Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Ponera att jag har en 50% tjänst istället för en 100% tjänst. Alltså att jag jobbar 20 timmar i veckan istället för heltid 40 timmar per vecka. 4 timmar varje dag Måndag - fredag. Det jag undrar är hur det skulle påverka min a-kassa om jag blir arbetslös om jag uppfyller rätten till a-kassa?
Säg att jag har 25K brutto på 100% tjänst. Lönen Skulle ju bli 12,5K brutto om jag går ner i tid och jobbar 50%.
Vad blir a-kassan i slutändan? Blir det 80% på 12,5K? Eller blir det 80% av 25K trots att jag går ner och jobbar deltid bara 50%?
Har sparade pengar och funderar på att gå ner i tid något år och ägna mig mer åt fritidsintressen. Men om jag skulle bli arbetslös skulle jag behöva veta vad ersättningen blir så jag inte står där med 12,5K och 80% av det i ersättning.
Någon kunnig inom detta?
A-kasseersättningen beräknas på din genomsnittliga lön för de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös. Dock max 680 kr per dag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenkirk
Jag har nu ca 200 dagar kvar och undrar vad som händer sen när dagarna tar slut?
Är snart 30 och har full akassa (if metall)
Jobb är det väldigt dåligt om och kan egentligen inte jobba med det jag är utbildad till på grund av sjukdom.
När dina A-kassedagar är slut så blir du inskriven i Jobb och utvecklingsgarantin(Eller vad det heter nu förtiden) och kommer då att få ersättning från försäkringskassan istället för din A-kassa. Det är dock viktigt att fortsätta vara med i A-kassan då aktivitetsstödet från FK är helt baserad på dina A-kassa.
Om du, på ett eller annat sätt, går ur A-kassan så kommer du att åka ner på grundbeloppet tills du hamnar i det som tidigare hette fas 3, då du blir helt utan ersättning.