2015-04-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Är Finland intresserat av Gripen?

Såg någon notis i Di om detta.

http://www.di.se/artiklar/2015/4/1/finland-har-gripen-pa-radarn/

Svar ja. De har en åldrande flotta av flygplan som måste ersättas och med det fördjupade försvarssamarbetet med Sverige så finns det helt klart enorma fördelar att göra ett sådant val.
Citera
2015-04-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Senast det var på tapeten så sade väl USA att i fall Finland köper JAS så tänker de (USA) ej leverera en utav de missiler som JAS är tänkt att vara bestyckad med. Då köpte finnarna F-16 istället.
De kjøpte F-18 og ikke F-16. De har 55 stk F-18C og 7 stk F-18D
Citera
2015-04-02, 00:36
Medlem
Citat:
Senast det var på tapeten så sade väl USA att i fall Finland köper JAS så tänker de (USA) ej leverera en utav de missiler som JAS är tänkt att vara bestyckad med. Då köpte finnarna F-16 istället.
Ryktet är att USA gav Finland/Nokia hjälp med batterutveckling om dom valde F18, sanningshalten vet jag inget om.
Citera
2015-04-02, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ryktet är att USA gav Finland/Nokia hjälp med batterutveckling om dom valde F18, sanningshalten vet jag inget om.

Hursom var F-18 ett konstigt val om man bortser från sidoaffärer som den du anger - sant eller ej. F-18 var inte vad Finland behövde, ett tungt åldrande tvåmotorigt plan som kan bära mycket last. Bara det med att de har bra bombkapacitet kan ju ifrågasättas som viktigt för Finland, något som säkert störde Ryssland. Vidare har Finland inte haft en historia av att provocera Ryssland bara för att de kan, de brukar vara mer diplomatiska. På det sättet var F-18 också okaraktäristiskt.

Tveksam om Finland är intresserade av JAS nu. Tror inte att de vill ha ännu en plattform i sitt system då det inte bara är att kacka in ett nytt plan utan en massa dubbleringar i system och andra åtgärder. Avvecklandet av F-18 torde dröja. Det är lite tråkigt för Finland, F-18 var ett felköp tyckte jag redan då. Vid libyeninstatsen hade Finland inget att skicka dit, det säger en del.
Citera
2015-04-02, 09:37
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Jaha, Super Hornet antar jag då. Den andra är väl för gammal.
Citera
2015-04-02, 09:59
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ursäkta min okunskap, men vad är batter?
Citera
2015-04-02, 10:14
Medlem
Vad skulle Finland ha köpt istället för Hornet?
Citera
2015-04-02, 10:15
Medlem
Citat:
Ursäkta min okunskap, men vad är batter?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Batteri
Citera
2015-04-02, 10:19
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Batteri
Du länkar till batteri. Är det samma sak som batter?

Vad för sorts batterier har man i stridsflygplan? Varför fick Nokia hjälp med att utveckla sådana? De har väl inga Nokiabatterier i sina F-18?
Citera
2015-04-02, 10:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh

De köpte gamla F/A-18 men kallar det för F-18 för att inte provocera ryssen, dvs använder inte dem i attackrollen.

Att finland valde F/A-18 före Gripen beror mest på att de ville ha leverans några år innan Gripen fanns för leverans.
Citera
2015-04-02, 10:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vad skulle Finland ha köpt istället för Hornet?

F-16 var det enda aktuella alternativet förutom eventuellt Gripen. Rafale/Eurofighter var långt ifrån leveransklara då.
Citera
2015-04-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Hursom var F-18 ett konstigt val om man bortser från sidoaffärer som den du anger - sant eller ej. F-18 var inte vad Finland behövde, ett tungt åldrande tvåmotorigt plan som kan bära mycket last. Bara det med att de har bra bombkapacitet kan ju ifrågasättas som viktigt för Finland, något som säkert störde Ryssland. Vidare har Finland inte haft en historia av att provocera Ryssland bara för att de kan, de brukar vara mer diplomatiska. På det sättet var F-18 också okaraktäristiskt.

Tveksam om Finland är intresserade av JAS nu. Tror inte att de vill ha ännu en plattform i sitt system då det inte bara är att kacka in ett nytt plan utan en massa dubbleringar i system och andra åtgärder. Avvecklandet av F-18 torde dröja. Det är lite tråkigt för Finland, F-18 var ett felköp tyckte jag redan då. Vid libyeninstatsen hade Finland inget att skicka dit, det säger en del.

Her var det mye rart. Avgjørelsen ble tatt rett før Sovjet gikk i oppløsning, det var valgt 40 fly fra vest og 20 fly fra Sovjet. Så falt Sovjet i 1991, og i 1992 gjorde man om slik at det kun ble F-18C/D. Flyet ble døpt om fra F/A-18 til F-18 av finnene ettersom de ikke skulle ha noe ground-attack fly, og alle en seter fly ble bygge i Finland. At du påstår at F-18 C/D skulle være gammelt i 1990 er selvsagt bare tull, og det sier seg selv at de ikke hadde fly å sende til Libya ettersom de ikke har utstyr for det.

Finland ble etter ww2 pålagt begrensninger på antall fly, type fly og ikke minst våpen. Disse har blitt revidert noen ganger før de forsvant helt 22/9-1990.

At Finland nå begynner å se seg om etter nye fly er ikke så rart, for de bør ha valget klart tidlig 2010 i alle fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in