2015-04-16, 20:31
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOmnipotent
Hej!
Räknar på lite sannolikhet, och har lite räkningar som inte går ihop.

Jag har en probability mass function p_k=(1-x^2)x^(2k) för k∈{0,1,2...} och ska ange för vilka x detta är en sannolikhetsfördelning, dvs för vilka x gäller
∑_k=0^∞ ((1-x^2)x^(2k)) = 1

Detta kan uppenbarligen inte gälla för några x^2>1 eftersom VL blir negativt då. Men jag räknade först så här:

∑_k=0^∞ ((1-x^2)x^(2k)) = 1

∑_k=0^∞ (x^(2k)) = 1/(1-x^2)

1 + x^2 + x^4... = 1/(1-x^2)

(1-x^2)(1 + x^2 + x^4...) = 1

(1 + x^2 + x^4...) - (x^2 + x^4 + x^6...) = 1

1 = 1
dvs detta verkar gälla för alla x. Jag hittar verkligen inte var jag antagit att x^2<1. Har jag gjort något konstigt med den oändliga summan månntro?

När du dividerar 1 i högerledet med 1-x^2 så antar du att x^2 ≠ 1 eftersom du annars dividerar med noll. Vidare, eftersom ∑_k=0^∞ (x^(2k)) är positivt för alla x (du har ju bara jämna potenser av x) så kan inte heller x^2 > 1 gälla.

Du kan alternativt se detta genom att aldrig dividera med (1-x^2) utan bara bryta ut det ur summan så att du har ∑_k=0^∞ (x^(2k)) kvar. Eftersom kvoten mellan två påföljande termer är x^2 och summan bara kan konvergera om kvoten mellan två påföljande termer är < 1 (och då blir summan enligt den vanliga formeln 1/[1-x^2]) så behöver du alltså göra antagandet att x^2 < 1.
Citera
2015-04-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherLifeStory
Men om jag gör enligt den uträkningen, så får jag svaret 64/19492200, vilket är fel enligt frågeställaren.

Edit: Dvs 4/52*4/51*4/50 osv.
Min kommerntar rörde endast huruvida omblandning mellan dragningarna påverkar sannolikheten eller ej.
Hur som helst, du har inte räknat ut det som efterfrågas. Du har antagit att första kortet är 10, nästa knekt etc. Vad händer om du drar korten i en annan ordning och hur skall du täcka in de fallen? Fundera lite på det själv så tror jag att du kan lösa det. Om du kör fast helt så fråga igen och visa vad du gjort hittills och hur du har tänkt så kan vi nog lotsa dig vidare.
Citera
2015-04-16, 23:10
Medlem
Tellenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag skulle säga att punkterna med ±2 i ser man förmodligen enklast ur formen 2x+yz = 2y+xz = 2z+xy. Där kan man ju av symmetriskäl se att om man antingen har alla tre som -2 eller exakt en av x, y, z som -2 och de andra som 2 så kommer alla tre leden att bli noll.

Om ekvationerna istället hade varit t.ex. 3x+yz = 3y+xz = 3z+xy så hade man istället fått motsvarande punkter med ±3, och motsvarande för andra konstanter.

Hur man ser att det inte finns fler rötter än dessa är dock en annan fråga som jag inte omedelbart kan hitta något svar på.
OK. Tack för ditt svar. Får nog helt enkelt ta och sätta mig ner och gå igenom liknande problem.
Citera
2015-04-17, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Min kommerntar rörde endast huruvida omblandning mellan dragningarna påverkar sannolikheten eller ej.
Hur som helst, du har inte räknat ut det som efterfrågas. Du har antagit att första kortet är 10, nästa knekt etc. Vad händer om du drar korten i en annan ordning och hur skall du täcka in de fallen? Fundera lite på det själv så tror jag att du kan lösa det. Om du kör fast helt så fråga igen och visa vad du gjort hittills och hur du har tänkt så kan vi nog lotsa dig vidare.

Hmm. Jag får det ändå till att, oavsett i vilken ordning korten dras, så är sannolikhetsfallen samma som jag kommit fram till tidigare. Varför skulle det inte vara så?

Det jag tänker är att ordningen på korten inte spelar någon roll, för sannolikheten är fortfarande 4/antal kort kvar. Inte?
Citera
2015-04-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aask
Här är en ny: Bestäm sannolikheten för att få ess, kung, dam, knekt och tia på given i poker. De behöver inte ha samma färg.

Svaret ska vara: 64/2598960

Jag tror inte att svaret stämmer, nämnaren är rätt, för det är total antalet som finns om du tar 5 kort ur en kortlek (52choose5). Men 64 stämmer inte, om du på samma sätt räknar hur många kombinationer som kan ge det du önskar, A-10 så är det helt enkelt 4^5, eftersom att det finns 4 av alla valörer. Svaret borde alltså vara 1045/2598960
Citera
2015-04-17, 13:31
Medlem
Citat:
Hmm. Jag får det ändå till att, oavsett i vilken ordning korten dras, så är sannolikhetsfallen samma som jag kommit fram till tidigare. Varför skulle det inte vara så?

Det jag tänker är att ordningen på korten inte spelar någon roll, för sannolikheten är fortfarande 4/antal kort kvar. Inte?
Därför att du då bara räknar ut sannolikheten för ett specifikt fall. För att få den totala sannolikheten måste du addera samtliga sådana möjliga fall.

10,Kn,D,K,E är 64 möjliga fall
Kn,10,D,K,E är 64 fall till som inte är desamma som ovan. P
På samma sätt behöver du alla sätt att ordna 5 kort på. De är visserligen identiska sett till effekt så de är samma kombination, men de är olika permutationer. Hur många permutationer av 5 olika kort finns det?
Senast redigerad av Linara 2015-04-17 kl. 13:35.
Citera
2015-04-17, 13:51
Medlem
Citat:
Därför att du då bara räknar ut sannolikheten för ett specifikt fall. För att få den totala sannolikheten måste du addera samtliga sådana möjliga fall.

10,Kn,D,K,E är 64 möjliga fall
Kn,10,D,K,E är 64 fall till som inte är desamma som ovan.
På samma sätt behöver du alla sätt att ordna 5 kort på. De är visserligen identiska sett till effekt så de är samma kombination, men de är olika permutationer. Hur många permutationer av 5 olika kort finns det?

Hmm, det börjar klarna. De fem korten kan ordnas på 5 olika sätt sinsemellan, menar du, och jag räknar bara ut sannolikheten för en viss följd.

Således drar jag slutsatsen att det finns 5! utfall när jag får given, bör jag dividera denna summa med ursprungsresultatet för att få rätt?
Citera
2015-04-17, 15:37
Medlem
Denna behöver jag hjälp med:
http://i59.tinypic.com/f4h1kl.jpg

detta har jag gjort hittills:
http://i59.tinypic.com/2vdjn1i.jpg
Citera
2015-04-17, 15:54
Medlem
Citat:
Hmm, det börjar klarna. De fem korten kan ordnas på 5 olika sätt sinsemellan, menar du, och jag räknar bara ut sannolikheten för en viss följd.

Således drar jag slutsatsen att det finns 5! utfall när jag får given, bör jag dividera denna summa med ursprungsresultatet för att få rätt?
Nu är du på rätt spår, men dividera? Tänk på vad det är du försöker räkna ut. Sannolikheten för en händelse kan definieras som gynssamma utfall/möjliga utfall. Det vi kommit fram till är att du måste ha avsevärt fler gynnsamma utfall än du först antog, men de möjliga utfallen ändras inte, de kommer fortfarande att vara 52*51*50*49*54 eftersom det är antalet sätt du kan dra 5 olika kort på från en kortlek.
Citera
2015-04-17, 15:55
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Jag förstår inte den! vad gör jag sen, vänligen visa mig hur man gör.

Eulers formel tycker jag är jätte komplicerad.

Eulers formel säger att det finns två olika sätt att skriva cos(v) och sin(v). Dessa sätt är:

cos(v) = (e^(i*v)+e^(-i*v))/2

sin(v) = (e^(i*v)-e^(-i*v))/(2i)

I ditt fall är v=45 grader = pi/4 radianer vilket ger att z = √3 (cos(45⁰)+i*sin(45⁰)) = √3 *(cos(pi/4)+i*sin(pi/4)) = √3*((e^(i*pi/4)+e^(-i*pi/4))/2+i*(e^(i*v)-e^(-i*v))/(2i)) = √3*e^(i*pi/4)

z⁴ = (√3*e^(i*pi/4))⁴ = (√3)⁴*e^(i*4*pi/4) = 9e^(i*pi) = -9
Citera
2015-04-17, 17:34
Medlem
Citat:
Nu är du på rätt spår, men dividera? Tänk på vad det är du försöker räkna ut. Sannolikheten för en händelse kan definieras som gynssamma utfall/möjliga utfall. Det vi kommit fram till är att du måste ha avsevärt fler gynnsamma utfall än du först antog, men de möjliga utfallen ändras inte, de kommer fortfarande att vara 52*51*50*49*54 eftersom det är antalet sätt du kan dra 5 olika kort på från en kortlek.

Det där stämmer inte, antalet sätt att dra 5 kort ur en kortlek med 52 kort är 52*51*50*49*48/(1*2*3*4*5) (binomal coeficcients: 52choose5)

Tänk ett enklare fall, om du har fyra siffror (1,2,3,4) hur många sätt kan du välja två siffor utan återplacering? (12,13,14,23,24,34) 6 sätt. 4choose2 = 6, hade man räknat som du gjort med korten hade det blivit 4*3*2*1 vilket är 24.

Det du har beräknat är ordnad sortering alltså om ordningen på korten skulle ha betydelse. Kan jämföras med hur många sätt kan man ställa 10 böcker i en bokhylla, det blir 10! (factorial).
Senast redigerad av Virginmar 2015-04-17 kl. 17:44.
Citera
2015-04-17, 19:42
Medlem
Jag ska avgöra om f har lokalt maximum eller minimum i a, då f(x) är a) f(x) = ln(1+x+x^2/2) - sin x och a = 0.

Då vet jag att man maclaurinutvecklar och då fick jag x^4/8 + O(x^5). Sen sätter jag in punkten x=0(det a man har) i ursprungliga(vet inte exakt varför men man gör det). Och det blev 0 i detta fall. Men vad gör man sen för att ta reda på om det är max eller min
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in