2015-04-16, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Tack!

Det låter ju helt galet att jag som vill försöka att vara till en så liten belastning på skattebetalarna som möjligt ska straffas för det. För mig är det självklart att iallafall försöka klara sig så länge man kan på sina egna tillgångar innan man t.ex söker akassa, bidrag eller dylikt. Att dessutom få gå och bli förnedrad på arbetsförmedlingen för det inte bättre.

Du kan vara lugn. Det är först när du hamnar i Jobb och utvecklingsgarantin som AF börjar "trackassera" dig. Innan dess så lär du knappt höra av dom.

Vad gäller A-kassan så börjar inte pengarna automatiskt att rulla in bara för att du blivit beviljad ersättning. För att få pengarna utbetalda så måste du fylla i och skicka in ett formulär varje månad. Så du kan i godan ro fortsätta att leva av dina egna pengar med tryggheten av att du har A-kassan som backup ifall det börjar skita sig.
Citera
2015-04-16, 13:26
Medlem
KnullMarodorens avatar
Hej är det någon som vet ifall karensdagarna dras av ifrån Ersättningsperioden?

Normalt har man 80% 200 dagar, men dras det bort 45 dagar i fall man sagt upp sig från dessa 200 dagar? eller får man 200 dagar med 80% efter karensperioden är slut?
Citera
2015-04-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullMarodoren
Hej är det någon som vet ifall karensdagarna dras av ifrån Ersättningsperioden?

Normalt har man 80% 200 dagar, men dras det bort 45 dagar i fall man sagt upp sig från dessa 200 dagar? eller får man 200 dagar med 80% efter karensperioden är slut?

Nej. När du säger upp dig själv så åker du på 45 avstägningsdagar (Om du inte hade en giltig orsak till att säga upp dig) följt av de obligatoriska sju karensdagarna. Först därefter påbörjas din stämpelperiod.

Och det bör kanske påpekas att även om man är avstägnd från A-kassan i drygt 10 veckor så måste man vara inskriven hos AF för att avstägningsdagarna ska räknas av.
Citera
2015-04-17, 01:12
Medlem
KnullMarodorens avatar
Tack för bra och snabbt svar Mirandir!

En till fråga: vad händer om man arbetat 11 månader och varit med i a-kassan 10-11 månader när man slutar?
Citera
2015-04-21, 11:47
Medlem
Klopeks avatar
Ponera att jag har en 50% tjänst istället för en 100% tjänst. Alltså att jag jobbar 20 timmar i veckan istället för heltid 40 timmar per vecka. 4 timmar varje dag Måndag - fredag. Det jag undrar är hur det skulle påverka min a-kassa om jag blir arbetslös om jag uppfyller rätten till a-kassa?

Säg att jag har 25K brutto på 100% tjänst. Lönen Skulle ju bli 12,5K brutto om jag går ner i tid och jobbar 50%.

Vad blir a-kassan i slutändan? Blir det 80% på 12,5K? Eller blir det 80% av 25K trots att jag går ner och jobbar deltid bara 50%?

Har sparade pengar och funderar på att gå ner i tid något år och ägna mig mer åt fritidsintressen. Men om jag skulle bli arbetslös skulle jag behöva veta vad ersättningen blir så jag inte står där med 12,5K och 80% av det i ersättning.

Någon kunnig inom detta?
Citera
2015-04-21, 11:50
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullMarodoren
Tack för bra och snabbt svar Mirandir!

En till fråga: vad händer om man arbetat 11 månader och varit med i a-kassan 10-11 månader när man slutar?

Då får du grundersättningen 320kr/dag. Uppfyller inte att få 80% av lönen, som är max 680kr brutto om dagen. Har du inkomstförsäkring kan du försäkra dig upp till högre löner. En extra försäkring.

Måste vara medlem i a-kassan i minst 12 månader + jobbat i minst 6 månader för att få 80% av din lön. 10-11 månader jobb räcker inte eftersom du inte hunnit vara medlem i a-kassan i minst 12 månader även om du jobbat över 6 månader. Röriga regler men så är de skapta.
Citera
2015-04-21, 18:09
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Det ska med tiden ersättas med såkallade extratjänster i välfärden som det har skrivits en del om. Men det tar tid, bara några tusen platser hinner ordnas nu under 2015, 2016 ....
Jag litar inte ett dugg på Sossarna årgång 2015. Det känns mer och mer att när man granskar de olika satsningarna så är det mesta mycket sämre än det verkar.

Inte heller har man gjort ett skvatt kring de värdelösa deltids-reglerna som Moderaterna införde 2007 som begränsar antalet deltidsdagar till 75 och som i praktiken gör att man kan gå back på att jobba! Detta är ju något som berör tiotusentals deltidsarbetslösa och borde varit en valfråga.
Det verkar bara bli sämre och sämre. Varför kan inte socialdemokraterna helt enkelt för en socialdemokratisk politik? Det är alltid nån sorts urvattnad Alliansen light. Man vill inte lita på att de arbetslösa verkligen vill jobba, utan de ska leva i konstant oro och under dåliga villkor.

Förr ordnade man trygga ALU- eller beredskapsjobb för att hjälpa de arbetslösa, nu betraktas de med misstänksamhet även av politiker som borde stå på deras sida.
Citera
2015-04-22, 15:40
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
Nej. När du säger upp dig själv så åker du på 45 avstägningsdagar (Om du inte hade en giltig orsak till att säga upp dig) följt av de obligatoriska sju karensdagarna. Först därefter påbörjas din stämpelperiod.

Och det bör kanske påpekas att även om man är avstägnd från A-kassan i drygt 10 veckor så måste man vara inskriven hos AF för att avstägningsdagarna ska räknas av.

Alltså är det ca 2 månaders karens om jag fattat det rätt? Är ca 20-23 vardagar per månad och det räkans väl i vardagar och helger räknas ej med.

Då skjuts ju även jobb och utvecklingsgarantin upp med 2 månader tills man hamnar där eftersom stämplingen genom a-kassan skjuts upp med 2 månader? Om det nu hinner gå så långt och man inte får ett nytt jobb. Bara så jag har mitt på det klara där.

Är det ingen som har något svar på min fråga ang 50% tjänst och a-kassa hur mycket det blir i ersättning?
Citera
2015-04-22, 21:49
Medlem
Kaptenkirks avatar
Jag har nu ca 200 dagar kvar och undrar vad som händer sen när dagarna tar slut?
Är snart 30 och har full akassa (if metall)
Jobb är det väldigt dåligt om och kan egentligen inte jobba med det jag är utbildad till på grund av sjukdom.
Citera
2015-04-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Ponera att jag har en 50% tjänst istället för en 100% tjänst. Alltså att jag jobbar 20 timmar i veckan istället för heltid 40 timmar per vecka. 4 timmar varje dag Måndag - fredag. Det jag undrar är hur det skulle påverka min a-kassa om jag blir arbetslös om jag uppfyller rätten till a-kassa?

Säg att jag har 25K brutto på 100% tjänst. Lönen Skulle ju bli 12,5K brutto om jag går ner i tid och jobbar 50%.

Vad blir a-kassan i slutändan? Blir det 80% på 12,5K? Eller blir det 80% av 25K trots att jag går ner och jobbar deltid bara 50%?

Har sparade pengar och funderar på att gå ner i tid något år och ägna mig mer åt fritidsintressen. Men om jag skulle bli arbetslös skulle jag behöva veta vad ersättningen blir så jag inte står där med 12,5K och 80% av det i ersättning.

Någon kunnig inom detta?

A-kasseersättningen beräknas på din genomsnittliga lön för de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös. Dock max 680 kr per dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenkirk
Jag har nu ca 200 dagar kvar och undrar vad som händer sen när dagarna tar slut?
Är snart 30 och har full akassa (if metall)
Jobb är det väldigt dåligt om och kan egentligen inte jobba med det jag är utbildad till på grund av sjukdom.

När dina A-kassedagar är slut så blir du inskriven i Jobb och utvecklingsgarantin(Eller vad det heter nu förtiden) och kommer då att få ersättning från försäkringskassan istället för din A-kassa. Det är dock viktigt att fortsätta vara med i A-kassan då aktivitetsstödet från FK är helt baserad på dina A-kassa.

Om du, på ett eller annat sätt, går ur A-kassan så kommer du att åka ner på grundbeloppet tills du hamnar i det som tidigare hette fas 3, då du blir helt utan ersättning.
Senast redigerad av mirandir 2015-04-23 kl. 00:10.
Citera
2015-04-23, 07:46
Medlem
Kaptenkirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
A-kasseersättningen beräknas på din genomsnittliga lön för de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös. Dock max 680 kr per dag.

När dina A-kassedagar är slut så blir du inskriven i Jobb och utvecklingsgarantin(Eller vad det heter nu förtiden) och kommer då att få ersättning från försäkringskassan istället för din A-kassa. Det är dock viktigt att fortsätta vara med i A-kassan då aktivitetsstödet från FK är helt baserad på dina A-kassa.

Om du, på ett eller annat sätt, går ur A-kassan så kommer du att åka ner på grundbeloppet tills du hamnar i det som tidigare hette fas 3, då du blir helt utan ersättning.

Och vad kan denna ersättning ligga på?
Citera
2015-04-23, 08:00
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenkirk
Och vad kan denna ersättning ligga på?
Ersättningen från Försäkringskassan under Jobb- och Utvecklingsgarantin är densamma som när du har a-kassa, 680:-/dag. Skillnaden är att den betalas ut månadsvis istället för varannan vecka, och att den varierar med antalet arbetsdagar i en månad.
Så medan beloppet från a-kassan alltid är exakt detsamma, 10240, kommer ersättningen från FK att variera mellan ungefär 10300 till 11500 per månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in