2015-04-20, 00:34
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
...
Mitt problem är att det blir väldigt ensidigt och naivt att tro att bara Israel bär skulden för flyktingkatastrofen. Attacker från vissa palestinska byar triggade motattacker från Haganah och andra judiska grupper, där även vissa motattacker resulterade i rena terrordåd, som sen spreds som en i en kedjereaktion till andra områden. Men faktum kvarstår att de våldsamma oroligheterna initierades mycket av arabiska byar, som förmodligen motsatte sig delningsplanen eller hade enbart hat mot judar på grund av deras ambition att upprätta en judisk stat.

Att påstå att någon väljer fly från sitt hem, sitt land är bara ren idioti.
Citera
2015-04-20, 02:22
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag tror det finns viktigare för båda folken än att diskutera vad som skedde för 60 år sedan, som exempelvis pressa Israel att upphöra med bosättningarna, upplösa Hamas militära gren och andra militanta grupper som utför terrordåd. Jag ser inte det som ett stort problem med att be Mahmoud Abbas att erkänna Israel som en judisk stat eller erkänna i en slutgiltig överenskommelse att alla framtida anspråk är slut.

Absolut, många massakrer skedde av vissa judiska grupper, och jag håller med om att detta satte skräck hos den palestinska befolkningen. Mitt problem är att man utmålar hela den judiska sidan som mordisk trots att högsta ledningen i Haganah förkastade och fördömde attacker som utfördes av Irgun och Lehi, som trots allt var högerextrema grupper och inte tillhörde till den reguljära armén, d.v.s. Haganah. Frågan var som hade hänt med judarna om araberna hade den militära fördelen, inte för att det skulle rättfärdiga massakrerna, men bara för att illustrera att detta är en del av kriget, vilket är därför folk flyr när våldsamheter sker.

Jag håller med om det första men så länge konflikten fortsätter är det svårt att lägga ifrån sig historiska händelser - inte minst för de är relevanta än idag. Jag håller på att läsa Norman Finkelsteins kommentarer i en diskussion på Reddit och dessa tycker jag är klockrena:

Citat:
It's probably wiser not to get into a debate on who did what first, and instead focus on which side is blocking a reasonable resolution of the conflict based on international law. Here, it's not very complicated. Netanyahu is now on record as opposing a Palestinian state (in breach of the Palestinian right to self-determination) while Tzipi Livni of the opposition "Zionist Camp" has openly avowed that she is "against international law." All the Palestinian factions -- Fateh, Hamas -- have expressed support for the international consensus on resolving the conflict.

The basic injustice inflicted on the Palestinians is now better known. The principal misapprehension is that both sides are responsible for the impasse in the "peace process." In fact, Palestinians have offered concessions that go well beyond what is required of them under international law. The obstacle is israel's refusal to withdraw. In fact, why should israel withdraw: it's a cost-free occupation. The Europeans foot the bills in the occupied Palestinian territories, the PA does the dirty work of policing, arresting and torturing, while the US protects Israel diplomatically. Unless pressure is imposed on Israel, it will never withdraw.

Why should it? It gets to have its cake (the water and arable land of the occupied Palestinian territories) and to eat it. Israel bears zero burdens of occupation, except for an occasional firecracker or Roman candle fired from Gaza,

http://www.reddit.com/user/Norman_Finkelstein/comments/

Även Palmach och senare Israel låg bakom flera massakrer: http://en.wikipedia.org/wiki/Killings_and_massacres_during_the_1948_Palestine_w ar#Table_of_killings_and_massacres. Flera utfördes i oktober-november 1948. Jag vet om att ena sidan gillar att tala om arabernas möjliga intentioner (igår kollade jag förresten en intervju med Ilan Pappé som tog upp just detta och jag tror det var denna på BBC Hardtalk för jag kollade på en annan också och både hade jag sett för ett tag sedan) men vad vi vet är det vad som hände med araberna och att det var väldigt ovanligt att arabländerna mördade sin judiska befolkning trots att de hade kunnat.

Citat:
För att bemöta det du säger om flyktingkatastrofen innan arabländerna intervenerade så vill jag påstå att dessa flydde undan kriget och självfallet skedde det flykt i samband med attacker från Irgun och Lehi, men inga fördrivningar skedde. Sedan vill jag citera Benny Morris från den bok som du flitigt har hänvisat till:

Det går inte att undgå att den judiska inställning i början av december präglades av återhållsamhet samt att säkra de judiska byar som låg inom gränsen för vad delningsplanen avsåg vara judisk territorium, samtidigt som den palestinska sidan utmärkte sig genom attacker mot judiska byar. Jag måste också säga att jag inte håller med om att arabländerna attackerade Israel enbart för att palestinier fördrevs och utsattes för våld. Redan innan 181 resolutionen antogs uttalade sig arabländerna genom "The League's Political Committee":

Det spelar återigen ingen roll om man fördrevs eller inte. En attack som leder till att människor flyr och kanske också sedan varnar andra som flyr då väljer att fly av rädsla innebär ändrar inte på att de är flyktingar och det ledde fortfarande till att det palestinska samhället hade börjat kollapsa. När arabländerna intervenerade, som hade varit rätt passiva till att bidra direkt, var det inte mycket kvar att rädda och de var splittrade och hade olika mål.

Ja, judarna välkomnande resolutionen medan araberna såg den som djupt orättvis och började protestera. Ett inbördeskrig bröt ut och självklart var det den arabiska sidan som initierade detta för att stoppa en judisk stat från att bildas för den judiska sidan var ju nöjd med vad man skulle få. Som Morris nämnde hade även andra judiska grupper än Haganah börjat attackera araber. Han säger också på sida 86:

Citat:
Through the first months of the civil war, the JA and the Haganah publicly accused the Mufti of waging an organised, aggressive war against the Yishuv. The reality, however, was more nuanced, as most Zionist leaders and analysts at the time understood. In the beginning, Palestinian belligerency was largely disorganised, sporadic and localised, and for moths remained chaotic and uncoordinated, if not undirected. ‘The Arabs were not ready [for war] . . . There was no guiding hand . . . The [local] National Committees and the AHC were trying to gain control of the situation – but things were happening of their own momentum’, Machnes told Ben-Gurion and the Haganah commanders on 1 January 1948. He argued that most of the Arab population had not wanted hostilities. Sasson concurred, and added that the Mufti had wanted (and had organised and incited) ‘troubles’, but not of such scope and dimensions.101

Citat:
--- Husayni lacked the resources to mount a full-scale assault on the Yishuv, and restricted himself to sanctioning minor attacks and to tightening the economic boycott.[6]:87 The British claimed that Arab rioting might well have subsided had the Jews not retaliated with firearms.[6]:75

Overall, Morris concludes that during this period the "Arab evacuees from the towns and villages left largely because of Jewish—Haganah, IZL or LHI—attacks or fear of impending attack" but that only "an extremely small, almost insignificant number of the refugees during this early period left because of Haganah or IZL or LHI expulsion orders or forceful 'advice' to that effect."[6]:138, 139 ---[29][30]

http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus#December_1947_.E2.80.93_Ma rch_1948

En annan historiker nämns i den artikeln utöver det Morris sagt och det finns annat intressant där:

Citat:
Simha Flapan pointed out that attacks by the Irgun and Lehi resulted in Palestinian Arab retaliation and condemnation.[19]

Han beskriver också att Haganah gick på offensiven så under de veckorna från april till 15 maj ledde det till en enorm flyktingkris.

Citat:
Haganah's move to offensive operations during the second phase of the war was accompanied by a huge exodus that involved 300,000 Arab refugees, not to forget the 100,000 of the First wave. The term 'Palestinian exodus' is often used to refer to both these and two subsequent waves. These two waves gained a considerable amount of press interest and were widely relayed in the press of the time, more so than most other Palestine-related events.[175]

The causes of and responsibility for this exodus are highly controversial topics among commentators on the conflict and even historians who specialize in this era. Among the various possible causes, Efraim Karsh attributes the exodus mainly to Arab authorities' instructions to escape,[176] whereas others argue that a policy of expulsion had been organized by the Yishuv authorities and implemented by Haganah.[177] Others yet reject these two assumptions and see the exodus as the cumulative effect of all the civil war's consequences.[178]

http://en.wikipedia.org/wiki/1947%E2%80%9348_Civil_War_in_Mandatory_Palestine

Citat:
Causes of the second wave, April–June 1948

According to Morris the "Haganah and IZL offensives in Haifa, Jaffa and eastern and western Galilee precipitated a mass exodus."[142] "Undoubtedly ... the most important single factor in the exodus of April–June was Jewish attack. This is demonstrated clearly by the fact that each exodus occurred during or in the immediate wake of military assault. No town was abandoned by the bulk of its population before the main Haganah/IZL assault."[143] Also many villages were abandoned during attacks, but others were evacuated because the inhabitants feared they would be next.[143] A major factor in the exodus was the undermining of Palestinian morale due to the earlier fall and exodus from other towns and villages.[142] Morris says that the "Palestinian leaders and commanders struggled against [the exodus]" but in many cases encouraged evacuation of women children and old people out of harms way and in some cases ordered villages to evacuate.[142]

http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_the_1948_Palestinian_exodus#Morris.27s_F our_Waves_analysis
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-20 kl. 03:22.
Citera
2015-04-20, 02:35
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Att palestinier blev fördriva för att de var palestinier håller jag inte med om. Som jag tidigare skrev, blev palestinier fördriva i samband med militära operationer där fördrivningen av palestinier var avhängig den militära situationen. Det fanns ingen plan som gick ut på att driva ut palestinier från sina hem bara för att dem är palestinier, utan det berodde på militära faktorer. Exempelvis, många hem användes som militära mål av arabiska styrkor och miliser. Dessutom var många militanta palestinier lokalt anknutna, d.v.s. tillhörde byn som skulle övertas av judiska styrkor, därför var resultaten att driva ut byns befolkning för att de inte ska kunna utgöra ett hot när de Haganah väl hade övertagit byn.

Mitt problem är att det blir väldigt ensidigt och naivt att tro att bara Israel bär skulden för flyktingkatastrofen. Attacker från vissa palestinska byar triggade motattacker från Haganah och andra judiska grupper, där även vissa motattacker resulterade i rena terrordåd, som sen spreds som en i en kedjereaktion till andra områden. Men faktum kvarstår att de våldsamma oroligheterna initierades mycket av arabiska byar, som förmodligen motsatte sig delningsplanen eller hade enbart hat mot judar på grund av deras ambition att upprätta en judisk stat.

Att påstå att någon väljer fly från sitt hem, sitt land är bara ren idioti.

Först och främst har jag varit väldigt tydlig med att oavsett hur flyktingkrisen uppkom så är det odiskutabelt att Israel hindrade flyktingarna från att återvända. Därför ser jag Israel som ansvarigt oavsett. Man kan tycka det var rättfärdigat men det ändrar inte på att palestinierna inte kunde återvända hem (bl.a. för det inte fanns något att återvända till i nästan alla fall eller för judar tagit över husen men också för att man hindrades med olika juridiska och fysiska metoder) och därmed blev flyktingkrisen aldrig löst. Så Israel kan inte komma undan det ansvaret.

Morris skriver mer om palestiniernas strategi på sida 86 och sidorna efteråt: https://books.google.se/books?id=uM_kFX6edX8C&pg=PA86#v=onepage&q&f=false.

Det är riktigt att det inte alls är bevisat om judarna hade en "master plan" som en del påstår. Att Israel avfolkade och förstörde runt 400 byar är däremot ett faktum men att det var av säkerhetsskäl kan jag inte se var "nödvändigt" då de var överlägsna medan araberna var svaga och färre i antal. Nästan alla byar avfolkades, som Morris nämner, efter Haganahs offensiv i april. Då gick de till attack och om det mestadels handlade om arabernas attacker så kan det ju inte förklara t.ex. varför den judiska sidan bröt en icke-krigspakt i t.ex. Deir Yassin, avrättade människor, man utförde våldtäkter och massakrer. Kanske mest talande är Israels aktioner (mestadels fördrivningar) efter man skrivit under stilleståndsavtalen.

Det visar snarare en vilja att driva ut palestinierna när man väl kunde. Detta då judarna insåg att skulle en judiskt stat existera så kunde inte så många araber som var emot en judiskt stat finnas kvar. Det var det de såg som nödvändigt. Morris säger också det och han försvarar det. Det är bra att man åtminstone är ärlig.

Citat:
Are you saying that Ben-Gurion was personally responsible for a deliberate and systematic policy of mass expulsion?

"From April 1948, Ben-Gurion is projecting a message of transfer. There is no explicit order of his in writing, there is no orderly comprehensive policy, but there is an atmosphere of [population] transfer. The transfer idea is in the air. The entire leadership understands that this is the idea. The officer corps understands what is required of them. Under Ben-Gurion, a consensus of transfer is created."

Ben-Gurion was a "transferist"?

"Of course. Ben-Gurion was a transferist. He understood that there could be no Jewish state with a large and hostile Arab minority in its midst. There would be no such state. It would not be able to exist."

http://www.haaretz.com/survival-of-the-fittest-1.61345

Citat:
They perpetrated ethnic cleansing.

"There are circumstances in history that justify ethnic cleansing. I know that this term is completely negative in the discourse of the 21st century, but when the choice is between ethnic cleansing and genocide - the annihilation of your people - I prefer ethnic cleansing."

And that was the situation in 1948?

"That was the situation. That is what Zionism faced. A Jewish state would not have come into being without the uprooting of 700,000 Palestinians. Therefore it was necessary to uproot them. There was no choice but to expel that population. It was necessary to cleanse the hinterland and cleanse the border areas and cleanse the main roads. It was necessary to cleanse the villages from which our convoys and our settlements were fired on."

The term `to cleanse' is terrible.

"I know it doesn't sound nice but that's the term they used at the time. I adopted it from all the 1948 documents in which I am immersed."

What you are saying is hard to listen to and hard to digest. You sound hard-hearted.

"I feel sympathy for the Palestinian people, which truly underwent a hard tragedy. I feel sympathy for the refugees themselves. But if the desire to establish a Jewish state here is legitimate, there was no other choice. It was impossible to leave a large fifth column in the country. From the moment the Yishuv [pre-1948 Jewish community in Palestine] was attacked by the Palestinians and afterward by the Arab states, there was no choice but to expel the Palestinian population. To uproot it in the course of war.

http://www.haaretz.com/survival-of-the-fittest-cont-1.61341

Det är svårt att underskatta vad som hände i Deir Yassin. Förutom att det var en massaker och ledde till att byn blev avfolkad så satte det skräck i många palestinier. Följande citat är välkänt och här citeras det av Uri Davis och Israel Eldad säger också ungefär det jag citerade från Morris ovan:

Citat:
The impact of the Deir Yassin massacre in 1948 was subsequently assessed by Israel Eldad (Scheib), who together with the future Prime Minister of Israel, Yitzhak Shamir and Nathan Yalin-Mor (Friedman), led the LEHI. As noted above, the LEHI and the IRGUN together planned the attack and perpetrated the massacre at Deir Yassin. Speaking at a closed discussion in the summer of 1967, as subsequently transcribed and published in the influential journal De'ot ('Opinions') in the winter of the following year, Eldad commented:

I have always said that if the deepest and profoundest hope symbolizing redemption is the re-building of the [Jewish] Temple...then it is obvious that these mosques [al-Haram al -Sharif and al-Aqsa] will have, one way or another, to disappear one of these days...Had it not been for Deir Yassin - half a million Arabs would be living in the state of Israel [in 1948]. The State of Israel would not have existed. We must not disregard this, with full awareness of the responsibility involved. All wars are cruel. There is no way out of that. This country will either be Eretz Israel with an absolute Jewish majority and a small Arab minority, or Eretz Ishmael, and Jewish emigration will begin again if we do not expel the Arabs one way or another....(Eldad, 'On the Spirit That Was Revealed in the People', De'ot, Winter 1968; as quoted in Davis and Mezvinsky (eds.), Documents from Israel (1967-1973, pp.186-7)

http://www.iahushua.com/Zion/zionrac07.html
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-20 kl. 03:29.
Citera
2015-04-20, 12:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
....
Jag förnekar inte att Israel har ett ansvar när det kommer till flyktingkatastrofen. Men att tilldela detta ansvar enbart Israel är för mig väldigt orätt då det finns starka anledningar att påstå att arabstaterna också har ett stort ansvar. Av dessa anledningar tycker jag att arabländerna också har ett ansvar:

• När arabstaterna motsatte sig delningsplanen öppnade de en väg för att lösa konflikten med våld och detta stämmer överrens med vad respektive representants uttalande.

• Attacker på judiska byar tidigt av inbördeskriget tydde på att araber i landet inte skulle hålla sig passiva till den politiska utvecklingen av mandatet. Faktum är att attacker mot judiska byar kan dokumenteras redan innan resolutionen 181 antogs.

Absolut, Deir Yassin, kan inte förklaras med hänvisning till Haganahs defensiva hållning. Denna massaker var dock inte Haganah ansvarig för, utan Irgun och Lehi som var särskilda militanta grupp från Haganah. Men jag har svårt att tro att vare sig Irgun eller Lehi medvetet hade planerat innan attacken att döda barn, kvinnor och de äldre. Jag tror snarare att man sprängde hus utan att hänsyn till exempelvis ”distinktionsprincipen” i Internationella humanitära rätten, men det förändrar ändå inte allvaret av brottet, självfallet.

Det är sant att det palestinska ledarskapet inte ville öppet konfrontera de judiska grupperna, men palestinska dissidenter uppmuntrade attacker mot judiska byar. Här är från samma bok som du hänvisar till i kapitlet om "Palestinian Arab Policy during novemeber 1947- March 1948"

Citat:
”The Arab Division of the JA-PD thought that the Mufti himself wanted quiet and that this was the official Arab position; but some of his close associates, including Emil Ghawri, Rafiq Tamimi and Sheikh Hassan Abu Sa’ud, were organizing the ‘spontaneous’ rioting and shooting.”

s. 86-87

Jag delar Benny Morris syn på fördrivningen, även om det var moraliskt tvivelaktig från vissa perspektiv. Däremot kan man inte utmåla hela flyktingkatastrofen som att fördrivning var den största anledningen. Fördrivning var nödvändig i vissa situationer som exempelvis låg nära judiska byar och var fientligt inställda till de judiska byarna. Jag visade i mitt tidigare inlägg och det jag skrivit ovan hur vissa arabiska byar sporadiskt brukade attackera och trakassera judiska byar vilket framkallade motreaktioner från judiskt håll. Dessa faktorer är viktiga att tänka på för att förstå valet av fördrivningar av vissa judiska grupper. Men jag håller med om att det var till judarnas fördel att ha en utflykt av palestinier från Israel.

Vad gäller judarna i arabländerna så var det ovanligt med massakrer i samma utsträckning och allvarlighet som i Israel/Palestina. Du får dock tänka på att det handlade inte om att upprätta nya stater på arabländernas territorium. Inte heller gjorde judar i arabländerna anspråk på att vilja ha en egen stat i Irak, Syrien osv. Det jag försöker säga är att situationen skilde sig enormt mellan judar som bodde i arabländer och palestinier som bodde under kriget (1948), där det senare fallet handlar om ett inbördeskrig mellan två parter och den första fallet handlar enbart om ett folk som är bosatta under arabisk styre.

Jag kommer aldrig försvara Deir Yassin-massakern, även om arabisk media hade överdrivit händelserna i Deir Yassin så är själva massakern i säg ändå tillräckligt hemsk för att trigga en flykt.

Ska kolla på intervjun med Ilan Pappe
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2015-04-20 kl. 12:54.
Citera
2015-04-20, 13:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Det är underligt att du inte lyckas ge belägg för din uppfattning, eller ens exempel på betrodda personer med insyn i konflikten som delar den, om det nu är så självklart.

Vad är det du menar, att Israel skall släppa in folk som hävdar att de är palestinier bara för att visa god vilja?

Citat:
Jag hoppades på en konstruktiv debatt om det här, men ditt hat mot muslimer lyser igenom de flesta inlägg, vilket även kommer till uttryck i allehanda kraftuttryck och tröttsamma personangrepp

Exakt vad menar du för personangrepp? Att jag tycker du är korkad för att du följer en doktrin som du uppenbarligen inte tänkt ut ordentligt? Det går inte att applicera israelisk politik på ett svenskt scenario eftersom Sverige inte är omringat av hundratals miljoner araber som vill utplåna Sverige. Du verkar dock tro att det är fullt möjligt och avfärdar alla argument som "arabhat". Jag tror på riktigt att du inte förstår vad det handlar om och om du faktiskt hängt i arabområden ett tag hade du kanske gjort det. Jag föreslår att du åker till Rinkeby, Jordbro, Rosengård eller vad det nu kan vara med en kippa och undersöker hur det ligger till med muslimers rationalitet när det gäller judar. Låtsas vara jude och se vad som händer.

Citat:
Om du inte läser mina inlägg mer noggrant än du gjorde innan du skrev det citerade stycket har jag viss förståelse för att dina inlägg ofta framstår som förvirrade.

Så du menar att jag ska läsa dina inlägg mellan raderna men inte de källor du själv postar, som måste uttrycka alla faktualiteter bokstavligen för att du ska tro på det? Tror du på riktigt att Hamas och Hizbollah inte har som mål att utplåna Israel eller är det bara en "myt" enligt dig?
Citera
2015-04-20, 18:43
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Jag förnekar inte att Israel har ett ansvar när det kommer till flyktingkatastrofen. Men att tilldela detta ansvar enbart Israel är för mig väldigt orätt då det finns starka anledningar att påstå att arabstaterna också har ett stort ansvar. ---

Då kommer vi tillbaka till varför araberna motsatte sig detta och det var för den var väldigt orättvis ur deras synpunkt. Redan innan kriget, flera decennier innan, så protesterade palestinierna mot den judiska invandringen då de bl.a. ansåg det ledde till att de blev undanträngda, vilket även var fallet i flera byar: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_villages_depopulated_during_the_Arab%E2%80 %93Israeli_conflict#Arab_villages. Så judarnas närvaro och planer i Palestina var man emot så förstår man inte det så är det enkelt att bara räkna från när araberna tog till våld för att stoppa FN-planen eller när arabländerna intervenerade som vissa gör.

Så konflikten startade varken 1948 eller 1967 även om nästan alla palestinska flyktingar blev det efter april 1948, och runt hälften av dessa innan arabländerna intervenerade, som mitt förra inlägg visade och denna också: http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus#Abandoned.2C_evacuated_and _destroyed_Palestinian_localities.

Detta då judiska styrkor attackerade och utförde andra kampanjer som ledde att flyktingkatastrofen blev enorm. Eftersom de förstörde i princip alla 400 byar (en stor majoritet helt förstörda), i många håll fyllde det som var kvar med judar och man byggde judiska lokaliteter på eller bredvid de avfolkade palestinska byarna, tillsammans med andra metoder, för att stoppa palestinierna från att återvända så måste Israel ses som ansvarig.

Eftersom Israel vägrade släppa in de palestinska flyktingar så är de ansvariga och detta har aldrig lösts utan tvärtom bara förvärrats då det främst 1967 uppkom en ny flyktingkatastrof. Även då vägrade Israel låta en överväldigande majoritet av flyktingarna från 1967 att återvända till Västbanken och Gaza (många av dem flyktingar från kriget 1948). Var det också av "säkerhetsskäl" eller kan det ha varit så att Israel ville få bort palestinierna? Var även "Israel admits it revoked residency rights of a quarter million Palestinians" något som skedde av säkerhetsskäl?

Citat:
Absolut, Deir Yassin, kan inte förklaras med hänvisning till Haganahs defensiva hållning. Denna massaker var dock inte Haganah ansvarig för, utan Irgun och Lehi som var särskilda militanta grupp från Haganah. ---

Det är sant att det palestinska ledarskapet inte ville öppet konfrontera de judiska grupperna, men palestinska dissidenter uppmuntrade attacker mot judiska byar. Här är från samma bok som du hänvisar till i kapitlet om "Palestinian Arab Policy during novemeber 1947- March 1948"

Allt handlar inte om Haganah. Vi kan ju inte klumpa ihop alla arabers handlingar och sedan bara fokusera på vad en viss judisk grupp gjorde. Araberna protesterade och tog sedan till våldsmetoder för att stoppa en judisk stat från att bildas, precis som att judarna sedan gjorde samma sak för att en judisk stat skulle bildas.

Grupper som Lehi och Irgun utförde många terrordåd även om Haganah höll sig defensiva först. Haganah hjälpte till indirekt i massakern i Deir Yassin men oavsett vilken grupp som låg bakom så var det ett massmord och satte också skräck i invånare i andra byar. Det ökade också arabländernas vilja att intervenera.

Citat:
The Deir Yassin attack, along with attacks on Tiberias, Haifa, and Jaffa, put pressure on Arab governments to invade Palestine. News of the killings had aroused public anger in the Arab world, which the governments felt unable to ignore.[70] Syria's foreign minister remarked that the Arab public's desire for war was irresistible. The arrival of tens of thousands of refugees further convinced them to act. A consensus favoring invasion began to emerge the day after Deir Yassin, at a meeting on April 10 in Cairo of the Arab League Political Committee.[72] Golda Meir, disguised in an Arab robe, met King Abdullah in Amman on May 10–11, the second such meeting between them. During their first, Abdullah had agreed to a partition of Palestine to include a Jewish state. Now, he retracted, suggesting instead a Jewish canton within a Hashemite kingdom. Deir Yassin had changed things, he said. Meir reported later that Abdullah was approaching war "as a person who is in a trap and can't get out." The Arab invasion began at midnight on May 14, when Abdullah fired a symbolic shot in the air, and shouted "Forward!"[73]

http://en.wikipedia.org/wiki/Deir_Yassin_massacre#Exodus_and_invasion

Glöm inte heller att Israel tog 50% av det som skulle bli en arabisk stat. Arabländerna höll sig i princip bara till det som skulle vara en judisk stat, inklusive det starkaste arablandet - Jordanien.

Citat:
Jag delar Benny Morris syn på fördrivningen, även om det var moraliskt tvivelaktig från vissa perspektiv. Däremot kan man inte utmåla hela flyktingkatastrofen som att fördrivning var den största anledningen. Fördrivning var nödvändig i vissa situationer som exempelvis låg nära judiska byar och var fientligt inställda till de judiska byarna. Jag visade i mitt tidigare inlägg och det jag skrivit ovan hur vissa arabiska byar sporadiskt brukade attackera och trakassera judiska byar vilket framkallade motreaktioner från judiskt håll. Dessa faktorer är viktiga att tänka på för att förstå valet av fördrivningar av vissa judiska grupper. Men jag håller med om att det var till judarnas fördel att ha en utflykt av palestinier från Israel.

Jag har inte sagt att fördrivningar var den största anledning men det förekom i stor skala. Tänk på att det som hände i Lydda och Ramla motsvarade runt en tiondel av det totala antalet flyktingar. Det var alltså två städer som föll på kort tid och det satte enorm press på den jordanska militären. Utöver det så skedde det en dödsmarch, vilket även inträffade när det var varmt och under Ramadan, så många dog p.g.a. det också. Det finns även många fler exempel på fördrivningar både under och efter kriget. Morris lista har jag nämnt ett par gånger nu t.ex.

Det är enkelt att säga det motiveras av säkerhetsskäl men kollar man lite bredare på vad sionisterna hade för tankar om arabernas framtid i en judisk stat och kollar på vad de gjorde efter kriget när flyktingkatastrofen fortsatte och vad Israel gjorde när de ockuperade Västbanken och Gaza runt 20 år efteråt så ser ser man en stor vilja att ta bort palestinier. Du kan läsa t.ex. detta av Nur Masalha som visar en grotesk syn på palestinierna av flera ledande israeler. De ville få bort palestinierna - vissa genom att direkta medel och andra med indirekta medel. Det var inte bara några idéer utan en hel del emigrerade, bl.a. för att Moshe Dayan införde en sådan plan. Morris tar upp det här: https://books.google.se/books?id=xC_uIe9G2FYC&pg=PT566.

Citat:
Vad gäller judarna i arabländerna så var det ovanligt med massakrer i samma utsträckning och allvarlighet som i Israel/Palestina. Du får dock tänka på att det handlade inte om att upprätta nya stater på arabländernas territorium. Inte heller gjorde judar i arabländerna anspråk på att vilja ha en egen stat i Irak, Syrien osv. Det jag försöker säga är att situationen skilde sig enormt mellan judar som bodde i arabländer och palestinier som bodde under kriget (1948), där det senare fallet handlar om ett inbördeskrig mellan två parter och den första fallet handlar enbart om ett folk som är bosatta under arabisk styre.

Om man ska skylla på arabländerna för att till allra största del ha pressat sin judiska befolkning att fly och inte lät dem återvända men inte lägger lika mycket skuld på Israel som i nästan alla fall var orsaken till att palestinier blev flyktingar och hindrade dem att återvända så har man olika måttstockar.

Jag jämför däremot inte de olika flyktingkatastroferna då det vore dumt, som jag skrev tidigare, att göra som vissa pro-israeler gör och snacka om någon "Jewish Nakba" när de skiljde sig mycket. Att arabländerna inte mördade sin befolkning förutom i möjligtvis några fall visar de inte var så hatiska och villiga att "massakrera judarna och kasta i sjön" som vi brukar höra. Faktum är faktiskt också att om det var någon som blev kastad i sjön så var det palestinierna som på olika håll tvingades fly från bl.a. Jaffa med båt: http://www.palestineremembered.com/Acre/Palestine-Remembered/Story417.html.

Citat:
Jag kommer aldrig försvara Deir Yassin-massakern, även om arabisk media hade överdrivit händelserna i Deir Yassin så är själva massakern i säg ändå tillräckligt hemsk för att trigga en flykt.

Ska kolla på intervjun med Ilan Pappe

Alla hade intresse av att överdriva:

Citat:
The Jordanian newspaper Al Urdun published a survivor's account in 1955, which said the Palestinians had deliberately exaggerated stories about atrocities in Deir Yassin to encourage others to fight, stories that had caused them to flee instead. Everyone had reason to spread the atrocity narrative. The Irgun and Lehi wanted to frighten Arabs into fleeing; the Arabs wanted to provoke an international response; the Haganah wanted to tarnish the Irgun and Lehi; and the Arabs and the British wanted to malign the Jews.[57]

http://en.wikipedia.org/wiki/Deir_Yassin_massacre#Propaganda

Det ledde senare till att araberna förminskade judiska brott för att inte orsaka mer panik bland palestinierna.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-20 kl. 19:35.
Citera
2015-04-20, 18:45
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad är det du menar, att Israel skall släppa in folk som hävdar att de är palestinier bara för att visa god vilja?

Nej, det står och klart och tydligt vad han menar. Som vanligt hittar du på egna argument och om man säger mot det med faktabaserade argument och källor så blir man stämplad som "idiot" och liknande av dig som inte orkar utveckla dina tankar. Du får presentera källor på att Israels argument var att "vi kunde inte veta vem som var flykting" och i så fall presentera källor som visar hur trovärdigt det var. Du fattar väl att UNRWA registrerade flyktingarna.

Vad tror du förresten var anledningen till följande?

Citat:
But many thousands of other Palestinians now took to the roads. Perhaps as many as seventy thousand, mostly from the Jericho area, fled during the fighting; tens of thousands more left over the following months. Altogether, about one-quarter of the population of the West Bank, about 200–250,000 people, went into exile. ... They simply walked to the Jordan River crossings and made their way on foot to the East Bank. It is unclear how many were intimidated or forced out by the Israeli troops and how many left voluntarily, in panic and fear. There is some evidence of IDF soldiers going around with loudspeakers ordering West Bankers to leave their homes and cross the Jordan. Some left because they had relatives or sources of livelihood on the East Bank and feared being permanently cut off.

Thousands of Arabs were taken by bus from East Jerusalem to the Allenby bridge, though there is no evidence of coercion. The free Israeli-organized transportation, which began on June 11, 1967, went on for about a month. At the bridge they had to sign a document stating that they were leaving of their own free will. Perhaps as many as seventy thousand people emigrated from the Gaza Strip to Egypt and elsewhere in the Arab world.

On July 2, the Israeli government announced that it would allow the return of those 1967 refugees who desired to do so, but no later than August 10, later extended to September 13. The Jordanian authorities probably pressured many of the refugees, who constituted an enormous burden, to sign up to return. In practice only 14,000 of the 120,000 who applied were actually allowed by Israel back into the West Bank by the beginning of September. After that, only a trickle of "special cases" were allowed back, perhaps 3,000 in all. (328–29)

http://en.wikipedia.org/wiki/Six-Day_War#Arab

Citat:
A 1971 United Nations report stated that: "On the basis of the testimony placed before it or obtained by it in the course of its investigations, the Special Committee had been led to conclude that the Government of Israel is deliberately carrying out policies aimed at preventing the population of the occupied territories from returning to their homes and forcing those who are in their homes in the occupied territories to leave, either by direct means such as deportation or indirectly by attempts at undermining their morale or through the offer of special inducements, all with the ultimate object of annexing and settling the occupied territories. The Special Committee considers the acts of the Government of Israel in furtherance of these policies to be the most serious violation of human rights that has come to its attention. The evidence shows that this situation has deteriorated since the last mission of the Special Committee in 1970."[5]

http://en.wikipedia.org/wiki/1967_Palestinian_exodus

Detta rörde ju flyktingar från Västbanken och Gaza.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-20 kl. 19:13.
Citera
2015-04-20, 22:53
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
...
Jag tror inte det spelade någon roll hur mycket land som tilldelades araber för att de skulle vara nöjda. Arabländernas och palestinska ledarskapets minimum krav var i stort sett - ingen judisk stat överhuvudtaget. Peelkommissionen rekommendationer avkastades av arabvärlden trots att territoriala fördelningen var till fördel för araberna. Hursomhelst, när man avvisade delningsplanen och hotade med att använda våld banade det vägen för att en våldsam konflikt mellan araber och judar skulle uppstå. Därför är det ur detta perspektiv inte konstigt att judiska styrkor mobiliserade sig.

Återigen, jag motsätter mig inte det att Israel har ett ansvar för att lösa flyktingproblemet, men det har även arabländerna. Anledningen till att arabländerna har ett ansvar var för att de var inblandade i den politiska processen i FN. Ta exempelvis Hamas, deras politik har medfört isolering för palestinier i Gaza och en blockad som drabbar den civila befolkningen mer än den ledningen, tycker du då att ödet som drabbat palestinierna i Gaza är delvis på grund av Hamas och därför är de också ansvariga? Låt mig också illustrerar hur palestinska ledarskapet påverkade den civila palestinska befolkningen. Bakgrunden till detta citat är att Haganah styrkor hade övertagit Haifa och inlett förhandlingar med Haifas representerar. Såhär såg det ut:
Citat:
”The final terms included surrender of all military equipment; the assembly and deporation of all foreign Arab males and the detention by the British of “European Nazis”; and a curfew to facilitate Haganah arms searches in the Arab neighborhoods. The terms assured the Arab population a future “as equal and free citizens of Haifa.” Levy reinforced this by expressing a desire that the two communities continue to “live in peace and friendship.”
Senare sa en judisk deltagare av mötet:
Citat:
”…one of the Arab participants subsequently told him that they had been instructed or browbeaten by Sheikh Murad, who did not participate in the second part of the town hall gathering, to adopt this rejectionist position.”
Den judiska hållning var att ha kvar araberna i Haifa som vi ser I det här citatet:
Citat:
”Be that as it may, the Jewish and British officials were flabbergasted. Levy appealed “very passionately… and begged the Arabs to reconsider.” He said that should not leave the city “where they had lived for hundreds of years, where their forefathers were buried, and where, for so long, they had lived in peace and brotherhood with the Jews.” The Arabs said that “they had no choice”. During the following ten days, almost all of the town’s remaining Arabs inhabitants departed…only about five thousand Arabs were left.”
Citaten är från boken "1948" - Benny Morris. Sidorna är 145-147.

Benny Morris förklarar att man utvandrade av flera skäl, och det största skälet av chocktillstånd, men andra skäl var att man inte ville leva under judiskt styre som minoritet samt att arabledarnas inställning att evakuera och lämna staden och kallandet av alla som stannade kvar som ”förrädare” förstärkte utflykten. Detta hade också, enligt Morris, påverkat andra städer i norr att evakuera.

När jag vill skilja Haganahs operationer från Lehi och Irgun är det för att visa en poäng, nämligen att Haganahs policy inte var att massakrera civila utan var alltid att försöka undvika civila dödsfall. Vad är din poäng när om du skulle skilja arabernas handlingar? Men om du nu skriver att araber protesterade genom att använda våld, vilka anledningar fanns det då för Haganah och andra judiska grupper att inte göra något? Det är ju givet att judiska styrkor svarar tillbaka.
Citat:
Glöm inte heller att Israel tog 50% av det som skulle bli en arabisk stat. Arabländerna höll sig i princip bara till det som skulle vara en judisk stat, inklusive det starkaste arablandet - Jordanien.
Israel erövrade territorium som hade judiska invånare. Det finns starka belägg för att arabländerna motsatte sig all judisk suveränitet i Palestina.
Citat:
Om man ska skylla på arabländerna för att till allra största del ha pressat sin judiska befolkning att fly och inte lät dem återvända men inte lägger lika mycket skuld på Israel som i nästan alla fall var orsaken till att palestinier blev flyktingar och hindrade dem att återvända så har man olika måttstockar.

Jag jämför däremot inte de olika flyktingkatastroferna då det vore dumt, som jag skrev tidigare, att göra som vissa pro-israeler gör och snacka om någon "Jewish Nakba" när de skiljde sig mycket. Att arabländerna inte mördade sin befolkning förutom i möjligtvis några fall visar de inte var så hatiska och villiga att "massakrera judarna och kasta i sjön" som vi brukar höra. Faktum är faktiskt också att om det var någon som blev kastad i sjön så var det palestinierna som på olika håll tvingades fly från bl.a
Det var ett inbördeskrig i Palestina, alltså icke-internationell väpnad konflikt. Ett inbördeskrig består av i det här fallet av två parter och båda är ansvariga för konsekvenserna efteråt. Palestinierna var inte passiva under inbördeskriget utan använde också våld, och det som du måste förstå att är våldsanvändning har konsekvenser eftersom våldet leder till våld från den andra sidan. I arabländerna rådde det inget inbördeskrig mellan judar och araber eller mellan arabländerna och Israel, och om ett krig med Israel rådde så var det inte ett existentiellt krig, såsom inbördeskriget i Palestina var. Det är så jag ser på saken och därför tycker jag inte man kan jämföra båda situationerna.
Citera
2015-04-20, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cazzo9
Många håller säkert med om att (P)is(s)rael är en av de värsta skit länderna som exsiterar på denna jord. Ingen annan regim för mörda och stjäla från så många oskyldiga civila som detta fascistland, och detta med västmakternas goda minne!

Nej upplös skiten säger jag bara! Avskaffa regringen och riv knesset, och stryk dess suveränitetsförteckning i FN. Frågan är bara, hur genomförbart skulle detta vara i praktiken? Jag vet att det går att genomföra, men vad skulle behöva göras för att omsätta detta förfarande i praktiken? Måste FN rösta om statens upplösande? Räcker det då med generalförsamlingens och säkerhetsrådets majoritet, eller pste detta ske "inneifrån"?

Dagens Israel är ju ett "konstgjort" land. Detta går ju liksom inte att ifrågasätta.
Men till din fråga; Om staten Israel skall upplösas så är det helt beroende av vad USA tycker (som står för en väldigt betydande del av SI's budget; inte minst den militära sådana).
Citera
2015-04-20, 23:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, det står och klart och tydligt vad han menar. Som vanligt hittar du på egna argument och om man säger mot det med faktabaserade argument och källor så blir man stämplad som "idiot" och liknande av dig som inte orkar utveckla dina tankar. Du får presentera källor på att Israels argument var att "vi kunde inte veta vem som var flykting" och i så fall presentera källor som visar hur trovärdigt det var. Du fattar väl att UNRWA registrerade flyktingarna.

Men det var inte det jag skrev. Jag skrev att Israel inte har någon som helst anledning att släppa in palestinier eftersom de är fientligt inställda till judar. Man behöver inte göra det mer komplicerat än så och det behövs inga "vetenskapliga bevis" för det heller oavsett vad ni säger. Det räcker med att titta på Hamas-TV.

Citat:
Vad tror du förresten var anledningen till följande?

Samma anledning jag skrev ovan och innan och gången innan dess. Jag kan skriva det tio gånger till om det underlättar. Palestinierna är fientligt inställda till Israel och dess befolkning. Det går inte att släppa in folk som spränger sig i småbitar när de befinner sig i närheten av andra. Jag har för mig att du eller någon annan på det här forumet såg 2006-kriget med Hizbollah som en seger mot Israel på grund av att "Israel förlorade viktiga vapensystem". Med den inställningen fattar jag att man tycker att tio araber är värd en israel men det förändrar ingenting.
Citera
2015-04-21, 00:30
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Jag tror inte det spelade någon roll hur mycket land som tilldelades araber för att de skulle vara nöjda. Arabländernas och palestinska ledarskapets minimum krav var i stort sett - ingen judisk stat överhuvudtaget. Peelkommissionen rekommendationer avkastades av arabvärlden trots att territoriala fördelningen var till fördel för araberna. Hursomhelst, när man avvisade delningsplanen och hotade med att använda våld banade det vägen för att en våldsam konflikt mellan araber och judar skulle uppstå. Därför är det ur detta perspektiv inte konstigt att judiska styrkor mobiliserade sig.

Ja, och nu var det FN-planen som det gällde och då gick man ut för att stoppa den.

Peelkommissionens plan var däremot mycket dålig då den byggde på "befolkningsutbyte" mellan araber och judar. Upp till 225 000 araber hade behövt flytta på sig men bara runt 1300 judar.

Citat:
Återigen, jag motsätter mig inte det att Israel har ett ansvar för att lösa flyktingproblemet, men det har även arabländerna. Anledningen till att arabländerna har ett ansvar var för att de var inblandade i den politiska processen i FN. Ta exempelvis Hamas, deras politik har medfört isolering för palestinier i Gaza och en blockad som drabbar den civila befolkningen mer än den ledningen, tycker du då att ödet som drabbat palestinierna i Gaza är delvis på grund av Hamas och därför är de också ansvariga?

Det var ett mycket märkligt exempel du gav. Jag tycker absolut inte Israel har rätt att utöva kollektiv bestraffning som blockaden är. Jag tycker Hamas beter sig dåligt och borde insett att Israel kommer inte sluta med sin brutala blockad och i så fall ge upp och jag tycker inte de har rätt att styra då det ansvaret ligger på den palestinska myndigheten.

Valet att införa en blockad står Israel för och oavsett vad Hamas gjort så ursäktar det inte Israels blockad. Det finns mycket information om hur hemsk den varit och vad många olika människorättsgrupper tycker om den. Den har bara varit kontraproduktiv och som så många liknande fall så drabbas civila värst. Peter Beinart har skrivit en hel detta om också.

Citat:
Låt mig också illustrerar hur palestinska ledarskapet påverkade den civila palestinska befolkningen. Bakgrunden till detta citat är att Haganah styrkor hade övertagit Haifa och inlett förhandlingar med Haifas representerar. Såhär såg det ut:

Senare sa en judisk deltagare av mötet:
Den judiska hållning var att ha kvar araberna i Haifa som vi ser I det här citatet:
Citaten är från boken "1948" - Benny Morris. Sidorna är 145-147.

Benny Morris förklarar att man utvandrade av flera skäl, och det största skälet av chocktillstånd, men andra skäl var att man inte ville leva under judiskt styre som minoritet samt att arabledarnas inställning att evakuera och lämna staden och kallandet av alla som stannade kvar som ”förrädare” förstärkte utflykten. Detta hade också, enligt Morris, påverkat andra städer i norr att evakuera.

Exemplet med Haifa är välkänt och visar något normalt, d.v.s. ena sidan var rädd att leva i ett område som styrdes av den andra under ett ett inbördeskrig. Det ändrar återigen inte på att man hindrade flyktingarna att återvända hem efteråt.

Faktum är att Israel fördrev människor efter kriget och styrde araberna under militärlagar till 1966 så arabernas oro var ännu mer befogad kan man se i efterhand.

Det här citatet är passande:

Citat:
As Nathan Chofshi wrote in the Jewish Newsletter: "We came and turned the native Arabs into tragic refugees. And still we have to slander and malign them, to besmirch their name. Instead of being deeply ashamed of what we did and trying to undo some of the evil we committed...we justify our terrible acts and even attempt to glorify them. "(New York, 9 February 1959, cited in Erskine Childers, 'The Other Exodus' in Spectator, London, 12 May 1961)

http://qumsiyeh.org/liesandtruths/

Citat:
När jag vill skilja Haganahs operationer från Lehi och Irgun är det för att visa en poäng, nämligen att Haganahs policy inte var att massakrera civila utan var alltid att försöka undvika civila dödsfall. Vad är din poäng när om du skulle skilja arabernas handlingar? Men om du nu skriver att araber protesterade genom att använda våld, vilka anledningar fanns det då för Haganah och andra judiska grupper att inte göra något? Det är ju givet att judiska styrkor svarar tillbaka.

Jag skrev att araberna började protestera och sedan tog man också till våld. Det hade även andra judiska grupper också börjat göra medan du infogade ett citat för att få det till att Haganah bara var defensiva fram tills april trots det stod tydligt att både Lehi och Irgun hade börjat gå mot attack. Läget förvärrades kraftigt från april när Haganah gick på offensiv och tills 15 maj hade flyktingkrisen blivit enorm.

Många massakrer inträffade i oktober-november 1948 under israeliska/judiska styrkor. Som Benny Morris säger:

Citat:
According to your findings, how many acts of Israeli massacre were perpetrated in 1948?

"Twenty-four. In some cases four or five people were executed, in others the numbers were 70, 80, 100. There was also a great deal of arbitrary killing. Two old men are spotted walking in a field - they are shot. A woman is found in an abandoned village - she is shot. There are cases such as the village of Dawayima [in the Hebron region], in which a column entered the village with all guns blazing and killed anything that moved.

"The worst cases were Saliha (70-80 killed), Deir Yassin (100-110), Lod (250), Dawayima (hundreds) and perhaps Abu Shusha (70). There is no unequivocal proof of a large-scale massacre at Tantura, but war crimes were perpetrated there. At Jaffa there was a massacre about which nothing had been known until now. The same at Arab al Muwassi, in the north. About half of the acts of massacre were part of Operation Hiram [in the north, in October 1948]: at Safsaf, Saliha, Jish, Eilaboun, Arab al Muwasi, Deir al Asad, Majdal Krum, Sasa. In Operation Hiram there was a unusually high concentration of executions of people against a wall or next to a well in an orderly fashion.

"That can't be chance. It's a pattern. Apparently, various officers who took part in the operation understood that the expulsion order they received permitted them to do these deeds in order to encourage the population to take to the roads. The fact is that no one was punished for these acts of murder. Ben-Gurion silenced the matter. He covered up for the officers who did the massacres."

http://www.haaretz.com/survival-of-the-fittest-1.61345

Citat:
Israel erövrade territorium som hade judiska invånare. Det finns starka belägg för att arabländerna motsatte sig all judisk suveränitet i Palestina.

Jag tycker inte ena sidans avfärdande av en delning legitimerar de brott som begicks för att ta så mycket område som möjligt och driva ut ena befolkningen. Det bodde bara runt 10 000 judar i det som skulle vara en arabisk stat så att säga de gjorde det för att det fanns judiska invånare köper jag inte.

Citat:
Det var ett inbördeskrig i Palestina, alltså icke-internationell väpnad konflikt. Ett inbördeskrig består av i det här fallet av två parter och båda är ansvariga för konsekvenserna efteråt. Palestinierna var inte passiva under inbördeskriget utan använde också våld, och det som du måste förstå att är våldsanvändning har konsekvenser eftersom våldet leder till våld från den andra sidan. I arabländerna rådde det inget inbördeskrig mellan judar och araber eller mellan arabländerna och Israel, och om ett krig med Israel rådde så var det inte ett existentiellt krig, såsom inbördeskriget i Palestina var. Det är så jag ser på saken och därför tycker jag inte man kan jämföra båda situationerna.

Jag tycker inte heller man kan jämföra situationerna utan drar upp det för att visa om arabländerna var mordiska så hade vi fått sett det på deras behandling av sin judiska befolkning.

Dessutom så tycker inte man kan ignorera att det som skedde i Palestina naturligtvis påverkade invånarna och regeringarna i arabvärlden då palestinierna tillhör samma folk och flera var dessutom grannländer. Samma sak mellan Yishuv och många judar runt om i världen.

Tyvärr men inte konstigt nog så svarade de på vad som hade hänt palestinierna för innan det så var det inga större problem även om sionismens framfart hade triggat en del attacker.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-21 kl. 01:08.
Citera
2015-04-21, 00:36
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det var inte det jag skrev. Jag skrev att Israel inte har någon som helst anledning att släppa in palestinier eftersom de är fientligt inställda till judar. Man behöver inte göra det mer komplicerat än så och det behövs inga "vetenskapliga bevis" för det heller oavsett vad ni säger. Det räcker med att titta på Hamas-TV.

Samma anledning jag skrev ovan och innan och gången innan dess. Jag kan skriva det tio gånger till om det underlättar. Palestinierna är fientligt inställda till Israel och dess befolkning. Det går inte att släppa in folk som spränger sig i småbitar när de befinner sig i närheten av andra. Jag har för mig att du eller någon annan på det här forumet såg 2006-kriget med Hizbollah som en seger mot Israel på grund av att "Israel förlorade viktiga vapensystem". Med den inställningen fattar jag att man tycker att tio araber är värd en israel men det förändrar ingenting.

Säg så istället för att gömma dig bakom lögner om att flyktingarna "inte kunde bevisa" att de var flyktingar som du dragit med ett tag nu. Jag tror inte det är möjligt att få dig sluta hata samtidigt som du gnäller om "arabernas hat" och "antisemitism" men nu har vi det klart och tydligt att Israels argument inte var att man inte visste vem som var flykting eftersom det är så att flyktingarna registreras. Perfekt, då drar du inte upp den här lögnen fortsättningsvis.

Jag har inte sagt något sådant. Jag kan säga dig att Libanonkriget trots Israels massiva bombningar var som bäst ett dödläge för Israels del.
Senast redigerad av TKD_1337 2015-04-21 kl. 01:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in