2015-03-30, 18:11
Medlem
Gameplayers avatar
Man kan (inte utan fog) anta att många av de som var "viktiga" för religionernas grundande var mentalsjuka. Tror man sig tala med Gud, ser brinnande buskar man kommunicerar med etc är man troligvis hög eller galen. Sen att dessa personer lyckades få andra att tro på det, motsäger inte att religion har sin grund i galenskap. Inom vissa kulturer ses också sinnessjuka personer som om de har kontakt med gudarna. Om någon i dagens samhälle tror sig höra Guds röst tvivlar man i varje fall inte på att personen lider av en allvarlig psykisk störning.

Sen har människan naturligtvis alltid haft ett behov av att veta varifrån vi kommer och vad meningen med livet är. En del religiösa berättelser är dock så tokiga de verkar ha sin grund i galna människors hjärnor. Jag har själv talat med schizofrena och hört vad de tror på. Det är ofta inte "tokigare" än mycket av det de religiösa har accepterat som verkligt. Så skillnaden är egentligen bara att religiös tro sedan länge delas av många. Ser man på nyare religioner och kulter, blir det tydligare hur galet det är. Fast finns de kvar länge nog kommer även de att accepteras. Alla religioner har en gång i tiden börjat som kulter...
Senast redigerad av Gameplayer 2015-03-30 kl. 18:38.
Citera
2015-03-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jämför inte förökning av biologiska varelser med att bygga prylar. Sen talar du ju emot ditt eget argument om gud eftersom om alla skapelser har en skapare så kan inte guden finnas utan att någon har skapat den. Att säga "gud är evig" är inte en lösning på det problemet. Det finns inget som tyder på att biologiskt liv är skapat av en skapare.

Får jag fråga, vad godtar du för bevis? Du håller inte med att varje skapelse har en skapare? OK.

Citat:
Skapelseberättelsen i bibeln är konstaterat falsk. Bibelns berättelser går helt enkelt inte ihop med det vetenskapen känner till om vår verklighet idag. Hur har kommit fram till vad som är "den rätta" guden. Ännu ett "bevis" kanske?

Konstaterat falskt av vem, dig?

Citat:
Ja, de flesta ateister är agnostiker. Vi vet ju inte hur allt startade om det nu gjorde det. Det är intellektuellt hederligt att erkänna det, eftersom det är sanningen. Ingen vet.

Däremot kan man vara tämligen säker på att exempelvis det som står i bibeln inte är korrekt, och därmed att just den gudsförklaringsmodellen är åt helvete. Dessutom är du själv ateist när det gäller alla andra gudar utom just den du tror på, eller hur?

Jag är varken agnostiker eller ateist. Jag är kristen.

"For there is one God, and one mediator also between God and men, the man Christ Jesus" 1 Timothy 2:5
"Yahweh, He is God; there is no other besides Him." Deuteronomy 4:35
"Yahweh is God; there is no one else." 1 Kings 8:60

Citat:
Det finns ingen anledning att kalla biologiskt liv för skapelser, eftersom inget tyder på att biologiskt liv på jorden har skapats av någon annan slags livsform, och verkligen inte en övernaturlig entitet.

Och även om det nu skulle vara någon slags utomjording eller liknande som planterat livet på jorden så säger det absolut ingenting om hur universum startades, eller hur den där utomjordingen kom till. Du försöker bevisa en gudsexistens med en korkad språklig krumbukt. Det går inte, och det är definitivt inte ett bevis. Det är bara hjärndött.

Hur har vi då skapats? "Vet inte". Nä, tänkte väl det.

Citat:
Nej, du är inte logisk för fem öre. Du verkar mer pantad i skallen än dom flesta ärligt talat. Och det där med slumpen. Om vattnet fryser till is pga att tempraturen sjönk, är det då slumpen som har skapat isen? Nej, den isen hade ingen skapare. Den var bara en konsekvens av att tempaturen sjönk, och tempraturen sjönk pga någon annan naturlig process.

Jag håller med, självklart har inte slumpen orsakat det. Likaså gäller alla andra naturlagar. Onödigt att förolämpa, dock.

Citat:
Allt vi känner till i verkligheten är en konsekvens av det som hände tidigare, och utifrån det logiska resonemanget har vetenskapen räknat ut att det vi kallar för big bang är en korrekt skapelseberättelse. Innan det vet dock ingen vad som hände, och det är just därför de allra flesta ateister säger att vi inte vet om det finns någon gud. När man säger det så syftar man inte på den kristna guden.

Vet inte om jag borde skratta eller gråta när jag läser folk hävda att big bluff är en korrekt skapelseberättelse. Allting skapat från ingenting? Oki.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Belägg, tack. (1)

God created man in His own image, in the image of God He created him; male and female He created them. Genesis 1:27

Citat:
"Våran 'gud' "?? (2)

Finns bara en gud, alltså våran gud.
"I am God, and there is no other; I am God, and there is no one like Me" Isaiah 46:9

Citat:
Vilken "synd"? Förtydliga. (3)

Blasfemi, mord, äktenskapsbrott, snatteri, att ljuga m.m.

Citat:
Det kan du ta, när (1), (2) och (3) är avklarade.

Om du begår ett brott, för argumentationens skull, du har stulit en stor mängd pengar på en bank. En domare anser dig vara skyldig och nog med bevis finns. Vart hamnar du, i frihet eller i fängelse? En god domare skickar dig till fängelse; en korrupt ger dig frihet.

Gud ser alla människor som syndare då ingen kan uppnå hans moraliska standard. Men de goda nyheterna är att han sände sin enda son, Jesus, för att dö på korset och betala människans skuld. Precis som om någon skulle komma in i domsalen och säga "Jag betalar gärningsmannens brott, fängsla mig istället!" Allt du behöver göra är att tro.

Citat:
Falsk analogi.

Nope.

Citat:

Tvärtom är ditt inlägg så full i argumentationsfel att du tills vidare kan betraktas som en intellektuell klåpare.

Argumentationsfel, enligt vem, dig?
Senast redigerad av jalokin 2015-03-30 kl. 19:03.
Citera
2015-03-30, 21:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin

Så "argument from ignorance".
Citera
2015-03-30, 23:07
Medlem
Citat:
Får jag fråga, vad godtar du för bevis?
Det vet jag inte, men om det finns en allvetande gud så vet den det och kan upplysa mig om dess existens utan att misslyckas.

Citat:
Du håller inte med att varje skapelse har en skapare? OK.
Det var inte vad jag sa. För att kalla oss för skaparens skapelser så måste du först bevisa att det finns en skapare. Du kan inte bevisa att det finns en skapare genom att förutsätta att vi är dess skapelser, detta borde till och med du förstå om du tänker till.

Citat:
Konstaterat falskt av vem, dig?
Vetenskapen och verkligheten.

Citat:
Jag är varken agnostiker eller ateist. Jag är kristen.
Du är ateistiskt inställd till asatro, de gamla grekiska gudarna, de gamla egyptiska gudarna, Islam och alla andra religioner.

Citat:
So what? Hur livet började på jorden vet ingen, och inte du heller. Det är därför det kallas för att du har en tro. Det finns lite olika teorier på livets uppkomst, exempelvis att livet började på någon annan planet och att bakterier mm kom till jorden med någon meteor, sen utvecklades livet vidare på jorden eftersom det var ett gynnsamt klimat. En annan teori är lite förenklat att livet började i någon pöl på jorden med rätt ämnen i, sen vart det en kemisk process och liv började. Läs om Abiogenesis om du är intresserad av frågeställningen: http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis

Dessa teorier motsäger sig inte de vetenskapliga upptäckter och fakta som vi känner till, och är därför förstås mycket troligare än någon religiös skapelseberättelse som går helt på tvärs med de fakta om verkligheten som vi har kunskap om.

Citat:
Vet inte om jag borde skratta eller gråta när jag läser folk hävda att big bluff är en korrekt skapelseberättelse. Allting skapat från ingenting? Oki.
Fel. Big Bang handlar om att man har sett att galaxerna har en hastighet och en riktning, och räknar man på detta och följer dessa bakåt i tiden enligt de naturlagar med hastighet som vi känner till, så visar det sig att alla galaxer var samlade på samma punkt i universum en gång i tiden. Detta är alltså fakta. Hur all materia och energi som var samlad där då kom till, det finns det ingen förklaringsmodell på.

Ingen har hävdat att allt skapades från ingenting. Universums materia kanske har funnits i all evighet. Eller så finns kanske det någon naturlag i en annan dimension som skapade ett Big Bang på den punkten i denna. Det finns inga bevis för någonting i den frågan, men vetenskapen chansar inte på något och hävdar att det är sanning. Till skillnad från religiösa pundhuvuden så konstaterar de att de inte vet och håller käft om saken istället, tills de har någon vetenskaplig teori att luta sig emot.

Citat:
Argumentationsfel, enligt vem, dig?
Enligt alla som kan förstå logiskt resonemang och de tankevurpor som går att göra.
Citera
2015-03-31, 01:46
Medlem
kempinhoffs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=U0u3-2CGOMQ
Citera
2015-03-31, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kempinhoff
https://www.youtube.com/watch?v=U0u3-2CGOMQ
Tack för länken! Gillar intervjuarens ettriga terrier approach, biter sig fast i byxbenet och vägrar släppa. Way to go!
Citera
2015-03-31, 11:11
Medlem
Citat:

... Min kommentar är inget bevis på att Gud finns, däremot att det är felaktigt att säg att "Gud finns inte". Det är okej att tro "tro" att gud inte finns, eller att man inte känner sig övertygad med de bevis som finns idag. Men att hävda "Gud finns inte!" är ologiskt. Om du ska göra ett sådant påstående, så behöver du vara allvetande. Så enkelt är det. ...

Visst, man kan inte veta bortom allt rimligt tvivel att en Gud inte existerar. Men det blir ju bara löjligt att hela tiden påpeka det. Kan man hävda att pysslingar inte finns? De flesta skulle nog svara ja på den frågan, trots att det rent vetenskapligt är en omöjlighet att vara helt säker.

För mig räcker det med att precis allt vi vet om vår värld starkt indikerar att att Gud inte finns. Det blir ännu mer tydligt om man talar om en specifik Gud, tex Jahve eller Allah. Vi kan säga att dessa Gudar inte existerar av samma skäl som vi kan säga att pysslingar inte existerar.

Annars måste man ju fråga sig om vi överhuvudtaget kan hävda någots ickeexistens. Eftersom det är en total omöjlighet att vetenskapligt bevisa att något inte existerar menar jag.
Citera
2015-03-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Det vet jag inte, men om det finns en allvetande gud så vet den det och kan upplysa mig om dess existens utan att misslyckas.

Erkänn att du är en syndare inför Gud och tro på evangeliet så kommer du få din upplysning. Bergis.

Citat:
Det var inte vad jag sa. För att kalla oss för skaparens skapelser så måste du först bevisa att det finns en skapare. Du kan inte bevisa att det finns en skapare genom att förutsätta att vi är dess skapelser, detta borde till och med du förstå om du tänker till.
Jag har redan bevisat att det finns en skapare. Allting skapelser har en skapare, hur du än vrider och vänder på det kommer aldrig ifrån de.

Citat:
Vetenskapen och verkligheten.

Bevis, tack!

Citat:
Du är ateistiskt inställd till asatro, de gamla grekiska gudarna, de gamla egyptiska gudarna, Islam och alla andra religioner.
Hur kan man tro på något som inte ens existerar, förutom i några människors fantasi?

Citat:
So what? Hur livet började på jorden vet ingen, och inte du heller. Det är därför det kallas för att du har en tro. Det finns lite olika teorier på livets uppkomst, exempelvis att livet började på någon annan planet och att bakterier mm kom till jorden med någon meteor, sen utvecklades livet vidare på jorden eftersom det var ett gynnsamt klimat. En annan teori är lite förenklat att livet började i någon pöl på jorden med rätt ämnen i, sen vart det en kemisk process och liv började. Läs om Abiogenesis om du är intresserad av frågeställningen: http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis

Jag vet hur livet började. Du envisas av någon anledning att inte vilja veta.

Citat:
Fel. Big Bang handlar om att man har sett att galaxerna har en hastighet och en riktning, och räknar man på detta och följer dessa bakåt i tiden enligt de naturlagar med hastighet som vi känner till, så visar det sig att alla galaxer var samlade på samma punkt i universum en gång i tiden. Detta är alltså fakta. Hur all materia och energi som var samlad där då kom till, det finns det ingen förklaringsmodell på.

Vart kommer då denna "naturlag i en annan dimension" ifrån? Vart kommer galaxerna ifrån? Det finns ingen evolutionistisk förklaring och kommer aldrig finnas eftersom allting är trams utan dess like. Någonting kan inte skapas från ingenting. Punkt.

Citat:
Ingen har hävdat att allt skapades från ingenting. Universums materia kanske har funnits i all evighet. Eller så finns kanske det någon naturlag i en annan dimension som skapade ett Big Bang på den punkten i denna. Det finns inga bevis för någonting i den frågan, men vetenskapen chansar inte på något och hävdar att det är sanning. Till skillnad från religiösa pundhuvuden så konstaterar de att de inte vet och håller käft om saken istället, tills de har någon vetenskaplig teori att luta sig emot.

Det är exakt det Big Bang gör. Allting måste ha en utgångspunkt. Både de s.k. vetenskapsmännen som du blint anförtror dig på, och bibeln är enhälliga om att jorden har en början (och ett slut).

"naturlag i en annan dimension som skapade ett Big Bang" Dagens. Tack för den.

Citat:
Enligt alla som kan förstå logiskt resonemang och de tankevurpor som går att göra.

Tur att jag har dessa "alla" på min sida då, eftersom ateism gör anspråk på den totala motsatsen.

Tror du att en tavla som har hittats i skogen utan autograf och annan indikation på vem som målat den, också skapats från en "naturlag i en annan dimension". Jag menar, du kan ju inte se, höra eller känna den som målat tavlan. Oh wait, den kanske utvecklade sig från någonting annat? En svamp, kanske? Idéer? Upplys mig!
Citera
2015-03-31, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
För mig räcker det med att precis allt vi vet om vår värld starkt indikerar att att Gud inte finns. Det blir ännu mer tydligt om man talar om en specifik Gud, tex Jahve eller Allah. Vi kan säga att dessa Gudar inte existerar av samma skäl som vi kan säga att pysslingar inte existerar.

Vad exakt är det som "starkt indikerar" att gud inte finns?
Citera
2015-03-31, 14:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
ja, du använder metaforer som ingen fattar.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja!

Visst; mental-sjukan narcissism: Babblande om fantiserad individuell bubbla-"verklighet".
Citera
2015-03-31, 14:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Erkänn att du är en syndare inför Gud och tro på evangeliet så kommer du få din upplysning. Bergis.

ALL självförstärkande cirkelargumentation ledar till sin egen "upplysning".

Citat:
Jag har redan bevisat att det finns en skapare.

Nej, det har du inte. Du har bara demonstrerat att du är intellektuellt dysfunktionell.
Citera
2015-03-31, 14:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad exakt är det som "starkt indikerar" att gud inte finns?

Ta hand om din egen bevisbörda istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in