Citat:
Ursprungligen postat av
janne3x
F-16 har en motor som utvecklar 127kN mot Gripens 80kN samt ett thrust/weight- förhållande på 1.1. Mycket högre motorstyrka alltså. Trots att intagen är fasta och inte kan optimeras för hög fart på hög höjd så räcker motorstyrkan till ändå för Mach 2. Gripen har inte samma effektöverskott och stannar på ungefär Mach 1.7 i bästa fall. Det är vad jag tror i alla fall.
Jag har för mig att gamla F-16 med de svagare motorerna hade en angiven maxhastighet på 1.6.
En snabb överslagsräkning där jag tog med några enkla mått utom vikten gav att F16 är 12% snabbare än Gripen.
Gick på förhållandet i vingspann och kvadrerade det för att få relationen mellan planens frontareor. Den blev 1,25 till nackdel för F16. Tog sedan relationen mellan planens motorstyrkor och delade med dessa 1,25. Det resultatet drog jag roten ur för att få relationen mellan toppfarterna - den blev då 1,12.
Men sedan är ju F16 nästan två ton tyngre också, hur mycket av motorns dragkraft går åt för att kompensera för det? Jag får dock en känsla av att planen är jämförbara vad gäller toppfarten. Det är runt Mach2 på båda. SAABs uppgivna siffra är inte orimlig.