2015-01-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Universum var i början väldigt litet och allt var oerhört tätt packat. All energi och materia som finns idag fanns redan då, men i ett mindre område.
Om inflationsteorierna stämmer så vet vi inte så mycket om hur det såg ut innan inflationens slut. Detta eftersom krafterna som antas drivit inflationen försvann spårlöst när inflationen tog slut och därför inte kan undersökas. Vi vet sluttillståndet dit alla vedertagna modeller leder, men begynnelsetillståndet och själva inflationsprocessen varierar dock stort mellan olika teorier.

I sin mest minimalistiska form räcker två fotoner i ett slutet rum av en plancklängds diameter för att trigga inflationen. Sedan skapas resten av materian ur vakuumenergin som uppstod när inflationen tog fart. Andra extremen är att universum är oändligt till volym och massa och då alltid måste ha varit så.

Citat:
Varför Big Bang över huvud taget skedde vet man inte. Men när expansionen väl började fortsatte den. När rummet i sig väger något faller det utåt, vilket leder till att universum expanderar. Eftersom inget finns i vägen för detta ”fall” fortsätter det bara.
Det förefaller uteslutet att rummet skulle expandera utåt eftersom expansionen är isotrop. Det är snarare som så att rummet expanderar inåt eftersom avståndet mellan stillastående punkter ökar.

Antingen har rummet en begränsad volym och sluten geometri så att man är sin egen granne, eller så har rummet en oändlig volym och platt geometri. Annars funkar det inte.
Citera
2015-01-07, 12:58
Medlem
1luvs avatar
hur stort är universum, oändligt?
Citera
2015-01-07, 14:59
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1luv
hur stort är universum, oändligt?
Vårt observerbara universum har idag en diameter på ca 93 miljarder ljusår. Ljuset har en begränsad hastighet, vilket innebär att vi bara kan se det vars ljus hunnt fram till oss under 13.8 miljarder år.

Dock kan hela universum vara mycket större än så och troligtvis är det till och med oändligt.

Här är ett gammalt inlägg jag skrev om universums storlek:

(FB) Universums diameter = 93 miljarder ljusår
Citera
2015-01-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Vårt observerbara universum har idag en diameter på ca 93 miljarder ljusår. Ljuset har en begränsad hastighet, vilket innebär att vi bara kan se det vars ljus hunnt fram till oss under 13.8 miljarder år.

Dock kan hela universum vara mycket större än så och troligtvis är det till och med oändligt.

Här är ett gammalt inlägg jag skrev om universums storlek:

(FB) Universums diameter = 93 miljarder ljusår

En fråga. Jag har alltid fått höra att ljuset tar sig runt jorden 7 gånger på en sek. Men när jag räknar får jag det till 23. Hur ligger det till? Jag har räknat Ljusets hastighet (299 792,458 km) / jordens diameter (12 742 km) och får ca 23, 5.
Citera
2015-01-07, 18:56
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
En fråga. Jag har alltid fått höra att ljuset tar sig runt jorden 7 gånger på en sek. Men när jag räknar får jag det till 23. Hur ligger det till? Jag har räknat Ljusets hastighet (299 792,458 km) / jordens diameter (12 742 km) och får ca 23, 5.
Diameter kan du ju räkna ut på en pizza (i och för sig på jorden också..) men runt jorden är det 40 000 km och du måste ju åka längs ytan.
Citera
2015-01-07, 19:07
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Diametern * pi!
Citera
2015-01-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Diameter kan du ju räkna ut på en pizza (i och för sig på jorden också..) men runt jorden är det 40 000 km och du måste ju åka längs ytan.

EDIT: Nu hänger jag med Tack

Så svaret blir 7.5!
Senast redigerad av 400Ben 2015-01-07 kl. 19:41.
Citera
2015-01-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Diametern * pi!

EDIT: Nu hänger jag med Tack

Så svaret blir 7.5!
Senast redigerad av 400Ben 2015-01-07 kl. 19:41.
Citera
2015-01-08, 14:31
Medlem
Någon som sitter på info om vilken metod som användes för att upptäcka Kepler 438B ?
Finns lagom många metoder, därför jag undrar Google har inte varit trevlig den senaste veckan!
Citera
2015-01-08, 15:08
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Någon som sitter på info om vilken metod som användes för att upptäcka Kepler 438B ?
Finns lagom många metoder, därför jag undrar Google har inte varit trevlig den senaste veckan!
Metod? Passagemetoden.
(FB) Diskussioner om exoplaneter (ändr. rubrik//mod)

Med hjälp av denna kan vi upptäcka planeter, få dess storlek och omloppstid. Vidare observationer, när vi vet att det finns planeter kan man göra radialhastighetsberäkningar på stjärnan och då få fram massan samt densiteten.

Ett exempel:
(FB) Diskussioner om exoplaneter (ändr. rubrik//mod)

Edit.
Alla planeter som upptäckts och har namnet Kepler xxxbcdef har upptäckts av Keplerteleskopet, som tittade/tittar på massor av stjärnor samtidigt. Den kan då se när planeter passerar framför sina värdstjärnor.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2015-01-08 kl. 15:15.
Citera
2015-01-08, 15:11
Medlem
Citat:
Eftersom den heter "Kepler" så borde den ha upptäckts med keplerteleskopet dvs genom passage framför sin egna stjärna.
Citera
2015-01-08, 18:28
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Vill du ha lite uträkningar specifikt för planeten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in