2015-03-30, 11:01
Bannlyst
Kan det vara så att folk som är positiva till Skavlans intervju också är positiva till den invandringspolitik vi nu bedriver i Sverige?
Citera
2015-03-30, 11:02
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Sjukt lite med tanke på att SD har över en miljon röstare. Det är en handfull av de SD-frästa från Flashback som har varit där och tryckt på knappen.

Att det är så få visar tydligt hur svenska folket står.

Vilket kanske är ett bra bevis på varför man inte ska ta facebook, twitter eller flashback som majoritetens åsikter.

Var majoriteten av svenska folket står visar sig enbart under valdagen.
Citera
2015-03-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Nejdå, din förmåga att förstå är klen. Så du påstår att Ander, Mittmedia, Bonnier, Kinnevik med mera är vänster?
Du generaliserar alldeles för grovt för att tas på allvar.

Du tycker alltså att det är helt irrelevant att exempelvis 40% av de svenska journalisterna håller miljöpartiet som bästa parti, jämfört med ca 5% av allmänheten? Jag tycker att länkarna du fick var värda att läsa och reflekteras över.

Ett råd i all välmening; utmana dig själv emellanåt, och försök se saker i ett större sammanhang och ur andra perspektiv. Det kommer att göra dig till en mer insiktsfull människa. Bara för att någon inte tycker som du så behöver man inte släcka ner totalt. (Och då håller jag dessutom med dig i sak om din kritik av SD.)
Citera
2015-03-30, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
En av hans länkar påtalar dock att i svensk media pågår det kontinuerligt ett systemfel i hur man intervjuar och granskar objekt.

Olika kritiska frågor ställs beroende på vem det är som intervjuas. Intervjuar journalisterna sitt favoritparti (Miljöpartiet) så går man lugnt till. Intervjuar man Sverigedemokraterna, då blir det plötsligt korsförhör. Det är inte seriös journalistik med andra ord. Håller du med?

Som sagt, läste du länkarna?

KAn vi erinra oss något tillfälle där en miljöpartist verkligen blivit hårt åtgången.Har det t ex händ en enda gång att en miljöpartist blivit pressad på att beskriva vad som händer med landsbygden om bränslskatterna skulle höjas så mycket som MP önskar? Eller har vi hört någon miljöpartist bli pressad på hur Sverige ekonomiskt och socialt ska klara sig om vi öppnar gränserna helt?

Jag kan inte påminna min något sådant....ärligt talat tror jag ingen journalist skulle ens våga tänka tanken på att gå på hårt i den sistnämnda frågan.
Citera
2015-03-30, 11:38
Medlem
Jag har i efterhand sett inslaget.

Intressant inte för vad som sades utan därför att Jimmy Åkesson för första gången var med i ett underhållningsprogram. Men samtidigt är det ännu inte möjligt (PK) att i ett underhållningsprogram behandla Åkesson som vilken politiker som helst.

Här krävs en fingerkänslighet/balansgång som Skavlan inte hade. I grunden är han en underhållare, ganska lättviktig sådan, att vara pressad till att ställa en kontroversiell politiker mot väggen är inte hans grej. Skavlans assistenter som gjorde researchen kunde nog också ha gjort ett bättre arbete.

Skavlans frågor upplevde jag som i mycket gammal skåpmat, Jimmy Åkesson hade hört frågorna förr och gav de svar han nog brukat ge.

Frågor om nutid och framtid kunde ha fått större utrymme. För de av oss som inte är SD-sympatisörer, utan att för den skull vilja demonisera partiet, och som är intresserade av vad som händer i vår samtid, hade det gjort intervjun betydligt mer givande.
Citera
2015-03-30, 12:08
Medlem
Intervjun gick bara ut på att smutskasta Åkesson och SD så mycket som möjligt. Trodde bättre om Skavlan, men nu fick man verkligen se vad han går för. SVT hade säkert något att säga till om också. Vidrigt.
Citera
2015-03-30, 12:11
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Sjukt lite med tanke på att SD har över en miljon röstare. Det är en handfull av de SD-frästa från Flashback som har varit där och tryckt på knappen.

Att det är så få visar tydligt hur svenska folket står.

Haha, varför har vi inte mångdubbelt fler hyllningsbudskap då om det nu är som du påstår? Och hur kommer det sig att det är ännu argare reaktioner i Norge där man inte ens röstar på Jimmie Åkesson? PK-logik när den är som bäst, fullständigt vrickad.
Citera
2015-03-30, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokosbollar
Mm, för det är ju kul och lyssna på intervjuer där folk blir avbrutna.

Skillnaden var alldeles för uppenbar, i första delen fick Åkesson tala till punkt och utveckla det han sa medans han blev avbryten efter vartannat ord i andra delen. Det är nog mest det folk (tack Norge) går igång på.

Han blev avbruten för att han kom med undvikande svar. Jag tycker det är helt rätt att inte belöna politruker för denna taktik, då många (både på extremhöger och i mittfåran) använder långa, svävande orelevanta svar för att låta klockan gå och inte komma med något ordentligt, ofta vattendelande svar.

Det kan verka lite oförskämt i Sverige, men det behövs mer sådant. Ett berömt exempel från Storbritannien visar tyvärr att man kan gå rätt långt som intervjuare utan att få ett ordentligt svar.

Från 4.10
https://www.youtube.com/watch?v=Uwlsd8RAoqI
Citera
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Stormen mot Åkesson-intervjuet:

Derfor er Skavlan-reaksjonene så sterke
Var det riktig å invitere en fortsatt sykmeldt Jimmie Åkesson til Skavlan? Det er spørsmålet Kringkastingsrådet bør konsentrere seg om.

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Derfor-er-Skavlan-reaksjonene-sa-sterke-7964755.html

En balanserad kommentar/analys.

Jag har bott i Norge många år och upplever svenska tidningars beskrivning av Sveriges politiska verklighet som alltmer världsfrånvänd och propagandistisk.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns ju enklare förklaringar:

I Norge vet man inte så noga vem Åkesson är och varför det är intressant (ur någon sorts allmänjournalistisk synpunkt) att grilla honom. Skavlan vet, och gör jobbet. Den norske medeltvtittaren ser då en nyss återkommen, fd sjukskriven, relativt obekant, svensk politiker hamna i hetluften, och tycker det kan vara tveksamt (det kan många tycka, och hur motsvarande norska politiker hade tagits emot i svensk underhållningsTV en lördag kan man ju gissa - tämligen kritiskt, av massor med skäl) Men reaktionen Va fan???... är förväntad).

Ur en svensk synvinkel tänker man "äntligen", vad har hänt och så finner man att skvallersvaret inte kommer, utan det blir en normal politisk avhyvling, modell 1A. Detta retar upp de närmast sörjande, i huvudsak, och de reagerar i vanlig ordning ("Det är alltid synd om SD och särskilt om Åkesson" - där medeltvtittaren vet mycket väl att "det är ju Åkesson, det är klart att det blir invandringstjafs...")

Sedan kan man tänka sig att för de allra flesta är det bara redan frälsta, politiskt överintresserade och proffstyckare som tittar på Skavlan då denne intervjuar Åkesson.

Jag skulle vilja länka till den allra enklaste och rimligaste förklaringen till varför det rasade in mer än 2.000 anmälningar till norska granskningsnämnden. Förklaringen gavs av någon i tråden. Men Flashbacks imo rätt oberäkneliga sökfunktion hittar inte det inlägget... så jag får sammanfatta den kloka kommentaren.

Skavlan anpassade sig följsamt till den mediala mobbningskultur visavi SD, som finns i Sverige och som svenska journalister återkommande visar prov på.

Detta oförsvarliga beteende kom som en chock för den norska TV-publiken, som aldrig sett något liknande och därför reagerade med avsky och starkt avståndstagande.

Du skriver, att du gissar, att Skavlan och svensk underhållningsTV en lördag skulle ha bemött en invandringskritisk, nyss återkommen, sjukskriven *norsk* politiker "tämligen kritiskt, av massor med skäl". Det är en mycket märkligt antagande från din sida.

Ty vi vet redan hur Skavlan och svensk underhållningsTV en lördag bemöter en invandringskritisk norsk politiker, eftersom Siv Jensen har gästat programmet. Skavlan behandlade inte alls Siv Jensen, som han behandlade Jimmie Åkesson (understatement).

Det är en helt bisarr tanke, att om Siv Jensen nyligen hade återkommit från en långtidssjukskrivning, DÅ skulle Skavlan ha behandlat henne, som han behandlade Åkesson. Jag begriper faktiskt inte, varför du tror det.
Senast redigerad av Meiji 2015-03-30 kl. 12:15.
Citera
2015-03-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Genom att säga att en gammal reklamfilm var rasistisk och sen sitta svarslös när Jimmie inte höll med och frågade på vilket sätt? Ja men oj, vilken seger...

Rätt snyggt i min mening då man istället för att fördöma intervjuobjektets åsikt lämnar tittarna att skapa sin egen uppfattning om en film som många tycker är rasistisk medan många andra tycker återspeglar verkligheten. Jag tyckte det här fick Jimmie att se ganska idiotisk ut.
Citera
2015-03-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Ty vi vet redan hur Skavlan och svensk underhållningsTV en lördag bemöter en invandringskritisk norsk politiker, eftersom Siv Jensen har gästat programmet. Skavlan behandlade inte alls Siv Jensen, som han behandlade Jimmie Åkesson (understatement).

Finns en rätt stor skillnad mellan Norska Framstegspartiet och Sverigedemokraterna dock, där FrP har utvecklats från en libertariansk skatteprotest medan SD har rötter i BSS och en rad andra rasistiska rörelser.

Bara SDs fanboys kan tycka att det är orimligt att SD förväntas distansera sig från denna bakgrund och bli hårt åtgångna för den. Vi andra vet att inget fascistiskt styre har gjort valkampanj på sina mest extrema ideologier, varför det är ganska relevant att granska inte bara budskapet men vem det kommer ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in