2015-04-22, 20:31
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De skjuter inte raketer men kastar ofta sten och dödar folk på det sättet (ja, stenkastningar har dödat både israeler och araber). Innan muren pysslade de också med självmordsbombningar. Muren oavsett hur bisarr den är har i princip eliminerat självmordsbombningarna. Statistiken talar sitt tydliga språk.

En hel del kastar sten men är man en ockupationsmakt så får man räkna med det och det ursäktar inte ens Israels dödliga våld mot stenkastare. Det finns en del som utförde självmordsbombningar men varken de, Hamas eller raketerna är problemet. Det är väldigt tydligt som t.ex. Ben White skrev om.

Israel är en kolonisatör och det har ingenting att göra med att vissa palestinier utövar våld som jag påpekat flera gånger nu. Bosättningarna t.ex. kan ju inte motiveras av palestinsk våld då det är förbjudet att bygga bosättningar och förvärrar bara situationen för fred. Utöver det så byggs mycket på privat mark.

Citat:
Hamas är verksamma på Västbanken och i det här fallet är det väl du själv som tar upp det eftersom vi egentligen pratar om olika saker. Jag är inte för en annexering av Västbanken, jag är mot terrorism oavsett om den är israelisk eller palestinsk. I det hänseendet är jag mindre tolerant mot Palestina eftersom det inte finns någon demokratisk motvikt i Palestina värd namnet. Sker ett palestinskt övergrepp kan Fatah göra något åt det enbart för att de är rädda för Israel, inte för att de bryr sig. Hamas applåderar när något sker. Hamas vill ta över Västbanken. Lägg ihop sakerna och titta på vilken typ av verklighet du vill ha. Vill du ha en enstatslösning, tvåstatslösning eller trestatslösning? Oavsett vilken du vill ha så är den enda realistiska lösningen att DEN FÖRLORANDE SIDAN VÄNDER SIG TILL VÄRLDSSAMFUNDET UTAN TERRORISM SOM VAPEN. När de skjuter från FN-skolor saboterar det inte bara för sig själva utan för alla som vill ha fred i Israel också.

Mitt inlägg handlar om vad som sker på Västbanken idag och inte vad som skedde för 60-70 år sedan. Du tar sedan upp Hamas och nu säger du de är verksamma på Västbanken. Okej, då är det något du vill säga med det då argumentet jag nämnt tidigare och nu är att det bara är kolla på vad Israel gör på Västbanken trots det inte skjuts några raketer. Tydligen kan det ändå motiveras med att "Hamas är verksamma" där. Kan du utveckla och vad är det i så fall som kan motiveras? Kan bosättningspolitiken, som spelar jättestor roll i allt möjligt på Västbanken, motiveras med att Hamas har en närvaro där?

Nej, du förstår inte att arabernas eventuella brist på fredsvilja eller att det "inte finns någon demokratisk motvikt" där inte kan motivera att Israel bygger bosättningar på palestinsk mark. Det är kärnan i dagens konflikt. Israel håller inte med omvärlden att det är illegalt att bygga bosättningar och de vill fortsätta med det men apologeter som dig har ändå mage att på något sätt ignorera detta och fokusera på "skjutningar från FN-skolor".

Den palestinska myndigheten gör precis det du efterfrågar men bemöts av veton av USA eller annan form av diplomatiskt skydd för Israel och Israel straffar palestinierna. Se mer om detta i mina inlägg för en vecka sedan:

(FB) Avskaffa Israel?
(FB) Avskaffa Israel?

Citat:
Känns som vi diskuterat det här förrut. Det är två typer av bosättare: legitima och illegitima. De legitima är sponsrade av extremister i Knesset som ALDRIG SKULLE VINNA ETT VAL om det inte vore för Hamas, Hizbollah, IS och alla andra rabiata araber skrek att de ska slakta judar. De illegitima är inte Israel, de råkar vara judar och prata hebreiska men de är inte representerade av den israeliska staten. De är kriminella och ska hanteras som kriminella. Den enda bosättningarna som icke-extremister i Israel stödjer är i Jerusalems närområde och det handlar ofta om helt pragmatiska anledningar.

Först och främst är alla bosättningar är illegala. Israels bosättningspolitik började tidigt efter ockupationen 1967.

Vilka är "icke-extremisterna" här? Tycker du Yair Lapid är "icke-extremist" som säger att Jerusalem och Ariel måste vara Israels? Tycker du Ariel och Efrat ligger i Jerusalems närområde? Det finns en massa bosättningar runt om på Västbanken: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/West_Bank_Dec_2012.jpg.

Jag förstår ändå inte vad du vill säga. Man kan väl fortfarande vara kritisk mot Israels bosättningspolitik även om "extremisterna vinner val tack vare rabiata araber"? Kan man inte heller se "icke-extremisternas bosättningsbyggande Jerusalems närområde" som ett problem även om de skulle ha "pragmatiska anledningar"?

Du kan inte se något negativt med en del av bosättningspolitiken och den andra delen skyller du på araber. Då är det ju mer eller mindre onödigt att diskutera något med dig om du inte ens kan kritisera Israel för bosättningspolitiken - du till och med ger araber skulder för att Israel bygger bosättningar.

Citat:
Det där är NÄSTAN rakt igenom skitsnack. Anledningen att Israel kontrollerar vattnet har ofta väldigt enkla förklaringar, som att palestina förväntar sig att Israel ger dem vatten trots att de inte bekostar egna vattenledningar. Oslo-avtalet kräver PA att förse palestinierna med vatten. 44% av palestiniernas vatten bekostas inte p.g.a att de stjäls (av palestinier som inte betalar sina egna räkningar). I Gaza-remsan är svinnet i princip 50%. Israelernas vatten bekostas väldigt ofta av desaliniseringssystem som Israel erbjudit palestinierna men som de tackat nej till. Så visst kan man kräva att bosättarna använder israeliskt vatten men om bosättarna inte är israeler (d.v.s illegitima), vad är din poäng om vattnet? Att illegitima bosättare inte ger israeliskt vatten till palestinier som inte ens betalar det?

Det handlar inte bara om att "kontrollera vattnet". Israel tar vatten från Golanhöjderna och Västbanken till Israel och bosättningarna. Vad spelar det för roll om de är illegala (ingen har sagt något om att de inte skulle vara israeler)? Att Israel tar vatten och ger dem till bl.a. bosättningarna innebär väl inte att det inte är något problem?

Visst beror en del på palestinierna men det är också så att blockaden hindrat och förstört mycket i Gaza och att Israel har en diskriminerande policy.

Citat:
Yes, there is discrimination in water allocation and Israeli citizens receive much more water than Palestinian residents of the West Bank and the Gaza Strip. The Government of Israel is largely responsible for this discrimination due its water policy: First, minimal amounts of water are supplied to Palestinians and water from shared resources is unequally divided; Second, existing infrastructure with high levels of water loss is not upgraded, no infrastructure is developed for communities that are not connected to the water grid and water infrastructure projects in areas located inside the Palestinian Authority are not approved. It is important to note that the water allocation for Palestinians was determined in the Oslo Accord, but the agreement included a plan to increase the supply. This plan never materialized. In addition, demand for water has increased due to population growth over the twenty years since the Oslo Accord was signed.

http://www.btselem.org/press_releases/20140212_discrimination_in_water_allocation
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-22 kl. 21:23.
Citera
2015-04-22, 20:50
Medlem
Min känsla är att Israel är ett ganska illojalt land; så länge som du ger mer till dom så är allt ok enligt dem.
Citera
2015-04-22, 21:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Min känsla är att Israel är ett ganska illojalt land; så länge som du ger mer till dom så är allt ok enligt dem.
Det stämmer nog, vilket exemplifieras t ex av hur de sålt vidare amerikansk vapenteknologi till Kina, trots att man tycker de borde känna sig lojala mot USA efter all hjälp de fått. Jag tror det beror dels på en dos paranoia, man ser sig leva i en fientlig omvärld där man inte har råd att hålla sig med vänner och dels en dos revanschism, att när judar behandlats illa så länge har man ingen anledning att visa lojalitet mot andra när man nu äntligen är starka. Därutöver finns bland religiösa också synen på judarna som Guds utvalda folk, i sin mer extrema tappning beskriven av Rabbi Ovadia Yosef "Why are Gentiles needed? They will work, they will plow, they will reap. We will sit like an effendi and eat. That is why Gentiles were created."
Citera
2015-04-22, 22:24
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Ja, och nu var det FN-planen som det gällde och då gick man ut för att stoppa den.

Peelkommissionens plan var däremot mycket dålig då den byggde på "befolkningsutbyte" mellan araber och judar. Upp till 225 000 araber hade behövt flytta på sig men bara runt 1300 judar.
Det angav man inte som motargument från arabiskt håll, utan man avvisade den helt enkelt för den inbegrep judisk suveränitet.
Citat:
Det var ett mycket märkligt exempel du gav. Jag tycker absolut inte Israel har rätt att utöva kollektiv bestraffning som blockaden är. Jag tycker Hamas beter sig dåligt och borde insett att Israel kommer inte sluta med sin brutala blockad och i så fall ge upp och jag tycker inte de har rätt att styra då det ansvaret ligger på den palestinska myndigheten.

Valet att införa en blockad står Israel för och oavsett vad Hamas gjort så ursäktar det inte Israels blockad. Det finns mycket information om hur hemsk den varit och vad många olika människorättsgrupper tycker om den. Den har bara varit kontraproduktiv och som så många liknande fall så drabbas civila värst. Peter Beinart har skrivit en hel detta om också.
Jag tycker inte att blockaden är till att bestraffa befolkningen i Gaza och inte heller motsätter jag mig en blockad av Gaza så länge Hamas och andra militanta fortsätter mobilisera sin militär inför ett krig. Däremot är jag för en lättnad av blockaden.

Vad jag försöker illustrera med mitt exempel är att när man handlar så åtföljs det av konsekvenser. Arabstaterna valde att handla i form av politisk och militärt engagemang som förde utvecklingen till vad vi diskuterar, nämligen kriget år 1948. Till detta, kan, och borde, ansvar avkrävas av arabstaterna då de hade möjlighet att agera annorlunda. De kunde handla på ett sätt som kunde förhindra krig, men på grund av deras inställning till judisk suveränitet, vilket är fullt normalt, så blev det krig, tyvärr. Hoppas det blev tydligare.
Citat:
Exemplet med Haifa är välkänt och visar något normalt, d.v.s. ena sidan var rädd att leva i ett område som styrdes av den andra under ett ett inbördeskrig. Det ändrar återigen inte på att man hindrade flyktingarna att återvända hem efteråt.

Faktum är att Israel fördrev människor efter kriget och styrde araberna under militärlagar till 1966 så arabernas oro var ännu mer befogad kan man se i efterhand.
Jag tog inte upp exemplet med Haifa för att visa att palestinierna inte ville komma tillbaka trots att de tillbads att göra det. Poängen var att visa vilket inflytande det arabiska/palestinska ledarskapet hade över befolkningens handlade. Alltså, flyktingarna påverkades av ledarskapets beslut.

Jag tycker att det är oerhört tråkigt att du attribuerar palestiniernas handlade som normalt medan du ignorerar situationen judarna befanns sig i. Du förklarar att judarna borde ha tillåtit att araberna återvänder till sina hem, ett folk som de befanns sig i krig med och som föraktade deras närvaro, och ändå tycka att det är fullt normalt agerande...

Rent principiellt håller jag med dig. I krig ska civila inte behandlas som stridande parter, utan man måste skilja på civila och stridande. Däremot tycker jag att kontexten är viktig för att förstå båda parternas handlande.
Citat:
Jag skrev att araberna började protestera och sedan tog man också till våld. Det hade även andra judiska grupper också börjat göra medan du infogade ett citat för att få det till att Haganah bara var defensiva fram tills april trots det stod tydligt att både Lehi och Irgun hade börjat gå mot attack. Läget förvärrades kraftigt från april när Haganah gick på offensiv och tills 15 maj hade flyktingkrisen blivit enorm.
Jag syftar på inställning innan och kort efter delningsplanen. Att civila massakrerades och Haganah senare bytte policy, från defensiv till offensiv, har jag ju inte bestridit.
Citat:
Jag tycker inte ena sidans avfärdande av en delning legitimerar de brott som begicks för att ta så mycket område som möjligt och driva ut ena befolkningen. Det bodde bara runt 10 000 judar i det som skulle vara en arabisk stat så att säga de gjorde det för att det fanns judiska invånare köper jag inte.
Delningsplanen hade markerat ut gränserna för en arabisk och en judisk stat, dock var dessa gränser markerade med förutsättning att på accepterar delningsplanen. Om ena sedan förkastar planen så förändras hela situationen eftersom att förkastandet öppnar vägen för att våld ska användas. Det finns dokumentation att arabstaterna tillsammans med palestinska ledarskapet hotade med våld ifall en judar försökte etablera en stat. För Israel gällde det att överta land som skulle skapa en stark geografisk sammanhållning, alltså, som kunde vara försvarbara. Att tro att den judiska gruppen ska stå passiva till att araberna när det är så tydligt att krig skulle utbrytas är bara absurt. Om du tycker att det är fel så får du tycka det, enligt mig är det ett rationellt agerande. Massakrerna som föregick under kriget försvarar jag inte.

Citat:
Jag tycker inte heller man kan jämföra situationerna utan drar upp det för att visa om arabländerna var mordiska så hade vi fått sett det på deras behandling av sin judiska befolkning.

Dessutom så tycker inte man kan ignorera att det som skedde i Palestina naturligtvis påverkade invånarna och regeringarna i arabvärlden då palestinierna tillhör samma folk och flera var dessutom grannländer. Samma sak mellan Yishuv och många judar runt om i världen.

Tyvärr men inte konstigt nog så svarade de på vad som hade hänt palestinierna för innan det så var det inga större problem även om sionismens framfart hade triggat en del attacker.
Har inte påstått att arabländerna var mordiska, men att försöka visa på hur de ”gott” behandlade judarna jämfört med hur palestinier behandlades i Palestina är ojämförbart då Palestina var insvept i ett inbördeskrig. Ett inbördeskrig förändrar situationen helt då förutsättningar för att brott sker är väldigt många och därmed är det högt sannolikt att de också sker jämfört med en stat som inte befinner sig i ett sådant tillstånd. Det måste du ju ändå tillstå.
Citera
2015-04-22, 22:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Det spelar ingen roll om det skulle finnas en "militärstrategisk anledning" eller inte. Det är förbjudet enligt internationell lag. Det är alltså inte bara det internationella samfundet som tycker det. För dig är det okej, som vid andra argument, om Israel kan motivera det av säkerhetsskäl. Skulle du tyckt samma i fall som Västsahara och Krim om det hade funnits motiveringar där?

Helt fel. Internationell lag uppger att Israel har rätt att försvara sig. Det du inte verkar fatta är att det finns en prioritetsordning i internationell lag. Om ett annat land hotar ett annat så upphör vissa regler att gälla. Exempelvis Hamas policy att använda skolor och sjukhus för militära ändamål. Gör man det så betyder det inte att målet blir illegitimt för Israel att bomba, det är något som ventileras i sådana här trådar hela tiden men det är fel. En barnsoldat är ett barn OCH soldat, inte bara ett barn. En barnsoldat är ett legitimt militärt mål i krig. En militärinstallation i en kyrka, moske, synagoga, sjukhus, skola eller dagis är en militärinstallation och således ett legitimt mål. Man kan inte provocera fram ett lagövertramp i krig. Internationell lag beskriver klart den här problematiken och man måste vara rätt pantad för att inte fatta det, annars skulle ju alla göra som Hamas.

Citat:
Dessutom har Israel expanderat Jerusalem rejält genom att att inkludera andra delar av Västbanken. De tycker också att bosättningarna och Jordandalen är militärstrategisk viktigt men det gör inte man ska acceptera vad de tycker.

Det har att göra med naturen av en religion där påfallande många tycker att det är OK att kapa flygplan och köra in i byggnader. Ett plan kan vara på väg mot ex. Knesset från Palestina och inte göra sig betrodd för Israeliska flygmyndigheter förrän planet är mindre än två minuter från att krasha in i det om Östra Jerusalem införlivas i en främmande nation. Ser du ingen problematik med det med tanke på att mer än 10% av alla muslimer i hela världen sympatiserar med självmordsattacker?

Citat:
Terroristerna är mer än bara Lehi. Israel har haft flera ledare som är terrorister och de sysslar med statsterrorism. Det handlar långt ifrån om bara några små grupper.

Exakt vilka är det du syftar på förrutom Begin, Gurion, Sharon och Bibi? Var Rabin en terrorist enligt dig? Kan du isåntfall nämna en arabisk ledare i regionen som inte var terrorist?

Citat:
Jag "förbiser" inget. Antalet döda civila har både FN och människorättsgrupper analyserat själva.

Och hur ser du på det faktum att t.o.m Al Jazeera kom fram till att siffrorna inte stämde? Hur kan en människorättsgrupp veta huruvida en minderårig arbetar för Hamas eller inte om Hamas inte uppger det?

Citat:
Som vanligt låtsas du som att Israels anledningar baserades på säkerhetsskäl och att de även var öppna till att flyktingarna skulle återvända annars. Var det därför man kategoriskt förstörde hundratals byar, lät judar ta över arabisk mark och hem och införde lagar som hindrade flyktingarna att återvända hem?

Varför måste det vara antingen eller? Den ena anledningen är dock större än den andra.

Citat:
Det är enkelt att klassa en hel folkgrupp som terrorister och säga "nej, ni får inte komma tillbaka förrän ni skärpt er". Fast det är egentligen inte ens det det handlar om. Ursprunget till diskussionen var att du använde det här och liknande argument för att förklara varför Israel hindrade flyktingarna att återvända. Trots att du ombetts presentera källor på detta så ignorerade du det, började gå in på andra frågor, och nu när vi diskuterar dessa frågor går du tillbaka och tar upp lögnen återigen. Kan du inte inse att Israel oavsett inte ville ha tillbaka flyktingarna? http://en.wikipedia.org/wiki/1949%E2%80%9356_Palestinian_exodus har jag länkat till ett par gånger.

Det spelar ingen roll hur många gånger du länkar det, araberna förklarade krig och det var inte alla som fördrevs. De har pysslat med terrorism från dagen de fördrevs och det spelar ingen roll hur många länkar du postar som hävdar att just de personerna som bodde i just den byn inte var terrorister. Jag har aldrig påstått att alla var terrorister, jag hävdar bestämt att det fanns anledningar till att just de som fördrevs blev fördrivna och ditt pladder om landstölder imponerar inte med tanke på hur glesbefolkat området var vid tillfället ifråga. Det är hur enkelt som helst, man släpper inte in terrorister i ett land om man inte är dum i huvudet, och israeler är inte dumma i huvudet. Det är enklare att inte släppa in dem än att gå runt och kolla alla väskor på alla busstationer. Har du varit i Israel någon gång? Vet du hur jobbigt det är att åka buss där? "Jag har bråttom!" "Spelar ingen roll, håll käft och öppna väskan". Du tänker att bara för att israel trakasserar palestinier vid alla checkpoints så betyder det att allt är honkeydorey i Israel men så är det inte. Det är en otrevlig process att ha en främmande person gå igenom ens underkläder på en lortig busstation i knarkkvarteren.

Citat:
Ditt tidigare svar till varför man inte lät flyktingarna från 1967 återvända var uruselt också. Det är enkelt att ignorera hur Israel hindrat flyktingar återvända och säga "de egentligen är villiga att ta tillbaka dem men det handlar om palestiniernas hat". Detta handlade alltså om flyktingar från Västbanken och Gaza - inte Israel.

Ingen aning varför flyktingar från Gaza eller Västbanken inte skulle få återvända, men jag ser inte någon större möjlighet för Israel att kontrollera Gaza heller då Israel inte kontrollerar det. Israel har inga posteringar i Gaza och man kan åka dit utan att åka via Israel.

Citat:
Som vanligt kommer du med svar på något helt annat. Först handlade det om att jag skrev "Det hela startade med att du ljög, och fortsatte ljuga, trots du blev uppmanad att komma med källor för att sedan ignorera ditt eget påstående och gå in på något annat än det jag kritiserade, nämligen att Israels argument var att de inte visste vem som var flyktingar. Det är en lögn, likaså att anledningen skulle vara att de var självmordsbombare" och några svar senare kommer du med det här.

Fråga: när var den senaste självmordsbombningen och när byggdes muren? Sammanträffande eller?

Citat:
Haha, det är helt otroligt hur du fortsätter göra allt för att skydda Israel och det till den grad att du fortsätter hitta på egna argument om Israels anledning. Israel vill inte ha fler palestinier p.g.a. demografin men ändå lyckats du få det till att det beror på säkerhetsskäl. Det är också bara att kolla hur Israel ser på de afrikanska flyktingarna där. Det handlar inte om att man behöver bygga "bygga explosionssäkra hus" o.s.v. De har tydligt talat om "det demografiska hotet".

Vilka afrikanska flyktingar pratar du om nu? Menar du migranterna från Sudan? De är inte flyktingar. Du tänker att bara för att de är afrikaner är de flyktingar eftersom Israel bara tar in judar eller?

Citat:
Så när Israel lanserar en massiv kampanj där flera palestinier skjuts och många grips, inklusive Hamas-medlemmar, så är det ingen provokation men när Hamas skjuter raketer så är det en provokation? Ja, hyckleriet är genomskinligt som vanligt.

Israel har provocerat Hamas många gånger men skillnaden är att Israel siktar på Hamas och inte de som bor i samma område medans Hamas tar chansen att skjuta så fort de ser en pizzabil eller skolbuss.

Citat:
Dessutom spelar det inte roll vad någon grupp gör. Israels massmord kan inte rättfärdigas av den anledningen. Utöver det så fortsätter du försvara massmördandet genom att dra upp de vanliga myterna om att orsaken är "de mänskliga sköldarna" trots att det tydligt nog visat sig inte vara det.

Jasså, en myt? Som både FN och Hamas själva medger?

http://www.thetower.org/1067oc-hamas-admits-to-using-civilians-as-human-shields/
https://www.youtube.com/watch?v=yuNQvPh8XKA
http://www.liveleak.com/view?i=061_1406774617

Vem är det som ljuger här egentligen?

Citat:
Återigen upprepar du argumentet att Israel "kan döda många fler". Det spelar ingen roll om vi ska bedöma om Israel begått övergrepp. USA har ojämförbar kapacitet men det betyder inte att de inte kan begå grova brott.

Nej, men man jiddrar inte med USA heller. Skriker man "död åt USA!" så får man räkna med att bli illa behandlad. Om du är muslim så representerar du alltså en kultur som tycker det är rätt OK att döda någon som ritar en bild av profeten Muhammed, men av någon outgrundlig anledning är det helt OK att skrika "judesvin" och "döda alla judar" i de flesta muslimska kretsar. Ser du ingen kontradiktion här?

Citat:
Israel både dödar civila medvetet och tar inte heller tillräcklig hänsyn till civila. Det är också ett brott och något flera människorättsgrupper varit tydliga med. Både de och FN har/håller på att utreda israelernas och palestiniernas brott. Det ändrar inte på att Israel begår övergrepp på en mycket större skala och blir skyddad av väst (inklusive av terroristförsvarare som dig). Läs t.ex. vad B'Tselem skriver:

Jag vet vad B'Tselem skriver och jag är ett fan av dem så jag tänker inte argumetera mot dig i det här fallet. Dock skulle det vara på sin plats om du uppgav något land som HAR en tillräcklig hänsyn till civila. För du kommer inte hitta det. Israel är THE BENCHMARK som ALLA ANDRA LÄNDER GÅR EFTER. Vad jag vet finns det inget annat land i världshistorien med ett lägre "civilian killrate" än Israel. Om du känner till något, vilket är det?
Citera
2015-04-22, 22:47
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det gav man inte som motargument från arabiskt håll, utan man avvisade den helt enkelt för den inbegrep judisk suveränitet.

Araberna var emot en judisk stat i Palestina som jag tror alla vet om men man kan inte heller presentera planen på det sättet att "territoriala fördelningen var till fördel för araberna" som du gjorde. Om man läser http://en.wikipedia.org/wiki/Peel_Commission så ser man att judarnas reaktion var mixad också och Ben-Gurion snarare såg det som ett första steg.

Citat:
Jag tycker inte att blockaden är till att bestraffa befolkningen i Gaza och inte heller motsätter jag mig en blockad av Gaza så länge Hamas och andra militanta fortsätter mobilisera sin militär inför ett krig. Däremot är jag för en lättnad av blockaden.

Då har vi helt olik syn på om det är värt att göra Gaza till ett blockerat och krisfyllt fängelse som det mer eller mindre är.

Citat:
Vad jag försöker illustrera med mitt exempel är att när man handlar så åtföljs det av konsekvenser. Arabstaterna valde att handla i form av politisk och militärt engagemang som förde utvecklingen till vad vi diskuterar, nämligen kriget år 1948. Till detta, kan, och borde, ansvar avkrävas av arabstaterna då de hade möjlighet att agera annorlunda. De kunde handla på ett sätt som kunde förhindra krig, men på grund av deras inställning till judisk suveränitet, vilket är fullt normalt, så blev det krig, tyvärr. Hoppas det blev tydligare.

Jag förstår vad din åsikt är men för arabernas del var sionismen i sig ett krig och de ville inte ha en judisk stat där. På samma sätt hade t.ex. Israel inte accepterat att araberna i Israel skulle få autonomi eller självständighet. Nu vill de ju inte ha det utan en stat för alla invånare men det visar hur Israel hade agerat i ett liknande fall.

Citat:
Jag tog inte upp exemplet med Haifa för att visa att palestinierna inte ville komma tillbaka trots att de tillbads att göra det. Poängen var att visa vilket inflytande det arabiska/palestinska ledarskapet hade över befolkningens handlade. Alltså, flyktingarna påverkades av ledarskapets beslut.

Självklart hade det ett stort inflyttande. Att överklassen föll bidrog starkt till att resten av samhället krossades men trots allt var det få fall där araberna gav order att evakuera även om Haifa är ett av de mer kända exemplen och hade stor effekt.

Citat:
Jag tycker att det är oerhört tråkigt att du attribuerar palestiniernas handlade som normalt medan du ignorerar situationen judarna befanns sig i. Du förklarar att judarna borde ha tillåtit att araberna återvänder till sina hem, ett folk som de befanns sig i krig med och som föraktade deras närvaro, och ändå tycka att det är fullt normalt agerande...

Åtminstone kunde Israel hållit möjligheten öppen tills ett fredsavtal men de var inte villiga att ta tag i det på ett seriöst sätt utan ville behålla territoriet de hade tagit och släppa in knappt 15% av flyktingarna. Förstörelsen av byarna, lagarna man införde och skjutandet man tog till för att stoppa flyktingarna att komma tillbaka tycker jag visar de inte var seriösa. Sanningen är att många inte hade haft något att återvända till. Det gällde även de interna flyktingarna:

Citat:
Present absentees are not permitted to live in the homes they formerly lived in, even if they were in the same area, the property still exists, and they can show that they own it. They are regarded as absent by the Israeli government because they were absent from their homes on a particular day, even if they did not intend to leave them for more than a few days, and even if they left involuntarily.[2]

http://en.wikipedia.org/wiki/Present_absentee

Citat:
Rent principiellt håller jag med dig. I krig ska civila inte behandlas som stridande parter, utan man måste skilja på civila och stridande. Däremot tycker jag att kontexten är viktig för att förstå båda parternas handlande.

Jag syftar på inställning innan och kort efter delningsplanen. Att civila massakrerades och Haganah senare bytte policy, från defensiv till offensiv, har jag ju inte bestridit.

Delningsplanen hade markerat ut gränserna för en arabisk och en judisk stat, dock var dessa gränser markerade med förutsättning att på accepterar delningsplanen. Om ena sedan förkastar planen så förändras hela situationen eftersom att förkastandet öppnar vägen för att våld ska användas. Det finns dokumentation att arabstaterna tillsammans med palestinska ledarskapet hotade med våld ifall en judar försökte etablera en stat. För Israel gällde det att överta land som skulle skapa en stark geografisk sammanhållning, alltså, som kunde vara försvarbara. Att tro att den judiska gruppen ska stå passiva till att araberna när det är så tydligt att krig skulle utbrytas är bara absurt. Om du tycker att det är fel så får du tycka det, enligt mig är det ett rationellt agerande. Massakrerna som föregick under kriget försvarar jag inte.

Okej.

Jag tyckte du menade att de judiska styrkorna bara försvarade territorium som judarna bodde i. Jag förstår absolut att judarna ville ta så mycket mark som möjligt men tycker inte det kan motivera brotten mot byarna och individer även om dessa tillhör en annan etnicitet och religion.

Citat:
Har inte påstått att arabländerna var mordiska, men att försöka visa på hur de ”gott” behandlade judarna jämfört med hur palestinier behandlades i Palestina är ojämförbart då Palestina var insvept i ett inbördeskrig. Ett inbördeskrig förändrar situationen helt då förutsättningar för att brott sker är väldigt många och därmed är det högt sannolikt att de också sker jämfört med en stat som inte befinner sig i ett sådant tillstånd. Det måste du ju ändå tillstå.

Visst är det en stor skillnad men massakrerna, våldtäkterna och de andra brotten tycker jag inte kan motiveras med det var ett inbördeskrig och särskilt inte när man var den mycket starkare parten. Det var inget man gjorde i stridens hetta utan Benny Morris säger:

Citat:
"That can't be chance. It's a pattern. Apparently, various officers who took part in the operation understood that the expulsion order they received permitted them to do these deeds in order to encourage the population to take to the roads. The fact is that no one was punished for these acts of murder. Ben-Gurion silenced the matter. He covered up for the officers who did the massacres."

What you are telling me here, as though by the way, is that in Operation Hiram there was a comprehensive and explicit expulsion order. Is that right?

"Yes. One of the revelations in the book is that on October 31, 1948, the commander of the Northern Front, Moshe Carmel, issued an order in writing to his units to expedite the removal of the Arab population. Carmel took this action immediately after a visit by Ben-Gurion to the Northern Command in Nazareth. There is no doubt in my mind that this order originated with Ben-Gurion. Just as the expulsion order for the city of Lod, which was signed by Yitzhak Rabin, was issued immediately after Ben-Gurion visited the headquarters of Operation Dani [July 1948]."

http://www.haaretz.com/survival-of-the-fittest-1.61345
Citera
2015-04-22, 23:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Skulle du vara lika pigg på att stödja en blockad av Israel som också mobiliserar för krig och ockupation? När du säger lättnad, vad menar du då? Skall palestinier få fiska utanför Gaza, skall de få exportera varor, skall de få importera varor, och i så fall vilka?
Citat:
Vad jag försöker illustrera med mitt exempel är att när man handlar så åtföljs det av konsekvenser. Arabstaterna valde att handla i form av politisk och militärt engagemang som förde utvecklingen till vad vi diskuterar, nämligen kriget år 1948.
De sionistiska invandrarna valde att agera genom att ensidigt utropa en stat, och det hade också konsekvenser, i deras fall att de fick en stat, inte för att det var rätt utan för att de hade störst kanoner. Tvärtemot vad du tycks mena är det inte normalt att invandrare utropar en egen stat som skedde i Israel.
Citat:
För Israel gällde det att överta land som skulle skapa en stark geografisk sammanhållning, alltså, som kunde vara försvarbara.Att tro att den judiska gruppen ska stå passiva till att araberna när det är så tydligt att krig skulle utbrytas är bara absurt.

Att tro att den arabiska sidan skulle stå passiv till judarna när det är så tydligt att krig skulle bryta ut är också absurt...
Citat:
Har inte påstått att arabländerna var mordiska, men att försöka visa på hur de ”gott” behandlade judarna jämfört med hur palestinier behandlades i Palestina är ojämförbart då Palestina var insvept i ett inbördeskrig.
Om du vill kalla det ett inbördeskrig när ena sidan i stort sett helt och hållet består av invandrare.
Citera
2015-04-22, 23:36
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Helt fel. Internationell lag uppger att Israel har rätt att försvara sig.

Annekteringar är olagliga. Det finns inget att diskutera om det.

Israel försvarar ju sig knappast genom att säga "nu är detta vårt territorium". De kan ju försvara sig lika bra militärt utan att expandera sitt territorium. Det är ju en juridisk ändring.

Citat:
Det du inte verkar fatta ---

Du använder samma otroligt breda definition på vad som är "legitimt" att bomba som terrorstaten Israel. Amnesty, HRW, B'Tselem och många andra har kritiserat Israel för det.

Citat:
Det har att göra med ---

Vilken tur då att internationell lag inte tillåter undantag för muslimhatare. Mitt kanske största argument, som jag även vet Peter Beinart talat mycket om, och definitivt när det gäller inom bosättningspolitiken, är att även om vi går med på att Israel måste ockupera Västbanken så betyder det inte att man också måste eller har rätt till att t.ex. annektera mark eller flytta sina invånare till ockuperad mark. Så oavsett hur du vänder och vrider på det kan du inte komma ifrån den fjärde Genèvekonventionen.

Detta agerande förstör även chanserna till fred. Om man däremot som du är av den åsikten att ena delen av bosättningspolitiken kan skyllas på araber så har man däremot svårt att se detta.

Citat:
Exakt vilka är det du syftar på ---

Det handlar inte bara om ledare men det Rabin gjorde i Ramle och Lydda och hans policy mot palestinier under den första intifadan kan jag inte klassa på något annat sätt än terrorism. Däremot gjorde han mycket för att förbättra levnadsstandarden för israeliska araber och hade därför stöd från dem så lite beröm kan han väl få.

http://mondoweiss.net/2010/11/the-real-yitzhak-rabin

Jag kan inte påstå jag har något över till arabiska ledare i allmänhet men det går inte att jämföra med en stat byggd på sionismen - en kolonial rörelse även om jag vet du inte håller med om den beskrivningen.

Citat:
Och hur ser du på ---

Källa?

De gör egna undersökningar där de t.ex. intervjuar anhöriga. Förövrigt så är det inte jättestor skillnad mellan siffrorna från dem och Israel.

Citat:
Varför måste det vara antingen eller? Den ena anledningen är dock större än den andra.

Därför det är tydligt det handlade om att ha så få palestinier som möjligt. De hade ändå territoriet och var starkast så deras incitament till att släppa in flyktingarna var minimal.

Citat:
Det spelar ingen roll ---

Ja, det verkar inte som det spelar någon roll hur många gånger jag länkar den när du ändå ignorerar den. Annars hade du sett att kriget var över då och att Israel fortsatte göra palestinier till flyktingar - mestadels genom fördrivningar. Du har inget som visar just dessa var inblandade i terrorism mer än möjligtvis din åsikt att om Israel fördriver något så måste det vara palestiniernas fel.

Citat:
Ingen aning varför ---

Vi talar om efter kriget 1967 och efteråt. De hade också en policy som innebar att 250 000 palestinier från ockupationen till 1994 miste sitt tillstånd att bo där. Utöver det ville man få bort palestinierna på andra sätt och betalde t.ex. vissa att göra det.

Citat:
Fråga: ---

Jag förnekar inte att muren är den absolut största anledningen till att det är färre självmordsbombningar men det säger ingenting om muren var rätt att bygga. Du ignorerar att en stor del av den är byggd på ockuperad mark för att skydda bosättningar. Enligt bl.a. ICJ är den olaglig. Läs: http://www.icj-cij.org/docket/index.php?pr=71&code=mwp&p1=3&p2=4&p3=6.

Citat:
Vilka afrikanska flyktingar pratar du om nu? ---

Jag tänker att de är flyktingar eftersom många av dem flytt bl.a. krig. Jag läste faktiskt bara för en stund sedan en artikel av Lisa Goldman på +972 Magazine som tar upp detta:

Citat:
Katz demonstrates vulgarity and an almost pathological lack of compassion with his gleeful-sounding status, in which he makes political capital of a catastrophe involving the massacre of hundreds of human beings — including small children. He refers to the asylum seekers as migrants searching for work, which perhaps is not quite as bad as calling them “infiltrators,” “cancer” or “vermin,” as other members of his party have done. But it is bad enough, as it dehumanizes these people by implying that they are casually seeking to better their financial circumstances (subtext: at our expense), rather than undertaking unbelievably arduous journeys to escape extreme danger or a physically unbearable existence. Only a desperate person with nothing to lose would trek across the Sinai Peninsula, risking kidnapping and torture, or crowd onto a boat that is not seaworthy when hundreds have already drowned.

---

Israel is not the only country to treat asylum seekers badly. In Europe and in the United States, governments dither over refugees because right-wing, populist and racist opposition politicians have put them on the defensive. But in Israel those right-wing, populist and racist politicians are the government. They are not the opposition. And that, rather than geography, is the tangible difference between the “us” and “them” that Yisrael Katz refers to in his Facebook status.

http://972mag.com/likud-minister-drowning-of-migrants-justifies-israeli-policy/105738/

Citat:
Israel har provocerat ---

Dels säger fakta emot dig då Israel attackerat civila medvetet och dels ignorerar du att man även måste visa hänsyn till civila även om Hamas-medlemmar t.ex. bor i samma hus.

Citat:
Jasså, en myt? ---

Jag litar hellre på trovärdiga medier och andra än hasbara.

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/israelgaza-conflict-the-myth-of-hamass-human-shield-9619810.html
http://www.theguardian.com/world/2014/jul/24/gaza-hamas-fighters-military-bases-guerrilla-war-civilians-israel-idf

Dessutom som Amnesty säger:

Citat:
The Israeli authorities have claimed that in a few incidents, the Hamas authorities or Palestinian fighters directed or physically coerced individual civilians in specific locations to shield combatants or military objectives.129 Amnesty International has not been able to corroborate the facts in any of these cases. Specific assertions of the use of civilians as “human shields” by Palestinian armed groups in the Gaza Strip should be independently investigated. International humanitarian law is clear that, even if officials or fighters from Hamas or Palestinian armed groups associated with other factions did in fact direct civilians to remain in a specific location in order to shield military objectives, it would not relieve Israel of its obligation to take all necessary precautions to minimize harm to civilians when planning and carrying out attacks on these objective.

https://www.amnesty.org/download/Documents/MDE2111782015ENGLISH.PDF

Citat:
Nej, men man ---

Jag har förstått att du är en muslimhatare och att det är bl.a. det som driver dig att försvara Israel villkorslöst men dina personliga åsikter är irrelevanta. Det är dock lustigt, som jag påpekat kanske dussin gånger nu, när människor som du spyr ut ditt hat mot muslimer och araber men gnäller om "arabernas hat" och "antisemitism". Det kallar jag minsann för chutzpah! Om det inte hade varit så att inte en helt obetydlig grupp som Pamela Geller och David Horowitz är likadana så hade jag varit chockad.

Citat:
Jag vet vad B'Tselem ---

Jag vet att du och såna som Alan Dershowitz älskar att påstå Israel har "bäst ratio och är ett föredöme" men det är en lögn. För det första går det inte att jämföra statistik rakt av men vi vet att Israel har en mycket bred definition på vad som är ett legitimt mål och fått mycket kritik för sina massmord och andra brott mot civila.

Det är även så att få länder är ockupationsmakter och aggressiva som Israel så jämförelsen blir dålig.

Citat:
Beyond the tit-for-tat of “who started it” many are busy debating, it is crucial to emphasize that Israel has illegally occupied the Palestinian territories for many decades, is actively engaging in land theft through illegal settlement expansion, and is imposing a system of apartheid. Under those circumstances, Israel’s very posture is offensive, and it cannot claim to be engaging in “self-defense” against the very people whose land it has illegally usurped.

To personalize this for a moment, imagine a bully sitting on a smaller child, and every time someone objects to the fact that the bully is beating the smaller child with an iron rod, the bully exclaims, “Well, he tried to slap me, so I was forced to defend myself.” No, you can’t claim that you’re beating the smaller child with an iron rod in self-defense, especially when you can end the entire confrontation simply by getting off him. Back to the political reality, Norman Finkelstein put it best: “The refrain that Israel has the right to self-defense is a red herring: the real question is, does Israel have the right to use force to maintain an illegal occupation? The answer is no.”

http://www.salon.com/2014/07/28/debunking_the_myths_about_gaza_the_truth_behind_is raeli_and_palestinian_talking_points/
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-23 kl. 00:36.
Citera
2015-04-23, 00:19
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille

Det är också så att israelerna inte ser eller hör inte palestinierna såvida de inte tar till våld. Harriet Sherwood går in en del på detta:

Citat:
Many Israelis are shielded from the occupation. To those soaking up the sun on a Tel Aviv beach or working in a hi-tech hub in Haifa, Gaza and the West Bank feel like another planet. The daily grind experienced by more than 4 million Palestinians living under military occupation just a few dozen miles away barely registers. A boycott – whether it's the ending of academic links; the refusal of artists to perform; the divestment of international companies for reputational reasons; or a consumer rejecting Israeli produce in the supermarket – has the potential to jolt Israelis from this somnolence.

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/apr/04/boycott-israelis-palestine-economic-pain-demand-change

Det har bortsett från våldet i somras efter Gazakriget som sedan fortsatte några månader efteråt varit så att den palestinska myndigheten kunnat hålla befolkningen på Västbanken lugn bortsett från en liten del av tiden under flera år. Någon ökad fredsvilja bland israeler har det inte lett till och Israels kolonialism fortsätter oavbrutet.

Sanningen är tyvärr att det inte finns någon som helst chans att Israel frivilligt kommer gå med att lämna tillbaks de ockuperade områdena. Det enda som skulle göra en tvåstatslösning möjlig är ett nytt fredligt uppror av palestinierna och/eller att USA slutar hjälpa Israel förstöra alla fredsinitiativ.

De flesta israeliska partier vill fortsätta med status quo eller annektera hela eller delar av Västbanken. Det bara Meretz och det arabiska partiet som är emot ockupationen. Naftali Bennetts plan är t.ex. som Ian Lustick beskriv det (ungefärlig formulering): "annektera Area C (runt 60% av Västbanken) och voilà - det är slut på ockupationen och tvåstatslösningen".
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-23 kl. 00:58.
Citera
2015-04-23, 13:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Annekteringar är olagliga. Det finns inget att diskutera om det.

Det är olagligt att slå någon också, men det är lagligt att försvara sig. Så om du ska ta ditt argument till sin orimliga spets så handlar det om att bryta mot lagen för att förhindra att organisationen som härbärgar sig på andra sidan gränsen begår ett attentat. I det hänseendet är en annektering ett mindre av två onda. Givetvis på bekostnad av Palestina, men både Jordan och Egypten borde kunna ställa upp med lite extra landutrymme för Palestina i utbyte mot internationell prestige och en varaktig fred.

Citat:
Israel försvarar ju sig knappast genom att säga "nu är detta vårt territorium". De kan ju försvara sig lika bra militärt utan att expandera sitt territorium. Det är ju en juridisk ändring.

Nej. Västbanken har en högre altitud vilket gör att med enkla missiler kan man nå hela Israel från Västbanken. Det går inte att försvara Israel mot de vapen som Iran ger terroristerna utan en ockupation av Västbanken tyvärr.

Citat:
Du använder samma otroligt breda definition på vad som är "legitimt" att bomba som terrorstaten Israel. Amnesty, HRW, B'Tselem och många andra har kritiserat Israel för det.

Fast nu råkar det vara så enligt FN-konventionen också så du har som vanligt fel. FN-konventionen säger att en militäranläggning i ett civilt område inte gör militäranläggningen civil. Samma sak med barnsoldater. Barnsoldater är inte civila.

Citat:
Vilken tur då att internationell lag inte tillåter undantag för muslimhatare. Mitt kanske största argument, som jag även vet Peter Beinart talat mycket om, och definitivt när det gäller inom bosättningspolitiken, är att även om vi går med på att Israel måste ockupera Västbanken så betyder det inte att man också måste eller har rätt till att t.ex. annektera mark eller flytta sina invånare till ockuperad mark. Så oavsett hur du vänder och vrider på det kan du inte komma ifrån den fjärde Genèvekonventionen.

Som vanligt blandar du ihop illegitima bosättare med den militära ockupationen. Jag har aldrig påstått att "Israel har rätt att annektera mark". Jag påstår dock att Israel har rätt att ockupera Västbanken av andra anledningar som jag beskrev ovan.

Citat:
Detta agerande förstör även chanserna till fred. Om man däremot som du är av den åsikten att ena delen av bosättningspolitiken kan skyllas på araber så har man däremot svårt att se detta.

Visst, men så otroligt lite mark finns inte i regionen och jag har otroligt svårt för det här markargumentet hela tiden. Varför är det så viktigt för alla att just det där fältet i Jerusalem inte används när det finns hur mycket ödemark som helst i regionen i övrigt? Och varför är det de styrande i Gaza som skall moderera saken i Jerusalem? Varför är inte en fred viktigare än vem som bygger vad i Jerusalem?

Citat:
Jag kan inte påstå jag har något över till arabiska ledare i allmänhet men det går inte att jämföra med en stat byggd på sionismen - en kolonial rörelse även om jag vet du inte håller med om den beskrivningen.

Hamas och Hizbollah är faktiskt också koloniala rörelser då deras mål är att expandera inom icke-muslimska länder.

Citat:
Källa?

De gör egna undersökningar där de t.ex. intervjuar anhöriga. Förövrigt så är det inte jättestor skillnad mellan siffrorna från dem och Israel.

http://www.camera.org/index.asp?x_context=2&x_outlet=118&x_article=2762

Jag vet att de intervjuar anhöriga men eftersom Hamas dödar folk som inte hjälper dem så är folk rädda och säger att de var civila även fast de arbetade åt Hamas. Hamas har själva vid upprepade tillfällen uppmanat folk att stanna kvar som civila sköldar vid militära mål och det är uppseendeväckande att du skriver att det är en myt när jag postade en videolänk med en Hamas-medlem som gjorde just det.

Citat:
Därför det är tydligt det handlade om att ha så få palestinier som möjligt. De hade ändå territoriet och var starkast så deras incitament till att släppa in flyktingarna var minimal.

Förändrar inte att man inte kan släppa in dem senare. En lägre population är dock enklare att hantera givetvis, speciellt om poliserna är 18-åriga israeliska soldater utan polisutbildning.

Citat:
Jag förnekar inte att muren är den absolut största anledningen till att det är färre självmordsbombningar men det säger ingenting om muren var rätt att bygga. Du ignorerar att en stor del av den är byggd på ockuperad mark för att skydda bosättningar. Enligt bl.a. ICJ är den olaglig. Läs: http://www.icj-cij.org/docket/index.php?pr=71&code=mwp&p1=3&p2=4&p3=6.

Visst, men du hoppar från själva poängen. Du hävdar att självmordsbombningarna upphörde av någon annan anledning eller att terrorismen enbart florerade i Västbanken under en viss tidsepok av någon annan anledning?

Citat:
Dels säger fakta emot dig då Israel attackerat civila medvetet och dels ignorerar du att man även måste visa hänsyn till civila även om Hamas-medlemmar t.ex. bor i samma hus.

Fast när Israel gör det så undersöker man saken och utdelar reprimander. Det gör inte Hamas, de applåderar för varje civil man dödar. Den skillanden kan jag upprepa in absurdum om du vill eftersom det är en fundamental skillnad som Hamas aldrig kommer att komma tillrätta med.

Citat:
Jag litar hellre på trovärdiga medier och andra än hasbara.

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/israelgaza-conflict-the-myth-of-hamass-human-shield-9619810.html
http://www.theguardian.com/world/2014/jul/24/gaza-hamas-fighters-military-bases-guerrilla-war-civilians-israel-idf

Enligt FN och Hamas själva så använder Hamas mänskliga sköldar. Det är inte habara, det är ett faktum och det är anmärkningsvärt och upprörande att du sprider Hamas-propaganda på det här forumet. Guardian har sedan länge skrivit anti-israeliska artiklar så jag litar ungefär lika mycket på deras reporter som Bill Cosby.

Citat:
Jag har förstått att du är en muslimhatare och att det är bl.a. det som driver dig att försvara Israel villkorslöst men dina personliga åsikter är irrelevanta. Det är dock lustigt, som jag påpekat kanske dussin gånger nu, när människor som du spyr ut ditt hat mot muslimer och araber men gnäller om "arabernas hat" och "antisemitism". Det kallar jag minsann för chutzpah! Om det inte hade varit så att inte en helt obetydlig grupp som Pamela Geller och David Horowitz är likadana så hade jag varit chockad.

Jag har inte spytt ut något hat mot araber överhuvudtaget, som vanligt insinuerar du något utan att citera mig. Ta ditt ad hominem och dra.

Citat:
Jag vet att du och såna som Alan Dershowitz älskar att påstå Israel har "bäst ratio och är ett föredöme" men det är en lögn. För det första går det inte att jämföra statistik rakt av men vi vet att Israel har en mycket bred definition på vad som är ett legitimt mål och fått mycket kritik för sina massmord och andra brott mot civila.

Det är inte alls någon lögn, det är ett faktum. Om inte så är fallet, var god och leta upp någon annan nation med en lägre kill ratio än Israel.

Varje gång ni säger att Israel har ett dåligt kill ratio så upphör argumenten så fort man frågar vilket land som har en bättre. Varför är det så svårt att backa upp argumenten med lite fakta? Vilket land har bättre? Kom igen nu? Hur svårt kan det vara? Bevisa vilken standard du jämför Israel med?

Citat:
Det är även så att få länder är ockupationsmakter och aggressiva som Israel så jämförelsen blir dålig.

Ja, det är ju verkligen många länder som överlevt ett konstant krig mot sina grannländer från sitt skapande.
Citera
2015-04-23, 15:53
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Det är olagligt att slå någon också, ---

Då tar jag det igen så kanske du förstår: även om Israel nu behöver ockupera Västbanken p.g.a. säkerhetsskäl så ändrar det inte på att de inte får annektera mark eller bygga bosättningar. Det finns inget som säger att Israel "försvarar" sig genom att säga "nu är detta området vårt". De kan ju ockupera området och försvara det på det sättet då man inte behöver annektera det.

Jag vet om att du tycker att minsann andra länder ska ge upp mark så att Israel i strid med internationell lag ska få behålla områden. Förutom att det inte är i enlighet med det så spelar det inte roll hur mycket mark man får när det gäller vissa områden som Jerusalem.

Citat:
Nej. Västbanken har en högre altitud vilket gör att med enkla missiler kan man nå hela Israel från Västbanken. Det går inte att försvara Israel mot de vapen som Iran ger terroristerna utan en ockupation av Västbanken tyvärr.

Då upprepar jag att även om vi utgår från att Israel behöver ockupera området så motiverar det inte resten av deras agerande som definitivt bryter mot internationella lagar: annektering, bosättningarna, tortyren o.s.v. Du kan inte slingra ifrån dig från detta.

Citat:
Fast nu råkar det vara så enligt FN-konventionen också så du har som vanligt fel. ---

Nu fortsätter du tjata om saker utan förklara riktigt vad du menar. Vilken typ av "militäranläggning" menar du? Menar du att så fort Israel säger det finns någon som skjuter raket i närheten av en byggnad eller att Hamas har ett "kommandocenter" i en stor byggnad med lägenheter så kan man bomba den? Läs t.ex. vad Amnesty sade om det sistnämnda:

Citat:
During the last four days before a ceasefire came into effect, Israeli warplanes dropped large bombs on four buildings - the 12-storey Zafer 4 Tower, the 16-storey Italian Complex and the 13-storey al-Basha Tower in Gaza City, and the four-storey Municipal Commercial Centre in Rafah.

---

All the evidence we have shows this large-scale destruction was carried out deliberately and with no military justification," said Amnesty's Middle East and North Africa director, Philip Luther.

Som Norman Finkelstein och +972 Magazine varit inne på så var det snarare ett PR-steg Netanyahu tog.

http://972mag.com/why-is-netanyahu-taking-aim-at-gazas-tallest-towers/96027/

Vem har sagt att barnsoldater är civila?

Citat:
Som vanligt blandar du ihop illegitima bosättare med den militära ockupationen. Jag har aldrig påstått att "Israel har rätt att annektera mark". ---

Du fortsätter ju argumentera mot mitt påstående att annekteringar är olagliga.

Citat:
Visst, men så otroligt lite mark finns inte i regionen och jag har otroligt svårt för det här markargumentet hela tiden. Varför är det så viktigt för alla att just det där fältet i Jerusalem inte används när det finns hur mycket ödemark som helst i regionen i övrigt? Och varför är det de styrande i Gaza som skall moderera saken i Jerusalem? Varför är inte en fred viktigare än vem som bygger vad i Jerusalem?

Därför att oavsett vad du tycker så har Israel inte rätt att behålla områden som de inte kommer överens med palestinierna om. Du förstår inte heller att Jerusalem är en mycket viktig stad av främst religiösa och ekonomiska skäl. Om Israel fortsätter stycka området från andra delar av Västbanken så spelar det inte roll hur mycket "ödemark" det finns i regionen.

Nu handlar det även om långt mer än bara bosättningsbyggandet i Jerusalem som gör att chanserna för fred minskar kraftigt. Det är bara att kolla på t.ex. http://www.btselem.org/map. Detta blundar du för som vanligt och kollar bara på "Jerusalems närområde".

Citat:
Hamas och Hizbollah är faktiskt också koloniala rörelser då deras mål är att expandera inom icke-muslimska länder.

De är islamister men har inget intresse av ta över andra områden själv. Det går inte att jämföra en grupp som invandrar och utropar en stat i det området.

Citat:
http://www.camera.org/index.asp?x_context=2&x_outlet=118&x_article=2762

Jag vet att de intervjuar anhöriga men eftersom Hamas dödar folk som inte hjälper dem så är folk rädda och säger att de var civila även fast de arbetade åt Hamas. Hamas har själva vid upprepade tillfällen uppmanat folk att stanna kvar som civila sköldar vid militära mål och det är uppseendeväckande att du skriver att det är en myt när jag postade en videolänk med en Hamas-medlem som gjorde just det.

För det första så är det inte så att "Al Jazeera kom fram till att siffrorna inte stämde" utan det är något pro-israeliska sidor och liknande som CAMERA som kollat på åldersdistributionen. Du kan lita på dem istället för seriösa organisationer som FN, B'Tselem och många fler. Du kan även tro att "folk är rädda för Hamas" och inte säger sanningen men deras undersökningar är av mycket tyngre värde. Dessutom är det så att antalet civila inte skiljer sig jättemycket från Israels siffror.

Som Amnesty säger:

Citat:
During the current hostilities, Hamas spokespeople have reportedly urged residents in some areas of Gaza not to leave their homes after the Israeli military warned people in the area to evacuate.

However, the lack of clarity from Israel on safe routes for evacuation, the lack of shelters, and numerous reports of civilians who did heed the warnings and flee doing so under Israeli fire, such statements by Hamas officials could have been motivated by a desire to avoid further panic.

International humanitarian law is clear – even if they did direct civilians to remain in a specific location in order to shield military objectives, Israel’s obligations to protect these civilians would still apply.

http://www.amnesty.org.uk/gaza-questions#.VTj0gZMuu4g

Det finns andra som sagt Hamas inte använder sig av mänskliga sköldar: http://www.newstatesman.com/world-affairs/2014/07/jeremy-bowens-gaza-notebook-i-saw-no-evidence-hamas-using-palestinians-human. Även om de uppmanat vissa i generella termer att inte fly utan att stanna hemma i några fall så ändrar det inte på att pro-israeler som dig försöker lägga fokus på det istället för Israels massiva bombningar.

Citat:
Förändrar inte att man inte kan släppa in dem senare. En lägre population är dock enklare att hantera givetvis, speciellt om poliserna är 18-åriga israeliska soldater utan polisutbildning.

De höll inte möjligheten öppen för att släppa in folk senare utan som jag skrev i ett tidigare inlägg: "Förstörelsen av byarna, lagarna man införde och skjutandet man tog till för att stoppa flyktingarna att komma tillbaka tycker jag visar de inte var seriösa".

Citat:
Visst, men du hoppar från själva poängen. ---

Var har jag sagt detta?

Vad gäller terrorismen och annan våld så får man också tänka på mycket kom under den andra intifadan som varade i runt fem år. Då dödade Israel väldigt många också men dessa räknar du såklart aldrig in.

Citat:
Fast när Israel gör det så undersöker man saken och utdelar reprimander. Det gör inte Hamas, de applåderar för varje civil man dödar. Den skillanden kan jag upprepa in absurdum om du vill eftersom det är en fundamental skillnad som Hamas aldrig kommer att komma tillrätta med.

Nej, Israel kan inte utreda sig själv. Se återigen vad Ben White skrev:

Citat:
These three examples are indicative of widespread, systematic impunity. From 2000 to 2013, when more than 5,000 Palestinians killed by Israeli occupation forces in the West Bank and Gaza, just seven soldiers were convicted for offences involving the death of civilians.

‘Operation Cast Lead’, when Israel killed around 1,400 Palestinians in Gaza, produced 52 investigations and three indictments. The harshest sentence – seven and a half months – was handed down to a soldier who stole a credit card.

http://www.alaraby.co.uk/english/comment/2015/4/20/israels-culture-of-impunity-the-wests-culture-of-complicity

B'Tselem:

Citat:
Israel launched Operation Protective Edge in the Gaza Strip on 8 July 2014 and ended it, after a ceasefire was declared, on 26 August 2014. During the operation, Israel violated international humanitarian law in some cases, and many other cases are highly suspect. However, B’Tselem does not intend to demand that these suspicions be investigated by Israel’s current investigation mechanisms. This is due to the experience that B’Tselem gained following past military offensives in the Gaza Strip, which shows that there is currently no official body in Israel capable of conducting independent investigations of suspected violations of international humanitarian law. Israel's law enforcement system, in its present form, cannot adequately address suspicions regarding the military’s conduct during attacks on the Gaza Strip in three major areas:

http://www.btselem.org/accountability/20140905_failure_to_investigate

http://www.btselem.org/press_releases/20140905_failure_to_investigate
http://www.btselem.org/press_releases/20140910_response_to_investigations_launched_by_id f

Citat:
Enligt FN och Hamas själva så använder Hamas mänskliga sköldar. Det är inte habara, det är ett faktum och det är anmärkningsvärt och upprörande att du sprider Hamas-propaganda på det här forumet. Guardian har sedan länge skrivit anti-israeliska artiklar så jag litar ungefär lika mycket på deras reporter som Bill Cosby.

Detta har jag besvarat ovan. Det enda som är upprörande är att du försöker förminska och försvara Israels massaker i Gaza.

Citat:
Jag har inte spytt ut något hat mot araber överhuvudtaget, som vanligt insinuerar du något utan att citera mig. Ta ditt ad hominem och dra.

Det är bara att kolla på dina egna inlägg så ser man vad du skrivit om araber och muslimer. Det är även du som ständigt använder dig av ad hominem.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-23 kl. 16:52.
Citera
2015-04-23, 15:58
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Det är inte alls någon lögn, det är ett faktum. Om inte så är fallet, var god och leta upp någon annan nation med en lägre kill ratio än Israel.

Varje gång ni säger att Israel har ett dåligt kill ratio så upphör argumenten så fort man frågar vilket land som har en bättre. Varför är det så svårt att backa upp argumenten med lite fakta? Vilket land har bättre? Kom igen nu? Hur svårt kan det vara? Bevisa vilken standard du jämför Israel med?

Därför att argumentet är så otroligt svagt. Det går inte bara att påstå Israel har "bäst kill ratio" och sen dra slutsatsen att man håller bäst standard. Eftersom det är bara är pro-israeler som älskar att ta upp det så visar det hur skev syn ni har. Vi vet att Israel har en otroligt bred definition på vad som är okej att bomba. Det är en av anledningarna till att så många civila dött. Ingen siffra kan motivera detta.

Citat:
Serious questions have been raised by the Israeli human rights group B’Tselem about the legality of Israel’s policy of targeting dozens of Palestinian homes during last summer’s war in Gaza – a strategy that led to hundreds of civilian deaths.

The report is the latest alleging serious breaches of international humanitarian law by Israel during the 50-day conflict. According to B’Tselem, the policy of striking residences led to the deaths of 606 people in 70 attacks on homes that it examined. Among the dead were 93 children under the age of five.

---

The latest claims go further than the question of whether or not individual soldiers acted improperly, taking aim instead at Israeli ministers – including the prime minister, Binyamin Netanyahu – who approved the policy of attacking homes.

“This is something we had not seen in previous rounds of violence in Gaza,” said B’Tselem’s executive director Hagai El-Ad. “[Israel] should have been aware this high civilian death toll would be the outcome of this policy. And if not on day one, then certainly by day 12. Yet the policy continued until the end of the violence.”

http://www.theguardian.com/world/2015/jan/28/israel-policy-targeting-gaza-homes-human-rights

http://www.aljazeera.com/news/2015/01/rights-group-israeli-bombing-gaza-homes-policy-150128042200506.html

Så det går inte komma ifrån att Israel hade en policy att attackera hem och försvara deras beteende med att kolla på hur många procent som vara civila. För att göra poängen tydligare hur dumt argumentet är så låt oss acceptera lögnen att Israel håller bäst standard i allt utom den här policyn. Ska Israel då komma undan med att man hade en policy till att över 600 personer dog i 70 attacker (varav 93 barn under fem år) på hem? Nej, och just därför är din fixering på detta hur dumt som helst.

Se även:

Citat:
BETHLEHEM (Ma'an) -- The unprecedented number of Palestinians killed in the 2014 war in Gaza was linked to changes in the military rules of engagement regarding civilian protection measures by Israel's army, a London-based NGO said this week.

In a new report entitled 'Under Fire,' Action on Armed Violence found that Israel has "gradually relaxed" rules regarding the use of unguided high-explosive weapons in populated areas, greatly increasing the risk to Palestinian civilians.

"Despite a stated commitment by the IDF to civilian protection, and much advertised measures such as pre-strike warnings, when it comes to the use of Israeli artillery on Palestinians there is a wide gap between public rhetoric and the reality on the ground," the report said.

http://www.maannews.com/Content.aspx?id=760268

Israel "har ju bäst kill ratio" så vi ignorerar detta också eller vad tycker du?

Citat:
Ja, det är ju verkligen många länder som överlevt ett konstant krig mot sina grannländer från sitt skapande.

Även om vi accepterar lögnen att Israel inte är aggressionsmakten så kan de inte motivera en hel drös med brott Israel begått under sin 48-åriga ockupationen och fortsätter än idag med.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-23 kl. 16:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in