2015-04-09, 18:38
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
jo det vet jag. rödskiftet är ju helt beroende på observatör. Men det betyder ju ändå att vår galax tillsammans med andromeda är rödförskjutna för en observatör långt bort från oss vilket betyder att vi expanderar minst lika mycket som de galaxer vi ser som mest rödförskjutna på kartan.

ja.
du skriver "vi expanderar", det är alltså inte galaxerna som expanderar utan rymden, men det vet du antagligen.
du känner väl till russinkaksmetaforen?
Citera
2015-04-09, 18:44
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Är detta riktiga bilder på svarta hål? Finns det ens riktiga bilder på dom eller är det bara illustrerat.

http://luth2.obspm.fr/~luminet/images/F33.gif

http://i.ytimg.com/vi/ZUQiPfBUQZA/hqdefault.jpg

det är illustrationer.
det finns inga riktiga bilder.
Citera
2015-04-10, 07:22
Medlem
Pletheneiss avatar
Jag försöker få grepp på hur rymdsonden phoenix som landade på mars kunde åka i över 5 km/sekunden. skulle vi ens notera att den passerat oss om den flög förbi oss på 1-2 km avstånd?

Hur fasiken kan den åka så fort? 5 km/s är vidrigt fort.. Jag vet att motståndet i form av ex: luft inte existerar i rymden.. Men ändå!

Jag försöker få grepp på denna sjuka hastighet men vill helst att någon ska säga att jag har missuppfattat något!
Citera
2015-04-10, 10:28
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Jag försöker få grepp på hur rymdsonden phoenix som landade på mars kunde åka i över 5 km/sekunden. skulle vi ens notera att den passerat oss om den flög förbi oss på 1-2 km avstånd?

Hur fasiken kan den åka så fort? 5 km/s är vidrigt fort.. Jag vet att motståndet i form av ex: luft inte existerar i rymden.. Men ändå!

Jag försöker få grepp på denna sjuka hastighet men vill helst att någon ska säga att jag har missuppfattat något!

Jo, dom kan ha en rackarns fart satelliterna. Faktiskt rör ju satelliterna som är i omlopp runt jorden med ungefär 8 km/sek. för att hålla sig kvar däruppe. Tex. telefon och gps-satelliterna. Den högsta hastighet en rymdsond uppnått lär vara ungefär 70 km/sek som uppnåddes med hjälp av solens gravitation om jag minns rätt.
Citera
2015-04-10, 11:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
ok, vänta lite nu, om du mäter accelerationen emot ett annat objekt som du säger så får du inte veta vilket objekt som accelererar och vilket som befinner sig i vila eller om båda accelererar mot varandra. det finns bara ett sätt att ta reda på det och det är att mäta g-kraften.
Det var inte vilket objekt som accelererade som efterfrågades heller utan ett mått på hur stor accelerationen var, du måste vara noga med att läsa det som skrivs, du kan inte börja villkora argument i efterhand med ansatser som man inte frågat efter.
Citat:
nej precis, inget objekt är opåverkat av gravitationen, men samma resonemang gäller för accelerationen om du tänker efter. om du rör dig så rör sig allt i hela universum relativt dig.
än så länge finns inget i resonemanget som pekar på icke relativistiska effekter, eller hur.
det är därför ekvivalensprincipen fungerar ända hit.
Jo jag visade precis att enligt den svaga ekvivalensprincipen är de det då det krävs två unika referenssystem för att kunna avgöra om en acceleration sker. Vad tror du g-kraften mäts emot om inte ett referenssystem som är unikt???
Citat:
nja, vi kan anta att gravitationen är identisk med accelerationen tills vi har skäl att anta motsatsen.
skälet i detta fall är tidvatteneffekten.

ingen har gett en bra förklaring på detta än...
Nej. Du har fått en förklaring till varför, om du inte vill acceptera en för vetenskapen helt okontroversiell fråga är ditt problem. Mest verkar det bero på att du inte fattar vad som påverkar vad och vad olika referensramar ger.

Och jo Einstein gav en alldeles utmärkt förklaring till varför accelerationen som kommer ur de bägge ekvationerna inte är ekvivalenta och skrotade därför tanken på att det fanns en gravitationell acceleration och att gravitationen var en kraft, utan var en effekt av rumtidens krökning.
Citera
2015-04-10, 15:30
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det var inte vilket objekt som accelererade som efterfrågades heller utan ett mått på hur stor accelerationen var, du måste vara noga med att läsa det som skrivs, du kan inte börja villkora argument i efterhand med ansatser som man inte frågat efter.
Jo jag visade precis att enligt den svaga ekvivalensprincipen är de det då det krävs två unika referenssystem för att kunna avgöra om en acceleration sker. Vad tror du g-kraften mäts emot om inte ett referenssystem som är unikt???

exempel:

bil A och bil B är på kollisionskurs. de färdas relativt varandra snabbare och snabbare.
alla referensramar är borta förutom just bilarna.

den ena bilen är parkerad och den andra kör med gasen i botten.

hur gör du för att ta reda på vilken av dem som gör vad baserat enbart på deras rörelse?
Citera
2015-04-10, 16:48
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
exempel:

bil A och bil B är på kollisionskurs. de färdas relativt varandra snabbare och snabbare.

hur gör du för att ta reda på vilken av dem som gör vad baserat enbart på deras rörelse?
https://www.youtube.com/watch?v=foRPKAKZWx8

tänkte länka detta. Det du har problem med att förstå tas upp i filmer som dessa och av susskinds föreläsningar om du orkar titta.
Citera
2015-04-10, 17:28
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
https://www.youtube.com/watch?v=foRPKAKZWx8

tänkte länka detta. Det du har problem med att förstå tas upp i filmer som dessa och av susskinds föreläsningar om du orkar titta.

tack, ska kika, och Susskind är en av mina favoriter.

nu var exemplet ovan inte något jag inte förstår utan för att få reda på hur MeanME resonerar.
han verkar tro att han enbart genom att mäta bilarnas relativa rörelse kan besvara frågan om vilken bil som är parkerad. ska bli intressant.
Citera
2015-04-11, 05:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
exempel:

Det saknar betydelse för den tidigare diskussionen, nu tredje gången jag påpekar detta.

Om du inte vill fatta att gravitationell acceleration inte finns trots tidigare exempel.
Einstein övergav det hela för det gav absurda resultat och konstaterade att den upplevda kraften man kände var ett resultat av krökningen av rumtiden och inte en gravitationell acceleration efter han konstaterade ovan. Det är meningslöst att föra vidare diskussion om du inte vill/kan greppa ovanstående imho. Jag kan inte hjälpa dig mer tror jag, tyvärr.
Citera
2015-04-11, 15:02
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det saknar betydelse för den tidigare diskussionen, nu tredje gången jag påpekar detta.

Om du inte vill fatta att gravitationell acceleration inte finns trots tidigare exempel.
Einstein övergav det hela för det gav absurda resultat och konstaterade att den upplevda kraften man kände var ett resultat av krökningen av rumtiden och inte en gravitationell acceleration efter han konstaterade ovan. Det är meningslöst att föra vidare diskussion om du inte vill/kan greppa ovanstående imho. Jag kan inte hjälpa dig mer tror jag, tyvärr.

vi är förmodligen helt överens om fysikens lagar.

men när det kommer till hur du förklarar måste jag reagera där jag märker att något saknas, och ställa följdfrågor.

du säger t ex att gravitation och acceleration inte är universellt identiska, och jag håller med, men sättet du förklarar det på avslöjar kanske att du inte intuitivt förstår vad du säger utan snarare har lärt dig en uppsättning regler som du sen upprepar som ett mantra.

varför säger jag så?

jo, för att du förklarar skillnaden så här: ”acceleration mäter du emot ett annat unikt objekt som i sin referensram kan vara stilla eller har en likformig rörelse.”

fine, jag kan ha fel här, men jag undrar då om du verkligen kan avgöra skillnaden mellan gravitation och acceleration på basis av det.

eftersom:

två kroppar under inverkan av gravitation också accelererar mot varandra.
hur kan du överhuvudtaget avgöra om du observerar gravitationens inverkan på två objekt eller om du bara ser två objekt som accelererar mot varandra (och där gravitationen är försumbar)?
Citera
2015-04-13, 23:11
Medlem
Sesamdamans avatar
Näh, nu har jag lagt ett bett på att mörk materia i form av materia aldrig kommer hittas. Frågor på det?
Citera
2015-04-14, 03:27
Medlem
Pletheneiss avatar
Jag förstår mig inte på vissa som hoppas att det ska finnas intelligent liv därute i universum.

Om vi människor (A) och de främmande livsformerna (B) ska ha en fredlig relation, så krävs att både A och B är positiva till fredliga relationer. För att en konflikt ska kunna uppstå, så krävs dock enbart att antingen A eller B är negativa till en eventuell fredlig relation.

Detta innebär därför att risken för konflikt procentuellt sätt är större än chansen för fredliga relationer!

Håller ni med mig, eller är jag överdrivet cynisk och pessimistisk?
Senast redigerad av Pletheneis 2015-04-14 kl. 03:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in