Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Ugnsfolie heter lösningen om du inte har något lämpligt lock.

Ok, då kör jag med ugnsform+folie. Tack!
Citera
2014-12-13, 17:02
Medlem
Citat:
Det där receptet är en översättning från ett engelsk/amerikanskt recept, och man har missat att engelskans "pan" lika gärna kan översättas som ugnssäker form, som gryta eller som kastrull eller till och med stekpanna (frying pan).
Använd du en ugnssäker form istället.

Du svarade så tvärsäkert så jag var tvungen att kolla. Är du säker på att det är en översättning och varför är du det? Jag tycker inte det finns någon indikation på att det skulle vara annat än svenskt.

Sen har du rätt i sak ändå men om man har en ugnssäker kastrull, varför skulle man inte då kunna stoppa in den i ugnen. Enligt receptet verkar det riktigt vettigt.
Citera
2014-12-13, 17:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag tänkte laga det här receptet med fläskkarré i ugn. Enligt receptet ska köttet tillagas i kastrull i ugn på 150 grader. Jag är dock osäker på om min kastrull tål detta. Jag har en sådan här kastrull från Ikea och vad jag kan se står inget om hur den tål att användas i ugn (handtagen är också av plast). Vad tror ni, bör det funka ändå eftersom det är ganska låg värme eller bör jag inhandla en kastrull som verkligen tål att användas i ugn?
Antagligen bakelit, och det brukar inte bli så bra i ugnen i dessa temperaturer.
Citera
2014-12-13, 17:17
Bannlyst
Hur länge ska en fryskyckling vara i ugnen?
Citera
2014-12-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdhund
Hur länge ska en fryskyckling vara i ugnen?

Menar du att du stoppar in den fryst? Har du ingen termometer så får du förlita dig på när den "släpper vattnet".

Kör på 125°C på ugnen och lägg kycklingen i mitten i en ugnsform. När kycklingen på kort tid släpper ur sig mycket vätska är den klar. Ingen aning om hur lång tid det tar med fryst fågel. Är den tinad så tar det typ en timma på 150°C.

Du väljer lägre temp eftersom det måste få ta tid annars blir utsidan klar långt före fryst mitten
Citera
2014-12-13, 18:12
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Du svarade så tvärsäkert så jag var tvungen att kolla. Är du säker på att det är en översättning och varför är du det? Jag tycker inte det finns någon indikation på att det skulle vara annat än svenskt.

Sen har du rätt i sak ändå men om man har en ugnssäker kastrull, varför skulle man inte då kunna stoppa in den i ugnen. Enligt receptet verkar det riktigt vettigt.
Men bjäbb bjäbb på dig!
Du glömmer att jag sol och vårar som översättare. Det finns fler tecken på anglicismer i texten. Tex mixa istället för blanda, och ordföljden.
Citera
2014-12-13, 18:17
Medlem
Citat:
Men bjäbb bjäbb på dig!
Du glömmer att jag sol och vårar som översättare. Det finns fler tecken på anglicismer i texten. Tex mixa istället för blanda, och ordföljden.

Nej men det var inte bjäbb . Jag ska vara tydligare med att säga att jag inte frågar för att vara störig. Jag blev uppriktigt nyfiken (jag har också översatt en del) då receptet kändes så jäkla svenskt.

Edit: Just dåliga översättningar från Am->Sv är ju jäkligt roliga. Kan bli förbannat fel på Kryddpeppar, koriander, spiskummin och mycket mycket mer
Senast redigerad av AndersArsenik 2014-12-13 kl. 18:21.
Citera
2014-12-13, 18:40
Medlem
irrblosss avatar
Köpte en stor påse färdigriven ost, tänkt att ha till pizza. Stod på påsen att den är utmärkt till gratäng, varma mackor, pizzor mm. Har gått på nitar förr när det kommer till färdigriven ost, men då har det i innehållsförteckningen stått typ "ostmassa" och diverse tillsatsämnen. Detta skulle tydligen vara riktig riven ost enligt innehållsförteckningen. Pizzan blev en katastrof. Osten blev genomskinlig och fick samma konsistens som snor. Så frågan är, ska jag slänga osten, eller kan den passa till något annat? Kanske tål den inte den höga temperatur (275 grader) som jag använder när jag bakar pizza, fast då borde det väl bli samma sak för gratänger och varma mackor också?
Citera
2014-12-13, 18:49
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Köpte en stor påse färdigriven ost, tänkt att ha till pizza. Stod på påsen att den är utmärkt till gratäng, varma mackor, pizzor mm. Har gått på nitar förr när det kommer till färdigriven ost, men då har det i innehållsförteckningen stått typ "ostmassa" och diverse tillsatsämnen. Detta skulle tydligen vara riktig riven ost enligt innehållsförteckningen. Pizzan blev en katastrof. Osten blev genomskinlig och fick samma konsistens som snor. Så frågan är, ska jag slänga osten, eller kan den passa till något annat? Kanske tål den inte den höga temperatur (275 grader) som jag använder när jag bakar pizza, fast då borde det väl bli samma sak för gratänger och varma mackor också?
Släng inte. Ring butiken och berätta vad som hänt. Har gjort detta på både Ica och Coop. Dom har skickat ersättning i form av värdecheckar för kostnaden + ytterligare 75 kronor som kompensation. Och ja du har rätt om färdigrivet.
Tex det som heter pizzamix är rena skiten.
Typ rivet fett och så långt från ost man kan komma.
Citera
2014-12-14, 16:14
Medlem
Jag ska göra hamburgare men hur får man köttfärsen att inte falla isär när man steker den?
Citera
2014-12-14, 16:18
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag ska göra hamburgare men hur får man köttfärsen att inte falla isär när man steker den?
Kör bara nötfärs och kryddor så håller den ihop. Vissa tycks tro att man måste ha ägg och allt möjligt i färs för att den inte ska falla isär, men så är det inte.
Citera
2014-12-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Kör bara nötfärs och kryddor så håller den ihop. Vissa tycks tro att man måste ha ägg och allt möjligt i färs för att den inte ska falla isär, men så är det inte.
Jag har salt och peppar, räcker det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in