Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-09, 20:56
Medlem
Vad är det för skillnad mellan bordssalt och hushållssalt?
Citera
2015-05-09, 20:57
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Förpackningen skulle jag tro. Ströare vs paket.
Citera
2015-05-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Förpackningen skulle jag tro. Ströare vs paket.
I köket har jag en stor burk med Jozo-salt. Det är ett lock över små ströhål och ett över ett lite större hål. Jag har också en Santa Maria-burk med samma upplägg. Det som skiljer förutom märkena är att Jozo är "Fint hushållssalt" och Santa Maria är "Bordssalt".

Vad är skillnaden?
Citera
2015-05-09, 22:00
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
I köket har jag en stor burk med Jozo-salt. Det är ett lock över små ströhål och ett över ett lite större hål. Jag har också en Santa Maria-burk med samma upplägg. Det som skiljer förutom märkena är att Jozo är "Fint hushållssalt" och Santa Maria är "Bordssalt".

Vad är skillnaden?
Gissningsvis ingenting mer än att det är olika företag som har valt olika namn för samma produkt.
Citera
2015-05-09, 22:21
Medlem
christerys avatar
Citat:

Vad är skillnaden?

Då är det nog ingen skillnad, NaCl och lite jod (kailumjodoid KI är väl det vanligaste)+klumpförebyggande medel (ids inte kolla om det finns i alla, men har för mig det tillsätts) i båda.
Citera
2015-05-11, 11:44
Bannlyst
Har gjort en gryta med bas på skalade tomater på burk (bra sort) kyckling currypasta m.m. men tycker smaken är lite för "tomatig" och "frän"... Kan jag tillsätta något som tar av udden lite? Har funderat på att hälla i lite matlagningsgrädde kanske?
Citera
2015-05-11, 11:48
Citat:

Bordsalt är väl mer finmalt?
Citera
2015-05-11, 13:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soranga
Har gjort en gryta med bas på skalade tomater på burk (bra sort) kyckling currypasta m.m. men tycker smaken är lite för "tomatig" och "frän"... Kan jag tillsätta något som tar av udden lite? Har funderat på att hälla i lite matlagningsgrädde kanske?
Socker brukar man använda att ta syran i tomaterna, men lite då.
Man kan även använda lite sockriga råvaror, som tex morötter.
Citera
2015-05-11, 23:05
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Socker brukar man använda att ta syran i tomaterna, men lite då.
Man kan även använda lite sockriga råvaror, som tex morötter.

+1
Syra bekämpas bäst med socker. Grädde hade varit en bra lösning om maten varit för kryddstark. Det skulle kunna gå att använda vanligt strösocker, men var försiktig med mängden.

//Trollet
Citera
2015-05-12, 01:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
+1
Syra bekämpas bäst med socker. Grädde hade varit en bra lösning om maten varit för kryddstark. Det skulle kunna gå att använda vanligt strösocker, men var försiktig med mängden.

//Trollet
Funnit mig själv, att gå ifrån ha grädde i köttfärssås eller andra kraftiga tomat varianter(kraftiga som i mycket tomat).
I yngre ålder, så kunde jag ha grädde i köttfärssåsen.
Exakt varför jag slutade vet jag inte, och ska jag ha grädde och köttfärs.
Så skippar jag tomaten i stort då, utan får då vara en liten del tomatpure i så fall.

Annars är det rätt lustigt med socker, som ska tillsättas i en massa(som "husmorstips").
Men sällan har en direkt funktion att balansera upp maten, som med tomatens syra
Utan oftast mer lura smaklökarna att tro det är godare än vad det är.
Såklart det kan man säga om att balansera upp syran också
Men är ett måste, om man inte har andra söta råvaror med tomaterna.
Citera
2015-05-12, 14:35
Medlem
Minns någon den här typen av kycklingspett http://cdn.mat.se/product-images/26336-280.jpg ? För ett par år sedan fanns de överallt, i princip varenda mataffär sålde sådana. Fanns olika tillverkare men de smakade ungefär likadant. Är det någon som vet var dessa finns att få tag på, idag? I Stockholm dvs
Citera
2015-05-14, 00:16
Medlem
Elementarts avatar
Har precis köpt en ny stekpanna av keramik, fungerar de likadant och är precis lika tåliga som gamla stekpannor gjorda i gjutjärn och rostfritt stål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in