2013-01-31, 22:43
Medlem
Hallå Ölkännare.
Jag skulle vilja ha tips på nå pale-ale's till överkomligt pris som finns på hyllorna på systemet, liknande Acme California pale ale, eller Lagunitas dogtown pale ale. Alltså amerikansk pale ale, som är såhär lite halvt fruktig(?) i smaken.
Är lite halvfärsk på sådan här öl, men tips uppskattas som sagt.

Mvh
Citera
2013-02-01, 11:32
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av william..
Hallå Ölkännare.
Jag skulle vilja ha tips på nå pale-ale's till överkomligt pris som finns på hyllorna på systemet, liknande Acme California pale ale, eller Lagunitas dogtown pale ale. Alltså amerikansk pale ale, som är såhär lite halvt fruktig(?) i smaken.

Mvh
Punk IPA är ju väldigt prisvärd. Inte amerikansk men ändå åt det stuket. Corne du diable är en riktigt fin IPA, men den är ganska dyr och ett frågetecken kring färskheten på den.
Citera
2013-02-01, 11:40
Medlem
moshomaniacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av william..
Hallå Ölkännare.

Mvh

Den första mars kommer Lagunitas dogtown och Dale's pale ale till ordinarie sortimentet, så då har du nått att gotta dig i. Till dess har du ju Sierra Nevadas pale ale och Oppigårds Amarillo att underhålla dig med.
Citera
2013-02-01, 12:05
Medlem
Quorthons avatar
Thornbridge Jaipur är också riktigt fin och väldigt fruktig och blommig. Den är förvisso också brittisk, men den är riktigt fin. Åtminstone är den det på fat. Kan ju hända det är några trötta gamla flaskor vi får till Sverige. Kommer i mars.
Senast redigerad av Quorthon 2013-02-01 kl. 12:09.
Citera
2013-02-01, 12:45
Medlem
LP-skivas avatar
Så blev man så där fattig igen. Årets första bolagsbesök grävde en rejäl grop i pengasäcken men oj vilka godsaker som släpptes idag. Sierras säsongare och Nebuchadnezzar ser till att man får sin humlefix medan Goose och Nynäs ordnar vintermys. Även lite andra varianter kom med hem men några finns kvar då armarna inte riktigt räckte till på det här varvet.
Citera
2013-02-01, 15:13
Medlem
brutefishs avatar
hade turen(?) att redan ha druckit de flesta i släppet. jag är mest nyfiken på jesus.
Citera
2013-02-01, 15:48
Medlem
Det här är nog första släppet på 1-2 år där jag känner att det nog finns andra personer i min närhet som dricker riktig öl. Brukar kunna komma insläntrade på SB klockan tre på eftermiddagen på alla släpp och ändå kunna plocka på mig av allting men icke denna gång. Helt slut på nästan varenda hylla. Lyckades plocka på mig ett par Goose, någon Wake Up Dead och så en Paradox. Blev även en flaska Gouden Carolus.
Citera
2013-02-01, 15:52
Medlem
zepofans avatar
I rent studiesyfte köpte jag en Norrlands Guld Ljus. Okej, den var väl inte riktigt lika kass som jag väntat mig, men jag undrar varför man köper en dylik öl? Nu gjorde jag inte någon direkt parallellprovning, men jag tyckte att man lika väl kunde dricka Lidls Nobelaner på 2,8% och ca 2,50 flaskan som att dricka Norrlands ljusa. Är syftet att bli full väljer man väl knappast öl som håller 4,7%, eller?
Citera
2013-02-02, 05:24
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
I rent studiesyfte köpte jag en Norrlands Guld Ljus. Okej, den var väl inte riktigt lika kass som jag väntat mig, men jag undrar varför man köper en dylik öl? Nu gjorde jag inte någon direkt parallellprovning, men jag tyckte att man lika väl kunde dricka Lidls Nobelaner på 2,8% och ca 2,50 flaskan som att dricka Norrlands ljusa. Är syftet att bli full väljer man väl knappast öl som håller 4,7%, eller?

Beror väl på. Du kan säkert hitta billigare Öl som håller 4,7% och dricka fler av dom och få samma effekt som av en dyrare starkare Öl. Att dricka Nobelaner på 2,8 kommer ta längre tid dock kommer det smaka mer piss.

Tycker att denna är relevant för tråden: http://9gag.com/gag/6473583
Citera
2013-02-02, 09:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Beror väl på. Du kan säkert hitta billigare Öl som håller 4,7% och dricka fler av dom och få samma effekt som av en dyrare starkare Öl. Att dricka Nobelaner på 2,8 kommer ta längre tid dock kommer det smaka mer piss.

Tycker att denna är relevant för tråden: http://9gag.com/gag/6473583
Det var just det med "effekten" jag menade. Jag tror inte att det är särskilt många som köper 12-15 stycken ljusa Norrlands för att supa till på, då finns det både billigare och mer alkoholstarka öl för samma pengar.
Rent smakmässigt tyckte jag att Nobelaner och Norrlands låg på ungefär samma planhalva, så om man är sugen på att dricka en till två öl i törstsläckande syfte så kan man ju likaväl köpa 2 Nobelaner för 5 kr som att köpa 2 Norrlands för fem ggr så mycket. All form av berusning lär ju i vilket fall som helst utebli menar jag.
Citera
2013-02-02, 13:20
Medlem
brutefishs avatar
jahapp...bourbon county. jag var väl ganska förberedd på vad den skulle smaka, men tydligen inte.
för min del så är det som att någon har gjort en öl och sedan toppat den med whiskey (bourbon, jag vet). inte angenäm öht, jag drack halva och vaskade resten.

visst kan jag förstå hantverket och folk som gillar sån här öl, men för mig funkar det inte. en viss ton av fat är ok, men detta vara ju bara in your face och smakade bara för mycket. tyvärr är ju trenden idag att man slänger allt man kan på fat och den hoppas jag tar slut snabbare än kvickt.
nåja, vissa fat funkar ju bra, t.ex. mikkellers nelson sauvignon (personlig favorit), men whiskeyfaten, nope.

nej. den var absolut inget för mig.

när jag ändå är här inne och är negativ, drack OP nezza på fat på SBF, var rätt nöjd med den. igår på flaska, i hemmets lugna vrå där man verkligen kunde koncentrera sig, den är bra, men att den är överhypad är inget snack om saken, för så bra är den inte.
Citera
2013-02-02, 14:33
Medlem
Quorthons avatar
Tycker också den är lite överskattad. För min del känns det som att man bränt väldigt mycket krut på bitterhumle, men inte så mycket på smak och arom. Dessutom skulle jag nog eventuellt vilja ha lite mer maltbas. Men hade druckit en bourbon county före så det blir ett återbesök ikväll eventuellt till "nezza". Man kan säga att den smakar ungefär som jag väntat mig av en svensk dubbel-IPA.

Själv är jag väldigt förtjust i whiskyfatslagrade öl men kan hålla med om att trenden där allt ska ned i whiskyfat är lite trist. Även om min favoritöl är lagrad på just bourbonfat föredrar jag dock skotsk whisky som inte har lika mycket vaniljtoner. Tyckte jag kände lite lakrits i bourbon countyn också vilket jag personligen tycker är trevligt.
Senast redigerad av Quorthon 2013-02-02 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in