2015-05-28, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Andromeda som också är en spiralgalax ska så småningom krocka med vår galax. Vad blir resultatet ca 1 miljard år senare?

Det finns galaxer utan svarta hål som ser ut som en hötapp och vad jag tror mig förstått har de råkat ut för en kollision där de bland annat blivit av med sitt svarta hål, men en mängd stjärnor slank igenom och bildade denna "hötapps galax".

Andromedas svarta håll anses vara mycket mer supermassivt än vår galax och tror jag mig läst, tyder det på att den slukat en annan galax tidigare. Men hur kan det komma sig att den behåll sin spiralform.

Är en supermassivt svarthål en "garant" för att spiralformen återupprättas efter ett eller några galaxvarv???

Kanske ställer jag frågor som ingen ännu ens har en teori om ?

När Andromeda och Vintergatan kolliderar så kommer det att bilda en ny större galax. En ökad aktivitet av supernovor samt stjärnbildning kommer att ske under en lång period tror jag?

Dom svarta hålen i galaxernas centrum är väl bara rester av galaxernas utveckling vad jag kan förstå. Även om dom svarta hålen är supermassiva så är dom bara flugskitar i jämförelse med galaxernas totala massa och har ingen som helst dominant roll i en galax som helhet.

Någon får rätta mig om jag har fel..

Att vissa galaxer är spiralformade beror att de roterar, och denna rotation har väl funnits redan hos de glasmoln som bildade galaxerna?
Citera
2015-05-28, 00:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Tack för förklaringarna igen!

Är inte Big Crunch det som gör det möjligt för universum att återuppstå i cykler med nya Big Bang? Jag minns att det pratades mycket om det när jag var liten på 90-talet.
Hur ser man på detta påstående med dagens kunskaper om det vore Big Crunch som kommer att drabba vårt universum?

På slutet av 90-talet upptäcktes att universums expansion accelererar (pga mörk energi) istället för att bromsa in, så det säkraste tipset just nu är nog att det INTE blir en Big Crunch. Men Big Rip är ju tänkbar.

Kan verka konstig jämfört med det synbarligen enklare antagandet att den mörka energin, aka vakuumenergin, aka den kosmologiska konstanten, är just konstant. MEN denna har i så fall ett värde som är väldigt väldigt mycket mindre än vad den moderna fysiken förutsäger att den borde ha - om detta har med elementarpartikelfysik att göra - som förutsäger ett värde som är ca 10^120 gånger större!!! Troligtvis den sämsta förutsägelsen någonsin. Vilket man kanske vill kunna förklara, t ex med multiversum (läs "the cosmic landscape" av Leonard Susskind). När allt kommer omkring så är en konstant mörk energi alltså ganska konstig.
Citera
2015-05-28, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Exempelvis kan Big Crunch aldrig inträffa i ett universum som accellererar och domineras av mörk materia.

Som jag skriver nedan så kan dock den mörka energin falla sönder till massa, då kommer expansionen avstanna och sedan på grund av mörka materians gravitation kommer allt dras ihop. Om expansionen nu sker på grund av den mörka energin. Du är säkert medveten om detta, men tänkte det var värt att lägga till

Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Är inte Big Crunch det som gör det möjligt för universum att återuppstå i cykler med nya Big Bang? Jag minns att det pratades mycket om det när jag var liten på 90-talet.
Hur ser man på detta påstående med dagens kunskaper om det vore Big Crunch som kommer att drabba vårt universum?

Stämmer bra.

Den mörka energin kan vara det som expanderar rummet i Universum, men energin kan falla sönder till massa, då kommer expansionen avstanna och sedan på grund av mörka materians gravitation kommer allt dras ihop.
Senast redigerad av 400Ben 2015-05-28 kl. 02:57.
Citera
2015-05-28, 11:40
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Läste på om big bang men det är inte entydigt tycker jag. Dels talas det om en singularitet med oändligt hög temperatur där alla partiklar intar samma plats. Okey terori!

Å andra sidan påstås att kvarkar och leptoner fanns som de ursprungliga byggstenarna. Tycker det sista verkar vara en rationalisering av kvantfysikerna för att kvantfysiken skulle kunna spela en roll redan från början.
Antar att de rena matematikerna räknat fram att ursprunget var en oändligt liten punkt med oändligt hög temperatur. Någon massa kan inte ha existerat och rimligen inte heller den oändliga temperaturen som bara finns där som en matematisk konstruktion.

Om vi hade en sådan punkt i vår absoluta närhet skulle vi inte märka den. Den skulle uppfattas som intet. Det skulle inte vara något alls, inte ens ett embryo till ett universum.

Sedan händer något, tid, rymd, temperatur, energi, materia = elementarpartiklar alla begrepp uppstår. Men kanske även deras motsats om man skapar något positivt ur intet borde lika mycket negativt uppstå ur samma intet? Negativ rymd kan jag inte förstå däremot om det finns materia så finns det antimateria.
En positiv energi kan lika mycket negativ energi finnas eller kanske inte proportionerligt efter som massa och energi är samma sak så kan ett överskott av positiv energi kompenseras av mer antimateria än materia.
Mörk energi kan vara negativ energi, mörk materia kan vara antimateria eller i varje fall delvis bestå av antimateria. Det finns andra sätt att förklara varför materia inte kan uppfattas, ses.

Så varför skulle inte alltet sedan bara försvinna i ett big ripp som i sin slutfas innebär att all materia i ett universum med oerhört spridda elementarpartiklar så småningom upplöses helt. Leptoner och kvarkar faller samman. Universum intar åter tillståndet noll därför att det är tomt.

Nu får ni slå håll på mitt svammel.
Citera
2015-05-29, 10:05
Medlem
Mr.Sounds avatar
Tänkte lite på vårt solsystems tvilling, Kepler-444. Hur kan man vara så säker att det inte finns liv där?

Citat:
At their current orbital distances, life as we know it could not exist on these ancient worlds.

http://www.nasa.gov/ames/kepler/astronomers-discover-ancient-system-with-five-small-planets

Vad skiljer dessa från Kepler-22b?

Edit: Efter tänkt, och läst igen, så är alltså avståndet som gör att liv inte är möjligt där. Skit i frågan.
Senast redigerad av Mr.Sound 2015-05-29 kl. 10:08.
Citera
2015-05-30, 19:06
Medlem
rymdsols avatar
Jaha något intressant som har hänt på senaste tiden i rymden då?
Citera
2015-05-30, 19:40
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdsol
Jaha något intressant som har hänt på senaste tiden i rymden då?
Citat:
A giant eruption from the sun that scientists thought would hit Earth in 2014 missed because the sun's magnetic field channeled it away from the planet in an unexpected way, researchers say.
Senaste nytt från rymden om man kollar här: http://www.space.com/29523-how-earth-escaped-2014-solar-storm.html

Vi kanske skulle ha en skvallertråd om rymden så att vi täcker upp även de lite pikantare händelserna.
Citera
2015-06-01, 18:32
Medlem
Om jag observerar en stjärna i vår galax som är 50 000 ljusår från oss. Det betyder ju att ljuset har tagit 50 000 år att nå jorden. Stjärnor rör sig runt det svarta hålet i mitten av vår galax. Är det så att den här stjärnan faktiskt befinner sig på en annan plats på himlavalvet än vad jag ser?
Citera
2015-06-01, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djokoto
Om jag observerar en stjärna i vår galax som är 50 000 ljusår från oss. Det betyder ju att ljuset har tagit 50 000 år att nå jorden. Stjärnor rör sig runt det svarta hålet i mitten av vår galax. Är det så att den här stjärnan faktiskt befinner sig på en annan plats på himlavalvet än vad jag ser?

Stämmer bra
Citera
2015-06-03, 14:26
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja det är det scenariot vi tror kommer att inträffa. När universum når maximal entropi.
Lite slarvigt beskrivet kan vi säga att i Big Chill (Big Freeze) blir skalfaktorn oändligt stor efter en oändligt lång tid. Storleken går mot oändligheten när tiden gör det.

Så i fallet Big Rip kommer detta skilja sig från det jag nyss skrev. Här blir skalfaktorn oändligt stor efter en ändlig tid. Det finns alltså en tid efter Big Bang då detta inträffar. Men när detta inträffar vet vi så klart inte. Jag gav mig på en förklaring för ett tag sedan vad det gäller just detta.
Kvintessens, en modell där vi låter just den mörka energin variera med tiden.

Här är en plot som visar när Big Rip inträffar (i antal år från och med nu), som en funktion av w (tillståndsekvationen).
w=-1 innebär att den mörka energin är konstant, precis som i LCDM. Som du ser är detta en asymptot.
http://m.wolframalpha.com/input/?i=plot+%5Bf%28w%29%3D2%2F%283*%7C1%2B%28w%29%7C*% 282.3*10%5E-18%29*%281-0.3%29%5E0.5%29%2F%2860*60* 24*365%29%5D+from+-3+to+-1

(FB) Mörk energi och dess innebörd

Är det tänkbart att universum för 13.6 miljarder år sedan bestod av 100 % mörk energi ?
Citera
2015-06-03, 16:24
Medlem
Stress7s avatar
Har en fundering angående den så kallade mörka materian. Enligt vad jag har förstått så hålls galaxerna ihop tack vare
att dom är inbäddade i den mörka materian. Utan denna så hade dom yttersta solsystemen osv sagt tack och hej och haidlat raka spåret bort från galaxen ut i den kosmiska glesbygden.

Nu har ju den mörka materian faktiskt egenskapen att den interagerar via gravitation den med så varför haidlar inte även den raka spåret bort från galaxen? Antar att även den borde hålla samma hastighet som den synliga materien i utkanten?

Om jag förstått det hela rätt så finns även den mörka materian överallt innuti våran galax, solsystem osv. Innebär det att när man räknat på olika planeters banor osv så har man utan att veta det använt tex stora G utan att förstå att en del utav konstanten även innefattar mörk materia påverkan? Mao tex jupiters synliga/vanliga massa är mindre än vi tror då vi inte insett att den mörka materian spelat in?

Bonusfråga!

Har sett en del bilder på hur jorden utan vatten ser ut, som en jävla potatis. Halvt avlång och knölig, stämmer det? Har för mig att den bilden kommer från seriösa instutioners mätningar från satelliter osv.

(Mindbender, är det någon som har kollat om Hawkins verkligen lever idag och inte bara har tagits över av hans Ai till rullstol?)
Citera
2015-06-03, 18:09
Medlem
nabbolbs avatar
Hur lång tid skulle det med dagens rymdraketer ta att lämna vårat solsystem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in