2015-07-20, 20:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag vet. Du predikar ju fördummelses-teologi (eller gjorde det för inte så länge sen).
Tycker du att det är intelligent att sitta på Flashback dygnet runt, dag ut och dag in och skrika hocpremisser, yxskaft, bevis tack i ca 40000 kommentarer?
Det klarar mitt femåriga barnbarn.
Kom med något som imponerar på mig någon gång Bogomil!
Kanske du är för mycket på religionstrådarna så att du blivit sjuk av det?
Citera
2015-07-20, 20:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Tycker du att det är intelligent att sitta på Flashback dygnet runt, dag ut och dag in och skrika hocpremisser, yxskaft, bevis tack i ca 40000 kommentarer?

Existentiella frågor är en livslång "hobby", inget konstigt med att jag nu på äldra dar fokuserar på det.

Citat:
Det klarar mitt femåriga barnbarn.

Så be henne om hjälp framöver.
Citera
2015-07-20, 20:26
Medlem
goran744s avatar
[quote=Bogomil|54075285]Existentiella frågor är en livslång "hobby", inget konstigt med att jag nu på äldra dar fokuserar på det.

Så be henne om hjälp framöver.[/QUOT

Ja jag kan tycka att HAN är intelligentare än dig Men som det ser ut just nu så har han behov av min hjälp. Är hans ögon då vi går över trafikerade vägar bland annat.
Kan dock njuta av hans i mitt tycke filosofiska funderingar över varat.
Varför kan du inte flyga farmor? Kan man köpa vingar i affären?
Redan nu börjar existentiella frågor formas i den lilla skallen, häftigt kan jag tycka.
När jag dör farmor vill jag ha dig bredvid mig i kistan. Vad vet han om döden?
Skall jag säga som det är: Tyvärr du får ligga där själv eller skall jag ljuga och säga, ja det lovar jag dig.
Jag valde att ljuga istället för att vara sanningsenlig och korrekt och logisk.

Livet kommer att lära honom att svaren ej går att få på vissa frågor.
Ja det är så. Existentiella frågor är livslång. Varför fokuserar du mer på det nu på äldre dagar? Har du tiden på din sida?
Hos mig har den existentiella frågan alltid funnits mer eller mindre. Inte endast nu på äldre dar
Senast redigerad av goran744 2015-07-20 kl. 20:28.
Citera
2015-07-20, 20:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Existentiella frågor är livslång. Varför fokuserar du mer på det nu på äldre dagar?

Citat:
Har du tiden på din sida?

Ja (intresset är 50+ år gammalt).

Citat:
Hos mig har den existentiella frågan alltid funnits mer eller mindre.

Du kommer knappast att hitta några stadiga svar med hjälp av din narcissist-metodologi.
Citera
2015-07-20, 20:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja (intresset är 50+ år gammalt).

Du kommer knappast att hitta några stadiga svar med hjälp av din narcissist-metodologi.
Mina svar är stadiga nog för mig och ständigt föränderliga efter varje erfarenhet och mänskliga kontakter och händelser samt 50 plus år att tilläggarygga bakom mig.
Det är du som kallar mig narcissist.
Själv vet jag både vem jag är och inte är... Du uppfattar mig så antagligen för att jag inte böjer mig för dig hur lätt som helst eller ens är rädd för dina kommentarer som aldrig har med trådämnet att göra.
Det är lugnt. Du får tro vad du vill. Blir tråkigt i längden endast att höra samma sak dag ut och dag in. Tråd ut och tråd in. Du kan väl börja kopiera svaren så du slipper skriva dem alltid.
Synd om dig då du är TVINGAD att sitta på religionsforumet och se människor diskutera Gud eller icke Gud, religion kontra mentalsjukdomar i en salig röra.
Du måste vara rädd om dig. Inte sitta och reta upp dig. Tänk på ditt gamla hjärta nu....
Citera
2015-07-20, 20:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mina svar är stadiga nog för mig och ständigt föränderliga efter varje erfarenhet och mänskliga kontakter och händelser samt 50 plus år att tilläggarygga bakom mig.
Det är du som kallar mig narcissist.
Själv vet jag både vem jag är och inte är... Du uppfattar mig så antagligen för att jag inte böjer mig för dig hur lätt som helst eller ens är rädd för dina kommentarer som aldrig har med trådämnet att göra.
Det är lugnt. Du får tro vad du vill. Blir tråkigt i längden endast att höra samma sak dag ut och dag in. Tråd ut och tråd in. Du kan väl börja kopiera svaren så du slipper skriva dem alltid.
Synd om dig då du är TVINGAD att sitta på religionsforumet och se människor diskutera Gud eller icke Gud, religion kontra mentalsjukdomar i en salig röra.
Du måste vara rädd om dig. Inte sitta och reta upp dig. Tänk på ditt gamla hjärta nu....

Jag är faktisk mer intresserat av verklighets-relaterande svar på existentiella frågor än jag är av kosmetisk retorik omkring dessa frågor.

Så jag kan återgå till ett tidigare inlägg på denna tråd, där jag inledningsvist definierade mental dysfunktionalitet som verklighets-främmande. Och narcissism är till sin natur verklighets-främmande eftersom navelskådandet kommer att stå i vägen för all autentisk information som inte passar med narcissistens självbild. Det blir en lögn, byggd på "den inre dialogs" retorik.
Citera
2015-07-20, 21:07
Medlem
Citat:
Jag förmodas ha ung. IQ 130, men det är inget jag tar så allvarligt

Inte jag heller...

Citat:
Så jag kan återgå till ett tidigare inlägg på denna tråd, där jag inledningsvist definierade mental dysfunktionalitet som verklighets-främmande. Och narcissism är till sin natur verklighets-främmande eftersom navelskådandet kommer att stå i vägen för all autentisk information som inte passar med narcissistens självbild. Det blir en lögn, byggd på "den inre dialogs" retorik.

Länka till inlägget, och kommentera https://www.flashback.org/p54075358#p54075358.
Citera
2015-07-20, 21:09
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag är faktisk mer intresserat av verklighets-relaterande svar på existentiella frågor än jag är av kosmetisk retorik omkring dessa frågor.

Jag förstår vad du pratar om men du känner inte mig Bogomil. Du ser endast en millimeter av mig i form av mina ord jag skriver här i debattforumet om religion.
Ja så även jag. Verkligheten är det som är tydligast och är själva livet. Spekulationer av denna karaktär som pågår härinne är väl av intresse och nyfikenhet, en del elakhet av vissa också och fördomar av vissa.
Jag anser att ingen människa sitter på kunskapen om GUD. Vi tror eller tror inte på Gud endast.
Citera
2015-07-20, 21:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag förmodas ha ung. IQ 130, men det är inget jag tar så allvarligt

Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Inte jag heller...

Bra. För religionsdebatten skall inte vara en tävling där nån "vinnar" med auktoritets-argument med underlag i vem som har högst IQ.

Citat:
Länka till inlägget, och kommentera https://www.flashback.org/p54075358#p54075358.

"Samtal med 'gud' " är ointressante för mig tills dess det finns belägg för dessas autenticitet.
Citera
2015-07-20, 21:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag förstår vad du pratar om men du känner inte mig Bogomil. Du ser endast en millimeter av mig i form av mina ord jag skriver här i debattforumet om religion.
Ja så även jag. Verkligheten är det som är tydligast och är själva livet. Spekulationer av denna karaktär som pågår härinne är väl av intresse och nyfikenhet, en del elakhet av vissa också och fördomar av vissa.
Jag anser att ingen människa sitter på kunskapen om GUD. Vi tror eller tror inte på Gud endast.

Konstigt att du i så fall har en så dålig integration mellan din "verklighet" utanför FB och vad du skriver här.
Citera
2015-07-20, 21:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Konstigt att du i så fall har en så dålig integration mellan din "verklighet" utanför FB och vad du skriver här.
Ser det som två helt skilda världar.
Här på Flashback tömmer jag mina tankar på religion, existens, livet och döden. Ett Intresse med andra ord OCH ett av många intressen i livet.
I min vardag ingår ej detta märkvärt mer än en flyktig tanke lite då och då.
Har inte tid eller lust att ägna mig åt detta i min vardag.
Här kan jag tugga med oliktänkare eller likatänkare, ateister, teister eller varför inte individer om ämnet GUD. Passar perfekt.
Finns alltid någon här inne som är intresserad av ämnet och dygnet runt också. Du bland annat.
Jag har inte samma problem som dig Bogomil eller krav på mig själv att vara en akademisk superhjärna. Tvärtom jag bjuder på mig själv. Så länge jag har lust! ORK och intresse. Samt tid.
Citera
2015-07-20, 22:11
Medlem
Citat:
Det kommer nu att bli svårt. Det finns inte mycket kunskap om orsak eller behandling.

Existentiell ångest o.dyl. KAN man däremot jobba klinisk med (iövrigt ser jag inga problem med att vara "speciell", bara det inte är pådyvlande och elitistisk).

Men om man "dödar egot" (enligt den gängse uppfattningen, ex. i tråden (FB) Egots död ), borde väl narcissismen försvinna?

Jag förordar inte att man ska göra det dock.

(jag anser fortfarande att detta är inom ramen för topic)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in