2013-11-04, 22:10
Medlem
Benefits avatar
Har tänkt lite på att skaffa ett c-kort. Jobbar i nuläget men det kan vara bra att ha. Vad kan det kosta? Hur länge brukar det ta att lära sig? Är det många prov osv?

Tack på förhand.
Citera
2013-11-15, 15:41
Medlem
Det här kan väl inte vara möjligt?
http://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10
Kan man backa en trailer så rakt? Minsta lilla rattutslag och den kommer ju börja kröka och då måste man börja kompensera, hår går den spikrakt hela tiden.

Min teori är helt enkelt att dom kör framåt, väldigt bra gjort oavsett.
Citera
2013-11-20, 09:55
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penguinpower
Det här kan väl inte vara möjligt?
http://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10
Kan man backa en trailer så rakt? Minsta lilla rattutslag och den kommer ju börja kröka och då måste man börja kompensera, hår går den spikrakt hela tiden.

Min teori är helt enkelt att dom kör framåt, väldigt bra gjort oavsett.

Dynamic Steering hjälper föraren att hålla rak kurs trots exempelvis sidvind, håligheter i vägen och annat som man annars behöver kompensera för.
http://www.youtube.com/watch?v=pn6dwyUqvA8

Så länge dragbilen går rakt kommer ju trailern göra detsamma och det är ju inga snabba kursändringar som utförs så jag ser inget bekymmer i att det skulle fungera.
Enligt vad jag hört är det inte trickfilmat alls och de backar faktiskt.
Dock har de retuscherat bort en skyddslina som Van Damme hade "just in case".

Måste säga att jag diggar Volvos reklamfilmer för de nya bilarna, kaxig och roliga.
De har allt som krävs för att bli virala, Hamsterfilmen var nära på att bli det men i och med Van Damme-filmen gick det som planerat och "alla" pratar om det.
Citera
2013-11-23, 20:16
Medlem
Daineas avatar
Tror nog också att JCVD-filmen kan vara genuin. Mestadels för att det alltid brukar finnas en läcka i så stora kommerciella produktioner om de ges ut falskt (och Volvo har uttryckligen skrivit att de backar i filmen). Prestigeförlusten vore mer kostsam än PR-vinsten i det sammanhanget.

Har förresten tagit G8/G11 idag. Var en otroligt kul kurs!
Citera
2013-11-24, 09:26
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea

Har förresten tagit G8/G11 idag. Var en otroligt kul kurs!

Med risk för att låta som en idiot, men vad tusan är g8/g11?
Citera
2013-11-24, 12:09
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Med risk för att låta som en idiot, men vad tusan är g8/g11?

Ingen risk där; det är få som har klasserna i huvudet. G8 är lastbilskran och G11 är lyftutrustning och signalering.
Citera
2013-11-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Ingen risk där; det är få som har klasserna i huvudet. G8 är lastbilskran och G11 är lyftutrustning och signalering.
Ska du börja med kranbil eller behövs det för att få köra bärgningsbil (om detta fortfarande är aktuellt?)
Citera
2013-11-24, 14:05
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Ska du börja med kranbil eller behövs det för att få köra bärgningsbil (om detta fortfarande är aktuellt?)

Nja, har fått två erbjudanden om bärgning, men den ena hade dygnvakter och den andra krävde att man även skulle ta tungbärgning och med alla utlänningarna på vägen hade jag ingen lust till det.
Jag tog mest krankursen för att ha den just in case, fick den för halva priset så kunde inte riktigt tacka nej. Förmodligen blir det snarare tank efter vintern tänker jag.
Citera
2013-12-08, 16:38
Medlem
Har någon koll på lönerna nästa år då?
Jag lotsar på egen F-skatt och är verkligen inte intresserad av någon lönedumpning.
Citera
2013-12-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borkaimpega
Har någon koll på lönerna nästa år då?
Jag lotsar på egen F-skatt och är verkligen inte intresserad av någon lönedumpning.

Nuvarande avtal med 0-2 års erfarenhet: 23322:- (134,04 kr/timme)

Nästa avtal som börjar gälla 1 Mars eller 1 April 2014: 23847 (137,05 kr/timme)

Premiekompensation 2-6 kr/timme tillkommer.

Nuvarande Ob vardag 18-06: 27,15 kr/timme (54,3 kr/timme helg)

Ob från 2014: 27,70 kr/timme (55,4 kr/timme helg)
Citera
2013-12-08, 20:56
Medlem
Tackar och bockar för informationen.
Citera
2013-12-14, 20:43
Medlem
Har nytaget c-kort och endast 2 mån praktik i bagaget som chaufför. Har planer på att se mig efter jobb i norge efter nyår. Någon som har ett hum om vilken stad jag bör söka mig till för att landa ett jobb?

Har inga höga krav utav vill bara få in foten i branschen till en början.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in