Citat:
Ursprungligen postat av
L-illuminato
Fast skulle Napoli ta tredjeplatsen och vinna EL blir det förhoppningsvis bara 3? Det är väl bara om ett lag som vinner EL inte kvalar sig in via Liga vägen som man bjuder på en extra plats som skadar landets ranking i slutändan
(mer om det i min Coefficient tråd)
(FB) Den Enda tråden där vi diskuterar klubbars och länders (ligor) Europaranking
Just därför skulle Serie A kunna tjäna på att Napoli blir fyra och vinner EL. Bonuspoängen i CL spelar numera an ganska stor roll. Det gäller ju dock att lagen presterar någorlunda.
Bayer Leverkusen har lika många poäng denna säsong som Fiorentina. Schalke 04 har mer poäng än Torino, trots att de spelat 3 vinster, 2 oavgjorda och 3 förluster jämfört med Torinos 8 vinster, 4 oavgjorda och 2 förluster (inkl kval).
Totalt har Bundesliga 39 bonuspoäng dividerat på 7 lag, dvs 5,6 poäng. Serie A har 19 bonuspoäng dividerat på sex lag, dvs 3,2 poäng.
Napoli är ett lag som skulle kunna klara spel i CL. Ta bonuspoäng plus ett antal spelpoäng.
Skillnad om det var Chievo som hade fått tillgång till en plats pga Fair Play. Det hade bara sänkt ligans snittpäng.
PS
Sorry att jag svarar i denna tråd, men det är här jag trivs bäst.

Och det är on topic även här.