2015-04-19, 17:06
  #10513
Medlem
LemmyKilmisters avatar
Kanske redan avhandlats men vad tror ni om det här påhittet?

http://www.thatsnerdalicious.com/beer/ben-jerrys-beer/

Kan bli riktigt äkligt eller hur gött som helst
Citera
2015-04-19, 19:50
  #10514
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemmyKilmister
Kanske redan avhandlats men vad tror ni om det här påhittet?

http://www.thatsnerdalicious.com/beer/ben-jerrys-beer/

Kan bli riktigt äkligt eller hur gött som helst
det är väl skoj, dock jag känna ibland att det bara blir för mycket trams, hur mycket ska man få ha i innan det slutar kallas öl? för det är knappat renhetsgebotet man kör med här.
Citera
2015-04-20, 13:16
  #10515
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag skulle definitivt inte avskriva humliga ölsorter helt eftersom långt ifrån alla humlesorter ger en grapefruktaktig ton. Sen kommer din smak garanterat utvecklas med tiden, och du kommer börja uppskatta smaker som du inte gjorde i början. Det är inte speciellt vanligt att man tycker om de extremare västkust-iporna från början, men väldigt många växer in i det.

Det är kul att du nämnde det, för det tog bara typ tre tillfällen över några veckor innan jag föll som en fura för svinbeska barr/citrus-aktiga ipor. Plötsligt gillade jag det bara.

Från aversion till att gilla: 5-6 öl. (inte vid samma tillfälle förstås.., då gillar man ju allt)
Citera
2015-04-20, 13:20
  #10516
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är kul att du nämnde det, för det tog bara typ tre tillfällen över några veckor innan jag föll som en fura för svinbeska barr/citrus-aktiga ipor. Plötsligt gillade jag det bara.

Från aversion till att gilla: 5-6 öl. (inte vid samma tillfälle förstås.., då gillar man ju allt)
yes. nästa stoppa är att nörda ner dig bland impsen och till slut surölen.
Citera
2015-04-20, 13:38
  #10517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
yes. nästa stoppa är att nörda ner dig bland impsen och till slut surölen.
Fast just suröl verkar ju många uppskatta utan att egentligen tycka om "öl", så det behöver ju inte vara något som växer fram genom att man lär sig att dricka andra stilar. Har man smak för vin eller cider så kan ju det vara en väg in till suröl också, till exempel. Men absolut, har man börjat dricka "bättre" öl så ska man ju definitivt vidga sina vyer och prova nya stilar, oavsett var man börjat
Citera
2015-04-20, 17:48
  #10518
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallasohra
Fast just suröl verkar ju många uppskatta utan att egentligen tycka om "öl", så det behöver ju inte vara något som växer fram genom att man lär sig att dricka andra stilar. Har man smak för vin eller cider så kan ju det vara en väg in till suröl också, till exempel. Men absolut, har man börjat dricka "bättre" öl så ska man ju definitivt vidga sina vyer och prova nya stilar, oavsett var man börjat

Däremot är suröl lite av en vattendelare, antingen så tycker man det smakar skunk (bokstavligt talat) eller så älskar man det. Jag vet vilken sida jag är på
Citera
2015-04-20, 19:09
  #10519
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Däremot är suröl lite av en vattendelare, antingen så tycker man det smakar skunk (bokstavligt talat) eller så älskar man det. Jag vet vilken sida jag är på
Jag är på skunksidan. Suröl vetefan om jag någonsin kommer att uppskatta. Fast jag sa detsamma om rököl för 20 år sedan.....
Citera
2015-04-20, 20:51
  #10520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mallasohra
Har man smak för vin eller cider så kan ju det vara en väg in till suröl också, till exempel.

Detta. Förstår inte 'the fuzz'. Suröl påminner om vin, (med lite harmlös jästighet som påminner om att det är en öl.) Surt är det verkligen inte. Valfritt bag-in-boxvin är ju surare. Tror att det är namnet som skrämmer den räddhågsne svensken.
Citera
2015-04-20, 21:28
  #10521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Däremot är suröl lite av en vattendelare, antingen så tycker man det smakar skunk (bokstavligt talat) eller så älskar man det. Jag vet vilken sida jag är på
Precis som du säger, älska eller hata. Nästan så iallafall. Själv är jag helsåld på surisar

Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Detta. Förstår inte 'the fuzz'. Suröl påminner om vin, (med lite harmlös jästighet som påminner om att det är en öl.) Surt är det verkligen inte. Valfritt bag-in-boxvin är ju surare. Tror att det är namnet som skrämmer den räddhågsne svensken.
Mnja, begreppet "suröl" är ju rätt brett och kan ju innefatta t ex. både lambiks med och utan frukt, röd-/brunöl, berliner weisse osv. Vinöst, javisst, men att skriva av all suröl som "vin med lite jästighet" känns ju rätt galet och får mig att tro att du knappast druckit tillräckligt för att göra det uttalandet.

Inte surt? En snabb googling (möjligen med aningen svag källkritik ) gav att de flesta sura öl ligger kring 4-4.5 pH. Allt är ju relativt, men nog är det väl rätt surt ändå?
Citera
2015-04-20, 22:45
  #10522
Medlem
Kuvalautas avatar
Vad finns det för öl på bolaget som använder kolsyrepatron?

Jag är väl ingen finsmakare men jag har provat Guinness och Kilkenny och tyckte att de båda var mysiga på grund av hur lena och krämiga kolsyrepatronerna gjorde dem. Jag jämförde även med en flaska Guinness utan kolsyrepatron och tyckte inte alls den var lika trevlig.
Citera
2015-04-20, 23:04
  #10523
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvalauta
Vad finns det för öl på bolaget som använder kolsyrepatron?

Jag är väl ingen finsmakare men jag har provat Guinness och Kilkenny och tyckte att de båda var mysiga på grund av hur lena och krämiga kolsyrepatronerna gjorde dem. Jag jämförde även med en flaska Guinness utan kolsyrepatron och tyckte inte alls den var lika trevlig.
Bara för att klargöra och inte sprida felaktigheter så är det inte kolsyra i dessa patroner utan kväve.
Googla på beer widget för mer info.
Boddingtons ale och någon halvtaskig brittisk lager jag glömt namnet på vet jag att det fanns med widget.
Citera
2015-04-21, 01:40
  #10524
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Detta. Förstår inte 'the fuzz'. Suröl påminner om vin, (med lite harmlös jästighet som påminner om att det är en öl.) Surt är det verkligen inte. Valfritt bag-in-boxvin är ju surare. Tror att det är namnet som skrämmer den räddhågsne svensken.

Citat:
Ursprungligen postat av mallasohra
Inte surt? En snabb googling (möjligen med aningen svag källkritik ) gav att de flesta sura öl ligger kring 4-4.5 pH. Allt är ju relativt, men nog är det väl rätt surt ändå?

Det är intressant det här. Ett pH på 4-4,5 är visserligen surt, men många viner ligger betydligt lägre än så. Enligt wikipedia ligger de flesta viner under 4, och för exv. Champagne är det normalt att ligga omkring 3 och ibland under 3, alltså betydligt surare än en suröl. Dock känner jag ofta en högre upplevd syra i suröl än i vin. Detta kan bero på att öl är sämre på att balansera sin syra, eller helt enkelt att syra känns mer familjärt i vin och därför inte sticker ut på samma sätt. Jag minns en vinprovning för nått år sen då jag inledde med en massa Champagner eftersom de var de intressantaste buteljeringarna, och jag ville prova dem medan smaklökarna fortfarande var på topp. När man sedan gick över på andra vita viner, inkl. ett gäng unga Chablis (en typ av vin som normalt sett är kruttorrt och med mycket hög syra), så upplevdes det som att allt jag provade saknade syra. När jag provade Champagnen så reagerade jag inte särskilt på syran, men det blev alltså uppenbart när jag gick vidare på andra viner efteråt.

Jag tror att upplevelsen av syra är väldigt subjektivt. När jag provar vissa suröl så känns det som att dricka vinäger, men om jag dricker en champagne som egentligen har mycket högre syra och knappast någon sötma så känns det inte lika mycket. Vad det beror på kräver mer efterforskning.
__________________
Senast redigerad av Feadog 2015-04-21 kl. 01:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in