2015-05-10, 14:48
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Är det nån myndighet som ska bestämma om gränsen för preskription är nådd?
Ja.Polismyndigheten skulle jag tro.
Om inte parterna är nöjda med Polismyndighetens beslut går det kanske att pröva i domstol.
Om domstolen vägrar pröva det vet jag inte vad man ska göra.Rycka på axlarna och låta det vara eller skriva till regeringen kanske.

Nån annan som vet bättre?
Citera
2015-05-10, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythekiller
Är det gemene man som bestämmer vem som är skyldig och inte?

Skulle man kunna säga. Man har rätt till sin egen åsikt.
Jag tror personligen, efter att ha läst domen, att OW är skyldig och hanterar honom som han vore det, d.v.s. håller honom på avstånd vilket ju inte på något sätt är olagligt från min sida.
Min rättighet skulle man kunna säga.
Skulle han flytta in som granne till mig skulle jag bli orolig och vara på min vakt och göra allt för att han inte skulle trivas.

Att samhället inte bestraffar honom är något helt annat...
Citera
2015-05-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Om inte parterna är nöjda med Polismyndighetens beslut går det kanske att pröva i domstol.
Om domstolen vägrar pröva det vet jag inte vad man ska göra.Rycka på axlarna och låta det vara eller skriva till regeringen kanske.

Vilka parter pratar du om?
Citera
2015-05-10, 16:16
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Vilka parter pratar du om?
Brottsoffer och gärningsman och dom som hjälper dessa.
Citera
2015-05-10, 16:46
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:

Enda chansen att få ett säkert svar är om resning begärs och se vad HD säger om saken.
Citera
2015-05-10, 17:32
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Jag tror också att han är skyldig men jag tycker det blir olustigt att prata om två typer av frikännande domar. Tycker du att det på samma sätt inte är klarlagt att någon är skyldig om han döms i domstol?

Jo i normala fall, men i detta fallet är ju alla inklusive polis och brottsutredare eniga om att OW är skyldig. Så det är väl inte så konstigt att folk inte ser honom som "oskyldig" trots att brottet är preskriberat?
Citera
2015-05-10, 17:57
Medlem
Nån som vet vad som hände när han frikändes med kompisar, folk i bygden mm? Hur har han levt sen dess?
Citera
2015-05-10, 19:28
Medlem
Mims80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Nån som vet vad som hände när han frikändes med kompisar, folk i bygden mm? Hur har han levt sen dess?

Han hade fortfarande två-tre nära vänner precis som innan, och folket har väl haft samma inställning och fråga hur han kunde undgå att bli fälld i Hovrätten. Träffade honom några veckor efter han blivit fri och han surrade på som inte nåt hänt. Han har sommarjobbat på fabriken varje sommar, trimmat sin moppe, spelat olika datorspel, mm. Hållit sig på sin kant tills han flyttade, precis som han gjorde innan mordet.
Citera
2015-05-11, 01:17
Medlem
Om det nu visar sig att han inte kan dömas för mordet längre så får man hoppas någon tar lagen i egna händer så att säga
Citera
2015-05-11, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jo i normala fall, men i detta fallet är ju alla inklusive polis och brottsutredare eniga om att OW är skyldig. Så det är väl inte så konstigt att folk inte ser honom som "oskyldig" trots att brottet är preskriberat?
Brottet är inte preskriberat.
Citera
2015-05-11, 03:17
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
GM kom inte undan. I tingrätten blev han fälld trots det fortsatte han neka till mord.
Men om han erkänt mordet efter tingsrättens dom skulle han då kunnat ta tillbaka erkännandet och blivit frikänd i hovrätten?
Undrar över om ett erkännande inte betyder något när det tas tillbaka?Eller om det ändå påverkar.
Varför sa OW att han(OW) köpt sex av Malin?Tjänade han något på detta?Är inte detta ett bevis på att han träffat Malin?Tog han tillbaks erkännandet om sexköp och träff av Malin i hovrätten?
Tycker själv att ovanstående fetade binder han till att ha träffat Malin samma dag hon försvann.I och med detta att han är GM.

Varför skulle en advokat begå mord på sin egen karriär om klienten säger sanningen?Det förstår jag inte.
Tycker själv att det är mera fel av advokaten att uppmana sin klient att fortsätta ljuga.Alla är ändå övertygade om att OW är GM.
Advokaten uppmuntrar inte honom att ljuga, Därimot om man som advokat hållit på en linje i 20 år kanske det inte är läge att gå ut och erkänna brottet.

Det blir liksom inte så bra för det där med framtida klienter..

(Där är han advokaten som tycker att hans klienter ska erkänna...)

Dessutom ligger det ju inte i hans intresse för fem öre, han bevakar ju OW's intressen, att då be honom att erkänna gärningen som han förnekad kategorisk efter hovrättsdomen föll blir ju rätt svajig i sin trovärdighet som försvars Advokat..

Erkännandet som han kom med var ju inte ett direkt erkännande, det var att han "trodde" och "hittade ett par trosor i fickan", som sedan blev en minnesförlust och efter det blev det att han hittat på allt för att försöka vara "tuff" och få en identitet.. :/

Dessutom var ju dessa uttalanden i polisförhör och inte i rätten.

Men man kan ju undra, då det i vanliga fall brukas ses ganska allvarligt på när den åtalade kommer med olika historier i polisförhör, sedan en annan i tingsrätten.. Dessutom när historierna är så sjuka som OW kommer med.

Det saknades tyvärr ett riktigt tungt bevis, annars hade det aldrig blivit som det blev..
Citera
2015-05-11, 08:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Men det hindrar inte att OW erkänner och säger sanningen.Det finns säkert fler skyldiga som är frikända i svensk domstol.
Tog hovrätten hänsyn till att OW träffat Malin och köpt sex?OW påstod att hon ridit honom bla.och blivit förbannad för att det gick för fort för honom.

Varför frikändes han inte av alla i hovrätten?
Ändrade vittnen sina uppgifter i hovrätten?
Dina frågor visar att du inte har läst hovrättsdomen. Domen var enig.

Du har alltså bildat din uppfattning på ett tv-program, och anser OW skyldig. Men om du läser domarna ser du att tingsrätten gjorde ett fundamentalt fel. Den bildade sig en uppfattning om helheten först, och gick därefter igenom bevisen. Så, t.ex, ansåg tingsrätten att Malin gick av vid Linaplatån, som låg nära OW:s bostad. Detta trots att ett vittne berättade att hon och hennes två pojkar var de enda som steg av bussen där. Men det passade inte in i helheten, så tingsrätten misstrodde det vittnet trots att fler vittnen sa att Malin åkte längre.

I TV-programmet påstods också att Malin troligtvis gick av vid Linaplatån, och programmakarna skaffade fram en buss och lät ett vittne, Agneta, åka med för att återuppleva resan. Men Agneta kom aldrig till tals om var Malin steg av. Det beror på att hon berättade i domstolarna att hon var ensam om att stiga av bussen vid hållplatsen efter Linaplatån och att Malin satt kvar. Det föll inte programmakarna i smaken, så antingen fick hon inte uttala sig, eller så klipptes det bort. Så manipulerar man sanningen i ett TV-program, utan att ljuga rakt ut.

Hovrätten prövade bevisen på ett annat sätt än tingsrätten, detaljerna före helheten, och fann att bevisen inte höll för att skapa helheten.

Christian Diesen: GRUNDERNA FÖR BEVISVÄRDERINGEN:
Citat:
När det gäller en metodisk bevisprövning anses det vara en bärande princip att delarna bedöms före helheten. En av de få riktlinjer som motiven till rättegångsbalken ger till ledning för bevisprövningen handlar just om detta: Överläggningen bör inte inledas med en allmän diskussion om den åtalades skuld eller oskuld - avgörandet får inte grundas på ett helhetsintryck av det föreliggande materialet. I stället ska rätten börja bevisprövningen med att gå igenom och värdera varje bevismedel, varje deltema, för sig, innan man går över till sammanvägningen. Risken med ett motsatt förfarande är självfallet att en helhetsvärdering i högre grad kan komma att styras av en genomgående intuitiv, subjektiv tendens, som undanskymmer värdet - eller det bristande värdet - i den framlagda bevisningens delar. Om bedömaren, vilket är naturligt, redan under huvudförhandlingen har bildat sig en uppfattning i skuldfrågan ligger det nära hands att diskussionen under överläggningen präglas av denna mening, vilket i sin tur innebär att värderingen underordnas denna uppfattning. Bedömaren mister förmågan att se bevisningens eventuella luckor och saknar motivation att pröva alternativa förklaringar.
Därför friades OW i en välmotiverad dom.

Jag undrar hur många fler i tråden som har bildat sig en uppfattning i skuldfrågan på ett TV-program, utan att sätta sig in närmare i fallet.
Citat:

Om du inte har en aning om vad som gäller, varför yttrar du dig? Man ansöker inte hos någon myndighet om preskription i brottmål. Orden preskribera/preskription finns över huvud taget inte i Brottsbalken.

I normalfallet ser åklagaren att brottet är preskriberat och åtalar inte. Skulle åklagaren missa detta och åtala är det domstolen som ska pröva om brottet är preskriberat och i så fall ogilla åtalet.

I detta fall får HD ta ställning till en eventuell resningsansökan, och godkänna den om en ny rättegång sannolikt leder till fällande dom. Den får då ta ställning till om brottet är preskriberat, och finner den att så är fallet är det inte sannolikt att en ny dom blir fällande, tvärtom, det är ytterst osannolikt eftersom det är olagligt. Därför ska ansökan avslås om HD finner att brottet är preskriberat.

Du har rätt i att det är en myndighet som avgör om brottet är preskriberat, men det är inte polisen och det sker inte efter ansökan. Regeringen har ingen talan, domstolsväsendet är inte underställt regeringen. Din gissning bottnar i okunnighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in