2008-09-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Frågan om hur pengar (sedlar, mynt och centralbankstillgodohavanden) skapas måste skiljas från hur kreditexpansionen går till i ett system med "Fractional Reserve Banking".
Jag inser att det är två olika frågor. FBR:s vara och icke vara och skapandet av pengar och tack för länken.

Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Om du är intresserad av kreditexpansion och vad affärsbanker sysslar med så kan du ställa frågor här i tråden efter att först ha sökt lite. Vi har faktiskt diskuterat flera närliggande ämnen både en och två och tre och femton gånger.

Jo jag har sökt och försökt med att läsa hela tråden men den är för stor!! Och det är ännu svårare att lyckas finna svar på sina frågor genom att söka.
Citera
2008-09-22, 23:33
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Konspirationer som "agent-principal-problemet", menar du?

Nja, jag tänkte mest på citat som detta:

"The start of World War I. In this war, the German Rothschilds loaned money to the Germans, the British Rothschilds loaned money to the British, and the French Rothschilds loaned money to the French.
One year after the passage of the Federal Reserve Bill, Representative Charles A Lindbergh Sr., outlined how The Federal Reserve created the, "business cycle," and how they manipulated that to their own advantage. He stated,

"To cause high prices, all the Federal Reserve Board will do will be to lower the rediscount rate..., producing an expansion of credit and a rising stock market, then when ...business men are adjusted to these conditions, it can check... prosperity in mid-career by arbitrarily raising the rate of interest.

It can cause the pendulum of a rising and falling market to swing gently back and forth by slight changes in the discount rate, or cause violent fluctuations by a greater rate variation, and in either case it will possess inside information as to financial conditions and advance knowledge of the coming change, either up or down. This is the strongest, most dangerous advantage ever placed in the hands of a special privilege class by any Government that ever existed.

The system is private, conducted for the sole purpose of obtaining the greatest possible profits from the use of other people's money. They know in advance when to create panics to their advantage. They also know when to stop panic. Inflation and deflation work equally well for them when they control finance."

Eller varför inte alla dessa youtube filmer av typen "The Money Masters"?
Citera
2008-09-22, 23:42
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Vad tror du konjunkturcykler beror på?

Förändringar i den aggregerade efterfrågan på saker och ting, brister i tillgång på råvaror o.s.v. Det finns många teorier men jag tror på mycket av Friedmans tankar och idéer även om inte heller han hade rätt i allt.
Citera
2008-09-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Förändringar i den aggregerade efterfrågan på saker och ting, brister i tillgång på råvaror o.s.v. Det finns många teorier men jag tror på mycket av Friedmans tankar och idéer även om inte heller han hade rätt i allt.

Men du anser att pengar bör behandlas som vilken annan vara som helst?
Citera
2008-09-23, 06:38
Medlem
Slupens avatar
Var jag inte riktigt haller med El Zorro ar att "alla" kan skapa kreditfordringar.

Sjalv tycker jag det ar viktigt att inse att bankers skapande av kreditpengar ar sarstallt vad du och jag kan gora. Bade bokforingsmassigt och i praktiskt betydelse av sadana skuldforbindelser.

Bankers fordringar ar i allmanhetens ogon pengar. Man talar inte om att jag har gatt till banken och tagit upp en fordring sa jag kan kopa ett hus. Nar man fragar nagon hur mycket pengar de har sa tittar de pa saldot pa bankkontot utan att reflektera att innehavet inte ar garanterat i normal mening.

JNilsson. Har inte glomt vad jag lovat men varit ute o rest. Kommer senare.
Citera
2008-09-23, 16:26
Medlem
jnilssons avatar
Skillnaden mellan krediterna i en bank och dem i kaffelistan är storleken och klädseln på dem som administrerar.
Citera
2008-09-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zinn
Men du anser att pengar bör behandlas som vilken annan vara som helst?
Pengar är en representation av ackumulerad köpkraft, sparande, kapital. På samma sätt kan en svarv, ett vattenkraftverk eller ett diesellok representera ett kapital. De är reala tillgångar till skillnad från obligationer och banktillgodohavanden som är finansiella tillgångar. De finansiella tillgångarna representerar i stället avtal om framtida betalningar och förtroende för låntagarnas framtida betalningsförmåga.

På vilket sätt tycker du att pengar borde specialbehandlas?
Senast redigerad av Sölffmynt 2008-09-23 kl. 17:16.
Citera
2008-09-23, 19:03
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Skillnaden mellan krediterna i en bank och dem i kaffelistan är storleken och klädseln på dem som administrerar.

Nja, lite mera an sa
Citera
2008-09-23, 20:47
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Nja, lite mera an sa
OK, vet vad du menar. Kaffelistans initiativtagare blir inte avbildade i oljemålningar på väggarna.
Citera
2008-09-23, 22:26
Medlem
Realizts avatar
Citat:
OK, vet vad du menar. Kaffelistans initiativtagare blir inte avbildade i oljemålningar på väggarna.
För att nämna en liten skillnad:

Kaffelistefolket har inte stulit alla de fysiska varor som "pengarna" (saldolistan) representerade när människorna anförtrodde dem att lagra dessa varor.

När ska staten leverera de metaller som den en gång lovade att en krona representerar äganderätten till?
Senast redigerad av Realizt 2008-09-23 kl. 22:30.
Citera
2008-09-24, 05:18
Medlem
Slupens avatar
Citat:

Eller varfor inte.

Om du som normal foretagare ger ut ett lan och bokfor som banken sa aker du dit for bokforingsbrott.
Citera
2008-09-24, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Eller varfor inte.

Om du som normal foretagare ger ut ett lan och bokfor som banken sa aker du dit for bokforingsbrott.

Slupen - jag är nyfiken på ditt bokföringsexempel av utlåning utan hävstång (eller hur titeln nu var) - kan vi få se det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in