2016-03-06, 09:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Man marker hur okunniga folk ar nar ni pastar att schizofreni ar samma som tro.

Vilka "ni" refererar du till? Specifikation, tack.
Citera
2016-03-06, 12:11
Medlem
Människan är ju ett flock och vanedjur så man måste ju vara som alla andra för annars blir man ju utstött och förlöjligad, sen blir ju barn ofta hjärntvättade vid tidig ålder i troende familjer och varför ska ens föräldrar ljuga? Det är ju klart att barnen tror på vad föräldrarna säger, man trodde ju på tomten när man var liten även om tomten hade en äcklig mask på sig så trodde man ju på att det var tomten tills man blev tillräckligt gammal eller tills föräldrarna kanske sa att tomten var ju bara på skoj.

Det finns garanterat en del troende som har blivit ateister när dom har blivit tillräckligt gamla då dom inser att det inte finns någon logik bakom konceptet gud, även också människor som inte tror på gud men i tron att dom blir förkastade och utstötta ifrån sin familj eller sina vänner så fortsätter dom att låsas tro på gud.
Men dom som fullt ut tror på att det finns en gud och att dom kontant ser mirakel och att allt som händer är tack vare gud är nog förmodligen ganska mentalt sjuka.

När man ser på debatter mellan ateister och troende så blir oftast dom troende väldigt aggressiva och förbannade när dom blir motbevisade av ateisterna och dom påstår ofta att dom ägde upp ateisten i debatten när dom inte hade något som helst att komma med, jag har sett väldigt många klipp där den troende "ägde" upp en ateist men när man väl ser på klippet så var det ateisten som med logiska resonemang ägde upp den troende kristna eller muslimen.
Citera
2016-03-06, 12:15
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Om man påstår att religion är en mentalsjukdom så har man på tok för lite kunskap om människan, världen och också vår egna historia.
Citera
2016-03-06, 12:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Om man påstår att religion är en mentalsjukdom så har man på tok för lite kunskap om människan, världen och också vår egna historia.

Har du samma åsikt, om kritiken om mental dysfunktionalitet PRIMÄRT riktas mot PÅDYVLANDE teister?
Citera
2016-03-06, 12:41
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har du samma åsikt, om kritiken om mental dysfunktionalitet PRIMÄRT riktas mot PÅDYVLANDE teister?
Nej. Tro i sig är inget fel. Men om tron blir extrem så att man dödar folk för att "Gud har sagt det", då är jag beredd att hålla med om att det är en mental störning.
Citera
2016-03-06, 12:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Nej. Tro i sig är inget fel. Men om tron blir extrem så att man dödar folk för att "Gud har sagt det", då är jag beredd att hålla med om att det är en mental störning.

För min del behöver pådyvlande teism inte gå så långt som till att döda, för att jag definierar den som pådyvlande och sen imlicerar att den är mentalt dysfunktionell.

(PS. Jag kan se att det är aktuellt att jag för nya läsare snart summerar min tes om den pådyvlande teismens mentala dysfunktionalitet).
Citera
2016-03-06, 13:27
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:

Var det inte Abraham som hörde röster och skulle döda sin ena son?
Citera
2016-03-06, 13:27
Medlem
Citat:

Om den troende blir våldsam och fysisk för att någon försöker att motbevisa att gud finns?
Tex den troende använder verbala hot eller svingar med nävarna.
Citera
2016-03-06, 13:36
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Var det inte Abraham som hörde röster och skulle döda sin ena son?
Jo?
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Om den troende blir våldsam och fysisk för att någon försöker att motbevisa att gud finns?
Tex den troende använder verbala hot eller svingar med nävarna.
Samma sak gäller då. Sjuk. Fast ateister som misshandlar folk pga religion är också sjuka.
Citera
2016-03-06, 13:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fast ateister som misshandlar folk pga religion är också sjuka.

Naturligvis. Och det är därför specifikation är ett måste i denna typ av diskussioner, annars blir det bara trams med svepande generaliseringer och sånt som "dom andra gör det också".
Citera
2016-03-06, 13:44
Medlem
Citat:
Jo?

Samma sak gäller då. Sjuk. Fast ateister som misshandlar folk pga religion är också sjuka.

Det händer förmodligen, man jag tror att majoriteten som blir våldsamma och misshandlar faller nog över på dom troende för att en ateist behöver ju egentligen inte bevisa något, det är ju den troende som tror på saker som inte existerar som då måste lägga upp bevisen som inte existerar= dom blir frustrerade för att man använder logiska resonemang för att få dom att komma med bevis på att det som inte existerar existerar.
Citera
2016-03-06, 14:09
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Jo?

Förtydliga lite, menar du ateister som i så fall skulle misshandla troende för att ateister skulle vara religiösa, eller menar du att ateister skulle misshandla troende för att de är religiösa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in