2012-07-31, 18:10
Medlem
SirHizzs avatar
personligen har jag inget emot Israel direkt så, visst kan man påpeka att dom ockuperar land, men att en del folk skriver gasa judarna, skicka dom på tåg och kremera dom, som TS skrev. det är rätt skrämmande faktiskt hur man kan känna så för en annan folkgrupp.

så långt kommer jag aldrig gå

mvh
Citera
2012-08-01, 15:52
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullitenhund
Bort med Israel! Skiter totalt i att "det var deras först", det var väl inte direkt ovanligt att ta över land? Den ända anledningen att det finns kvar är för att USA använder det som an vapenplattform.
Det var inte ens "deras först". Av det flertal folkslag som befolkat Palestina under kanske tiotusen år är judar det som haft området minst, och då bara små geografiska områden. Exempelvis kan nämnas att kung Davids rike på sin höjd bara var ett "tältläger". Daniel Lazare skriver:
Citat:
Even archeologists have gotten in their swipes. In the beginning, Israeli archeologists assumed that the Bible's tales of the patriarchs, the Exodus, Joshua's conquest of the Holy Land, etc., were broadly accurate and that the more they dug, the more the essential outlines would be confirmed. But, in fact, the opposite occurred. Not only was evidence lacking but archeologists uncovered a mass of countervailing data as well. As a University of Tel Aviv archeologist named Ze'ev Herzog wrote in the newspaper Ha'aretz in 1999, "The Israelites were never in Egypt, did not wander in the desert, did not conquer the land in a military campaign, and did not pass it on to the twelve tribes of Israel. Furthermore, the united monarchy of David and Solomon, which is described by the Bible as a regional power, was at most a small tribal kingdom." The Israelites were merely one indigenous culture among many. The idea that they had some sort of pre-eminent claim to the Holy Land has no basis in historical fact.
http://www.thenation.com/article/one-state-solution?page=full
Citera
2012-08-01, 16:00
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vad är det Benny Morris har konsterat då?

Som sagt, jag har inte behörighet att ändra på titlarna… Nu är du ute och cyklar. Jag konstaterade att arabledare ska ha gett order att lämna Palestina, för att stödja detta hänvisade jag till dessa två videoklipp där två palestinier berättigar det jag konstaterade, att sådana order faktiskt har funnits. Jag påstådd aldrig att exodusen av palestinier skedde pga order av arabledare.
Nähä? Vad var det du ville säga då?

Benny Morris konstaterade innan Ilan Pappé att en etnisk rensning - och det var ingen tébjudning, utan våldsam och krigslik - var en del av den khazariska planen att kolonisera Palestina, om jag inte missminner mig. Men det var förstås innan han blev fullfjädrad zionist och mer eller mindre antagonist med den sistnämnde.
Citera
2012-08-01, 16:57
Medlem
SirHizzs avatar
You people who love Palestine. show me the evidence. there has never been a palestinian state, the arabs in 1948 rejected a palestinian state, the arabs sadi no. NOW YOU COME CRYING LIKE LITTLE PUSSIES. "oh we want out land bla bla bla a land that you rejected in the first place in 1948.

ISRAEL is here to stay. its not going no where.  so can just kiss your dream about a palestinian state goodbye. long live Israel
Citera
2012-08-01, 17:09
Medlem
Ja ska man se kallblodigt på vad Israel gör så är det i förlängningen en slow motion fördrivning av alla människor som inte är välkomna i Israel. Israel har full resurskontroll över Palestiniernas områden, om Egypten öppnas upp mot Gaza remsan kanske den kan få det någorlunda drägligt. Men i övrigt kommer Palestina bara krympa dom närmsta årtiondena.
Alla med snabba hjärnor har redan flytt, dom som är kvar är svältfödda på näring och deras enda utbildning blir Koranen och Israel-hat, det är inte något recept på framgång.

På andra sidan staketet står ett starkt Israel med en stor del av jordens smartaste forskare, en högteknologisk industri som bara överträffas av några få andra länder och en herrans massor med kärnvapen och annat smått och gott.

Israel som det ser ut nu kommer, till alla som BlizzardKings glädje, stå kvar i många år till. Det enda sättet som Israel kan försvinna på är ett kärnvapenkrig. Även om USA skulle dra in allt stöd skulle kärnvapen ligga kvar i sina hangarer, ubåtar och silos redo för avfyrning.
Om Israel går under så blir det nog snarare tal om en långsam förvittring, t.ex. genom slarvigt hanterad intern demografi, vilket verkar vara troligast idag.
Citera
2012-08-01, 17:49
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkolonn
Ja ska man se kallblodigt på vad Israel gör så är det i förlängningen en slow motion fördrivning av alla människor som inte är välkomna i Israel. Israel har full resurskontroll över Palestiniernas områden, om Egypten öppnas upp mot Gaza remsan kanske den kan få det någorlunda drägligt. Men i övrigt kommer Palestina bara krympa dom närmsta årtiondena.
Alla med snabba hjärnor har redan flytt, dom som är kvar är svältfödda på näring och deras enda utbildning blir Koranen och Israel-hat, det är inte något recept på framgång.

På andra sidan staketet står ett starkt Israel med en stor del av jordens smartaste forskare, en högteknologisk industri som bara överträffas av några få andra länder och en herrans massor med kärnvapen och annat smått och gott.

Israel som det ser ut nu kommer, till alla som BlizzardKings glädje, stå kvar i många år till. Det enda sättet som Israel kan försvinna på är ett kärnvapenkrig. Även om USA skulle dra in allt stöd skulle kärnvapen ligga kvar i sina hangarer, ubåtar och silos redo för avfyrning.
Om Israel går under så blir det nog snarare tal om en långsam förvittring, t.ex. genom slarvigt hanterad intern demografi, vilket verkar vara troligast idag.
Tyvärr verkar det som wahhabismen sedan flera år tillbaka har infiltrerat Gaza och framförallt Hamas, vilket exempelvis kidnappningen av Vittorio skulle kunna tyda på. Sannolikt får de också hjälp från israeliska organisationer knutna till Mossad. Hamas har sedan start fått hjälp från deras fiender.

"Israel" kommer naturligtvis inte att försvinna i morgon eller om ett år. Vi får se vad som händer i Syrien. Ju längre Bashar lyckas stå emot det zionistiska-neoimperialstiska försöken till regimskifte med hjälp av galna wahhabiter, desto svårare får det judiska nationalhemmet. Den saken är säker.

Tänk om de israeliska khazarerna inte hade några fiender runt omkring sig? Tänk om allt vore lungt i grannländerna, nu är de förvisso med om att uppvigla till bråk i så gott som samtliga arbiska nationer där wahhabiter utgör hulligandelen, men låt oss drömma en stund. Då är jag säker på att landet skulle försvinna utan kärnvapen. Det skulle sannolikt implodera. Judar är nämligen inte kapabla att sköta en nation på egen hand. De måste ha bråk med omgivningen för att kunna hålla ihop sinsemellan.
Citera
2012-08-01, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Tyvärr verkar det som wahhabismen sedan flera år tillbaka har infiltrerat Gaza och framförallt Hamas, vilket exempelvis kidnappningen av Vittorio skulle kunna tyda på. Sannolikt får de också hjälp från israeliska organisationer knutna till Mossad. Hamas har sedan start fått hjälp från deras fiender.

"Israel" kommer naturligtvis inte att försvinna i morgon eller om ett år. Vi får se vad som händer i Syrien. Ju längre Bashar lyckas stå emot det zionistiska-neoimperialstiska försöken till regimskifte med hjälp av galna wahhabiter, desto svårare får det judiska nationalhemmet. Den saken är säker.

Tänk om de israeliska khazarerna inte hade några fiender runt omkring sig? Tänk om allt vore lungt i grannländerna, nu är de förvisso med om att uppvigla till bråk i så gott som samtliga arbiska nationer där wahhabiter utgör hulligandelen, men låt oss drömma en stund. Då är jag säker på att landet skulle försvinna utan kärnvapen. Det skulle sannolikt implodera. Judar är nämligen inte kapabla att sköta en nation på egen hand. De måste ha bråk med omgivningen för att kunna hålla ihop sinsemellan.

Den frågan jag brukar ställa mig själv är om inte världen kommer att förändras så mycket dom närmsta åren att Israel helt enkelt blir en icke fråga. Jag är väl något av en "Singularitarian" med avseende på framtiden. Min gissning är att någon typ av teknologisk singularitet kommer att göra hela den varbölden till politisk fråga inaktuell innan det här århundradet tagit slut. But thats just me.
Citera
2012-08-01, 19:47
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Hamas i sin linda sas var en typ av Omsorg/socialtjänst organ. De utgjorde ett alternativ till den icke existerande omsorgstanke och organisering under Arabfnats era, ja ! Israelerna hoppades på en mer sansad inställning..ja och skänkte både pengar och vägledning..men israelerna har knappast hjälpt till Hamas terrorverksamhet. Dina argument liknar mer och mer samma gamla typ av idiotiska självmålsargument.

Citat:
Vad får dig att tro att Israel står bakom detta islamistiska uppror. Varje gång muslimer/araber ger sig på varandra är det någon annans fel. Vilken substans saknas det i era hjärnor som får er att känna konstant hunger efter hat och hindrar er från att tänka klart, ta ansvar för era handlingar och bete er som civiliserade människor..knäppgök?

Vidare ...Israel är det sista landet att vilja får bort Assad, har du inte fattat det än. Det är inte mycket han kunde åstadkomma denna läkare men en sak var han bra på..Han levererade förutsägbarhet, lugn och balans nära gränserna. IDF/Israel står redo - om/när ifall lejonet från Damaskus faller ..Ju..i ett enda syfte; att hindra att massförstörelse -och vapenarsenalen faller i händerna hos hans galna marodörer till fiender eller hos Hizbollah. Inte att Bashar inte vet hur man slaktar..Släkten har sysslat med det bra länge..jo.

Citat:

Tänk om det är sant...Tänk juden verkligen uppviglar till allt elände inom den islamistiska primitiva arabvärlden. Med vetskap om detta är det inte konstigt att ni gång på gång...sväljer agnen och ger er på varandra..Vad saknas det för substans i era hjärnor som hindrar er från att tänka klart...?

Gör dig själv och Palestinas /Israels araber en tjänst och stäng av din judisk-sionist tillverkade dator. Det var länge sedan du kom med något nytt eller klokt. Det måste väl bero till stor del på samma substansbrist?!

mvh
Giladi
Citera
2012-08-01, 21:31
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Efter har du skrivit. Missade du det? Sen så är det så att jag skriver som en vanlig användare. I övrigt noterar jag att du verkar ha förstått problematiken med påstå att det måste finnas en "politisk plan" för att det ska räknas som "etnisk rensning". Ett steg framåt således.
Jag använder ordet ”efter” såsom ”trög”, båda har samma innebörd i min användning. Jag ser absolut ingen problematik i att det måste finnas en (politisk) plan. Du är ensam om det.

Citat:
ingen problematik i att det måste finnas en (politisk) plan. Du är ensam om det.
Det jag har sagt är att jag ser det som "etnisk resning" samtidigt som jag påpekat att det inte är klarlagt att det faktiskt kan ses som "etnisk rensning". Jag har inte sagt att du har något "med hur andra ser händelserna som" så jag förstår inte vad du syftar på. Förklara. Det jag gjorde var att i samband med det jag skrev var att hänvisa till andra som ser händelserna som "etnisk resning" för att visa att det faktiskt finns vissa som definierar händelserna på det sättet. På vilket sätt är det oklart?

Dessutom har jag på olika grunder bemött dina argument till varför det inte skulle vara "etnisk rensning". Mer om detta nedan.
Är det inte klarlagt? Är du säker på det? Du skrev för några veckor sedan detta:

Citat:
Detta tycker jag visar att etnisk rensning förekom.

Citat:
Occurrences[125]
military assault on settlement 215
influence of nearby town's fall 59
expulsion by Jewish forces 53
fear (of being caught up in fighting) 48
whispering campaigns 15
abandonment on Arab orders 6
unknown 44 “
Bestäm dig för vad “etnisk rensning” är. Först påstår du att Benny Morris statistik visar att ”etnisk rensning” förekom, sedan påstår du att det inte är klarlagt.

(Hänvisar till din begäran om förklaring)
Har du blivit tunn på kloka frågor eller vad är det frågan om? Du skrev att du har ”visat att det finns vissa som ser händelserna som "etnisk resning”, och till detta svarade jag att jag inte bryr mig om hur andra ser det. Är det verkligen så svårt att förstå? Jag vet vad ditt syfte var med att nämna att andra ser det som ”etnisk rensning”, men jag bryr mig inte hur andra ser på det och därför svarade jag som jag gjorde. Get it?

Citat:
Stycket som börjar med "---" har jag flyttat upp hit. I alla fall så var det så att du skrev (min fetmarkering):

Jag har förklarat att mitt argument om att ”det lever en halv miljon Araber i Israel idag” inte motbevisar att det har förekommit ”etnisk rensning” förut, däremot finns det annat som tyder på att ”etnisk rensning” av palestinier inte har förekommit. Varför kan enskilda händelser ses som ”etnisk rensning”? Det låter inte logiskt. Om ”etnisk rensning” avser ett program borde Israel i sådana fall agera utifrån programmet i varje situation. Jag menar varför skulle man ”etnisk rensa” palestinier bara från specifika platser och inte från andra platser? Det kan inte vara så att militären missade 156 000 araber. Det måste medföra att en sådan policy inte har funnits och därför bör man inte se det som ”etnisk rensning”. Det är därför jag menar att ”156 000 araber” på sätt och vis motbevisar att etnisk rensning har tagit plats.
Motbevisar. Det var ditt ordval men jag tänker inte tjafsa om detta nu när du klargjort vad du syftade på.

Har du svårt att läsa? Jag skrev ”på sätt och vis motvisar att etnisk rensning har tagit plats”, det är ingen bestämd klarläggning när jag anser att det i viss mån motvisar att "etnisk rensning" förekommit.

Citat:
Det kan finnas olika orsaker till det, t.ex. av strategiska skäl. Du måste släppa tänket att inte vissa händelser kan ses som "etnisk resning".
Självklart kan det finnas strategiska skäl, men vad är föresatserna? Det står i klara meningar varför man attackerade Lydda och Ramle, och det var inte för att ”etnisk rensa” palestinier.

Ramle: Israeli geographer Arnon Golan writes that the Arabs had blocked Jewish transport to Jerusalem at Ramle, forcing the Israelis to build a bypass called the Burma Road. Israel had launched several ground or air attacks on Ramle and Latrun in May 1948, and Israel's prime minister, David Ben-Gurion, developed what Benny Morris calls an obsession with the towns; he wrote in his diary that they had to be destroyed, and on 16 June referred to them during an Israeli cabinet meeting as the "two thorns".

Lydda: The records of Lydda's military command discuss military training, constructing obstacles and trenches, requisitioning vehicles and assembling armored cars armed with machine-guns, and attempts at arms procurement. In April 1948, Lydda had become an arms supply center, and a provided military training and security coordination for the neighboring villagers

Citat:
Decisive causes of abandonment of Palestinian villages and towns according to Benny Morrisär något jag hänvisat till flera gånger. Nåja. Tycker du inte att de videoklippen utmålar arabledarna som de primära, om inte enda, orsaken bakom nakban?
Decisive causes of abandonment of Palestinian villages and towns according to Benny Morris” visar statistik för orsaken för vissa utflykter, och som du själv ser visar han en liten del som lämnade städer på grund av order från arabledare. Så vad får dig att tro att Benny Morris konstaterade att arabledare var orsaken till flyktingproblemet?

Ja, det gör jag fast det är inget jag instämmer, det jag vill få fram är att arabledare gjorde uttalande om att lämna, inte att orsaken bakom flyktingproblemet är på grund av order från arabledare. Att antyda att arabledare var orsaken för flyktingproblemet tyder brist på kunskap.

Citat:
Snarare ditt gnäll. Ett gnäll som uppkom i samband med att jag kritiserade dig när du hävdade att våld aldrig riktades mot civila araber.

Precis som jag skrivit flera gånger tidigare tycker jag att att deportationer kan klassas som "våld". Jag har påpekat att du felaktigt likställer våld med "fysiskt trauma". I samma veva ville jag att du skulle notera att det står: "physical force or power... that either results in or has a high likelihood of resulting...". Du har alltså misstolkat definitionen.

Kanske blir det tydligt om du läser det på svenska: "att uppsåtligt bruka eller hota att bruka makt eller fysisk styrka mot sin egen person, mot en annan människa, en grupp människor, en gemenskap eller ett samhälle, med följd eller tämligen sannolik följd att någon dör eller att det uppstår kroppsskada, psykisk skada, skador i den känslomässiga utvecklingen eller funktionshinder". Läs och begrunda.
Mitt gnäll? Blev diskussionen helt plötsligt ett ”gnäll”? Det enda du gör är att klistra in text, kan du med egna ord förklara hur du, utifrån det du klistra in, likställa våld med utvisning. Om utvisning är likställt med våld, så innebär det att Sveriges rättssystem (och andra länder för den delen) är ologiskt eftersom man utvisar folk, men samtidigt förbjuder våld (vissa undantag).

Jag tycker inte att man kan likställa våld med utvisning/deportation. Jag ska hursomhelst förklara hur jag ser på det. För det första har utvisning och våld olika innebörd. Man kan exempelvis utvisa någon utan att bruka våld (fysisk skada) och därför kan man inte likställa det med våld. För det andra skulle man med din logik, alltså att klassa våld med deportation, kunna anklaga vilket land som helst för våld om landet utvisar någon, eller exempelvis när man blir utvisad från baren. Det är ologiskt och jag förstår inte hur du inte ser det.

Kan du vara snäll och förklarar hur du likställer våld med deportation utifrån WHO’s definition. Vad får dig att tro våld kan klassas som utvisning?
Citera
2012-08-01, 22:00
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Benny Morris konstaterade innan Ilan Pappé att en etnisk rensning - och det var ingen tébjudning, utan våldsam och krigslik - var en del av den khazariska planen att kolonisera Palestina, om jag inte missminner mig. Men det var förstås innan han blev fullfjädrad zionist och mer eller mindre antagonist med den sistnämnde.
Kan jag få bearbeta med dina källor?

Citat:
There was no Zionist "plan" or blanket policy of evicting the Arab population, or of "ethnic cleansing". Plan Dalet (Plan D), of March 10th, 1948 (it is open and available for all to read in the IDF Archive and in various publications), was the master plan of the Haganah - the Jewish military force that became the Israel Defence Forces (IDF) - to counter the expected pan-Arab assault on the emergent Jewish state. That's what it explicitly states and that's what it was. And the invasion of the armies of Egypt, Jordan, Syria and Iraq duly occurred, on May 15th.

http://jeffweintraub.blogspot.se/2008/02/benny-morris-on-fact-fiction-propaganda.html
Har videoklipp om du inte nöjer dig.
Citera
2012-08-01, 22:20
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
Hamas i sin linda sas var en typ av Omsorg/socialtjänst organ. De utgjorde ett alternativ till den icke existerande omsorgstanke och organisering under Arabfnats era, ja ! Israelerna hoppades på en mer sansad inställning..ja och skänkte både pengar och vägledning..men israelerna har knappast hjälpt till Hamas terrorverksamhet. Dina argument liknar mer och mer samma gamla typ av idiotiska självmålsargument.
Nu skrev jag inte att khazarerna specifikt hjälpt till med Hamas ”terrorverksamhet” men jag kan lova att du inte skulle kunna vederlägga ett sådant påstående i alla fall. Snacka om självmål, adonaj.
Citat:
Vad får dig att tro att Israel står bakom detta islamistiska uppror. Varje gång muslimer/araber ger sig på varandra är det någon annans fel. Vilken substans saknas det i era hjärnor som får er att känna konstant hunger efter hat och hindrar er från att tänka klart, ta ansvar för era handlingar och bete er som civiliserade människor..knäppgök?

Vidare ...Israel är det sista landet att vilja får bort Assad, har du inte fattat det än. Det är inte mycket han kunde åstadkomma denna läkare men en sak var han bra på..Han levererade förutsägbarhet, lugn och balans nära gränserna. IDF/Israel står redo - om/när ifall lejonet från Damaskus faller ..Ju..i ett enda syfte; att hindra att massförstörelse -och vapenarsenalen faller i händerna hos hans galna marodörer till fiender eller hos Hizbollah. Inte att Bashar inte vet hur man slaktar..Släkten har sysslat med det bra länge..jo.
Men för tusan Giladi, läser du inte mina poster? Jag har redan postat länken till de senaste decenniernas kanske viktigaste dokument, Kivunimplanen. För din skull postar jag den igen, men lova att du läser noga.

http://www.informationclearinghouse.info/pdf/The%20Zionist%20Plan%20for%20the%20Middle%20East.p df

Som vanligt har du fel, det är ”Israel” som i första hand vill bli av med Assad, inte minst därför att de har kopplingar till Hizbollah, som har kopplingar till Bibbis favoritnation, som samtliga har vett nog att bekämpa den del av den internationella judenheten som kallas zionism.
Citat:
Tänk om det är sant...Tänk juden verkligen uppviglar till allt elände inom den islamistiska primitiva arabvärlden. Med vetskap om detta är det inte konstigt att ni gång på gång...sväljer agnen och ger er på varandra..Vad saknas det för substans i era hjärnor som hindrar er från att tänka klart...?

Gör dig själv och Palestinas /Israels araber en tjänst och stäng av din judisk-sionist tillverkade dator. Det var länge sedan du kom med något nytt eller klokt. Det måste väl bero till stor del på samma substansbrist?!
Judar uppviglar inte till elände bara i arabvärlden, de har ju saboterat hela västvärlden också, t.ex. med sin förkärlek för generösa invandringspolitik som de gärna lobbar för i de länder de parasiterar på, men inte i ”Israel”. Är det konstigt att judar varit hatade av så många så länge? Ska vi tala mer om judars subversiva samhällsomstörtande verksamhet de senaste hundra åren som feminismen eller HBT-rörelsen? Äsch, läs själv:

http://revisionistreview.blogspot.se/
Citera
2012-08-01, 22:44
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Kan jag få bearbeta med dina källor?

Har videoklipp om du inte nöjer dig.
Svara gärna på frågan jag ställde: ”Vad var det du ville säga då?” med anledning av ditt något paradoxala uttalande:
Citat:
Nu är du ute och cyklar. Jag konstaterade att arabledare ska ha gett order att lämna Palestina, för att stödja detta hänvisade jag till dessa två videoklipp där två palestinier berättigar det jag konstaterade, att sådana order faktiskt har funnits. Jag påstådd aldrig att exodusen av palestinier skedde pga order av arabledare.
Varför i hela fridens namn postar du videos som visar två ljugande och förmodligen mutade palestinier, som säger att den fanns order från arabledare om emigration om du inte hade för avsikt att leda det i bevis?
Vem är ute och cyklar?

Brevet är daterat: February 21, 2008 och inleds med ” Madam, - Israel-haters …”. Behöver jag skriva mer? Faktum är att Ilan Pappé använder Morris arbeten som källa mer än en gång i sin betydligt mer trovärdiga bok Den etniska rensningen av Palestina så låt oss hålla oss till den i fortsättningen. Jag är inte säker på när Morris vände kappan efter vinden, men det är väl logiskt att tänka sig att det var innan detta brev.

Nu tror jag bestämt att din cykelkedja hoppade…

http://karnevalforlag.se/bocker/den-etniska-rensningen-av-palestina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in