Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Jag förnekar inte att Israel har ett ansvar när det kommer till flyktingkatastrofen. Men att tilldela detta ansvar enbart Israel är för mig väldigt orätt då det finns starka anledningar att påstå att arabstaterna också har ett stort ansvar. ---
Då kommer vi tillbaka till varför araberna motsatte sig detta och det var för den var väldigt orättvis ur deras synpunkt. Redan innan kriget, flera decennier innan, så protesterade palestinierna mot den judiska invandringen då de bl.a. ansåg det ledde till att de blev undanträngda, vilket även var fallet i flera byar:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_villages_depopulated_during_the_Arab%E2%80 %93Israeli_conflict#Arab_villages. Så judarnas närvaro och planer i Palestina var man emot så förstår man inte det så är det enkelt att bara räkna från när araberna tog till våld för att stoppa FN-planen eller när arabländerna intervenerade som vissa gör.
Så konflikten startade varken 1948 eller 1967 även om nästan alla palestinska flyktingar blev det efter april 1948, och runt hälften av dessa innan arabländerna intervenerade, som mitt förra inlägg visade och denna också:
http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus#Abandoned.2C_evacuated_and _destroyed_Palestinian_localities.
Detta då judiska styrkor attackerade och utförde andra kampanjer som ledde att flyktingkatastrofen blev enorm. Eftersom de förstörde i princip alla 400 byar (en stor majoritet helt förstörda), i många håll fyllde det som var kvar med judar och man byggde judiska lokaliteter på eller bredvid de avfolkade palestinska byarna, tillsammans med andra metoder, för att stoppa palestinierna från att återvända så måste Israel ses som ansvarig.
Eftersom Israel vägrade släppa in de palestinska flyktingar så är de ansvariga och detta har aldrig lösts utan tvärtom bara förvärrats då det främst 1967 uppkom en ny flyktingkatastrof.
Även då vägrade Israel låta en överväldigande majoritet av flyktingarna från 1967 att återvända till Västbanken och Gaza (många av dem flyktingar från kriget 1948). Var det också av "säkerhetsskäl" eller kan det ha varit så att Israel ville få bort palestinierna? Var även "Israel admits it revoked residency rights of a quarter million Palestinians" något som skedde av
säkerhetsskäl?
Citat:
Absolut, Deir Yassin, kan inte förklaras med hänvisning till Haganahs defensiva hållning. Denna massaker var dock inte Haganah ansvarig för, utan Irgun och Lehi som var särskilda militanta grupp från Haganah. ---
Det är sant att det palestinska ledarskapet inte ville öppet konfrontera de judiska grupperna, men palestinska dissidenter uppmuntrade attacker mot judiska byar. Här är från samma bok som du hänvisar till i kapitlet om "Palestinian Arab Policy during novemeber 1947- March 1948"
Allt handlar inte om Haganah. Vi kan ju inte klumpa ihop alla arabers handlingar och sedan bara fokusera på vad en viss judisk grupp gjorde. Araberna protesterade och tog sedan till våldsmetoder för att stoppa en judisk stat från att bildas, precis som att judarna sedan gjorde samma sak för att en judisk stat skulle bildas.
Grupper som Lehi och Irgun utförde många terrordåd även om Haganah höll sig defensiva först. Haganah hjälpte till indirekt i massakern i Deir Yassin men oavsett vilken grupp som låg bakom så var det ett massmord och satte också skräck i invånare i andra byar. Det ökade också arabländernas vilja att intervenera.
Citat:
The Deir Yassin attack, along with attacks on Tiberias, Haifa, and Jaffa, put pressure on Arab governments to invade Palestine. News of the killings had aroused public anger in the Arab world, which the governments felt unable to ignore.[70] Syria's foreign minister remarked that the Arab public's desire for war was irresistible. The arrival of tens of thousands of refugees further convinced them to act. A consensus favoring invasion began to emerge the day after Deir Yassin, at a meeting on April 10 in Cairo of the Arab League Political Committee.[72] Golda Meir, disguised in an Arab robe, met King Abdullah in Amman on May 10–11, the second such meeting between them. During their first, Abdullah had agreed to a partition of Palestine to include a Jewish state. Now, he retracted, suggesting instead a Jewish canton within a Hashemite kingdom. Deir Yassin had changed things, he said. Meir reported later that Abdullah was approaching war "as a person who is in a trap and can't get out." The Arab invasion began at midnight on May 14, when Abdullah fired a symbolic shot in the air, and shouted "Forward!"[73]
http://en.wikipedia.org/wiki/Deir_Yassin_massacre#Exodus_and_invasion
Glöm inte heller att Israel tog 50% av det som skulle bli en arabisk stat. Arabländerna höll sig i princip bara till det som skulle vara en judisk stat, inklusive det starkaste arablandet - Jordanien.
Citat:
Jag delar Benny Morris syn på fördrivningen, även om det var moraliskt tvivelaktig från vissa perspektiv. Däremot kan man inte utmåla hela flyktingkatastrofen som att fördrivning var den största anledningen. Fördrivning var nödvändig i vissa situationer som exempelvis låg nära judiska byar och var fientligt inställda till de judiska byarna. Jag visade i mitt tidigare inlägg och det jag skrivit ovan hur vissa arabiska byar sporadiskt brukade attackera och trakassera judiska byar vilket framkallade motreaktioner från judiskt håll. Dessa faktorer är viktiga att tänka på för att förstå valet av fördrivningar av vissa judiska grupper. Men jag håller med om att det var till judarnas fördel att ha en utflykt av palestinier från Israel.
Jag har inte sagt att fördrivningar var den största anledning men det förekom i stor skala. Tänk på att det som hände i Lydda och Ramla motsvarade runt en tiondel av det totala antalet flyktingar. Det var alltså två städer som föll på kort tid och det satte enorm press på den jordanska militären. Utöver det så skedde det en dödsmarch, vilket även inträffade när det var varmt och under Ramadan, så många dog p.g.a. det också. Det finns även många fler exempel på fördrivningar både under och
efter kriget. Morris lista har jag nämnt ett par gånger nu t.ex.
Det är enkelt att säga det motiveras av säkerhetsskäl men kollar man lite bredare på vad sionisterna hade för tankar om arabernas framtid i en judisk stat och kollar på vad de gjorde efter kriget när flyktingkatastrofen fortsatte och vad Israel gjorde när de ockuperade Västbanken och Gaza runt 20 år efteråt så ser ser man en stor vilja att ta bort palestinier. Du kan läsa t.ex.
detta av Nur Masalha som visar en grotesk syn på palestinierna av flera ledande israeler. De ville få bort palestinierna - vissa genom att direkta medel och andra med indirekta medel. Det var inte bara några idéer utan en hel del emigrerade, bl.a. för att Moshe Dayan införde en sådan plan. Morris tar upp det här:
https://books.google.se/books?id=xC_uIe9G2FYC&pg=PT566.
Citat:
Vad gäller judarna i arabländerna så var det ovanligt med massakrer i samma utsträckning och allvarlighet som i Israel/Palestina. Du får dock tänka på att det handlade inte om att upprätta nya stater på arabländernas territorium. Inte heller gjorde judar i arabländerna anspråk på att vilja ha en egen stat i Irak, Syrien osv. Det jag försöker säga är att situationen skilde sig enormt mellan judar som bodde i arabländer och palestinier som bodde under kriget (1948), där det senare fallet handlar om ett inbördeskrig mellan två parter och den första fallet handlar enbart om ett folk som är bosatta under arabisk styre.
Om man ska skylla på arabländerna för att till allra största del ha pressat sin judiska befolkning att fly och inte lät dem återvända men inte lägger lika mycket skuld på Israel som i nästan alla fall var orsaken till att palestinier blev flyktingar och hindrade dem att återvända så har man olika måttstockar.
Jag jämför däremot inte de olika flyktingkatastroferna då det vore dumt, som jag skrev tidigare, att göra som vissa pro-israeler gör och snacka om någon "Jewish Nakba" när de skiljde sig mycket. Att arabländerna inte mördade sin befolkning förutom i möjligtvis några fall visar de inte var så hatiska och villiga att "massakrera judarna och kasta i sjön" som vi brukar höra. Faktum är faktiskt också att om det var någon som blev kastad i sjön så var det palestinierna som på olika håll tvingades fly från bl.a. Jaffa med båt:
http://www.palestineremembered.com/Acre/Palestine-Remembered/Story417.html.
Citat:
Jag kommer aldrig försvara Deir Yassin-massakern, även om arabisk media hade överdrivit händelserna i Deir Yassin så är själva massakern i säg ändå tillräckligt hemsk för att trigga en flykt.
Ska kolla på intervjun med Ilan Pappe
Alla hade intresse av att överdriva:
Citat:
The Jordanian newspaper Al Urdun published a survivor's account in 1955, which said the Palestinians had deliberately exaggerated stories about atrocities in Deir Yassin to encourage others to fight, stories that had caused them to flee instead. Everyone had reason to spread the atrocity narrative. The Irgun and Lehi wanted to frighten Arabs into fleeing; the Arabs wanted to provoke an international response; the Haganah wanted to tarnish the Irgun and Lehi; and the Arabs and the British wanted to malign the Jews.[57]
http://en.wikipedia.org/wiki/Deir_Yassin_massacre#Propaganda
Det ledde senare till att araberna förminskade judiska brott för att inte orsaka mer panik bland palestinierna.