2015-04-13, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
I vakuum finns både tid och rum i alla högsta grad. Inte att förväxla med frånvaron av tid och rum i universums barndom där vakuum var en bristvara.

Jag syftar till sant vakuum dit inga partiklar kan nå, inte på vakuum i någon behållare.
Citera
2015-04-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forvisso
Jag syftar till sant vakuum dit inga partiklar kan nå, inte på vakuum i någon behållare.
Det finns bara en sorts vakuum och enligt kvantmekaniken är där aldrig helt tomt och stilla. Om du med sant vakuum menar något annat, så får du nog vara mer precis.
Citera
2015-04-13, 21:42
Medlem
Citat:
Det finns bara en sorts vakuum och enligt kvantmekaniken är där aldrig helt tomt och stilla. Om du med sant vakuum menar något annat, så får du nog vara mer precis.

Om du förstår så menar jag ett vakuum dit inga partiklar når in utifrån. Ifall det är tomt eller fullt av kaos är oväsentligt.
Citera
2015-04-13, 21:47
Medlem
Citat:
Om du förstår så menar jag ett vakuum dit inga partiklar når in utifrån. Ifall det är tomt eller fullt av kaos är oväsentligt.
Att det finns ett visst mått av inneboende kaos är inte alls oväsentligt. Varje kvantfluktuation är en diskret händelse som sker med en viss sannolikhet. Genom att uppskatta hur ofta de inträffar så kan vi definiera tiden ganska exakt.
Citera
2015-04-13, 21:51
Medlem
Citat:
Att det finns ett visst mått av inneboende kaos är inte alls oväsentligt. Varje kvantfluktuation är en diskret händelse som sker med en viss sannolikhet. Genom att uppskatta hur ofta de inträffar så kan vi definiera tiden ganska exakt.

Intressant. Är detta något man drömmer om eller är det genomfört?
Citera
2015-04-13, 21:54
Bannlyst
Vad är tid? det frågan måste besvaras innan man kan veta om det alltid funnits tid.
Citera
2015-04-13, 22:34
Medlem
Citat:
Intressant. Är detta något man drömmer om eller är det genomfört?
Casimireffekten duger väl som konkret exempel.
Citera
2015-04-13, 22:42
Bannlyst
Citat:

Var finns ett sådant vacuum? Om det inte rent konkret existerar så är det rätt poänglöst. För övrigt så är det ju så att när man kommer ner på subatomär nivå kan man bara observera partiklarna indirekt. Om det bara går att göra indirekta observationer, så är det väl mer spekulationer än teori eller kan man faktiskt konstruera riktigt trovärdiga modeller utifrån dessa indirekta observationer?
Citera
2015-04-13, 22:53
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Jag har läst det där men förstår inte riktigt hur han tänker sig singulariteten. Är den liten i rumsliga koordinater men stor i imaginär tid? Eller börjar tiden (som enkelriktad kausalitet) först när universum har nått en viss rumslig utsträckning?
Matematiken bakom det förstår jag inte, men svaren på dina frågor är nog nej. Man kan förstå det som 'no boundaries'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hartle%E2%80%93Hawking_state
" quite near what might have otherwise been the beginning, time gives way to space such that at first there is only space and no time"

Hawkings bok "A brief history of Time" har ett ökänt stycke om 'imaginary time', som har förvirrat miljoner läsare.

Det viktiga, i alla fall utifrån denna tråd, är att vi alltså inte måste begränsa oss till teorier där allting är en enkel serie händelser, och om vi säger metafysiska saker som "allting måste ha en början" har vi begränsat oss till bara en enkel modell.
Citera
2015-04-13, 23:56
Medlem
Citat:
Casimireffekten duger väl som konkret exempel.

Det räcker naturligtvis inte. Så det är alltså en dröm att man ska mäta tiden med vakuumklocka. Det förvånar mig inte.
Citera
2015-04-13, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Matematiken bakom det förstår jag inte, men svaren på dina frågor är nog nej. Man kan förstå det som 'no boundaries'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hartle%E2%80%93Hawking_state
" quite near what might have otherwise been the beginning, time gives way to space such that at first there is only space and no time"

Hawkings bok "A brief history of Time" har ett ökänt stycke om 'imaginary time', som har förvirrat miljoner läsare.

Det viktiga, i alla fall utifrån denna tråd, är att vi alltså inte måste begränsa oss till teorier där allting är en enkel serie händelser, och om vi säger metafysiska saker som "allting måste ha en början" har vi begränsat oss till bara en enkel modell.

Att allt måste ha en början är ju bara en tanke som finns för att människan tänker i kausala termer. Fast det kan ju för den skull vara sant att universum har en början, men det är absolut ingen nödvändighet.
Citera
2015-04-14, 09:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Att allt måste ha en början är ju bara en tanke som finns för att människan tänker i kausala termer. Fast det kan ju för den skull vara sant att universum har en början, men det är absolut ingen nödvändighet.

Precis, och en sak jag funderar mycket över är om det finns något som gör att världen måste vara kausal, konsekvent och icke absurd. Det är svårt att hitta ett skäl till att det är så.

Vi kan ha tid och ändå saker som sker helt utan orsak, som i många tolkningar av kvantfysiken.
Vi kan ha en absurd tillvaro, som i mången existentialism...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in