2015-04-13, 14:39
Medlem
HIMBF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormbound
Japp! Göteborg jag med, så förhoppningsvis blir vi kurskamrater till hösten då!

Kul kul! Hoppas de hör av sig om "Papper och penna" test snart!
Citera
2015-04-13, 15:17
Bannlyst
Tågen kommer bli robotstyrda inom tio år, smart att utbilda sig till lokförare
Citera
2015-04-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIMBF2
Kul kul! Hoppas de hör av sig om "Papper och penna" test snart!

Förstår inte riktigt vilket test du menar med papper och penna? TCC har sina test på datorn... Och info om när du skall träffa psykologen för samtal och arbetstester får du direkt efter du klarat urval 2 utav Tccs personal, antingen Joar eller Lena.
Citera
2015-04-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbuTarek

Då har jag isåfall med andra ord tio goda år framför mig innan dess så varför ens tänka på det nu? fan om man ska resonera så om alla yrken blir man ju nojig! Dessutom är 10 år lång tid att stanna inom ett yrke, kanske ändå dags att vid det laget utveckla sig till nåt annat!
Citera
2015-04-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbuTarek

Ja järnvägen har ju inte utvecklats särskilt mycket dom senaste 40 åren i Sverige, kör ju fortfarande lok sen 60-70 talet så jag är inte det minsta orolig, samma ATC system under väldigt många år med. att dom helt plötsligt skulle göra ett superhopp teknologiskt ser jag som väldigt osannolikt, Det fungerar i slutna system som på flygplatser eller som monorails i Kuala Lumpur, men i ett så pass öppet system som den svenska järnvägen är med allt runt omkring så skulle det aldrig fungera.

ska t.ex växling på terminaler och sånt bli automatiskt det med? ska klotväxlar på inlandsbanan lägga sig själva?
Citera
2015-04-13, 22:54
Medlem
HIMBF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormbound
Förstår inte riktigt vilket test du menar med papper och penna? TCC har sina test på datorn... Och info om när du skall träffa psykologen för samtal och arbetstester får du direkt efter du klarat urval 2 utav Tccs personal, antingen Joar eller Lena.

Jag citerar enbart andra, men fick nyligen ett mail om det andra testet nu den 27 april i gbg! Men ja det är på datorn hehe! Samma skit som det första fast snäppet svårare, misstänker att analogierna kommer bli mitt bekymmer.
Citera
2015-04-14, 00:22
Medlem
Gjorde nyss förtestet från TCC hemma. Gick vidare med godkänt på alla delar. Om sanningen ska fram - och det ska den ju - så tyckte jag inte att det var så jättesvårt. Hade väntat mig mycket värre. Jag oroade röven av mig när det gällde talföljder och siffror, men... tja. Det var ju ganska obefogat. Trots att jag fick knappt godkänt i matte a på gymnasiet.

Ni som gjort förtestet och gått vidare, hur lång tid efter godkänt förtest är det dags för fortsatt urval? Jag vet, jag vet. Det står att inbjudan skickas 2-3 veckor innan det är dags. Men min fundering är om dessa 2-3 veckor är aktuella? Eller hur ligger de till rent tidsmässigt med att boka in folk? Göteborg är det som är förstavalet.

Och ni som varit på fortsatt urval, vad kan man förvänta sig? Tester som är betydligt tuffare än förtestet? Och vilken typ av testmetoder används? Är steg 3 och 4 samma dag?
Senast redigerad av Nejhan 2015-04-14 kl. 01:05.
Citera
2015-04-14, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIMBF2
Jag citerar enbart andra, men fick nyligen ett mail om det andra testet nu den 27 april i gbg! Men ja det är på datorn hehe! Samma skit som det första fast snäppet svårare, misstänker att analogierna kommer bli mitt bekymmer.

Ja analogierna va kluriga, men även det spatiala testet tyckte jag! Men du fixar det säkert

Enligt Joar är det ca hälften ur varje testgrupp som faller bort i urval 2, och det stämde rätt bra den dagen jag var där för vi var 7 deltagare och 3 st klarade sig. Men sen blir det lättare igen hos psykologen där enligt Lena brukar va ca två tredjedelar klarar sig till att antingen bli rekommenderad eller rekommenderad med förbehåll
Citera
2015-04-14, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejhan
Gjorde nyss förtestet från TCC hemma. Gick vidare med godkänt på alla delar. Om sanningen ska fram - och det ska den ju - så tyckte jag inte att det var så jättesvårt. Hade väntat mig mycket värre. Jag oroade röven av mig när det gällde talföljder och siffror, men... tja. Det var ju ganska obefogat. Trots att jag fick knappt godkänt i matte a på gymnasiet.

Ni som gjort förtestet och gått vidare, hur lång tid efter godkänt förtest är det dags för fortsatt urval? Jag vet, jag vet. Det står att inbjudan skickas 2-3 veckor innan det är dags. Men min fundering är om dessa 2-3 veckor är aktuella? Eller hur ligger de till rent tidsmässigt med att boka in folk? Göteborg är det som är förstavalet.

Och ni som varit på fortsatt urval, vad kan man förvänta sig? Tester som är betydligt tuffare än förtestet? Och vilken typ av testmetoder används? Är steg 3 och 4 samma dag?

Grattis till att du klarat dig vidare! du kan läsa på http://www.lokforarutbildning.se/kursstarter.html vilka datum som finns för urval 2 respektive arbetspsykologiska delen.

I urval 2 är det i princip samma tester som i förtestet men lite svårare. Inte jättesvårt, men du BÖR verkligen komma dit helt utvilad och stressfri, och ej hungrig så du har koncentrationen på högsta möjliga nivå.
Det tillkommer ett test på ens spatiala förmåga som inte fanns i förtestet, där man får se olika plåtmodeller i 2D som du mentalt ska vika ihop till 3D och välja bland fem olika alternativ. Och plåtmodeller där du ska se vilken bit som saknas, och sen vilken av fem olika möjliga varianter som passar in osv. Plus några fler delar på samma förmåga. Denna del tyckte jag var lite klurig, inte för att det var svårt men pga tidspressen.
Citera
2015-04-14, 11:55
Medlem
sabress avatar
Hittade svar
Senast redigerad av sabres 2015-04-14 kl. 12:27.
Citera
2015-04-14, 14:14
Medlem
sabress avatar
Får man vara närsynt? Kan väl inte vara ett problem om man har glasögon?
Citera
2015-04-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Får man vara närsynt? Kan väl inte vara ett problem om man har glasögon?

Det är inga problem att bära glasögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in