2021-07-11, 11:02
Bannlyst
Bara ett teoretiskt resonemang som jag funderade på och som jag undrar.

Säg att man inte hade hittat denna nya bevisning och att åklagaren därför inte skulle kunna gå vidare med detta eftersom HD tidigare avslagit tvångstestning av GM. Skulle man då kunna spionera på GM när han exempelvis går och klipper sig och därefter när GM försvunnit ta lite hårstrån med sig (innan frisören sopar undan allting) och skicka hårstråna till polisen och därefter kunna koppla DNA?
Citera
2021-07-11, 11:43
Medlem
Slemrotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Det ena behöver inte leda till det andra men det kan vara bra om man klarar av att hålla ett par tankar i huvudet samtidigt när man diskuterar sånt här.

Du med dina ”par tankar i huvudet samtidigt”, dina taffliga försök att utöva härskarteknik är löjeväckande!!
Att diskutera med en motvallskärring utan sunt bondförnuft går inte. Seså, kryp nu tillbaka in i din motvalls håla och stanna kvar där.
Citera
2021-07-11, 11:49
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Bara ett teoretiskt resonemang som jag funderade på och som jag undrar.

Säg att man inte hade hittat denna nya bevisning och att åklagaren därför inte skulle kunna gå vidare med detta eftersom HD tidigare avslagit tvångstestning av GM. Skulle man då kunna spionera på GM när han exempelvis går och klipper sig och därefter när GM försvunnit ta lite hårstrån med sig (innan frisören sopar undan allting) och skicka hårstråna till polisen och därefter kunna koppla DNA?
Hur skulle polisen då veta att de hårstrån du skickat in kommer från just OW och inte från någon annan? Teoretiskt kan ju dessa komma från vem som helst, förslagsvis den mystiska "alternativa gärningsmannen" som diskuterats i tråden.
Citera
2021-07-11, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Hur skulle polisen då veta att de hårstrån du skickat in kommer från just OW och inte från någon annan? Teoretiskt kan ju dessa komma från vem som helst, förslagsvis den mystiska "alternativa gärningsmannen" som diskuterats i tråden.
Kan ju sitta och filma med spionkamera från när han klipper sig tills jag plockar hårstråna och går till polisstationen?
Citera
2021-07-11, 12:21
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Kan ju sitta och filma med spionkamera från när han klipper sig tills jag plockar hårstråna och går till polisstationen?
Det finns alltid problem med bevisning när den inte har säkrats av polis i vanlig ordning. Jag kan fortsätta försöka hitta på praktiska problem, men jag tror inte det är så intressant.

Vi kan för diskussionens skull utgå ifrån att du lyckas hämta OWs avklippta hår, att vi med säkerhet vet och kan bevisa att det är hans samt att du lyckas ta det till polisen utan att kontaminera det.

Juridiskt sett så skulle samma sak kunna hända som nu, i vart fall teoretiskt. DNA har tagits fram från material som skulle ha förstörts eller som polisen inte haft rätt att ta. Trots att bevisen inte har tagits fram i enlighet med lag gäller fri bevisföring i Sverige och resning borde kunna beviljas.

I praktiken tror jag att det skulle bli ett rejält medialt drama över hur medborgare tar lagen i egna händer m.m. Advokater och andra jurister skulle bli helt tokiga. Om en resning beviljades och OW senare dömdes på de hårstrån som du fixat fram är det möjligt att vi skulle se lagändringar som förbjuder sådan bevisning. Allt ovan är spekulativt, men ungefär så tror jag att det skulle se ut.
Citera
2021-07-11, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Det finns alltid problem med bevisning när den inte har säkrats av polis i vanlig ordning. Jag kan fortsätta försöka hitta på praktiska problem, men jag tror inte det är så intressant.

Vi kan för diskussionens skull utgå ifrån att du lyckas hämta OWs avklippta hår, att vi med säkerhet vet och kan bevisa att det är hans samt att du lyckas ta det till polisen utan att kontaminera det.

Juridiskt sett så skulle samma sak kunna hända som nu, i vart fall teoretiskt. DNA har tagits fram från material som skulle ha förstörts eller som polisen inte haft rätt att ta. Trots att bevisen inte har tagits fram i enlighet med lag gäller fri bevisföring i Sverige och resning borde kunna beviljas.

I praktiken tror jag att det skulle bli ett rejält medialt drama över hur medborgare tar lagen i egna händer m.m. Advokater och andra jurister skulle bli helt tokiga. Om en resning beviljades och OW senare dömdes på de hårstrån som du fixat fram är det möjligt att vi skulle se lagändringar som förbjuder sådan bevisning. Allt ovan är spekulativt, men ungefär så tror jag att det skulle se ut.
Det är just detta som den fria bevisprövningen är menad för. Att bevis ska kunna tas fram på vilket sätt som helst (förutom brottsprovokation) för att kunna fälla någon. Titta bara på encro-debaclet där advokater menar att beviset inte gäller eftersom beviset framtogs på ett sätt som strider mot svensk lagstiftning. Men de flesta domstolar har accepterat bevisen i enlighet med fri bevisprövning. Sen har HD heller inte beviljat prövningstillstånd för de som krävt att encrobevisen inte ska vara giltiga vilket antagligen säger att encrobevisniningen är tillåten även om den framtogs i strid med svensk lagstiftning.

Förstår heller inte det moraliskt förkastliga i detta som du menar att journalister m.m. hade tryckt på. Tror nog alla ha de varit överens om att det bara är positivt om man kan få fast en mördare.
Citera
2021-07-11, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Alltså det jag menade, var att sannolikheten att en alternativ gärningsman skulle ses som en förklaring till mordet, måste ses som relativt avlägsen nu när man konstaterat att Olofs sperma fanns på hennes byxor. Lägger man den bevisningen till det som redan framkommit så kommer rätten med sannolikhet att döma honom för mordet.

Vad gäller Eokus teori om manliga nära släktingar så kommer, enligt min bedömning, inte rätten att ta hänsyn till någon sån hittepåteori där man försöker undanfly ansvar genom att skylla på någon okänd nära släkting. Det står ju så i alla DNA-utlåtanden från NFC och ett starkt DNA-svar räknas i princip alltid som helt bindande.

Det måste kanske inte vara en "okänd" nära släkting. OW:s pappa bodde väl i Husum på den tiden?

När jag googlar hans pappas namn, så hittar jag honom på en adress som ligger på gångavstånd från den väg där Malin senast sågs gå innan hon försvann, med ett fiskeriföretag registrerat på adressen.
Och det var en lördag, så hans pappa kan ha varit ledig då. Han är dock död nu, så inga förhör kan göras med honom.

Och ingen har ju faktiskt sett OW eller någon annan föra bort Malin, så det kan därför vara OW:s pappa likväl som OW som har fört bort henne.

Om det hade funnits fingeravtryck på brottsplats eller brottsoffer, då hade man kanske kunnat ha bindande bevis för att OW hade fysisk kontakt med Malin när hon mördades. Men vad jag vet så hittades inga fingeravtryck, och varför vet jag inte, kanske pga kylan och den långa tiden innan hon hittades.
Citera
2021-07-11, 14:31
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det måste kanske inte vara en "okänd" nära släkting. OW:s pappa bodde väl i Husum på den tiden?

När jag googlar hans pappas namn, så hittar jag honom på en adress som ligger på gångavstånd från den väg där Malin senast sågs gå innan hon försvann, med ett fiskeriföretag registrerat på adressen.
Och det var en lördag, så hans pappa kan ha varit ledig då. Han är dock död nu, så inga förhör kan göras med honom.

Och ingen har ju faktiskt sett OW eller någon annan föra bort Malin, så det kan därför vara OW:s pappa likväl som OW som har fört bort henne.

Om det hade funnits fingeravtryck på brottsplats eller brottsoffer, då hade man kanske kunnat ha bindande bevis för att OW hade fysisk kontakt med Malin när hon mördades. Men vad jag vet så hittades inga fingeravtryck, och varför vet jag inte, kanske pga kylan och den långa tiden innan hon hittades.
Har OWs pappa exakt samma DNA profil som OW?
Vittne har sett OW gå efter Malin.
Vittnets uppgifter har stärkts rejält när DNA profilen överenstämmer med OW.
Senast redigerad av olovpalme 2021-07-11 kl. 14:49.
Citera
2021-07-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Tycker inte det finns några konstigheter med det hela, Malin kan helt enkelt ha varit väldigt naiv och kommit i samspråk med den misstänkte. Som lurade henne från vägen, där han överföll henne.
Förmodligen försökte han lura henne på en genväg.
Han hade planerat sitt dåd länge på någon och Malin dök lämpligt upp.
Malin var nog mer naivare och godtrognare än snittet på tjejer i den åldern.

Håller med. Helt rimligt att hon klev av på fel ställe, insåg sitt misstag när ingen mötte henne och där stod plötsligt någon som kunde visa henne vägen dit hon skulle.
Citera
2021-07-11, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Har OWs pappa exakt samma DNA profil som OW?
Vittne har sett OW gå efter Malin.
Vittnets uppgifter har stärkts rejält när DNA profilen överenstämmer med OW.

I resningsansökan står det så här:

"I ett sakkunnigutlåtande den 24 juni 2021 har NFC angett att i en undersökt besudling (från målsägandens byxor) har sperma tidigare påvisats. Resultaten talar extremt starkt för att sperman kommer från OW (Grad +4), om man bortser från möjligheten att den kommer från en nära släkting."
https://docdro.id/4ufBOxC

Så om man inte bortser från möjligheten att sperman kan komma från en nära släkting till OW, då kan den komma från tex hans pappa.

Och ingen har som sagt sett OW eller någon annan föra bort Malin, så det kan vara hans pappa som har gjort det, om inte pappan har hållbart alibi.
Citera
2021-07-11, 16:08
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:

"I ett sakkunnigutlåtande den 24 juni 2021 har NFC angett att i en undersökt besudling (från målsägandens byxor) har sperma tidigare påvisats. Resultaten talar extremt starkt för att sperman kommer från OW (Grad +4), om man bortser från möjligheten att den kommer från en nära släkting."

Så om man inte bortser från möjligheten att sperman kan komma från en nära släkting till OW, då kan den komma från tex hans pappa.

Och ingen har som sagt sett OW eller någon annan föra bort Malin, så det kan vara hans pappa som har gjort det, om inte pappan har hållbart alibi.
Vittne har sett OW och Malin samtidigt.
Fibrer har hittats.
Trots att så mycket talar för OW som GM.
Beskyller du hans pappa för att ha mördat Malin.
Vilka bevis finns för din teori?
Citera
2021-07-11, 16:13
Medlem
mjayzs avatar
Citat:

Nej, det kan inte vara pappan om DNA matchar med OW. OW har bara hälften av pappans DNA. Teoretiskt kan det vara OW eller en bror. (Har han det?) Se morden i Linköping som löstes med DNA-släktforskning som referens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in