Citat:
Ursprungligen postat av
Youg+
Fan, var det bara jag som överanalyserade fråga 13, provpass 4?
Frågan lyder:
Ett mynt kastas två gånger.
Kvantitet 1: Sannolikheten att samma sida hamnar uppåt i de två kasten
Kvantitet 2: Sannolikheten att olika sidor hamnar uppåt i de två kasten
Svaret är C: 1 är lika med 2.
Mitt svar blev D, och jag ber till gud att det inte gör att min slutpoäng blir sämre.
Jag resonerade så att det inte är givet i frågan att sannolikheten för att respektive sida hamnar uppåt är lika stor. Det kan bero på myntets geometri, myntets tyngdpunkt, hur kastet genomfördes etc. Beroende på hur myntet kastas är det inte alls säkert att det roterar ens ett varv.
Hittade några avhandlingar från Stanford om ämnet, som faktiskt visar att chansen är 51% att myntet hamnar i samma läge som det var vid kastet (vid ett vanligt "myntkast"). Just det kanske inte är någon man kan kräva att gemene man ska känna till, men jag tycker fan att svaret borde vara D.
I andra liknande uppgifter skrivs ofta att "x kastas slumpmässigt", och isåfall hade jag inte haft några invändningar.
Satfläsk vad du överanalyserade... Men det stod faktiskt i instruktionshäftet att såvida inte annat anges så är sannolikheterna alltid 50-50. :P
(Med reservation för att JAG nu formulerade det fel, men enligt instruktionshäftet så hade i det exemplet alltid varje kast varit 50-50 dårå)