Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Det saknar betydelse för den tidigare diskussionen, nu tredje gången jag påpekar detta.
Om du inte vill fatta att gravitationell acceleration inte finns trots tidigare exempel.
Einstein övergav det hela för det gav absurda resultat och konstaterade att den upplevda kraften man kände var ett resultat av krökningen av rumtiden och inte en gravitationell acceleration efter han konstaterade ovan. Det är meningslöst att föra vidare diskussion om du inte vill/kan greppa ovanstående imho. Jag kan inte hjälpa dig mer tror jag, tyvärr.
vi är förmodligen helt överens om fysikens lagar.
men när det kommer till hur du förklarar måste jag reagera där jag märker att något saknas, och ställa följdfrågor.
du säger t ex att gravitation och acceleration inte är universellt identiska, och jag håller med, men sättet du förklarar det på avslöjar kanske att du inte intuitivt förstår vad du säger utan snarare har lärt dig en uppsättning regler som du sen upprepar som ett mantra.
varför säger jag så?
jo, för att du förklarar skillnaden så här: ”acceleration mäter du emot ett annat unikt objekt som i sin referensram kan vara stilla eller har en likformig rörelse.”
fine, jag kan ha fel här, men jag undrar då om du verkligen kan avgöra skillnaden mellan gravitation och acceleration på basis av det.
eftersom:
två kroppar under inverkan av gravitation också accelererar mot varandra.
hur kan du överhuvudtaget avgöra om du observerar gravitationens inverkan på två objekt eller om du bara ser två objekt som accelererar mot varandra (och där gravitationen är försumbar)?