2015-04-21, 07:35
  #10525
Medlem
brutefishs avatar
sen vill jag slå ett slag för följande, när man pratar om smaker så är surt en defekt, i alla fall när det gäller öl och vin, smakerna är syrliga, aldrig sura.

det är lite olyckligt att spontanjäst öl i folkmun kallas för suröl.
Citera
2015-04-21, 07:53
  #10526
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
När jag provade Champagnen så reagerade jag inte särskilt på syran, men det blev alltså uppenbart när jag gick vidare på andra viner efteråt.
Skumpa som inkörsport till suröl, det kanske kan funka. Skall prova, har några surisar i förrådet som jag inte vill vaska efter en munfull.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
sen vill jag slå ett slag för följande, när man pratar om smaker så är surt en defekt, i alla fall när det gäller öl och vin, smakerna är syrliga, aldrig sura.

det är lite olyckligt att spontanjäst öl i folkmun kallas för suröl.
Det är enligt min gom helt korrekt att kalla suröl för defekta.
Citera
2015-04-21, 08:23
  #10527
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Skumpa som inkörsport till suröl, det kanske kan funka. Skall prova, har några surisar i förrådet som jag inte vill vaska efter en munfull.


Det är enligt min gom helt korrekt att kalla suröl för defekta.
ÄSCH!
Citera
2015-04-21, 10:58
  #10528
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
sen vill jag slå ett slag för följande, när man pratar om smaker så är surt en defekt, i alla fall när det gäller öl och vin, smakerna är syrliga, aldrig sura.

det är lite olyckligt att spontanjäst öl i folkmun kallas för suröl.

Jag håller med, men det hela rörs ju till om man blandar in kemi eftersom att "surt" är den korrekta benämningen på lösningar som har ett pH-värde under 7. Och här diskuterade vi ju även kemi.
Citera
2015-04-21, 11:36
  #10529
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag håller med, men det hela rörs ju till om man blandar in kemi eftersom att "surt" är den korrekta benämningen på lösningar som har ett pH-värde under 7. Och här diskuterade vi ju även kemi.
rent tekniskt och kemiskt är det korrekt.

men du som vinare vet ju också om att när man provar vin så kallar man det aldrig surt, utan karaktären anses vara syrlig, då man kallar ett defekt vin för surt.
Citera
2015-04-21, 12:04
  #10530
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
sen vill jag slå ett slag för följande, när man pratar om smaker så är surt en defekt, i alla fall när det gäller öl och vin, smakerna är syrliga, aldrig sura.

det är lite olyckligt att spontanjäst öl i folkmun kallas för suröl.
Har allt spontanjäst trillat in under suröl? I så fall så får jag nog ta tillbaka lite av vad jag sagt, det finns en del spontanjäst som är drickbart, det jag kallar suröl är t.ex. Oud Beersel gueuze.
Citera
2015-04-21, 12:08
  #10531
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Har allt spontanjäst trillat in under suröl? I så fall så får jag nog ta tillbaka lite av vad jag sagt, det finns en del spontanjäst som är drickbart, det jag kallar suröl är t.ex. Oud Beersel gueuze.
det vet jag inte. men jag upplever det som så att många säger suröl om spontant bara för att det blivit så.

så det är väl problemet, att det ryms alldeles för många öl just under "suröl", ungefär som att man skulle kalla alla överjästa öl för ale, visst ÄR det ale, men det skulle bli svårt att hålla isär ipa och apa t.ex.
Citera
2015-04-21, 14:59
  #10532
Medlem
Thuures avatar
Suröl som begrepp är ju lite knepigt och brett (höhö) men jag skulle generellt vilja säga att det är öl som jästs med antingen lactobacillus och/eller pediococcus (nej, brett gör inte öl sura). Personligen tycker jag termen är mest intressant att använda för att beskriva moderna, sura öl som saknar typdefinition (som Brekeriets surisar eller american wild ale) snarare än redan etablerade typer. Avser jag lambiek, berliner weisse eller oud bruin så använder jag de namnen. Att det skulle ligga någon värdering i ordet surt jämfört med ordet syrligt ser jag som hyfsat subjektivt dessutom. Surt avser helt enkelt att ölet har lägre koncentration vätejoner (lägre pH) jämfört med majoriteten av öltyper.
Citera
2015-04-21, 15:16
  #10533
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Suröl som begrepp är ju lite knepigt och brett (höhö) men jag skulle generellt vilja säga att det är öl som jästs med antingen lactobacillus och/eller pediococcus (nej, brett gör inte öl sura). Personligen tycker jag termen är mest intressant att använda för att beskriva moderna, sura öl som saknar typdefinition (som Brekeriets surisar eller american wild ale) snarare än redan etablerade typer. Avser jag lambiek, berliner weisse eller oud bruin så använder jag de namnen. Att det skulle ligga någon värdering i ordet surt jämfört med ordet syrligt ser jag som hyfsat subjektivt dessutom. Surt avser helt enkelt att ölet har lägre koncentration vätejoner (lägre pH) jämfört med majoriteten av öltyper.
jag tycker definitivt inte att ordet/orden är subjektivt.

inom professionell vinprovning så "får" man inte använda ordet surt om något som smakar surt/syrligt utan man benämner det ALLTID som syrligt samt surt för att definiera en defekt.
visst är det per definition i den kemiska världen surt, men det är bara dumt att skapa onödig förvirring och frångå "standard".

jag tycker därför att ölprovarfolk skall försöka hålla sig till samma termer, så förvirringen blir mindre.
så ni i tråden kan nu föregå med gott exempel.
Citera
2015-04-21, 15:25
  #10534
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag tycker definitivt inte att ordet/orden är subjektivt.

inom professionell vinprovning så "får" man inte använda ordet surt om något som smakar surt/syrligt utan man benämner det ALLTID som syrligt samt surt för att definiera en defekt.
visst är det per definition i den kemiska världen surt, men det är bara dumt att skapa onödig förvirring och frångå "standard".

jag tycker därför att ölprovarfolk skall försöka hålla sig till samma termer, så förvirringen blir mindre.
så ni i tråden kan nu föregå med gott exempel.

Samtidigt är det onödigt att gå samma väg som vinfolket och lägga värderingar i ord som inte finns. Är ett öl defekt syrligt kan man säga att det exempelvis luktar vinäger eller innehåller acetisk syra. Som examinerad öldomare hos SHBF kan jag säga att både sur och syrlig är accepterade värdeord hos oss för att beskriva smak av vinägersyra, laktisk syra, ättikssyra, malisk syra, citrisk cyra osv. I typdefinitionerna för klass 10 "syrliga öl" står istället vilken typ av syra som är accepterbar i respektive öltyp.
__________________
Senast redigerad av Thuure 2015-04-21 kl. 15:28.
Citera
2015-04-21, 18:27
  #10535
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Samtidigt är det onödigt att gå samma väg som vinfolket och lägga värderingar i ord som inte finns. Är ett öl defekt syrligt kan man säga att det exempelvis luktar vinäger eller innehåller acetisk syra. Som examinerad öldomare hos SHBF kan jag säga att både sur och syrlig är accepterade värdeord hos oss för att beskriva smak av vinägersyra, laktisk syra, ättikssyra, malisk syra, citrisk cyra osv. I typdefinitionerna för klass 10 "syrliga öl" står istället vilken typ av syra som är accepterbar i respektive öltyp.

"vinägersyra, laktisk syra, ättikssyra, malisk syra, citrisk cyra osv."
varför inte kalla smaken syrlig då, speciellt då klassen heter "syrlig".

samt att termen sur har en negativ klang som inte syrlig har.

jag känner på mig att detta blir en långkörare så jag slänger in handduken här och nu.
jag håller mig till att kalla smaken syrlig och definitivt kalla spontanjäst öl för just det och inte "suröl".
Citera
2015-04-22, 08:34
  #10536
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Har du tur kanske du kan hitta Sierra Nevada Porter. Den är grymt fin.
Lite lättare grejor är Plain Porter från Irland.
Slottskällan fortsätter brygga sin Svart. Jag brukar ofta köra med den till all slags mat. Man blir förvånad över hur mycket den funkar till. Dock har jag vid ett par tillfällen stött på flaskor som det inte stått rätt till med. Infekterade batcher förmodligen. Men det var länge sen. Testa dessa Porter!

tack! sierra portern finns på bolaget i stan så den kan nog bli ett köp idag kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in