2015-05-07, 19:58
  #793
Medlem
goran744s avatar
Nja det kommer antagligen från nojiga ateister. Som lider av "vanföreställning" och fördomar om religion.
De så kallade ovettiga dum-ateisterna vilket jag inte har någon respekt för alls.
Citera
2015-05-07, 20:00
  #794
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
"Han sade till dem: »Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen."

Då borde vi snart få se de första missionärerna till ISIS-kontrollerade områden, eller? Guds ord är väl fortfarande lag?
Citera
2015-05-07, 20:03
  #795
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Alltså det jag kallar "zombie-kategorin".

Men det är svårt att ignorera att det finns det som definieras som mentalsjukdom som anledning till pådyvlande teism (eller möjligen som resultat av pådyvlande teism).

Ex.: "Det är en objektiv sanning att jag talar med gud" eller puritanismens sexual-neuroser.

Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Markusevangeliet 16:15 B2000

"Han sade till dem: »Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen."

Citat:
Det är ju som du kallar "pådyvlande", en del av kristendomen.

Inte alls. Jag kan se en tydlig skillnad mellan vettiga teister som ger information om sin teism och pådyvlande teister som försöker stoppa den ner i halsen på andra.

Citat:
Att ta emot eller inte är ju upp till alla.

Ta nu ditt eget ansvar, istället för att pådyvla andra det.

Citat:
Jag förstår inte varför religionsutövning är en "mentalsjukdom", kristendomen i detta fall.

Inte jag heller ... vilket du kanske inser om du läsar vad jag faktisk skriver.
Citera
2015-05-07, 20:10
  #796
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Då borde vi snart få se de första missionärerna till ISIS-kontrollerade områden, eller? Guds ord är väl fortfarande lag?

Precis. Det har jag sagt hela tiden. Om du nu faktiskt tror på eländet så missionera med en enorm risk för ditt eget liv. Du kommer ju bli belönad rikligt i himmelen:

33Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. 34Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. 35Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, 36och mannens husfolk skall bli hans fiender. 37Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. 38Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. 39Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det.

Matt 10:33-39

Åk till Iran, åk till Syrien, åk till Saudiarabien. Lär de okunniga om Jesus frälsning. Ring dock inte UD när det hettar till. Förlita dig på gud. Annars så kan du hålla käft i ditt hyckleri.
Citera
2015-05-07, 20:36
  #797
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
"Han sade till dem: »Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen."

Det är ju som du kallar "pådyvlande", en del av kristendomen.

Nej det är inte vad jag kallar pådyvlande teism.

Citat:
Att ta emot eller inte är ju upp till alla.

Ta ditt eget ansvar.

Citat:
Jag förstår inte varför religionsutövning är en "mentalsjukdom", kristendomen i detta fall.

PÅDYVLANDE teism är ofta en mental dysfunktion.
Citera
2015-05-07, 20:38
  #798
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det finns inget att förstå. Det är bara ett svårt fall av förnekelse att få för sig att religionsutövning är en mentalsjukdom.

Det är av den anledning, att subkategorisering blir mycket relevant.
Citera
2015-05-07, 20:40
  #799
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nja det kommer antagligen från nojiga ateister. Som lider av "vanföreställning" och fördomar om religion.
De så kallade ovettiga dum-ateisterna vilket jag inte har någon respekt för alls.

Så du har börjat att subkategorisera också. Jag trodde du var emot det.
Citera
2015-05-07, 20:50
  #800
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Markusevangeliet 16:15 B2000

"Han sade till dem: »Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen."

Det är ju som du kallar "pådyvlande", en del av kristendomen. Att ta emot eller inte är ju upp till alla. Jag förstår inte varför religionsutövning är en "mentalsjukdom", kristendomen i detta fall.
Aldrig hört talas om maniska förlopp?

Människors sinnelag.. har FAKTISKT stark koppling till bl.a noralism som människan dokrinerat fram intill indoktrinering, IN-doktrinering = uttala och åberopa och befalla och beordra, på ORDER, doktriner att följas och in-förlivas, IN i mänskliga sinnelag.

Du får inte vara så slarvig innan du utelar ditt "kritiska åsikt, eller den åsiktsbilden du försöker representera, liskom ett repressivt försvar) , tänk så här... vad betyder RE? RE.. betyder åter... tillbakablickar, syftande på dåtid, inte nutid... förneka nuet och framtiden, förneka konsekvenser, man skanade konsekvensetiska kritiska sinnelag där ORDER fick hjälp av våld och övertalningsmani, mani.. åter till tvångssyndromen.. har religiös klangbotten, med pålarna djupt rotade i det.

I alla religioner vilka sördade massiv sympati och massiv underkastelse, DÅ.. och, nu också, i helt annan form och format.

OECD = bipolärt tillstånd i människans inre liv.... comprende?

du behöver i all välmening, ett gott råd som jag inte säger att du måste följa,men det kan rekommenderas, att du slarvar mindre innan du försvarar något, särskilt när vi pratar så här generellt, det är 18-års gräns... så man kan iofs inte begära mycket, men... du kan bli noggrannare för det! inget hindrar dig att släppa hårda doktriner, inget och nobody!

.... med tiden ska du se, vad repressiv underkastelse kan betyda, om du inte redan vet.

eller saknar intresse, mer än att din person, mår bra för DIN EGEN del, men diskussioner handlar inte om mig heller, inte om tyckanden, utan om topic :

Religion - en mentalsjukdom, vilken religion... vilken sjukdom... var, när , hur...


så skippa ömmandet, börja diskutera. vad som STÅR, det står inte vilka religioner... så din gudskänsla behöver inte ens rispas, du kan gott väcka upp din urskiljningsförmåga, fint om du kan och vill det istället.

Jag försöker också detta, att förhålla oss till topic.

Mentalsjukdom, gudstro handalr om att tro, och känna och hålla sig lojal vid det.. gärna öka gudsdogman.

Så.. vid ökanet.. kan det hända saker, det är så man viktar vad som kallas för thecompliance : vad lägger DU till och lägger ALLA in i gudsbegreppet, vad du gör, och isf.. varför håller sig inte alla gudstroende ENIGA? Varför håller du dig inte relativ till gudsbegreppets beskrivning, utan upparbetar egen tolkning...stämmer dina sinnen med vad gud sägs vara?

Säker på det? jag är inte säker, så jag kan inte tro, jag har inget val mer än att släppa all relation till gud som kan uppbringas så som folk uppbringat och ännu gör, sin resp. gudsförståelse.

Jag AVSTÅR från att utnyttja sinnet att omtolkom.tolk.om-tolk-om-om-om-tolka.

Det ger ingen äkta förståelse av gud om jag ska sitta och säga hur fint grodan hoppade på näckrosbladet igår, där jag fick den och den känslan och sedan vandrade en märklig varelse några meter bort bakom busken, så jag rös till och just då.. tror du inte grodan plötsligt satt en meter ifrån mig, fast den hade magrat lite, vilket jag kom på ungefär ett halvår senare... som inte har betydelse! egentligen.. ... jaha....? och den natten.. prasslade det i örat på mig vid 03-tiden.. jag sveptes av en övertygelse om att den vandrande varelsen dr vid busken , nu var på väg in i mig... min känsla sviker aldrig, nähä.. så allt jag ser, är faktiskt gud , jag tror t.o.m jag har övernaturlig förmåga att tala med honom och tänker samla en grupp, att lyssna på mig där jag ska visa att jag t.o.m talar med de döda... för en ängel råkar bo i mitt kök. jag vet det... skillnad det, den bara är där... om du inte tror mig, då tror jag inte du kan ha mött jesus, för det var han som ledsagade mig, till min ängel... men vid mötena, tänker jag utveckla det, för dem som tror!

Det MÅSTE ha varit gud, som behövde säga något viktigt, synd bara att inte fler fattar att han lever.

...... eller hur?
Citera
2015-05-07, 21:15
  #801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Precis. Det har jag sagt hela tiden. Om du nu faktiskt tror på eländet så missionera med en enorm risk för ditt eget liv. Du kommer ju bli belönad rikligt i himmelen:

33Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. 34Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. 35Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, 36och mannens husfolk skall bli hans fiender. 37Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. 38Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. 39Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det.

Matt 10:33-39

Åk till Iran, åk till Syrien, åk till Saudiarabien. Lär de okunniga om Jesus frälsning. Ring dock inte UD när det hettar till. Förlita dig på gud. Annars så kan du hålla käft i ditt hyckleri.

Det hade varit uppskattat om kristna börjat bli mer "troende" och mindre "gaggande".

I mellanöstern finner man en slags troende kristendom. Dessa tror ju trots allt för sitt liv, typ. Inte så att de dödas, men visst finns det på sätt och vis vissa risker med att vara kristen. Det är inte bara en snuttefiltism eller Jultome-Gud de tror på, nej deras religion är viktig i deras liv.

Men jag tycker det är sällan man hör någon kristen som inspirerat sprider ett kärleksbudskap. Demagogiska budskap, jodå -- av typen "ni måste tro annars kommer ni till helvetet". Men detta är inget spridande av ett BUDSKAP i sig. Kanske är kristna för fega för att faktiskt TRO på något, på riktigt.

(när jag för övrigt säger "kristna" på forumet syftar jag inte på katoliker)
Citera
2015-05-07, 21:21
  #802
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det hade varit uppskattat om kristna börjat bli mer "troende" och mindre "gaggande".

Uppskattat av vem? Av muslimer?
Citera
2015-05-07, 21:36
  #803
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Uppskattat av vem? Av muslimer?

Nej, det tror jag inte. Men däremot av människor som uppskattar principfasthet rent generellt. Speciellt då man menar att ens principer är av gudomligt ursprung och universella.

Som ateist, och antiteist, respekterar jag ju en religiös fundamentalist mer än någon feel-good och liberal (läs hycklande) semi-religiös.

De förstnämnda är bat shit crazy, men de står iaf upp för vad de tror på.
Citera
2015-05-07, 21:41
  #804
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Uppskattat av vem? Av muslimer?

Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, det tror jag inte. Men däremot av människor som uppskattar principfasthet rent generellt. Speciellt då man menar att ens principer är av gudomligt ursprung och universella.

Som ateist, och antiteist, respekterar jag ju en religiös fundamentalist mer än någon feel-good och liberal (läs hycklande) semi-religiös.

De förstnämnda är bat shit crazy, men de står iaf upp för vad de tror på.

Nu har jag STOR anledning till att kritisera ALL "absolut" filosofi, men det kan vi kanske ta på mer lämplig tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in