2015-02-26, 14:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryLjung
Detta gäller ALLA religioner.
Religion är en kontrollerad schizofreni. Där man själv väljer att bli schizofren i grupp.
Man kan själv välja att sluta tro och faktiskt fatta läget, därav kontrollerad schizofreni.
En okontrollerad schizofreni skulle väl t.ex kunna vara Islamiska Staten (ISIS).

Man pratar, ber, tror, ser, hör en "låtsaskompis" osv.
Allt tyder på en slags schizofreni skulle jag säga.

Håller du med?
Varför håller du med?

Håller du inte med?
Varför håller du inte med?

När jag hör att någon är ateist så känner jag STOR respekt och vill bli dess bästa vän i stort sett.
Personer är stabil, inte psykiskt störd, har fötterna på jorden. Ja helt enkelt en vanlig smart människa.

Nej jag håller definitivt inte med dig eftersom att jag ser som sagt var att du inte vet vad du pratar om vad gäller sjukdomstillståndet Schizofreni.
Tror du alltså att varenda påve, präst och flera miljarder människor går under diagnosen?
Har du mött alla människor runt omkring i vår värld och VET deras tro eller icketro?
Du leverarera fördomar så det skriker om det.

Jag kan direkt bryta dina fördomar genom att säga att de flesta psykiskt sjuka människor INTE troende.
Utan Helt vanliga människor av alla kategorier, yrkesgrupper, samhällsskick.
Det finns psykiskt sjuka ateister, psykiskt sjuka troende, psykiskt sjuka präster, psykiskt sjuka poliser, psykiskt sjuka kvinnor, psykiskt sjuka män och psykiskt sjuka barn.

Du kan bli psykiskt sjuk efter en skalltrauma, sjukdom med mera. Eller födas med den och så vidare.
Citera
2015-02-26, 15:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag kan direkt bryta dina fördomar genom att säga att de flesta psykiskt sjuka människor INTE troende.

Däremot är mental störning tydligt överrepresenterad inom pådyvlande teism (liksom i det mesta pådyvlande ideologi).
Citera
2015-02-26, 15:41
Medlem
Citat:
Tror du alltså att varenda påve, präst och flera miljarder människor går under diagnosen?

Ja, jag tror att miljarder människor går under någon slags diagnos, schizofreni kanske det inte är rakt av, därför jag kallar det en kontrollerad schizofreni.
Men ja, miljarder människor är helt efterblivna och lider av någonting. Vad skulle du säga om alla dessa miljarder skulle tro att tomten kommer varje år?

Som när någon dör i en bilolycka, mord, flygplanskrasch då säger man det var guds val, gud tog er för tidigt bla bla, varför guud?!?!? varför gjorde du det här???!!
När det är i själva verket pilotens fel eller mekanikernas fel, om jag skjuter någon är det gud som drar i pekfingret på mig?
Citera
2015-02-26, 15:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja, jag tror att miljarder människor går under någon slags diagnos, schizofreni kanske det inte är rakt av, därför jag kallar det en kontrollerad schizofreni.
Men ja, miljarder människor är helt efterblivna och lider av någonting. Vad skulle du säga om alla dessa miljarder skulle tro att tomten kommer varje år?

Som när någon dör i en bilolycka, mord, flygplanskrasch då säger man det var guds val, gud tog er för tidigt bla bla, varför guud?!?!? varför gjorde du det här???!!
När det är i själva verket pilotens fel eller mekanikernas fel, om jag skjuter någon är det gud som drar i pekfingret på mig?

Ja om du utgår från att du är intelligent så kan jag förstå att du anser att andra är efterblivna.
Det förklarar en hel del för mig...........
I morgon kan du intelligenta varelse krocka och bli så att säga efterbliven. Man skall tänka sig för vad man ber Gud om.......
Citera
2015-02-26, 15:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I morgon kan du intelligenta varelse krocka och bli så att säga efterbliven. Man skall tänka sig för vad man ber Gud om.......

Man skall tänke sig för vad för trams-argument* man presenterar.

*Ad hoc-premissande.
Citera
2015-02-27, 18:38
Medlem
Man får ju fråga en läkare om man uppfyller diagnoskriterierna för schizofreni om man är religiös så man uppfyller diagnosen för schizofreni, såvida inte trådstartaren vet hur man ställer diagnos.
Citera
2015-02-27, 22:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker77
Man får ju fråga en läkare om man uppfyller diagnoskriterierna för schizofreni om man är religiös så man uppfyller diagnosen för schizofreni, såvida inte trådstartaren vet hur man ställer diagnos.

Dessa scizofreni-kriterier uppfyllas av en överrepresenterat grupp inom pådyvlande teism, men inte i det jag definierar som "vettig" teism.
Citera
2015-02-28, 00:20
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Religion är en kontrollerad schizofreni. Där man själv väljer att bli schizofren i grupp.
Man kan själv välja att sluta tro och faktiskt fatta läget, därav kontrollerad schizofreni.
En okontrollerad schizofreni skulle väl t.ex kunna vara Islamiska Staten (ISIS).

Håller du med?
Varför håller du med?

Håller du inte med?

När jag hör att någon är ateist så känner jag STOR respekt och vill bli dess bästa vän i stort sett.
Personer är stabil, inte psykiskt störd, har fötterna på jorden. Ja helt enkelt en vanlig smart människa.

Ja, Stalin var ju otrolig stabil!
Citera
2015-02-28, 13:48
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:

Håller du med?
Varför håller du med?

Håller du inte med?

Jag skulle inte gå så långt som att klassa religion som schizofreni.
Schizofreni är till stor del genetisk och obehandlad gör den det nästan omöjligt för den drabbade att fungerara i sociala sammanhang.

Däremot kan man kan deffinitivt diagnostisera religion som en vanföreställning.

Psykiatern Karl Jaspers 3 kalssiska kriterier för den psykiatriska diagnosen "Vanföreställning":
*visshet (hävdad med absolut övertygelse).
*oförbätterlighet (icke förändringsbar trots tvingande motargument eller bevis för motsatsen)
*omöjlighet eller innehållsmässig felaktighet (osannolik, bisarr eller uppenbart lögnaktig)

Som ni ser stämmer det mycket bra in på begreppet "religion"

Religion borde därför kunna klassas som en gigantisk variant av så kallat "Inducerat vanföreställningssyndrom" där flera personer påverkar varandra och delar samma vanföreställningar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folie_%C3%A0_deux
Citera
2015-02-28, 13:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinchen00
Psykiatern Karl Jaspers 3 kalssiska kriterier för den psykiatriska diagnosen "Vanföreställning":
*visshet (hävdad med absolut övertygelse).
*oförbätterlighet (icke förändringsbar trots tvingande motargument eller bevis för motsatsen)
*omöjlighet eller innehållsmässig felaktighet (osannolik, bisarr eller uppenbart lögnaktig)

Citat:
Som ni ser stämmer det mycket bra in på begreppet "religion"

Jag tillåtar mig ett specificerande: Det stämmar bra på PÅDYVLANDE religion.
Citera
2015-02-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag tillåtar mig ett specificerande: Det stämmar bra på PÅDYVLANDE religion.

Den som tar sin religion på allvar blir pådyvlande eftersom de inte vill att andra ska dödas av deras gud.

Trots att de har en omänsklig gud visar de sin mänsklighet genom att evangelisera.

Det som i grunden är gott blir förvänt för att de tror att det som är förvänt är gott.
Citera
2015-02-28, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Den som tar sin religion på allvar blir pådyvlande eftersom de inte vill att andra ska dödas av deras gud.

Jag är bekant med attityden: "For their own good".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in