Citat:
Andromeda som också är en spiralgalax ska så småningom krocka med vår galax. Vad blir resultatet ca 1 miljard år senare?
Det finns galaxer utan svarta hål som ser ut som en hötapp och vad jag tror mig förstått har de råkat ut för en kollision där de bland annat blivit av med sitt svarta hål, men en mängd stjärnor slank igenom och bildade denna "hötapps galax".
Andromedas svarta håll anses vara mycket mer supermassivt än vår galax och tror jag mig läst, tyder det på att den slukat en annan galax tidigare. Men hur kan det komma sig att den behåll sin spiralform.
Är en supermassivt svarthål en "garant" för att spiralformen återupprättas efter ett eller några galaxvarv???
Kanske ställer jag frågor som ingen ännu ens har en teori om ?
Det finns galaxer utan svarta hål som ser ut som en hötapp och vad jag tror mig förstått har de råkat ut för en kollision där de bland annat blivit av med sitt svarta hål, men en mängd stjärnor slank igenom och bildade denna "hötapps galax".
Andromedas svarta håll anses vara mycket mer supermassivt än vår galax och tror jag mig läst, tyder det på att den slukat en annan galax tidigare. Men hur kan det komma sig att den behåll sin spiralform.
Är en supermassivt svarthål en "garant" för att spiralformen återupprättas efter ett eller några galaxvarv???
Kanske ställer jag frågor som ingen ännu ens har en teori om ?
När Andromeda och Vintergatan kolliderar så kommer det att bilda en ny större galax. En ökad aktivitet av supernovor samt stjärnbildning kommer att ske under en lång period tror jag?
Dom svarta hålen i galaxernas centrum är väl bara rester av galaxernas utveckling vad jag kan förstå. Även om dom svarta hålen är supermassiva så är dom bara flugskitar i jämförelse med galaxernas totala massa och har ingen som helst dominant roll i en galax som helhet.
Någon får rätta mig om jag har fel..

Att vissa galaxer är spiralformade beror att de roterar, och denna rotation har väl funnits redan hos de glasmoln som bildade galaxerna?