2015-04-09, 23:03
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Såg att min senaste fortbildning på YKB förnyade både lastbil och buss i fem år. Har gått och svurit över att jag behöver gå en fortbildning på vardera behörighet, men icke
Jag tog mitt för exakt ett år sedan o nu ringde dem från kontoret o sa att det var dags för fortbildning
Citera
2015-04-10, 16:55
Medlem
Neatlesss avatar
Fick frågan: Vilka är dom 5 grundkraven för att man ska få koppla ihop bil och släp? - på säkerhetskontrollen/funktionsbeskrivningen under uppkörningen (CE) igår... Kan ni erfarna chaufförer dom kraven i ryggraden? Jag kunde bara nämna 3 iaf och kuggade således. Frågan kändes väldigt svår och det säger alla chaufförer jag pratat med.

Så jävla surt. Men jag klarade körningen galant så den är avklarad, nu är det omprov bara på säkerhetskontrollen om två veckor.
Citera
2015-04-10, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Fick frågan: Vilka är dom 5 grundkraven för att man ska få koppla ihop bil och släp? - på säkerhetskontrollen/funktionsbeskrivningen under uppkörningen (CE) igår... Kan ni erfarna chaufförer dom kraven i ryggraden? Jag kunde bara nämna 3 iaf och kuggade således. Frågan kändes väldigt svår och det säger alla chaufförer jag pratat med.

Så jävla surt. Men jag klarade körningen galant så den är avklarad, nu är det omprov bara på säkerhetskontrollen om två veckor.

Om dragbilen har ABS ska släpet ha lastkännande ventil. Sedan har du n-värde och allt vad det är.. Kommer själv inte ihåg. Jag har en kärra och ett släp till min dragbil så det där har chefen redan räknat ut.

Har för mig att det ska finnas någon av skribenterna i den här tråden som är förarprövare på Trafikverket, men minns inte vad hen heter (han har bekänd detta i tråden).
Citera
2015-04-10, 18:40
Medlem
svempuss avatar
Citat:

vikt, dimension, frigång, vinkel, och prestanda har jag för mig att det var men vad varje krav kräver kommer jag inte ihåg..
Citera
2015-04-10, 19:27
Medlem
Citat:

Öppna tungboken, den stänger man inte förrän man har korten.
Citera
2015-04-11, 14:27
Medlem
Hur funkar det med ADR. Vi säger jag har lastat något som väger ca 500 kg och om man söker på poängen så blir det vi säger 10k, alldeles för mkt med andra ord för värdebegränsad mängd.. Men om Pallen är märkt med denna symbolen http://www.brewes.de/bilder/kategori...menge-3481.jpg Den vita och svarta symbolen LQ. Då kan jag lasta hur mycket som hälst va utan att behöva tänka på skyltar och dylikt?

Samma om du kör bensin eller så och det ligger i massa smådunkar så är det väl också lugnt?
Senast redigerad av zezzyy 2015-04-11 kl. 14:31.
Citera
2015-04-11, 15:02
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Trivs bra med mitt jobb och tjänar grymt bra. Kan spara 150.000 kr per år och lever enligt mig själv gott. Men känner att det snart är dags att göra något annat, där jag får komma hem varje natt och ha barnen oftare. Ett halvår eller ett år till och sen tänker jag säga upp mig och börja med något lättsamt jobb; lönen skiter jag i, bara det att jag klarar mig utan att gå ner i standard och kan stoppa undan någon tusenlapp varje månad.

Har DE-körkort, så kanske bussdriver?

Skulle inte rekommendera buss i Sverige, delade pass är ett helvete. 13-13½ timmes ramtid med max 7-8 timmar betalt är inte ovanligt. Standard på landsbygden och något bättre i storstäderna. Om du skulle välja buss så rekommenderar jag istället Norge då ingångslönen ligger drygt 7000kr bättre i månaden.

Kör själv buss sen 2år tillbaka och jag tittar mer på att göra flytten över till lastbil istället då jag har CEDE och ykb för bägge. Mest troligt är att jag drar till Norge för att köra där i så fall.
Citera
2015-04-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Skulle inte rekommendera buss i Sverige, delade pass är ett helvete. 13-13½ timmes ramtid med max 7-8 timmar betalt är inte ovanligt. Standard på landsbygden och något bättre i storstäderna. Om du skulle välja buss så rekommenderar jag istället Norge då ingångslönen ligger drygt 7000kr bättre i månaden.

Kör själv buss sen 2år tillbaka och jag tittar mer på att göra flytten över till lastbil istället då jag har CEDE och ykb för bägge. Mest troligt är att jag drar till Norge för att köra där i så fall.

Ja det är ganska vanligt med delade turer, jag vet. Körde lite extra igår eftermiddag/kväll. Men då var det beställningstrafik.. 6 timmar arbetstid blev det. Att åka till Norge och köra buss är inget jag gör, då det blir till att göra samma sak som jag gör nu (kör lastbil) fast till en lägre lön.
Citera
2015-04-14, 13:49
Medlem
diskretpunkts avatar
Hej,

tänkte skriva kort min situation som har uppstått efter en del problem.

Lite OT, men för att få en överblick om sitsen som är lurig som fan:

Tog studenten 2008, hade ingen aning om vad jag ville jobba med eller något, jobbade lite industri tills jag kom på det och tog körkort etc. Har alltså ingen prövotid på b-körkort, och är i färd med att ta ce-kort nu på yrkesutb.
Förseelser:
mars 2011, LOB (omhändertagande för fylla)
september 2011, LOB (omhändertagande för fylla)
februari 2014, LOB + 1500 kr i böter våldsamt motstånd

Så långt mellan dessa tillfällen att jag inte fått någon varning eller något om körkortet.

Det som händer nu dock, är lite jobbigt;
2013 rökte jag på en del, torskade till slut med både thc och amfetamin i mig + dianabol (anabol steroid), på den tiden brydde jag mig inte så jätte mycket då det inte var något säkerhetsklassat jobb jag hade på något sätt som montör på industri, gick på förhör men det var först nu april 2015 som rättegången hölls, försökte snacka mig ur de 3 punkterna, men tror jag kommer bli fälld på alla 3, dvs 2 x ringa narkotika och 1 x ringa dopingbrott.

Jag håller på me ce-körkort på en yrkesutb, har gått snart 3 månader av 9 och det flyter på bra, det är detta som jag vill jobba med. I början av utbildningen var alla elever tvugna att uppsöka läkare för att få läkarintyg, och där kom de första problemet, stog i min läkarjournal att jag rökt cannabis men det fanns ingen juridisk dom eller något, men läkaren sa att han måste rapportera det till transportstyrelsen för lämpet till ce-kort, så han sa att han vart med om det många gånger förr och att man då får gå och lämna urinprover för att visa att man lever nyktert, och då får man ta kortet.

Har inte börjat lämna dessa prover än, men nu var rättegången också där jag döms för 2 ringa narkotika förmodligen och ett ringa doping, detta kommer ju transportstyrelsen få reda på också.
Så vad jag undrar är: kommer samma spelregler fortsätta gälla, att man kan gå kvar utbildningen och få tillstånd till lämp, förutsatt att man lämnar rena urinprover? För dessa 2 ringa var ju för längesen, eller ser dom det som att man knarkat för mycket tidigare eller något och inte lämpar sig att ta kortet? Hur fan gör man då? Är det bara att hoppa av utbildningen och knalla bort till social kontoret, eller hur tror ni situationen kommer att arta sig?

Måste ju finnas fler som har erfarenhet.

Med vänlig hälsning
Citera
2015-04-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Hej,

tänkte skriva kort min situation som har uppstått efter en del problem.

Lite OT, men för att få en överblick om sitsen som är lurig som fan:

Tog studenten 2008, hade ingen aning om vad jag ville jobba med eller något, jobbade lite industri tills jag kom på det och tog körkort etc. Har alltså ingen prövotid på b-körkort, och är i färd med att ta ce-kort nu på yrkesutb.
Förseelser:
mars 2011, LOB (omhändertagande för fylla)
september 2011, LOB (omhändertagande för fylla)
februari 2014, LOB + 1500 kr i böter våldsamt motstånd

Så långt mellan dessa tillfällen att jag inte fått någon varning eller något om körkortet.

Det som händer nu dock, är lite jobbigt;
2013 rökte jag på en del, torskade till slut med både thc och amfetamin i mig + dianabol (anabol steroid), på den tiden brydde jag mig inte så jätte mycket då det inte var något säkerhetsklassat jobb jag hade på något sätt som montör på industri, gick på förhör men det var först nu april 2015 som rättegången hölls, försökte snacka mig ur de 3 punkterna, men tror jag kommer bli fälld på alla 3, dvs 2 x ringa narkotika och 1 x ringa dopingbrott.

Jag håller på me ce-körkort på en yrkesutb, har gått snart 3 månader av 9 och det flyter på bra, det är detta som jag vill jobba med. I början av utbildningen var alla elever tvugna att uppsöka läkare för att få läkarintyg, och där kom de första problemet, stog i min läkarjournal att jag rökt cannabis men det fanns ingen juridisk dom eller något, men läkaren sa att han måste rapportera det till transportstyrelsen för lämpet till ce-kort, så han sa att han vart med om det många gånger förr och att man då får gå och lämna urinprover för att visa att man lever nyktert, och då får man ta kortet.

Har inte börjat lämna dessa prover än, men nu var rättegången också där jag döms för 2 ringa narkotika förmodligen och ett ringa doping, detta kommer ju transportstyrelsen få reda på också.
Så vad jag undrar är: kommer samma spelregler fortsätta gälla, att man kan gå kvar utbildningen och få tillstånd till lämp, förutsatt att man lämnar rena urinprover? För dessa 2 ringa var ju för längesen, eller ser dom det som att man knarkat för mycket tidigare eller något och inte lämpar sig att ta kortet? Hur fan gör man då? Är det bara att hoppa av utbildningen och knalla bort till social kontoret, eller hur tror ni situationen kommer att arta sig?

Måste ju finnas fler som har erfarenhet.

Med vänlig hälsning
Du kan ju alltid åka ner till t,ex. Bulgarien och köpa ditt körkort där istället.

Håller du fortfarande på med narkotika eller? Isf vill jag avråda dig starkt på att fortsätta utbildningen. Finns för många idioter som ger denna bransch ett extremt dåligt ryckte. Skärpning!
Citera
2015-04-14, 17:02
Medlem
diskretpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Du kan ju alltid åka ner till t,ex. Bulgarien och köpa ditt körkort där istället.

Håller du fortfarande på med narkotika eller? Isf vill jag avråda dig starkt på att fortsätta utbildningen. Finns för många idioter som ger denna bransch ett extremt dåligt ryckte. Skärpning!

nej det var bara under en ganska kort tid typ ett par månader för cirka 2 år sedan. kommer jag få lämna prover enbart, eller får jag inget lämp alls och åker ut från utbildningen? Hade ju vart lagom kul för någon gammal skit grej nu när man kämpat sig en bit in på utbildningen.
Citera
2015-04-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch

Vem fan bryr sig om lite knark? Många skötsamma medborgare har knarkat i sin ungdom. Inte fan sitter man i hytten påverkad med avsikt att köra ihjäl en stackare på E4an. De trevligaste människorna jag träffat är de människor som är ex. narkomaner/kåkfarare, i vuxen ålder när de lagt sitt liv bakom sig är dessa så satans ödmjuka, pålitliga och trevliga. Skärp du dig, den här killen kommer inte vara ett jävla rötägg i trafiken, vart annan jävla ungdom röker knark idag.

Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
nej det var bara under en ganska kort tid typ ett par månader för cirka 2 år sedan. kommer jag få lämna prover enbart, eller får jag inget lämp alls och åker ut från utbildningen? Hade ju vart lagom kul för någon gammal skit grej nu när man kämpat sig en bit in på utbildningen.

Du får helt enkelt kontakta transportstyrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in