2015-04-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
nej det var bara under en ganska kort tid typ ett par månader för cirka 2 år sedan. kommer jag få lämna prover enbart, eller får jag inget lämp alls och åker ut från utbildningen? Hade ju vart lagom kul för någon gammal skit grej nu när man kämpat sig en bit in på utbildningen.

Det finns företag där kunden kräver utdrag från polisregistret. Jag var tvungen att beställa ett oöppnat sådant till en arbetsgivare, körde medicin.

Även en annan arbetsgivare ville ha ett sådant, men då var det buss. Sen vet jag inte hur och var gränsen går. Det är många som gjort sina pojkstreck och bör såklart förlåtas för det om sattygen upphört för länge sedan.
Citera
2015-04-15, 14:40
Medlem
Citat:
Vem fan bryr sig om lite knark? Många skötsamma medborgare har knarkat i sin ungdom. Inte fan sitter man i hytten påverkad med avsikt att köra ihjäl en stackare på E4an. De trevligaste människorna jag träffat är de människor som är ex. narkomaner/kåkfarare, i vuxen ålder när de lagt sitt liv bakom sig är dessa så satans ödmjuka, pålitliga och trevliga. Skärp du dig, den här killen kommer inte vara ett jävla rötägg i trafiken, vart annan jävla ungdom röker knark idag.
Jag bryr mig inte ett dugg om någon har använt knark eller ej. Fast ska man köra lastbil senare på dagen så är man nog lika dum i huvudet som när man skulle köra full. Man bär ett viss ansvar i detta yrke!

Inte finns det någon som druckit alkohol/tagit droger som tagit för sig att senare köra ihjäl någon. Men vad händer om man då kör ihjäl ett barn? Föräldrarna får då leva med faktumet att någon som inte kunde låta bli att dricka/knarka kört ihjäl deras barn.

Du påstår att dem trevligaste människor du har träffat är de som är ex. narkomaner/kåkfarare. Alltså dem som har slutat med detta. Klart att dem kan var trevligt men nu snackar jag missbrukare som knarkar i dagsläget. Inte vill jag ha en kollega som är missbrukare.

Många skötsamma medborgare har knarkat i sin ungdom? Yeah right, tror inte det. Kanske du har men långt ifrån alla!

Kortfattat: Vill man köra lastbil skall man avstå från både droger och alkohol när man skall köra senare. Kan man inte det så är man en fara för både sig själv och övriga trafikanter och ska då inte ge sig in i detta yrke! Alla yrkeschaufför borde var enig om denna synpunkt.

Så skärp dig själv och sätt säkerheten i fokus istället!
Citera
2015-04-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
nej det var bara under en ganska kort tid typ ett par månader för cirka 2 år sedan. kommer jag få lämna prover enbart, eller får jag inget lämp alls och åker ut från utbildningen? Hade ju vart lagom kul för någon gammal skit grej nu när man kämpat sig en bit in på utbildningen.
Ärligt talat så har jag ingen aning. Fast det var ju trots allt 2 år sedan säger du. Vi hade en kille i klassen som blev av med körkortstillståndet då han hade misskött sig i trafiken och använt en del våld så han kunde inte fortsätta utbildningen (gymnasiet).

Det bästa är ju att ringa transportstyrelsen och höra vad dem säger. Men sålänge du inte använder droger längre och inte har för avsikt att göra det i framtiden heller så anser jag att du borde kunna fortsätta.
Citera
2015-04-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Jag bryr mig inte ett dugg om någon har använt knark eller ej. Fast ska man köra lastbil senare på dagen så är man nog lika dum i huvudet som när man skulle köra full. Man bär ett viss ansvar i detta yrke!

Inte finns det någon som druckit alkohol/tagit droger som tagit för sig att senare köra ihjäl någon. Men vad händer om man då kör ihjäl ett barn? Föräldrarna får då leva med faktumet att någon som inte kunde låta bli att dricka/knarka kört ihjäl deras barn.

Du påstår att dem trevligaste människor du har träffat är de som är ex. narkomaner/kåkfarare. Alltså dem som har slutat med detta. Klart att dem kan var trevligt men nu snackar jag missbrukare som knarkar i dagsläget. Inte vill jag ha en kollega som är missbrukare.

Många skötsamma medborgare har knarkat i sin ungdom? Yeah right, tror inte det. Kanske du har men långt ifrån alla!

Kortfattat: Vill man köra lastbil skall man avstå från både droger och alkohol när man skall köra senare. Kan man inte det så är man en fara för både sig själv och övriga trafikanter och ska då inte ge sig in i detta yrke! Alla yrkeschaufför borde var enig om denna synpunkt.

Så skärp dig själv och sätt säkerheten i fokus istället!

Vi är eniga om en enda punkt och det var lite det jag försökte skriva i mitt inlägg; att man inte skall köra påverkad oavsett substans och de flesta som knarkar är inte missbrukare utan personer som kör lite på helgen, ungefär som att du slår en pilsner. Capiche?
Citera
2015-04-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Vi är eniga om en enda punkt och det var lite det jag försökte skriva i mitt inlägg; att man inte skall köra påverkad oavsett substans och de flesta som knarkar är inte missbrukare utan personer som kör lite på helgen, ungefär som att du slår en pilsner. Capiche?
Det framgick då väldigt otydligt i ditt förre argument. Sedan vad mycket man knarkar och vad som definieras som ''missbrukare'' får varje individ svara på själv.

Jag anser dock att, knarkar man så sitter det ju kvar i blodet (beroende på substans) och då skall man helst avstå helt för att minska riskerna för olyckor. Man bör alltså styra upp och planera sin konsumtion. Ungefär som att jag skulle börja dricka kvällen innan jag ska till jobbet och köra. Alkoholen sitter ju då fortfarande kvar i blodet.

Men jag håller mig till min ståndpunkt: Knark/alkohol + trafik = inte bra. Sedan huruvida man vill kombinera sitt knarkberoende med sitt jobb som yrkeschaufför är upp till var och en. Personligen anser jag att det inte är någon bra kombo även om substansen inte sitter kvar i blodet.

Och jag har svårt att tro att en åkeriägare tycker det är okej att en av hans chaufförer ''knarkar lite'' på helgerna.

Capiche?

PS: Jag dricker inte öht.
Citera
2015-04-19, 09:12
Medlem
Sett lite på ice road truckers har funderat på en sak. Har de inga lufttorkar där för de snackar ju hela tiden om att bromsarna kan frysa, så man ser dem ju hälla sprit i bromsslangarna.
Citera
2015-04-24, 14:16
Medlem
Någon här som vet om det syns vid poliskontroll att någon kört ett par kilometer utan förarkort? Kan de se vilken förare som kört före och efter?
Citera
2015-04-25, 11:50
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeyfrillan
Sett lite på ice road truckers har funderat på en sak. Har de inga lufttorkar där för de snackar ju hela tiden om att bromsarna kan frysa, så man ser dem ju hälla sprit i bromsslangarna.

I extrem kyla ska det inte mycket fukt till för att skapa problem, och amerikanska bilar är skit, även med lufttorkare.

Sprit i slangarna är iofs förnuftigt, men det måste göras före vintern; när systemet frusit hjälper det praktiskt talat aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Någon här som vet om det syns vid poliskontroll att någon kört ett par kilometer utan förarkort? Kan de se vilken förare som kört före och efter?

Ja på båda.
Citera
2015-04-25, 23:03
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Gick ykb delkurs idag, kan var det segaste jag varit med om.
Citera
2015-04-25, 23:04
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Fast det fick mig att uppskatta mitt yrke lite mer, komme rinte ihåg senaste gången jag räknade ner tiden på ett arbetspass på samma sätt som man räknade tiden till kursen var klar
Citera
2015-04-27, 04:51
Medlem
Dweezil78s avatar
Då skiter jag i bussen nu ett tag, blir Posten Oslo över sommaren istället. Blir väl att leva lite som en polack för att få ihop lite cash, men det överlever man.

Blev bemanningsföretag och vi skall vara 15 pers som börjar samtidigt, och sen 15 pers till som kommer 2 veckor senare.
Citera
2015-04-27, 04:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Gick ykb delkurs idag, kan var det segaste jag varit med om.

Vad handlar kursen om? Jag har YKB men kommer inte ihåg mycket för det var länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in