2015-04-08, 18:11
Medlem
testpilotens avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Den svaga ekvivalensprincipen hävdar att du har identisk massa i Newtons andra lag och i den gravitationella kraften och av detta kan du definiera en acceleration på grund av gravitationen.

ja!

Citat:
Den hävdar inte att krafternas verkan är universellt identiska, för det är de inte.

det är den gängse uppfattningen ja, att det endast gäller lokalt.

Citat:
Varför jo acceleration mäter du emot ett annat unikt objekt som i sin referensram kan vara stilla eller har en likformig rörelse.

ok, vänta lite nu, om du mäter accelerationen emot ett annat objekt som du säger så får du inte veta vilket objekt som accelererar och vilket som befinner sig i vila eller om båda accelererar mot varandra. det finns bara ett sätt att ta reda på det och det är att mäta g-kraften.

Citat:
Men problemet som uppstår är att något sådant system finns inte när du behandlar gravitation för inget objekt är opåverkad av gravitationen.

nej precis, inget objekt är opåverkat av gravitationen, men samma resonemang gäller för accelerationen om du tänker efter. om du rör dig så rör sig allt i hela universum relativt dig.
än så länge finns inget i resonemanget som pekar på icke relativistiska effekter, eller hur.
det är därför ekvivalensprincipen fungerar ända hit.

Citat:
Det finns mao ingen unik referensram vi kan relativt mäta denna gravitation. Det är därför gravitationen inte är en kraft utan en effekt av krökningen av rumtiden och att något som gravitationell acceleration inte finns.

nja, vi kan anta att gravitationen är identisk med accelerationen tills vi har skäl att anta motsatsen.
skälet i detta fall är tidvatteneffekten.

ingen har gett en bra förklaring på detta än...
Citera
2015-04-08, 18:45
Medlem
Sesamdamans avatar
http://www.almaobservatory.org/en/press-room/press-releases/820-alma-sees-einstein-ring-in-stunning-image-of-lensed-galaxy

Kan någon förklara för mig varför just ljuset böjer sig där? Om gravitationen är böjd tidsrymd och är oändlig - borde inte ljuset bli böjt oändligt långt?
Citera
2015-04-08, 20:31
Medlem
Heliopoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Kvantmekanik?

The Fabric of the Cosmos
https://www.youtube.com/watch?v=-C2uHq3S-lA

Det verkar finnas flera versioner där ute så jag vet inte om detta är den senaste

Tack för tipset min vän.

Har sett den redan. Många gånger.
Citera
2015-04-08, 22:01
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
http://www.almaobservatory.org/en/press-room/press-releases/820-alma-sees-einstein-ring-in-stunning-image-of-lensed-galaxy

Kan någon förklara för mig varför just ljuset böjer sig där? Om gravitationen är böjd tidsrymd och är oändlig - borde inte ljuset bli böjt oändligt långt?

jo.
krökningen är störst vid gravitationskällan och avtar sen med avståndet mot oändligheten.

du ser bara en gravitationslins, en "effekt" av att du ser i ljuskällans riktning, men du ser inte ljusets hela färdväg. ljuset är krökt hela vägen men så lite vid starten att det är försumbart. och ljusets krökning avtar mot oändligheten när det passerat gravitationskällan. inga konstigheter.
Senast redigerad av testpiloten 2015-04-08 kl. 22:07.
Citera
2015-04-09, 07:38
Medlem
VVCs avatar
Är detta riktiga bilder på svarta hål? Finns det ens riktiga bilder på dom eller är det bara illustrerat.

http://luth2.obspm.fr/~luminet/images/F33.gif

http://i.ytimg.com/vi/ZUQiPfBUQZA/hqdefault.jpg
Citera
2015-04-09, 08:15
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
jo.
krökningen är störst vid gravitationskällan och avtar sen med avståndet mot oändligheten.

du ser bara en gravitationslins, en "effekt" av att du ser i ljuskällans riktning, men du ser inte ljusets hela färdväg. ljuset är krökt hela vägen men så lite vid starten att det är försumbart. och ljusets krökning avtar mot oändligheten när det passerat gravitationskällan. inga konstigheter.
Japp kom på det själv haha.

Har en annan fråga. Om mörk energi ökar med avståndet. Betyder inte det att mörk energi ökar med avståndetoberoende på observatör? Säg en galax långt långt bort från oss kollar rödskifte och vår galax är långt bort på deras synfält då borde de se att vi är extremt rödskiftade. Men vi ser inte av någon större expansion lokalt så? Eller är det så att vi är extremt rödskiftade men att vi inte märker det för att närstående galaxer också är det? (så borde det va)
Senast redigerad av Sesamdaman 2015-04-09 kl. 08:18.
Citera
2015-04-09, 15:14
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Japp kom på det själv haha.

Har en annan fråga. Om mörk energi ökar med avståndet. Betyder inte det att mörk energi ökar med avståndetoberoende på observatör? Säg en galax långt långt bort från oss kollar rödskifte och vår galax är långt bort på deras synfält då borde de se att vi är extremt rödskiftade. Men vi ser inte av någon större expansion lokalt så? Eller är det så att vi är extremt rödskiftade men att vi inte märker det för att närstående galaxer också är det? (så borde det va)

vad gäller rödförskjutning är det relativt den som tittar. bara det som rör sig bort från oss upplevs rödförskjutet. ju längre bort vi tittar desto snabbare avlägsnar sig galaxerna från oss och desto rödare blir det.
men samma sak gäller var du än befinner dig. de som tittar på oss ser samma sak. vi avlägsnar ju oss från dem ur deras perspektiv.

alltså; ingen är rödskiftad.
det ser bara så ut för den som tittar på något som rör sig bort. (dopplereffekten)
Senast redigerad av testpiloten 2015-04-09 kl. 15:18.
Citera
2015-04-09, 15:32
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Den hävdar inte att krafternas verkan är universellt identiska, för det är de inte.

ekvivalensprincipen gäller lokalt, konsekvensen är att tidvatteneffekten som förbryllade mig och inte borde vara där enligt mina tankeexperiment, inte heller märks. fick det bekräftat när jag kollade bl a på en föreläsning av Leonard Suskind.

dock söker jag svar på hur det fungerar globalt och varför.
Citera
2015-04-09, 15:37
Medlem
testpilotens avatar
kröker man rumtiden när man accelererar?
Citera
2015-04-09, 17:30
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
vad gäller rödförskjutning är det relativt den som tittar. bara det som rör sig bort från oss upplevs rödförskjutet. ju längre bort vi tittar desto snabbare avlägsnar sig galaxerna från oss och desto rödare blir det.
men samma sak gäller var du än befinner dig. de som tittar på oss ser samma sak. vi avlägsnar ju oss från dem ur deras perspektiv.

alltså; ingen är rödskiftad.
det ser bara så ut för den som tittar på något som rör sig bort. (dopplereffekten)
Vad menar du med att ingen är rödskiftad? Dopplereffekten är ju ett riktigt fysikalisk fenomen som beror på avlägsning/närmande. Tror jag förstod ändå min egen fråga ändå
Citera
2015-04-09, 17:39
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Vad menar du med att ingen är rödskiftad? Dopplereffekten är ju ett riktigt fysikalisk fenomen som beror på avlägsning/närmande. Tror jag förstod ändå min egen fråga ändå

jag menar att ingen ÄR
det lät på din fråga som att rödskiftningen var som att vår galax fått en röd t-shirt på sig, alltså att det var något absolut. det är ju något relativt och ligger i betraktarens öga.

vi kan ju inte se oss själva som rödförskjutna eftersom vi inte rör oss relativt oss själva.
Citera
2015-04-09, 18:03
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
jag menar att ingen ÄR
det lät på din fråga som att rödskiftningen var som att vår galax fått en röd t-shirt på sig, alltså att det var något absolut. det är ju något relativt och ligger i betraktarens öga.

vi kan ju inte se oss själva som rödförskjutna eftersom vi inte rör oss relativt oss själva.
jo det vet jag. rödskiftet är ju helt beroende på observatör. Men det betyder ju ändå att vår galax tillsammans med andromeda är rödförskjutna för en observatör långt bort från oss vilket betyder att vi expanderar minst lika mycket som de galaxer vi ser som mest rödförskjutna på kartan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in