2015-05-03, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Vad säger Säkl om 77:an?

Jag hittar inte exakt vad som gäller ärligt talat. Kanske står i pjäsboken för 77:an.

Hittade dock detta när jag läste lite.

Eldröret ska anses vara varmt när
mer än 10 skott skjutits inom en minut
mer än 40 skott skjutits den senaste timmen
mer än 60 skott skjutits under de senaste två timmarna.

http://dokument.forsvarsmakten.se/SakI/saki_2013/webb/SakI_Art/Art_Kap_06/Art_Kap_06.htm
Citera
2015-05-04, 04:32
Medlem
kato85s avatar
Hade en svensk politiker eller general under kalla kriget gått ut och sagt att man skall lobba för att utveckla en helt nytt vapensystem för att sedan bara bygga 24 kanoner av detta, så hade personen i sig fått sparken.

Under denna period hade man istället valt att importera ett redan utvecklat vapensystem, som i fallet med ex. AK4 (G3A3) eller AK5(FN FNC)

Men idag så ska man helt plötsligt utveckla eget hela tiden, varför?
Svaret finner vi i det vapenindustriella komplexet, som håller regeringen i ett punggrepp, för regeringen att säga nej till att utveckla ett nytt vapensystem idag skulle innebära slutet för vapenexportören sverige, som ju tjänar massa pengar på detta...
Citera
2015-05-04, 08:12
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Hade en svensk politiker eller general under kalla kriget gått ut och sagt att man skall lobba för att utveckla en helt nytt vapensystem för att sedan bara bygga 24 kanoner av detta, så hade personen i sig fått sparken.

Under denna period hade man istället valt att importera ett redan utvecklat vapensystem, som i fallet med ex. AK4 (G3A3) eller AK5(FN FNC

Svaret finner vi i det vapenindustriella komplexet, som håller regeringen i ett punggrepp, för regeringen att säga nej till att utveckla ett nytt vapensystem idag skulle innebära slutet för vapenexportören sverige, som ju tjänar massa pengar på detta...

Det är helt tvärtom, idag köper vi in prylar. Under kallakriget strävade vi efter självförsörjning av vapen och annan matriel.

Så du får nog läsa på lite bättre. Svensk vapenindustrin blev väldigt vass pga att få ingenjörer hade en väldig bredd samt att FM tillsammans med industrin forska och utveckla system.

Ett bra exempel är den mekaniska eldledningdatorn till Tre Kronor klassen som gjordes i två exemplar till en mycket hög kostnad.
Citera
2015-05-04, 13:34
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Under denna period hade man istället valt att importera ett redan utvecklat vapensystem, som i fallet med ex. AK4 (G3A3) eller AK5(FN FNC)

Hade en svensk politiker eller general sagt år 2000 att vi om 15 år skulle ha en faktisk armé på färre än 4000 st soldater och ett hemvärn på 20.000 man så hade de fått sparken allihopa.

Tanken med Archer var att ge FM ett toppmodernt system som gav FM möjligheten att behålla kompetensen inom artilleri samtidigt som man vidmakthöll industriell kompetens.

Du får ha i åtanke att vi bara har 42 st stridsvagnar i vår krigsorganisation och tanken fram till 2008 var att sälja åtminstone 60 st av strv 122 utomlands.
Vi har två stycken magra basabataljoner så vad är poängen med Gripen C/D eller Gripen NG? vad är poängen med A26 ?
Spelar ingen roll om vi köper utländskt vi kan ändå inte kriga med dagens lilla organisation.
Citera
2015-05-04, 13:37
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Spesifikasjonene (wiki) ser slik ut:

The howitzer has a continuous fire rate of 75 rounds per hour, an intensive fire rate of 20 rounds (i.e., a full magazine) in 2.5 minutes (effective rate, 480 per hour), and a salvo fire rate of three rounds in 15 seconds (effective rate, 720 per hour). The MRSI capability, multiple round simultaneous impact, is up to 8–9 rounds/min. Direct-sighting can be used for target ranges up to 2,000m.
FH77C vilken har samma eldrör som Archer har vid två tillfällen slagit ut sydafrikanska, franska och israeliska konkurrenter vid Indiens uthållighetstester, dvs där det skjuts konternueligt under 24 timmar.
FH77C var den enda som inte föll igenom och fungerade hela tiden.

Så att man inte skulle kunna lösa den biten ser jag som uteslutet.
Citera
2015-05-04, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
FH77C vilken har samma eldrör som Archer har vid två tillfällen slagit ut sydafrikanska, franska och israeliska konkurrenter vid Indiens uthållighetstester, dvs där det skjuts konternueligt under 24 timmar.
FH77C var den enda som inte föll igenom och fungerade hela tiden.

Så att man inte skulle kunna lösa den biten ser jag som uteslutet.
Nu är jag inte med, lösa vad laddningen?
Senast redigerad av kulprit 2015-05-04 kl. 14:39.
Citera
2015-05-04, 19:49
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Nu är jag inte med, lösa vad laddningen?
Troligen kylning av eldrör och rekylsystem, det är otroliga energi mängder som ska kylas bort.
Citera
2015-05-04, 20:51
Medlem
Nu går man ut med ett utspel gällande finansieringen. Archer har ju lyckats bli lite av vad F-35 är för US. Ett system alla gillar, men som ingen vet om vi kommer ha råd med.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6154444
Citera
2015-05-04, 21:12
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nu går man ut med ett utspel gällande finansieringen. Archer har ju lyckats bli lite av vad F-35 är för US. Ett system alla gillar, men som ingen vet om vi kommer ha råd med.
Något stjärnskott har gjort "best of" lista Archer med konkurrenterna. Kolla in eldröretsväningar på sista och klumpiga konstruktioner. https://youtu.be/qS44dXKS9ug
Citera
2015-05-04, 21:14
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Äsch då, löpande räkning som är så bra. Det är bara att ta det "inom ram" så kostar det inget, hur lätt som helst.
Citera
2015-05-04, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Troligen kylning av eldrör och rekylsystem, det är otroliga energi mängder som ska kylas bort.
Aha det kan jag tänka mig, men en annan sak röken, finns det inga tankar på hur man kan få bort den då den måste röja platsen för Archer eller?
Citera
2015-05-04, 22:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Aha det kan jag tänka mig, men en annan sak röken, finns det inga tankar på hur man kan få bort den då den måste röja platsen för Archer eller?
Det verkar ju sitta någon sorts rekylbroms vid mynningen, den bör väl styra även en del rök åt sidorna. Sedan innebär avfyrning förflyttning, fienden kan ha radarspårning av granater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in