Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Hade man kunnat handla mjölk och betala snickaren med fakturan skulle jag räkna det som att skapa pengar.
Men om du handlar mjölk på faktura, så kan du ju betala snickaren med de pengar du har sedan tidigare. På så sätt har du lyckats spendera mer pengar än du hade i kontanter.
Jag skall utveckla internetbokhandelsexemplet.
Låt oss anta att jag har 800 kr i sedlar i dag. Jag köper Schumpeters
History of Economic Analysis mot faktura på Adlibris. Boken skickas på måndag och med den följer ett krav på att betala 793 kr senast den 15 juni.
När boken levereras den 27 maj visar det sig att jnilsson omedelbart behöver få tag i en ekonomisk-historisk tegelsten (om det är för att dänga den i huvudet på Slupen eller för något annat ändamål låter vi vara osagt), så han ber att få köpa boken av mig direkt, och lovar att betala 800 kr jämnt allra senast den 1 juni. Samma dag lägger jag en köporder på andelar i en likviditetsfond som enbart investerar i statsskuldväxar.
Så här skulle min balansräkning per 2009-05-31 se ut:
TILLGÅNGAR
Likviditetsfond 800 kr
Fordran på jnilsson 800 kr
S:a tillgångar 1 600 kr
EGET KAPITAL OCH SKULDER
Eget kapital 807 kr
Skuld till Adlibris 793 kr
S:a eget kapital och skulder 1 600 kr
Vad har hänt egentligen? jnilsson har indirekt lånat 793 kr av Adlibris med mig som förmedlare av krediten. Detta skulle räknas som kreditexpansion om jag hade haft banktillstånd, men eftersom jag inte har något banktillstånd syns det inte i någon statistik. Jag har också tjänat 7 kr på jnilssons tidspreferens. Det skulle ha kallats ränta om jag hade varit en bank.
Jag har alltså lyckats lånat ut 1 600 kronor jämnt fördelat mellan jnilsson och staten, fast jag bara hade 800 kronor från början. Eftersom jag har placerat pengarna i en likviditetsfond som kräver två dagar på sig att betala ut pengarna så kan jag inte återbetala krediten omedelbart, men det handlar ändå inte om FRB, eftersom det inte föreligger något
irregular deposit contract. Notera att jag inte har någon kassareserv alls.
Har jag verkligen skapat pengar?