2015-04-11, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jag tror knappast Finland köper Gripen, det skulle förvåna mig, antagligen köper man SuperHornet F18
Varför inte? Finland är inte som Norge map lillebrorskomplex.
Citera
2015-04-12, 15:46
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Varför inte? Finland är inte som Norge map lillebrorskomplex.
Man har redan F-18 och man behöver ett flygplan med långräckvidd och stor lastförmåga, en F18 kan göra mer än en Gripen.
F35 tror jag är för dyrt.
Citera
2015-04-12, 15:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Öh, du menar F35?

Gripen känns som ett logiskt val i många avseenden och den enda verkliga konkurrenten är F35.
Nej jag menar SuperHornet F18 ett betydligt mer logiskt val än F35, Rafale, Thypoon eller Gripen.
Citera
2015-04-12, 15:51
Medlem
BleAivanos avatar
Enligt Defense News så har Kroatien bestämt sig för att ersätta sina uråldriga MIG-21or.
Saab Gripen och Lockheed Martins F-16 påstås vara huvudkandidaterna.

Citat:
WARSAW — The Croatian government has unveiled plans to acquire
new fighter jets with the aim of replacing its Soviet-designed Mikoyan MiG-21s.

The planned purchase was announced following a meeting between
Croatian President Kolinda Grabar-Kitarovic and Prime Minister Zoran Milanovic.

The two leading contenders for the designed deal are Lockheed Martin's
F-16 and Saab's JAS-39 Gripen, with Zagreb planning to buy aircraft that
are either new or currently used by other NATO member states, local
newspaper Jutarnji first reported. Alternatives considered included France's Mirage,
Israeli Kfir and a version of South Korea's T-50.

http://www.defensenews.com/story/defense/2015/04/10/croatia-eyes-new-fighter-jets-to-replace-mig-21s/25587275/
Citera
2015-04-12, 18:50
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Nej jag menar SuperHornet F18 ett betydligt mer logiskt val än F35, Rafale, Thypoon eller Gripen.
Vill man ha ett attackflyg så är det ju intressant. Men Super Hornet är tyvärr lite fel för alla utom USN som pensionerar Super Hornet inom något årtionde. Kan inte Finland be lite snällt om begagnade och uppgraderade Super Hornet från USN?
Citera
2015-04-12, 21:28
Medlem
Citat:
Vill man ha ett attackflyg så är det ju intressant. Men Super Hornet är tyvärr lite fel för alla utom USN som pensionerar Super Hornet inom något årtionde. Kan inte Finland be lite snällt om begagnade och uppgraderade Super Hornet från USN?

Har USN skroven någon flygtid kvar då?
Deras vanliga F-18 brukar ju vara millt sagt slut när de går ur operativ drift
Citera
2015-04-12, 22:01
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ska de pensionera Superhornet redan om något tiotal år, det var värst.
Australien har nyligen fått e-krigsvarianten levererade så det borde väl gå att leverera nybyggda flygplan och de torde hålla 25 år.
En SuperHornet har betydligt större kapacitet och 4 st kan utföra samma jobb som 6 st Gripen NG.
Citera
2015-04-12, 22:09
Medlem
Citat:
Australien har nyligen fått e-krigsvarianten levererade så det borde väl gå att leverera nybyggda flygplan och de torde hålla 25 år.
En SuperHornet har betydligt större kapacitet och 4 st kan utföra samma jobb som 6 st Gripen NG.
Dock tror jag får du mer Gripen NG än vad du får F 18 om du räknar inköp och flygtimmar, det går även åt färre markpersonal per Gripen än F18. I händelse av konflikt så skulle gripen vara bättre då dom skulle kunna omgruppera på Gotland eller F21 och få hjälp av svenska mekaniker samma gäller svenska plan kan angripa i Finland med underhåll i Finland om nu försvarssamarbetet går igenom.

Citat:
Man har redan F-18 och man behöver ett flygplan med långräckvidd och stor lastförmåga, en F18 kan göra mer än en Gripen.
F35 tror jag är för dyrt.
varför vill man ha så långräckvidd och tunglast? Bättre att ha flera gripar och vägbaser. F18 är byggda för att anfalla Gripen för försvar av mellanstora länder.
Senast redigerad av jrb1996 2015-04-12 kl. 22:12.
Citera
2015-04-12, 23:29
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Har USN skroven någon flygtid kvar då?
Deras vanliga F-18 brukar ju vara millt sagt slut när de går ur operativ drift
Vet ej.
Citat:
Super Hornet når slutet av sin livscykel runt 2030. Det är 14 år dit nu.

Ang beväpning/kapacitet...
Gripen E har betydligt längre räckvidd än Super Hornet (15% längre eller en ökad radie med över 220 km).
Skillnaden i beväpning är 2 jaktrobotar fler för Super Hornet (14 vs 12 om man räknar med dubbla balkar för båda där det går) alt 4 sjömålsrobotar för Super Hornet mot 6 st för Gripen E. Så det beror helt på uppdraget. I vissa fall kommer Gripen kunna bära mer per flygplan.

De enda fördelarna som Super Hornet har är eventuell möjlighet att använda samma utrustning som FA18 Hornet. Men den fördelen är rätt begränsad.
Citera
2015-04-13, 00:24
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Enligt Defense News så har Kroatien bestämt sig för att ersätta sina uråldriga MIG-21or.
Saab Gripen och Lockheed Martins F-16 påstås vara huvudkandidaterna.

http://www.defensenews.com/story/defense/2015/04/10/croatia-eyes-new-fighter-jets-to-replace-mig-21s/25587275/

Intressant, är väl främst leasing av försvarets Gripen C som är aktuellt då snarare än delta i Gripen E projektet. Vill försvaret verkligen hyra ut fler Gripen dock? Hur många är Kroatien intresserade av? På Wiki står de att de har typ 7 mig 21. Kanske vill leasa 6 gripen C eller något?
Citera
2015-04-13, 01:09
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Intressant, är väl främst leasing av försvarets Gripen C som är aktuellt då snarare än delta i Gripen E projektet. Vill försvaret verkligen hyra ut fler Gripen dock? Hur många är Kroatien intresserade av? På Wiki står de att de har typ 7 mig 21. Kanske vill leasa 6 gripen C eller något?
Låter på artikeln som att de är ute efter att köpa något nytt.
Citera
2015-04-13, 21:37
Medlem
Flög från Köpenhamn till Arlanda idag och under inflygningen genom skärgården så såg jag ett mindre plan på ganska låg höjd, uppskattningsvis ca 1000-1500m, som flög i rätt hög hastighet ut mot havet. Kan det ha varit ett Jas Gripen? Tyckte inte riktigt det såg ut som ett vanligt trafikflyg men såklart ha sett fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in