2014-07-04, 01:01
Medlem
Om universum har en platt geometri, innebär det då att vi egentligen rör oss på ett plan, oavsett om vi rör oss i X, Y eller Z?

Jag försöker förstå mig på hur rummet fungerar, även om man aldrig bildligt kan föreställa sig universum, så vill jag åtminstone försöka förstå mig på geometrin på ett teoretiskt plan..
Citera
2014-07-04, 02:52
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Om universum har en platt geometri, innebär det då att vi egentligen rör oss på ett plan, oavsett om vi rör oss i X, Y eller Z?

Jag försöker förstå mig på hur rummet fungerar, även om man aldrig bildligt kan föreställa sig universum, så vill jag åtminstone försöka förstå mig på geometrin på ett teoretiskt plan..
Du kanske finner ditt svar här: (FB) Har jag förstått teorin om ett platt universum rätt?
Citera
2014-07-04, 14:24
Medlem
Deon Limes avatar
Stjärnor existerar ju väldigt ofta i binära system så varför hör man aldrig det om planeter? Eller är det helt enkelt inte möjligt att en större planet som skymmer delar av sin stjärnas ljus egentligen är två eller fler mindre planeter?

När blir en måne förresten en planet? Ponera att Mars bytar plats med månen - är Mars då en planet eller måne?
Citera
2014-07-04, 14:46
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Stjärnor existerar ju väldigt ofta i binära system så varför hör man aldrig det om planeter? Eller är det helt enkelt inte möjligt att en större planet som skymmer delar av sin stjärnas ljus egentligen är två eller fler mindre planeter?

När blir en måne förresten en planet? Ponera att Mars bytar plats med månen - är Mars då en planet eller måne?
Vad som är planet eller dvärgplanet är numera ganska luddigt. Beror på som finns i banan den går run sin stjärna. Eller en av dem. eller båda. Och ofta är skillnaden mellan planet/dvärgplanet och måne också oviktig, t.ex. när man talar om objekt med atmosphär eller objekt med flytande oceaner.

Så vi borde tala också om solystemets 4 atmosfärer och solsystemets 4(+?) oceaner som överlappande objekt med månar, asteroider, dvärgplaneter och planeter.

Varför har man ännu inte hittat någon binär exoplanet? Alltså en planet med en måne som är nästa lika stor som planeten själv. Bra fråga. Jag vet inte varför. Kanske teleskopen inte varit tillräckligt skarpa för att urskilja det. Eller kanske det är extra ovanligt att större gasplaneter nära sin stjärna (de som varit lättast att upptäcka) bildar binära par. Jorden/Månen och Pluto/Charon är två nästan-dubbelplaneter vi har i solsystemet.

En dubbelplanet skulle liksom Pluto/Charon och liksom Uranus med småmånar kunna ligga nästan rätvinkligt mot sin ekliptika. Det kan jag föreställa mig försvårar upptäckt.

Vidar har varje planet i solsystemet mer massa än summan av alla mindre planeter. Det finns inte två planeter med jämförelsebar storlek i solsystemet. Om det liksom i solsystemet typiskt bildas 8 planeter runt en stjärna, och de varierar i storlek på en skala mellan 1 och 1000 från minst till störst, så blir jämstora par inte så vanliga. Jorden och Venus är de två mest jämstora planeterna och de är också närmast grannar med varandra. Men det ligger långt från orbital mechanics att få dem att bilda någon varaktig dubbelplanet.
Senast redigerad av Fri 2014-07-04 kl. 14:50.
Citera
2014-07-04, 15:23
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Du kanske finner ditt svar här: (FB) Har jag förstått teorin om ett platt universum rätt?

Vill du argumentera kring varför du valt de bevisen du har? Räcker det inte med att allt vi ser kan förklaras med 2 koordinater, och en vektor?
Citera
2014-07-16, 12:17
Awaiting Email Confirmation
KvadratNegerBolls avatar
Hur länge hade människan överlevt om våran sol bara skulle försvunnit?
Citera
2014-07-16, 12:56
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvadratNegerBoll
Hur länge hade människan överlevt om våran sol bara skulle försvunnit?
En begransad mansklighet kan overleva lika lange som vi skulle gjort anda. Givet att man har byggt karnkraftsdrivna inomhusodlingar och bostader. Atmosfaren skulle forsvinna, jag skulle tro att den skulle frysa till ett lager av syre och kvave pa Jordytan. Vi skulle bara kunna overleva i en rymdstation pa jordytan, pa samma villkor som vi kan overleva pa Manen eller i omloppsbana. Om det hande idag sa skulle nagra generaler i nan bunker kanske halla ut nagra ar eller t.o.m. decennier av de lager som finns dar oberoende av forhallandena pa jordytan. Alla andra skulle nog dodas inom ett dygn. Atmosfaren skulle blasa bort i en extrem storm. Jordbavningar skulle utlosas av det plotsliga forandringen i tidvattenkrafter. Temperaturen skulle hastigt rasa med ett par hundra grader i nattmorkret. Allt vatten skulle anga ut i rymden eller frysas till en form av is som ar lika hard som betong.
Senast redigerad av Fri 2014-07-16 kl. 13:01.
Citera
2014-07-16, 17:43
Bannlyst
Finns det något slut på universum?
Citera
2014-07-16, 18:28
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Finns det något slut på universum?
Nej. Allt tyder pa att universum ar rumsligt oandligt stort i alla riktningar, utan krokning tillbaka eller grans. I tid har universum en borjan och kommer att finnas evigt, om an allt glesare och kallare och tommare.
Citera
2014-07-16, 20:03
Medlem
Perfectscores avatar
När universum upphör att existera sedan för att återuppstå med ett big bang. Är det en fortsättning på vår tid eller börjar tiden om igen?
Citera
2014-07-16, 20:44
Medlem
SunTheLions avatar
Om det skulle finnas ett teleskop som kunde se oss i detalj från ett avstånd på 65 miljoner ljusår bort, skulle dem då se dinosaurier?
Citera
2014-07-16, 20:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTheLion
Om det skulle finnas ett teleskop som kunde se oss i detalj från ett avstånd på 65 miljoner ljusår bort, skulle dem då se dinosaurier?
De skulle då se dinosaurer ja.
Eller i alla fall en rackarns stor komet/asteroid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in