2015-04-26, 15:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Man måste nog definiera religion på ett sätt som alla inblandade accepterar innan man kan fördjupa sig i TS frågeställning.

Naturligvis är specifikation och precision alltid en klar fördel.

(Sen har jag själv ytterligare introducerat subkategorisering för att undvika generaliseringer.)

Bra förslag.
Citera
2015-04-26, 15:47
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, jag vill inte "låsa" mig exklusivt i kognition ... möjligheten för annan epistemisk information än empiri och logisk-rationellt processande av empirisk information kan inte definitivt uteslutas (då blir det till "absolut" metafysik).

Däremot anser jag alternativet ... att gudshypotesen inte har samma "värde" som moderna verklighets-sökande/-beskrivande metodologier ... som ett bra underlag.

Men som du skrivar:

... så kommer det för långt från ämnet, och själv anser jag att det räcker med att använda "verklighets-relaterande" som referens.
Håller med. Det ställer sig lite riskfyllt för nära neurogenes eller neurobiologi och då hettar det som bekant till.

Det finns många bud på marknaden... och många som räds att mista etableringsrätten.. låt oss se vad framtiden kommer att säga om nuvarande förhållningar, jag tror definitivt inte man kan prångal vilka teser som helst, det är jag däremot säker på , att artighetsprarafraserandets konstnärliga kullerbyttor kommer se sina dagar...

Det om det, gällande mer nobel diplomatisk försiktighetsprincip, som om.. det skulle hållas lika vackert inom vetenskapen som här, skulle få förödande konsekvenser käre Bogo.

Nog sagt. Vi är överens.
Citera
2015-04-26, 16:10
Medlem
Bogomils avatar
Dagens verklighets-främmande plock:

(FB) Ni måste följa Jesus och LYDA honom för att kunna bli räddade

"Stenåldern är en lögn från Satan. Det har aldrig funnits. Men du verkar välja att tro på människors lögner och inte på Gud. Därför tror du på stenåldern."
Citera
2015-04-26, 16:16
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Edit : med reservation för följande reflektion :

citat - möjligheten för annan epistemisk information än empiri och logisk-rationellt processande av empirisk information kan inte definitivt uteslutas (då blir det till "absolut" metafysik). / slut citat

.....absolut metafysik, låter i mina öron som en uppenbar kullerbytta och den BRO eller länk, som teismen har... rätt gulligt :-)

Citera
2015-04-27, 15:50
Medlem
Bogomils avatar
Dagens stolle-citat:

Citat:
Allt i bibeln stämmer. Eftersom det är en bok från Gud.
Citera
2015-04-27, 16:05
Medlem
Citat:
Dagens stolle-citat:

Japp,och det stämmer även in på bl.a Koranen. Hur går detta ihop?
Citera
2015-04-27, 16:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Dagens stolle-citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp,och det stämmer även in på bl.a Koranen.

Naturligvis, men för tillfället samlar och presenterar jag specifika exempel (no offence).

Citat:
Hur går detta ihop?

Det går endast "ihop" från ett underlag av verklighets-alianering och anti-logik.
Citera
2015-05-07, 16:56
Medlem
Bogomils avatar
Jag plockar fram denna tråd igen. Den kan bli aktuell snart (på annan tråd ställs det frågor som bäst besvaras här).
Citera
2015-05-07, 17:17
Medlem
Ingen sjukdom, jag kallar det outbildat.

Det krävs mycket kunskap om historia, om hur världen var för länge sen, om vetenskapens utveckling, om vad nutida vetenskapen kommit fram till, och vad vi ännu inte vet.

Har man förstått dom här ämnena så inser man att Gud ar en hittepå-konstruktion från längesen, ett försök att förklara en väldigt förvirrande värld där man inte visste någonting .....
Citera
2015-05-07, 17:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Ingen sjukdom, jag kallar det outbildat.

Alltså det jag kallar "zombie-kategorin".

Men det är svårt att ignorera att det finns det som definieras som mentalsjukdom som anledning till pådyvlande teism (eller möjligen som resultat av pådyvlande teism).

Ex.: "Det är en objektiv sanning att jag talar med gud" eller puritanismens sexual-neuroser.
Citera
2015-05-07, 19:47
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Alltså det jag kallar "zombie-kategorin".

Men det är svårt att ignorera att det finns det som definieras som mentalsjukdom som anledning till pådyvlande teism (eller möjligen som resultat av pådyvlande teism).

Ex.: "Det är en objektiv sanning att jag talar med gud" eller puritanismens sexual-neuroser.

Markusevangeliet 16:15 B2000

"Han sade till dem: »Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen."

Det är ju som du kallar "pådyvlande", en del av kristendomen. Att ta emot eller inte är ju upp till alla. Jag förstår inte varför religionsutövning är en "mentalsjukdom", kristendomen i detta fall.
Citera
2015-05-07, 19:55
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag förstår inte varför religionsutövning är en "mentalsjukdom", kristendomen i detta fall.

Det finns inget att förstå. Det är bara ett svårt fall av förnekelse att få för sig att religionsutövning är en mentalsjukdom.
Senast redigerad av RoaldDahl 2015-05-07 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in