Citat:
Ursprungligen postat av
Thuure
Samtidigt är det onödigt att gå samma väg som vinfolket och lägga värderingar i ord som inte finns. Är ett öl defekt syrligt kan man säga att det exempelvis luktar vinäger eller innehåller acetisk syra. Som examinerad öldomare hos SHBF kan jag säga att både sur och syrlig är accepterade värdeord hos oss för att beskriva smak av vinägersyra, laktisk syra, ättikssyra, malisk syra, citrisk cyra osv. I typdefinitionerna för klass 10 "syrliga öl" står istället vilken typ av syra som är accepterbar i respektive öltyp.
"vinägersyra, laktisk syra, ättikssyra, malisk syra, citrisk cyra osv."
varför inte kalla smaken syrlig då, speciellt då klassen heter "syrlig".
samt att termen sur har en negativ klang som inte syrlig har.
jag känner på mig att detta blir en långkörare så jag slänger in handduken här och nu.
jag håller mig till att kalla smaken syrlig och definitivt kalla spontanjäst öl för just det och inte "suröl".