Citat:
Ursprungligen postat av
kuntakinte55
Tack för att du svarar på mina frågor Gromph.
Jag vill dock be dig läsa mina frågor lite noggrannare innan du svarar.
Har jag inte läst de noggrant då. Jag har svarat, och så säger du att du inte riktigt förstår. Då säger du att jag kan behöva omformulera mig eller beskriva ytterligare information.
Jag förutsätter att du läst och kommer ihåg det jag har skrivit i tidigare inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
kuntakinte55
#1 K: Kan pengarna cirkulera för många steg hamnar pengarna allt för långt från den första utlånaren i fordringskedjan (löpa amok), vilket i sin tur skulle ökar risken att insättaren inte får tillbaka sina pengar.
#2 G: Nej, eftersom vårt betalmedel består av likvärdiga enheter spelar det ingen roll hur de cirkulerar.
#3 K: Om det inte spelar någon roll hur de cirkulerar, varför får i så fall banken inte låna ut 100% av spararens insatta kapital?
Det ser ut som att cirkeln är sluten, du menar att pengarna inte får cirkulera för många steg genom att banken lånar ut 100% på grund av reservkravet eftersom det är ett sätt att minska risken för bankruns. (det första jag skrev ovan #1)
Nu börjar du påstå vad jag menar. Vilket i detta fall inte stämmer.
Har inte jag tvärtom sagt att pengar hos allmänheten får cirkulera precis hur mycket som helst.
Eftersom jag har förklarat ganska noggrant (enligt mitt förmenande iaf), så hjälper det nog inte att jag upprepar mig. Du skulle behöva förklara vad du ser för problem.
1) vad skulle hindra godtycklig cirkulation för "pengar" hos allmänheten.
2) vad ser du för koppling mellan bankernas reserver och cirkulation hos allmänheten.
Eftersom du berört detta minst två ggr så verkar du se en koppling där.
Citat:
Ursprungligen postat av
kuntakinte55
Här verkar det lite mer uppenbart att du inte läste min fråga så noga. I min fråga skrev jag inte att alla unisont tar ut allt samtidigt, utan endast en sparare.
Min fråga avsåg ett enda exempel på en person som tar ut sina insatta fordringar under förutsättningen att banken lånar ut 100% av insatt kapital i obegränsat många steg på det sätt det innebär om det skulle vara som du skriver att det inte spelar någon roll hur pengar cirkulerar i det diskuterade systemet av insättningar/utlåningar i bank.
Ok. Sverige har inget reservkrav. Alternativt kan man säga att det är 0%.
Dock ligger bankerna med ganska omfattande kassor iaf. Och även kontanter. De behöver ha kontanter för att fylla bankomaterna.
Nordea t ex lär ha ca 2 mdr i kontanter. Låt oss säga att jag ställer mig vid en bankomat och tar ut 1 MSEK. (Det lär ta några veckor). Då har Nordea bara tappat ca en promille av sitt kontantlager.
En fordringsägare är inget problem. Inte många heller. Iom att vi nu är hänvisade till bankomater där det finns begränsningar i hur mycket man får ta ut per vecka så är det snudd på omöjligt att skapa en bankrun där folk tar ut kontanter.
Ovan använder du cirkulerar på ett mystiskt sätt. Är det möjligen så att du avser något annat med cirkulerar än transaktioner?
Citat:
Ursprungligen postat av
kuntakinte55
Det första jag skrev i mitt första inlägg i tråden var tre exempel där det påstås att kontanter skapas med denna metod.
Jag har utöver det i mina direkta svar till dig hänvisat 2 gånger till en film där det påstås att denna metod skapar pengar.
Om det är oklart vad min huvudfråga baseras på är det inte förvånande att diskussionen blir lite spretig.
Du måste klara att uttrycka det du vill veta. Om du inte klarar det så får du svar därefter.
Du har fått grundläggande svar. Trots det repeterar du frågor som finns besvarade. Och det kan bero på två saker. Dels kan du sakna den begreppsvärld jag använder och betydelse går förlorad. Dels kan det vara så att du har vissa bestämda uppfattningar, och tar inte emot information som inte överensstämmer med dessa.
Om du har en ärlig vilja till förståelse så är det nog enklast om du frågar på de detaljer som du inte är helt överens om.
Citat:
Ursprungligen postat av
kuntakinte55
Eftersom jag får intrycket att du missat det upprepar jag länkarna igen:
Jag missar ingenting. Men jag diskuterar inte med en video.
Du har ställt frågor, och jag har besvarat dessa. Om du anser att mina svar skiljer sig på någon väsentlig punkt mot vad du hört på annat håll så har du några alternativ.
1) du försöker med min hjälp avgöra.
2) du klarar inte av att avgöra och är därmed hänvisad till blind tro.
Om du väljer 2) och har en blind tro på en video, då får du låta bli och komma till mig och klaga. Då har du valt ett liv som religiös, och får gilla det.
Citat:
Ursprungligen postat av
kuntakinte55
Här är det bra att du är tydlig med att vi har två former av betalmedel, kontanter och fordringar på bankinstitut.
Det är då enklare att förstå att förutsättningen att Olle2 kan göra en deposit av 900 så krävs att han tillhandahåller betalmedel (kontanter) motsvarande 900.
När Olle2 gör en deposit, är det betalmedel som redan fanns, och samma betalmedel som byter form från kontanter till att bokföras som en fordring på banken.
Banken har 900 i kontanter, en skuld till Olle2 som är bokförd som att Olle2 har en fordran. Skulden avser de 900 som redan fanns från början.
Jag ber dig uppmärksamma att följer du det schema med ut och inlåningar som du refererat till i din fråga så ökar totala mängden betalmedel. Och ökningarna är i formen fordringar på bankinstitut.
Citat:
Ursprungligen postat av
kuntakinte55
Menar du att när ett betalmedel byter form eller bokförs, så skapas nya pengar?
Det är en bra fråga. Jag repeterar det jag skrev nyss i en annan tråd:
1) Jag går in på Nordea, och får låna 500 SEK som betalas ut i kontanter. (Nordea tar från sin kassa).
2) Jag går till Nordea och gör en insättning av dessa 500 SEK i kontanter. (Nordea lägger tillbaka de i sin kassa).
Nu har jag en skuld till Nordea på 500, och en fordran på Nordea på 500. (Och Nordeas kassa är i samma tillstånd som när jag gick in dit).
Men dessa 500 SEK som jag har en fordran på Nordea på visar det sig att andra accepterar som betalmedel. Dessa 500 fanns inte tidigare. Betalmedel har skapas.
Vem skapade dessa?
Var det Nordea eller jag?
Här har mängden kontanter inte ändrats. Och de befinner sig dessutom på exakt samma ställe vid start som slut.
Men det finns 500 SEK mer betalmedel i samhället.
I vilket steg skapades dessa 500 ovan. Och av vem.
När du har svarat på de två frågorna så har du också svar på flera, om inte alla, dina funderingar.
Citat:
Ursprungligen postat av
kuntakinte55
Att fordran kan användas som ett betalmedel är tydligt, något annat har jag aldrig påstått.
Jag tolkar ditt svar som att användning av fordran på en bank är det enklaste fallet, att man använder dem som pengar (betalmedel) bokförda i elektronisk form.
* Lite oklart vad du menar med enklaste fallet. Vilka andra fall ser du?
* Formen är ovidkommande.
Citat:
Ursprungligen postat av
kuntakinte55
Visst är det så. Frågan är om pengar skapas eller inte i denna process. Summan av tillgångar och skulder är noll, både för banken och för Olle2. Eftersom du använder begreppet kontanter i ditt exempel, är det pengar som fanns från början och som finns kvar i samma mängd.
Visst har det skapats betalmedel här. Mängden kontanter är exakt desamma och befinner sin i bankens kassa. Men Pelle 1 har nu 1000 kr i betalmedel som inte fanns i samhället tidigare. Penningmängden har ökat.
(Balansräkningarna måste stämma hela tiden. Om du säljer en guldtacka till Riksbanken och Riksbanken betalar dig med nytryckta sedlar, så stämmer också balansräkningarna. Summan av tillgångar och skulder är fortfarande lika för er båda).
Du frågar efter källa, men detta är inte en fråga för källor utan om logiska konsekvenser av överenskommelser.
Du bör nu kunna acceptera att penningnämnden har ökat med 1000 SEK iom Pelle1's transaktioner. Men i vilket steg skapades dessa 1000 SEK?
Och vem skapade de 1000 SEK?