2015-03-10, 08:28
Medlem
Villons avatar
Urvalet av potentiella italienska landslagsmän är ju inte på topp, precis, men sånt där går i vågor i alla länder och man får se till att gilla läget. Bästa möjliga väg framåt för landslaget vore nog att acceptera att det är dåligt med stjärnor, och istället bygga ett ungt lag som kan växa sig starka som grupp istället. I ligan finns ju Sassuolo som ett föregångslag när det gäller att satsa på italienare.
Citera
2015-03-10, 17:52
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Hur många är bland världens 30 bästa spelare? Hur många är ens bland världens bästa 50 bästa?

Vet inte. Klart är att det inte är många. Chiellini och Motta/Verratti kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Balotelli, verkligen?

Kan hålla med dig om dom flesta platserna i den där elvan men hur många chanser ska Balotelli egentligen få? Han har gjort 1 mål för Liverpool i ligan och vara usel de gånger jag sett honom den här säsongen. Borde det inte krävas mer än 8 matcher från start och ett ligamål på nästan en hel säsong?

Jag hade hellre sett Luca Toni som anfallare istället. Han har ändå gjort 11 mål i ett Hellas som ligger på 15:e plats i Serie A. Det imponerar mer på mig i alla fall.

En landslagsplats bör man förtjäna och inte prenumerera på för gamla meriter. OK om man konsekvent tog ut Balotelli i truppen för säg 4-5 år sedan för att han var ung med potential. Att ta ut honom som det är nu med en dalande fotbollskarriär och dessutom fyller han 25 år i augusti, det hade snarare varit tjänstefel.

En landslagsplats är inget man förtjänar per definition. I nuläget anser jag att Balo ska spela för att det finns en grundkvalitet och uppsida som är betydligt skarpare än hos Zaza eller Gabbiadini. Men jag förstår att man kan ha åsikter om detta, inte minst pga det usla 2014 och 2015 han haft.

Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Av alla målvakter som finns så väljer du Perin? För du skrev ju om det hade match idag? Buffon är den första man sätter ut i en startelva för Azzurri. Oavsett vad. Han kommer stå tills han inte själv väljer att avstå. Dessutom finns det ingen målvakt som nu är bättre än Buffon. Jag är säker på att vi kommer få se Buffon ett VM till, som han själv har som mål. Om ingen skada ställer till det då. Tycker nästan lite synd om målvakterna bakom. Men de har ingen lätt plats att ta. Och ska de ta den får de fan prestera, inte bara en match per månad.

Idag/som inspelsport inför EM 2016. Jag håller Perin jättehögt. Och om man nu håller med om att lagets bas inte håller för en guldmedalj, så krävs det någon form av chansning med spelare som har större svängrum i sin prestation. Som Perin, som Balo. Buffon kan nog bara i nostalgiska termer hållas så högt som du verkar göra. Jag ser han sällan göra de riktigt, riktigt vassa räddningarna - något som krävs för att Italien ska gå långt.
Citera
2015-03-10, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Hur skulle ni ställa upp om det vore landskamp idag/inför EM2016?

Perin

Darmian Bonucci Chiellini Santon

Candreva Verratti Motta Marchisio Bonaventura

Balotelli

Där Motta är den djupast sittande, och där Candreva, Bonaventura och Marchisio ska ta löp runt Balo.
Jag skulle också kunna tänka mig Quag istället för Balo. Elvan besitter en bra dynamik med Verrattis mjuka fötter, Motta övergripande spelhuvud, Marchisios djupledsspel, Candrevas direkthet och Bonaventuras spelskicklighet. På topp en mer mötande forward. Ett lag som kan vinna EM-guld? Definitivt.
Nä det där laget är riktigt mediokert, tyvärr.
Citera
2015-03-10, 18:34
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Idag/som inspelsport inför EM 2016. Jag håller Perin jättehögt. Och om man nu håller med om att lagets bas inte håller för en guldmedalj, så krävs det någon form av chansning med spelare som har större svängrum i sin prestation. Som Perin, som Balo. Buffon kan nog bara i nostalgiska termer hållas så högt som du verkar göra. Jag ser han sällan göra de riktigt, riktigt vassa räddningarna - något som krävs för att Italien ska gå långt.

Buffon gör vassa räddningar. Även denna säsong har han räddat Juventus många gånger. Men anledningen att han inte gör de där "viktiga" räddningarna är för att han STÅR RÄTT. Man behöver inte göra tv-räddningar om man redan står rätt. Perin är ju expert på att vela runt överallt. Inga backar vill ha en virrig målvakt. Sen är det bara titta på när Storari står i Juve. Jag håller Storari som en av de bästa andramålvakterna, men försvaret ser alltid osäkert ut när Storari står där och inte Buffon. Buffon är säkerheten sig själv. Försvaret trivs med en sådan som Buffon. Pondus, karisma, erfarenhet, BUFFON.
Citera
2015-03-10, 19:32
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme

Instämmer helt och hållet.

Det är såklart enkelt att avfärda tjenaretjenare som tenderar att raljera härinne men nu har han ju faktiskt en giltig poäng. Den italienska återväxten är väldigt skral. Inte bara namnmässigt utan det märks även på statistiken, antalet utländska spelare har gått över den magiska 50% gränsen och nått 54%, medelåldern i Serie A är högst av big 5 och Italien har lägst andel egenfostrade* spelare i hela Europa (8,4%).

Man kan ju roa sig med att bryta ner fotbollsvärlden i några godtyckliga kategorier. På uppstuds, kanske något i den är stilen:

Yppersta världsklass (topp 20 på sin position)
Buffon.
Världsklass (spelar regelbundet på högsta europeisk nivå - CL och EL)
Sirigu, Pirlo, Chiellini, Verratti, Marchisio.
Hög klass (tongivande i sin egen klubb på hemmaplan eller annan liga)
Framtida världsklass (spelare under 23 som inom två säsonger kommer att spela regelbundet i CL och EL)

Sedan är det bara att plotta in spelare under varje kategori etc. etc. Om man har tid och ork till det dvs.

*Med egenfostrad menas i det här fallet en spelare som spelat minst tre säsonger i klubben mellan 15 och 21 år.
Citera
2015-03-10, 20:23
Medlem
Runkles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Instämmer helt och hållet.

Det är såklart enkelt att avfärda tjenaretjenare som tenderar att raljera härinne men nu har han ju faktiskt en giltig poäng. Den italienska återväxten är väldigt skral. Inte bara namnmässigt utan det märks även på statistiken, antalet utländska spelare har gått över den magiska 50% gränsen och nått 54%, medelåldern i Serie A är högst av big 5 och Italien har lägst andel egenfostrade* spelare i hela Europa (8,4%).

Man kan ju roa sig med att bryta ner fotbollsvärlden i några godtyckliga kategorier. På uppstuds, kanske något i den är stilen:

Yppersta världsklass (topp 20 på sin position)
Buffon.
Världsklass (spelar regelbundet på högsta europeisk nivå - CL och EL)
Sirigu, Pirlo, Chiellini, Verratti, Marchisio.
Hög klass (tongivande i sin egen klubb på hemmaplan eller annan liga)
Framtida världsklass (spelare under 23 som inom två säsonger kommer att spela regelbundet i CL och EL)

Sedan är det bara att plotta in spelare under varje kategori etc. etc. Om man har tid och ork till det dvs.

*Med egenfostrad menas i det här fallet en spelare som spelat minst tre säsonger i klubben mellan 15 och 21 år.

Skulle spontant vilja lägga till DDR i den andra kategorien. Inte grundat på hur han presterar i Roma, men tycker att han alltid höjer sig ett par snäpp i Gli Azzurri.

Darmian, som redan nämnts, är vass och Santon har överraskat på mig sedan han flyttade hem. Bonucci tycker jag personligen har överglänst Chiellini. Han har varit stabil och kan bjuda på riktigt fina passningar emellanåt. Den backlinjen skulle inte skämma ut sig i ett mästerskap.

Italiens starkaste uppställning borde vara en 4-3-3 efter spelarmaterialet. Problemet ligger då i den offensiva trion. Formsvaga Cerci, Immobile och ojämna Balo skulle kunna utgöra en farlig trident. Men i nuläget är de för svaga. Detsamma går att säga om Destro som knackade på dörren för ett år sedan. Gabbiadini är formstark just nu, men det är svårt att läsa av hur dessa spelare är sommaren 2016. Ett starkt kollektiv ska absolut inte underskattas. Se på Holland i VM förra sommaren, idel ungtuppar kryddade med en Robben i kanonform och van Persie som presterade i gruppspelet. Höll på att räcka långt.
Citera
2015-03-10, 20:42
Medlem
P.Gs avatar
Inget officiellt vad jag kan se än, men det surras på Internet om att Berlusconi sålt 51% av Milan till Poe Qiu Ying Wang Shuo ("Mr Pink"). Låter som en riktig bandit.
Citera
2015-03-10, 21:57
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme

Jag vet inte vilka landslag mer än Spanien och Tyskland som har en klart starkare upplaga än Italien, trots stövellandets uteblivna stjärnspelare. Portugal, Holland och England är sämre. Belgien och Frankrike på snarlik nivå.

Jag har aldrig hävdat att Italien har ett superlag, men får man sitt spel på plats så kan man mycket väl stå i en ny EM-final. För så mördande är inte konkurrensen.
Citera
2015-03-10, 22:02
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Hur skulle ni ställa upp om det vore landskamp idag/inför EM2016?

Perin

Darmian Bonucci Chiellini Santon

Candreva Verratti Motta Marchisio Bonaventura

Balotelli

Där Motta är den djupast sittande, och där Candreva, Bonaventura och Marchisio ska ta löp runt Balo.
Jag skulle också kunna tänka mig Quag istället för Balo. Elvan besitter en bra dynamik med Verrattis mjuka fötter, Motta övergripande spelhuvud, Marchisios djupledsspel, Candrevas direkthet och Bonaventuras spelskicklighet. På topp en mer mötande forward. Ett lag som kan vinna EM-guld? Definitivt.

Hög tid att överge 3 backs och att idéen om att spela med 4-5 centralmittfältare och 1 forward. Funkar inte. Allra minst med Balotelli som är inkapabel att spel ensam CF.

-----Insigne-Pellè-Candreva
----Marchisio-Veratti-Parolo
Antonelli-Chiellini-Bonucci-Abate
-------------Sirigu

Bänk: Perin, Darmian, Barzagli, Ogbonna, Criscito; Jorginho, Romulo, De Rossi; Cerci, Immobile, Gabbiadini

Inget stjärnlag, men stabilt och lite spring/fart till skillnad från de senaste omgångarna av Azzuri med gå-fotboll och arrogans. Det behövs verkligen fasas ut gamlingar som Motta/Pirlo och sopor som De Sciglio/Shaarawy/Montolivo/Balo/Giaccherini etc.
Citera
2015-03-10, 22:06
Medlem
Runkles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Hög tid att överge 3 backs och att idéen om att spela med 4-5 centralmittfältare och 1 forward. Funkar inte. Allra minst med Balotelli som är inkapabel att spel ensam CF.

-----Insigne-Pellè-Candreva
----Marchisio-Veratti-Parolo
Antonelli-Chiellini-Bonucci-Abate
-------------Sirigu

Bänk: Perin, Darmian, Barzagli, Ogbonna, Criscito; Jorginho, Romulo, De Rossi; Cerci, Immobile, Gabbiadini

Inget stjärnlag, men stabilt och lite spring/fart till skillnad från de senaste omgångarna av Azzuri med gå-fotboll och arrogans. Det behövs verkligen fasas ut gamlingar som Motta/Pirlo och sopor som De Sciglio/Shaarawy/Montolivo/Balo/Giaccherini etc.

Med all respekt, men Abate är en spelare som aldrig mer borde bära den blå tröjan. Darmian går före 366 dagar om året.
Citera
2015-03-10, 23:06
Medlem
Calogeros avatar
Hoppar på trenden och formerar laget såhär:
----------------------Buffon(Perin)-----------------------
------Darmian-----Bonucci-----Chiellini--------Santon--
--------------De Rossi--Verratti---Marchisio-------------

---------Candreva------------------Berardi---------------
---------------------------Toni-----------------------------

Inget fantastiskt lag på något sätt, men det känns som det bästa Conte kan ställa upp med i dagsläget. Att köra med Luca Toni längst fram 2015 är inte direkt ett tecken på ett väkmående italienskt landslag, men det finns ju å andra sidan inte någon italiensk forward som presterar bättre än vad han gör. Personliga favoriten Destro får ta och rycka upp sig snart, behovet av nya stjärnor är stort nu.
Citera
2015-03-10, 23:07
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Jag vet inte vilka landslag mer än Spanien och Tyskland som har en klart starkare upplaga än Italien, trots stövellandets uteblivna stjärnspelare. Portugal, Holland och England är sämre. Belgien och Frankrike på snarlik nivå.

Jag har aldrig hävdat att Italien har ett superlag, men får man sitt spel på plats så kan man mycket väl stå i en ny EM-final. För så mördande är inte konkurrensen.
Skulle ranka Tyskland , Spanien, Belgien, Frankrike som bättre. Holland vetefan. Inte nära guld, enligt mig. Jag hade ärligt talat spela med luca toni i em om anfallet ser lika illa ut som nu. Att vi inte kan komma överens om en knäskadad insigne, en Balotelli på 1 mål eller en som vanligt usel destro ska spela säger det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in