Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Efter har du skrivit. Missade du det? Sen så är det så att jag skriver som en vanlig användare. I övrigt noterar jag att du verkar ha förstått problematiken med påstå att det måste finnas en "politisk plan" för att det ska räknas som "etnisk rensning". Ett steg framåt således.
Jag använder ordet ”efter” såsom ”trög”, båda har samma innebörd i min användning. Jag ser absolut ingen problematik i att det måste finnas en (politisk) plan. Du är ensam om det.
Citat:
ingen problematik i att det måste finnas en (politisk) plan. Du är ensam om det.
Det jag har sagt är att jag ser det som "etnisk resning" samtidigt som jag påpekat att det inte är klarlagt att det faktiskt kan ses som "etnisk rensning". Jag har inte sagt att du har något "med hur andra ser händelserna som" så jag förstår inte vad du syftar på. Förklara. Det jag gjorde var att i samband med det jag skrev var att hänvisa till andra som ser händelserna som "etnisk resning" för att visa att det faktiskt finns vissa som definierar händelserna på det sättet. På vilket sätt är det oklart?
Dessutom har jag på olika grunder bemött dina argument till varför det inte skulle vara "etnisk rensning". Mer om detta nedan.
Är det inte klarlagt? Är du säker på det? Du skrev för några veckor sedan detta:
Citat:
Detta tycker jag visar att etnisk rensning förekom.
Citat:
Occurrences[125]
military assault on settlement 215
influence of nearby town's fall 59
expulsion by Jewish forces 53
fear (of being caught up in fighting) 48
whispering campaigns 15
abandonment on Arab orders 6
unknown 44 “
Bestäm dig för vad “etnisk rensning” är. Först påstår du att Benny Morris statistik visar att ”etnisk rensning” förekom, sedan påstår du att det inte är klarlagt.
(Hänvisar till din begäran om förklaring)
Har du blivit tunn på kloka frågor eller vad är det frågan om? Du skrev att du har ”visat att det finns vissa som ser händelserna som "etnisk resning”, och till detta svarade jag att jag inte bryr mig om hur andra ser det. Är det verkligen så svårt att förstå? Jag vet vad ditt syfte var med att nämna att andra ser det som ”etnisk rensning”, men jag bryr mig inte hur andra ser på det och därför svarade jag som jag gjorde. Get it?
Citat:
Stycket som börjar med "---" har jag flyttat upp hit. I alla fall så var det så att du skrev (min fetmarkering):
Jag har förklarat att mitt argument om att ”det lever en halv miljon Araber i Israel idag” inte motbevisar att det har förekommit ”etnisk rensning” förut, däremot finns det annat som tyder på att ”etnisk rensning” av palestinier inte har förekommit. Varför kan enskilda händelser ses som ”etnisk rensning”? Det låter inte logiskt. Om ”etnisk rensning” avser ett program borde Israel i sådana fall agera utifrån programmet i varje situation. Jag menar varför skulle man ”etnisk rensa” palestinier bara från specifika platser och inte från andra platser? Det kan inte vara så att militären missade 156 000 araber. Det måste medföra att en sådan policy inte har funnits och därför bör man inte se det som ”etnisk rensning”. Det är därför jag menar att ”156 000 araber” på sätt och vis motbevisar att etnisk rensning har tagit plats.
Motbevisar. Det var ditt ordval men jag tänker inte tjafsa om detta nu när du klargjort vad du syftade på.
Har du svårt att läsa? Jag skrev ”
på sätt och vis motvisar att etnisk rensning har tagit plats”, det är ingen bestämd klarläggning när jag anser att det i viss mån motvisar att "etnisk rensning" förekommit.
Citat:
Det kan finnas olika orsaker till det, t.ex. av strategiska skäl. Du måste släppa tänket att inte vissa händelser kan ses som "etnisk resning".
Självklart kan det finnas strategiska skäl, men vad är föresatserna? Det står i klara meningar varför man attackerade Lydda och Ramle, och det var inte för att ”etnisk rensa” palestinier.
Ramle:
Israeli geographer Arnon Golan writes that the Arabs had blocked Jewish transport to Jerusalem at Ramle, forcing the Israelis to build a bypass called the Burma Road. Israel had launched several ground or air attacks on Ramle and Latrun in May 1948, and Israel's prime minister, David Ben-Gurion, developed what Benny Morris calls an obsession with the towns; he wrote in his diary that they had to be destroyed, and on 16 June referred to them during an Israeli cabinet meeting as the "two thorns".
Lydda: The records of Lydda's military command discuss military training, constructing obstacles and trenches, requisitioning vehicles and assembling armored cars armed with machine-guns, and attempts at arms procurement.
In April 1948, Lydda had become an arms supply center, and a provided military training and security coordination for the neighboring villagers
Citat:
Decisive causes of abandonment of Palestinian villages and towns according to Benny Morrisär något jag hänvisat till flera gånger. Nåja. Tycker du inte att de videoklippen utmålar arabledarna som de primära, om inte enda, orsaken bakom nakban?
”
Decisive causes of abandonment of Palestinian villages and towns according to Benny Morris” visar statistik för orsaken för vissa utflykter, och som du själv ser visar han en liten del som lämnade städer på grund av order från arabledare. Så vad får dig att tro att Benny Morris konstaterade att arabledare var orsaken till flyktingproblemet?
Ja, det gör jag fast det är inget jag instämmer, det jag vill få fram är att arabledare gjorde uttalande om att lämna, inte att orsaken bakom flyktingproblemet är på grund av order från arabledare. Att antyda att arabledare var orsaken för flyktingproblemet tyder brist på kunskap.
Citat:
Snarare ditt gnäll. Ett gnäll som uppkom i samband med att jag kritiserade dig när du hävdade att våld aldrig riktades mot civila araber.
Precis som jag skrivit flera gånger tidigare tycker jag att att deportationer kan klassas som "våld". Jag har påpekat att du felaktigt likställer våld med "fysiskt trauma". I samma veva ville jag att du skulle notera att det står: "physical force or power... that either results in or has a high likelihood of resulting...". Du har alltså misstolkat definitionen.
Kanske blir det tydligt om du läser det på svenska: "att uppsåtligt bruka eller hota att bruka makt eller fysisk styrka mot sin egen person, mot en annan människa, en grupp människor, en gemenskap eller ett samhälle, med följd eller tämligen sannolik följd att någon dör eller att det uppstår kroppsskada, psykisk skada, skador i den känslomässiga utvecklingen eller funktionshinder". Läs och begrunda.
Mitt gnäll? Blev diskussionen helt plötsligt ett ”gnäll”? Det enda du gör är att klistra in text, kan du med egna ord förklara hur du, utifrån det du klistra in, likställa våld med utvisning. Om utvisning är likställt med våld, så innebär det att Sveriges rättssystem (och andra länder för den delen) är ologiskt eftersom man utvisar folk, men samtidigt förbjuder våld (vissa undantag).
Jag tycker inte att man kan likställa våld med utvisning/deportation. Jag ska hursomhelst förklara hur jag ser på det. För det första har utvisning och våld olika innebörd. Man kan exempelvis utvisa någon utan att bruka våld (fysisk skada) och därför kan man inte likställa det med våld. För det andra skulle man med din logik, alltså att klassa våld med deportation, kunna anklaga vilket land som helst för våld om landet utvisar någon, eller exempelvis när man blir utvisad från baren. Det är ologiskt och jag förstår inte hur du inte ser det.
Kan du vara snäll och förklarar hur du likställer våld med deportation utifrån WHO’s definition. Vad får dig att tro våld kan klassas som utvisning?