Citat:
Ursprungligen postat av
Macbajs
Jämför inte förökning av biologiska varelser med att bygga prylar. Sen talar du ju emot ditt eget argument om gud eftersom om alla skapelser har en skapare så kan inte guden finnas utan att någon har skapat den. Att säga "gud är evig" är inte en lösning på det problemet. Det finns inget som tyder på att biologiskt liv är skapat av en skapare.
Får jag fråga, vad godtar du för bevis? Du håller inte med att varje skapelse har en skapare? OK.
Citat:
Skapelseberättelsen i bibeln är konstaterat falsk. Bibelns berättelser går helt enkelt inte ihop med det vetenskapen känner till om vår verklighet idag. Hur har kommit fram till vad som är "den rätta" guden. Ännu ett "bevis" kanske?
Konstaterat falskt av vem, dig?
Citat:
Ja, de flesta ateister är agnostiker. Vi vet ju inte hur allt startade om det nu gjorde det. Det är intellektuellt hederligt att erkänna det, eftersom det är sanningen. Ingen vet.
Däremot kan man vara tämligen säker på att exempelvis det som står i bibeln inte är korrekt, och därmed att just den gudsförklaringsmodellen är åt helvete. Dessutom är du själv ateist när det gäller alla andra gudar utom just den du tror på, eller hur?
Jag är varken agnostiker eller ateist. Jag är kristen.
"For there is one God, and one mediator also between God and men, the man Christ Jesus" 1 Timothy 2:5
"Yahweh, He is God; there is no other besides Him." Deuteronomy 4:35
"Yahweh is God; there is no one else." 1 Kings 8:60
Citat:
Det finns ingen anledning att kalla biologiskt liv för skapelser, eftersom inget tyder på att biologiskt liv på jorden har skapats av någon annan slags livsform, och verkligen inte en övernaturlig entitet.
Och även om det nu skulle vara någon slags utomjording eller liknande som planterat livet på jorden så säger det absolut ingenting om hur universum startades, eller hur den där utomjordingen kom till. Du försöker bevisa en gudsexistens med en korkad språklig krumbukt. Det går inte, och det är definitivt inte ett bevis. Det är bara hjärndött.
Hur har vi då skapats? "Vet inte". Nä, tänkte väl det.
Citat:
Nej, du är inte logisk för fem öre. Du verkar mer pantad i skallen än dom flesta ärligt talat. Och det där med slumpen. Om vattnet fryser till is pga att tempraturen sjönk, är det då slumpen som har skapat isen? Nej, den isen hade ingen skapare. Den var bara en konsekvens av att tempaturen sjönk, och tempraturen sjönk pga någon annan naturlig process.
Jag håller med, självklart har inte slumpen orsakat det. Likaså gäller alla andra naturlagar. Onödigt att förolämpa, dock.
Citat:
Allt vi känner till i verkligheten är en konsekvens av det som hände tidigare, och utifrån det logiska resonemanget har vetenskapen räknat ut att det vi kallar för big bang är en korrekt skapelseberättelse. Innan det vet dock ingen vad som hände, och det är just därför de allra flesta ateister säger att vi inte vet om det finns någon gud. När man säger det så syftar man inte på den kristna guden.
Vet inte om jag borde skratta eller gråta när jag läser folk hävda att big bluff är en korrekt skapelseberättelse. Allting skapat från ingenting? Oki.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Belägg, tack. (1)
God created man in His own image, in the image of God He created him; male and female He created them. Genesis 1:27
Citat:
"Våran 'gud' "?? (2)
Finns bara en gud, alltså våran gud.
"I am God, and there is no other; I am God, and there is no one like Me" Isaiah 46:9
Citat:
Vilken "synd"? Förtydliga. (3)
Blasfemi, mord, äktenskapsbrott, snatteri, att ljuga m.m.
Citat:
Det kan du ta, när (1), (2) och (3) är avklarade.
Om du begår ett brott, för argumentationens skull, du har stulit en stor mängd pengar på en bank. En domare anser dig vara skyldig och nog med bevis finns. Vart hamnar du, i frihet eller i fängelse? En god domare skickar dig till fängelse; en korrupt ger dig frihet.
Gud ser alla människor som syndare då ingen kan uppnå hans moraliska standard. Men de goda nyheterna är att han sände sin enda son, Jesus, för att dö på korset och betala människans skuld. Precis som om någon skulle komma in i domsalen och säga "Jag betalar gärningsmannens brott, fängsla mig istället!" Allt du behöver göra är att tro.
Nope.
Citat:
Tvärtom är ditt inlägg så full i argumentationsfel att du tills vidare kan betraktas som en intellektuell klåpare.
Argumentationsfel, enligt vem, dig?