stigit honom åt huvudet och han börjar slarva. Skulle inte vara förvånad om han fick sitta inne för något annat och han har hållt käften i alla år och kanske är död nu...
Ja allt talar för att Zodiac var en och samma person, dessutom så är det väldigt, väldigt ovanligt att två mördare opererar i hopp.

Bates kan ha varit ett Zodiac offer. Men tycker det är mkt som talar emot det, Zodiac attackerade alla sina offer by surprise. Medans mordet av Bates tycks ha varit ett organiserat mord, där gärningsmannen verkar ha följt Bates till brottsplatsen. Tycker att dubbelmordet i Santa Barbara 1963 har fler likheter med Zodiac, än vad mordet av Bates i Riverside har.

Jag tror Zodiac var mkt yngre än vad de flesta antar att han var, jag gissar att Zodiac var rätt ung på den tiden. Sen så tror jag att Z blev rejält skraj efter taximordet, och efter att fantombilden kom ut.
Citera
2021-07-26, 00:50
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Ja, självklart var det bara en mördare. Varför komplicera saker? Att en person har gjort allt ifrån morden till brevskrivningarna räcker. Sen håller jag dörren öppen för att Zodiac begick mordet på CJB i riverside, men han behöver inte ha gjort det. Det spelar ju de facto ingen roll då några avgörande bevis inte finns i det fallet och GM är inte lagförd. Däremot skulle jag tro att Zodiac begick fler mord efter PS (Paul Stine) (Taximordet) och att man har missat det på något sätt.

Har han gjort tidigare mord än Riverside? Ett liknande mord på en taxichaffis finns rapporterat, han hette Ray någonting har jag för mig? Jag är kluven. Om jag var Zodiac, skulle jag "debutera" med ett dubbelmord en mörk vinterkväll 1968? dvs. BRS (Blue Rock Springs). Han tog ju inte credit direkt för det utan väntade ett halvår.

Det som talar emot att BRS var Z debut är att enligt mig så var Z närmare 40 än 30 när han sköt PS. Seriemördare brukar debutera när de är i 30 års åldern. Men samtidigt var det ju låg risk, kväll, mörkt och ödsligt samt att han inte hade någon relation till offren. Och där lyckas han ju att döda DF (David Faraday) och hans fästmö som jag har glömt namnet på för tillfället. Där tycker jag att han visar upp självförtroende, men senare så har egot stigit honom åt huvudet och han börjar slarva. Skulle inte vara förvånad om han fick sitta inne för något annat och han har hållt käften i alla år och kanske är död nu...

Det som eventuellt talar för flera mördare är att vittnenas beskrivningar skiljer sig åt en hel del. Men jag tror det finns logiska förklaringar bakom det.

Jag tvekar på att Zodiac gjorde fler mord både innan och efter de man känner till. Om han nu begick fler mord innan Blue Rock Springs, varför skrev han inte ner dem på bilen vid Lake Berryessa? Om han var så uppmärksamhetskåt, varför skrev han inte om sina senare mord i breven? Att han menade det han skrev med att polisen får hitta hans mord själva köper jag inte. Jag tror helt enkelt att Zodiac blev rädd efter taximordet då han antagligen var nära att åka fast den kvällen. Polisen anlände till mordplatsen bara nån minut senare, så förmodligen hörde han polissirenerna och kanske till och med gick förbi ett gäng poliser och blev rädd. Och när väl fantombilden publicerades kände han att det definitivt var dags att sluta. Det hela känns så uppenbart nu när man tänker på det.

Zodiac var nog inte närmare 40 än 30, flera vittnen beskriver honom som 26-30 år gammal. Och eftersom motivet till morden förmodligen var ensamhet och utstötthet känns det inte alls orimligt att han en jul (då alla andra är hemma med sina familjer och vänner) flippar ur totalt och åker ut och dödar ett par. Att han väntade ett halvår med att erkänna mordet har väl sin förklaring också, han kanske inte alls planerade att begå fler mord till en början, men ändrade sig sedan, hittade på hela Zodiac-konceptet och gick och mördade de andra? Det går ju att spekulera i det.

Jag tror inte heller att Zodiac var så smart som han själv trodde att han var, snarare var det det ganska dåliga polisarbetet som gjorde att han aldrig åkte fast. Han klarade sig nog med nöd och näppe. Alla polisbilar han förmodligen såg/hörde under taximordkvällen gjorde honom skraj vilket nog gjorde att han slutade med mord och började istället helt fokusera på att skriva brev.

Att han hamnade i fängelse för ett annat brott kan vi nog helt utesluta. Om så var fallet skulle hans DNA ha tagits i samband med fängelsestraffet och man hade försökt länka det till fler brott. Något sånt har aldrig skett. I så fall tror jag mer på att han tog livet av sig strax efter sista brevet.
Citera
2021-07-26, 22:40
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Och eftersom motivet till morden förmodligen var ensamhet och utstötthet känns det inte alls orimligt att han en jul (då alla andra är hemma med sina familjer och vänner) flippar ur totalt och åker ut och dödar ett par.

20:e December är en hel arbetsvecka före jänkarna firar jul (den 25:e).

Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Att han hamnade i fängelse för ett annat brott kan vi nog helt utesluta. Om så var fallet skulle hans DNA ha tagits i samband med fängelsestraffet och man hade försökt länka det till fler brott. Något sånt har aldrig skett. I så fall tror jag mer på att han tog livet av sig strax efter sista brevet.

DNA-tester för rättsmedicin började man med rufft 15 år efter Zodiacs mordkarriär (vad vi känner till).

Dock hade nobelpriset i medicin delats ut året innan för just foskning inom DNA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Warren_Nirenberg

https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/1968/summary/

Han lämnade ytterst lite DNA spår efter sig och alla de misstänka som faktiskt suttit på kåken har man jämfört de finger och handflateavtryck man har mot de man hittat på brev och annat.

I den mån den mängd saliv man har bakom frimärken skulle räcka för en partiell matchning så har man redan testat ALA mot dem och där höll det inte.

Standard modus för Zodiac var att hitta nojsande par och peppra skiten ur den med finkalibriga vapen med ljuddämpare på, köra lungt från platsen och sen skicka brev där han skröt om det. Blir inga fasliga mängder DNA på platsen.

Enda hoppet idag är att 50 år gamla frimärken skulle behålla hans DNA, om han inte använde en svamp för att fukta dem vs.

En sån här.

https://www.freeimages.com/photo/stamp-sponge-4-1417908
Citera
2021-08-03, 06:51
Medlem
https://www.tapatalk.com/groups/zodiackillerfr/breaking-news-cheri-bates-had-to-die-author-identi-t9786-s130.html

Breven i Cheri-Jo Bates-fallet hittades på av en yngling.
Har sagt tidigare också att det nog är ganska få brev som är äkta. Fortfarande oklart vem som mördade henne. Förmodligen inte zodiac iaf. Hetaste kandidater är Bob Barnett och en okänd kompis till honom.
Citera
2021-08-03, 18:51
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
https://www.tapatalk.com/groups/zodiackillerfr/breaking-news-cheri-bates-had-to-die-author-identi-t9786-s130.html

Breven i Cheri-Jo Bates-fallet hittades på av en yngling.
Har sagt tidigare också att det nog är ganska få brev som är äkta. Fortfarande oklart vem som mördade henne. Förmodligen inte zodiac iaf. Hetaste kandidater är Bob Barnett och en okänd kompis till honom.
Hmm.. Är det fastställt av typ FBI e.l. liknande att breven i fallet om Bates är hoax? Elller är det ngn hobbydetektiv som har kommit fram till detta? Vilka brev är det isf snack om? (Orkar inte att läsa genom den röran på Tapatalk).

EDIT: Läste första inlägget av tråden på Tapatalk.
Senast redigerad av Generalandersson 2021-08-03 kl. 18:56.
Citera
2021-08-14, 21:40
Medlem
Craiggs avatar
Nej, Zodiac mördade inte Bates.

Riverside är en 6 timmar lång bilresa från San Francisco. Han kan ju ha flyttat runt men mordet på Bates var nog rätt så välplanerat. I brevet verkar det även som om mördaren kände Bates på något sätt och var arg på henne. Zodiac däremot verkade inte mörda folk som någon slags hämnd, han verkade mest bara kört runt och hittat sina offer spontant.

Jag tror mordet på Bates utfördes av någon arg expojkvän eller liknande. Denne Bob var en het misstänkt och polisen var överens om att fallet var till 99% löst. Men så på 90-talet gjorde man ett DNA-test på Bob, som inte matchade hårstråna som Bates hade rivit av sin mördare.

Ett intressant och brutalt fall. Men inte något Zodiac-fall.
Citera
2021-09-09, 05:46
Medlem
Allen är bakom såklart
Han klarade sig helt enkelt på sjukt mycket tur, dåligt polisarbete och smarthet
Citera
2021-09-13, 19:45
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanaxbby
Allen är bakom såklart
Han klarade sig helt enkelt på sjukt mycket tur, dåligt polisarbete och smarthet

Jag var också tvärsäker på Allen ett tag, men det känns som att ju mer man fördjupar sig i fallet desto mer tveksam blir man till det.

Jag tror inte att det var Allen men jag skulle heller inte bli förvånad om det skulle framkomma att det var han ändå, om vi säger så.
Citera
2021-09-13, 19:55
Medlem
Craiggs avatar
En sak som eventuellt kan lösa detta fall är om man skulle börja undersöka alla som begick självmord i San Francisco Bay Area nån gång runt 1974. Då kanske man får fram något suspekt namn.
För jag har under den senaste tiden blivit övertygad om att mördaren förmodligen begick självmord nån gång strax efter det sista brevet (jag tror alla brev från efter 1974 är förfalskningar).

Zodiac fokuserade i regel på unga par, det tyder på någon slags avundsjuka.
Zodiac var extremt uppmärksamhetskåt och var beroende av att skicka sina brev, det tyder på en viss isolering och utanförskap. Får man inte uppmärksamhet privat så kan man alltid få den av polisen.
Zodiac pratar mycket om efterlivet i sina brev, det tyder på en viss självhat.

Så vad vi förmodligen vet är att mördaren var en ca 30 år gammal man som var utanför, saknade vänner och kärlek och mördade för att hantera sina personliga problem, och eventuellt tog livet av sig nån gång runt 1974.
Citera
2021-09-15, 12:55
Medlem
Jag tror att den senaste kandidaten "MacGruber" är herr Zodiacmördaren.

Jag tror också att även om någon verkligen blir utpekad av FBI så kommer teorierna att fortsätta, som med palmemordet. Det är många som har satsat decennier av sin tid på det här så det ska nog till sjukt stark bevisning om vi nånsin ska få ett avslut på detta.
Citera
2021-09-16, 16:48
Medlem
Craiggs avatar
Jag tror inte det är McGruber. Bara indicier som dessutom är ganska svaga.

Men vi kan fortsätta hålla hoppet uppe. Dennis Rader åkte fast efter 31 år. Finns chansen att Zodiac åker fast efter 50+ år? Inte helt omöjligt, även om jag är ganska säker på att han är död nu.
Citera
2021-10-06, 20:48
Medlem
Har Flashback gjort en Facebook och ligger nere eller är jag verkligen först med det här?

https://www.tmz.com/2021/10/06/zodiac-killer-identified-gary-francis-poste-san-francisco/

Citat:
At long last the Zodiac Killer -- perhaps Northern California's most infamous serial killer -- has been identified, but he's already dead ... according to an independent team of investigators.

The investigators say the man who terrorized the San Francisco area in the late 1960s was Gary Francis Poste. However, police never caught him, and turns out he died in 2018. Poste successfully eluded authorities not just in the Bay Area, but also committed murder hundreds of miles away -- a killing that was not previously linked to him.

According to Fox News ... a team of more than 40 detectives, journalists and military intelligence officers made up the so-called Case Breakers, who believe Poste is the one responsible for a 1966 murder in the SoCal city of Riverside.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in